Arbeta gratis i annans bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigena:

Här har du lite frågor att fundera på:
* Har ni/de gjort en konkurrensanalys?
* Har ni/de gjort en analys av juridiska risker? Har avtalen med företag och privatpersoner granskats av jurister?
* Vilka ska ringa alla telefonsamtal? Hur ska det finansieras? Ska även dessa personer bevisa sitt värde och jobba gratis?
* Vad behöver ni för försäkringar?

Det finns redan massor av företag som jobbar med affiliatemodeller som mellanhänder och som kopplar ihop potentiella avtalsparter. Det är ju extremt vanligt inom vissa branscher, t.ex. reseindustrin, lån, spel, offerter osv.

Fast det är väl inte frågor som TS behöver sköta? TS jobb är ju relaterat till IT/marknadsföring om jag minns rätt, inte att driva företaget. Viktiga för TS är väl att få ett avtal som fastställer ersättning till TS.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag du skrev att alla var 30+ år, men konversationen är ju helt sjuk... har en bekant vars son vill starta upp ngt, han är 21 och det är ungefär på den nivån han skriver. Ju fler och finare ord desto mer seriös måste man ju vara? Hade aldrig o livet gått in med ens en timmes arbete obetalt och inte signerat någonting dom presenterat för mig.

Anledningen till att de vill ha sekretessavtal borde ju vara att du redan har hela affärsmodellen osv från dem och nu tror dom du skall stjäla idén av dem precis som dem själva gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Fast det är väl inte frågor som TS behöver sköta? TS jobb är ju relaterat till IT/marknadsföring om jag minns rätt, inte att driva företaget. Viktiga för TS är väl att få ett avtal som fastställer ersättning till TS.

I sista konversationen nämns aktier i bolaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

I sista konversationen nämns aktier i bolaget...

Ja men det var ju inte direkt ett avtal. Behöver inte heller vara en bra deal heller, sälja onoterade aktier kan vara krångligt om inte bolaget har något återköpsprogram eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Fast det är väl inte frågor som TS behöver sköta? TS jobb är ju relaterat till IT/marknadsföring om jag minns rätt, inte att driva företaget. Viktiga för TS är väl att få ett avtal som fastställer ersättning till TS.

Det är absolut frågor som han behöver fundera på om han vill jobba med en provisionsbaserad lösning. Det är förstås inte hans huvudansvar, men det är ju något han behöver bedöma för att veta hur hans risk ser ut. Om allt ser lovande ut så kan 1% på alla intäkter vara en strålande affär. FInns det ingen analys av juridiska risker, kassa avtal, ingen finansiering etc så sätts bolaget i konkurs innan TS har hunnit få sin första utbetalning. En provisionsbaserad lösning för TS är ju bara bra om det är stabilt på lång sikt. Inget tyder på att det här bolaget kommer vara det. TS behöver förstås ett juridiskt bindande avtal som skyddar honom, men det är ju inte värt mycket om bolaget sätts i konkurs för att det drivs av inkompetenta skojare som försöker utnyttja allt och alla.

Permalänk
Avstängd

Håller smidigt på att "tacka nej" till erbjudandet nu genom att "diskvalificera" mig själv:

Någon annan som har "skrivit på sekretess avtal för att sedan börja hjälpa till" i något bolag? Ordformuleringen och de manipulativa premisserna är komiska.

Nu kom jag på vad det var för pyramidspel han är med i: Zinzino. Jag minns att han har försökt kränga mig på balansolja men pyramidspel ser jag mycket lätt igenom.

Förutom "underhållningsvärdet" det hela må ge så hoppas jag att andra kan se typexempel på folk som snackar om "lättjänta pengar" men så fort det kommer till tal på pengar som skall betalas för något arbete så blir det motstånd och snack om att, "man måste bidra med något först innan man kan få betalt" och liknande ursäkter.

Förhoppningsvis kan den komiska tråden hjälpa andra sårbara personer att undvika att råka arbeta gratis i andras bolag genom att inte falla för uttryck som, "du måste visa vad du går för", "visa fram fötterna lite, "du måste vara snabb på tårna först" och så vidare.

Är detta klassiskt kvalificerat skitsnack?:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Släpp det!

Just nu känns det lite som att maila med någon som skickar Nigeriabrev 😀

Permalänk
Medlem

Tack för en underhållande tråd

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Ska du jobba gratis i ett nytt bolag så ska du ha en del av aktierna. Då går det.
Du kan ju i all enkelhet bara fakturera på timme annars. Meddela honom om att det är det vanliga.

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte bara fråga som kort uppföljning: om du googlar "HOUSING FOR COMPANIES RENTING MADE EASY" så hittar du bolaget på förstasidan någonstans men jag kmr inte bekräfta (neka eller bejaka) var någonstans.

Jag pratar gärna om bolagets hemsida som "de" vill förvandla till nästa "AirBnB" utan att namnge "bolagets hörande öra". Vad tycker Du om hemsidan utifrån ett designperspektiv (det är en random Wordpress-mall de tagit) eller viktigare än så:
- Får du en uppfattning om vad hemsidan direkt handlar om? De har en bounce back rate på cirka 70% eller högre om jag minns rätt vilket betyder att majoriteten av folk som hittar dit inte fattar vad det handlar om och kan inte se relevansen. Här finns alltså konkurrensmöjligheter av organisk trafik.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hemsidan är riktigt undermålig. Men jag gissar väl på att dom tycker att den är "fett nice"?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Det hela låter som någon som tittat lite för mycket på YT-dokumentärer om nyrika och sen lekt med sig själv till Wolf of Wall street. Att han jiddrar om att visa framfötterna låter ju som nåt han kommer använda som ursäkt till varför du inte riktigt levde upp till förväntningarna och inte får några pengar. Alternativt att han planerar att sätta anställda mot varandra om det väl börjar komma in lite pengatvätt så har han sett att man leder stora amerikanska företag (eller nåt sånt).
Nej även om det slutar med att du är 150kkr mindre rik än du varit med hans hjälp tror jag inte det kommer vara värt huvudvärken det lär dra med sig i slutändan.

Permalänk
Medlem

Känns omöjligt att de tjänar pengar på det där, inverterad erektion när man klickar runt på sidan!

Kanske inte relaterat, men vi kan hålla lite koll på det här bolaget också:
https://www.allabolag.se/5592139603/verksamhet

Permalänk
Medlem

När jag ser sättet de formulerar sig på, tänker jag att jag inte skulle vilja jobba hos dom med eller utan lön.

>Förvänta sig att folk ska jobba gratis.
>Vill förhindra parasitbeteende.
Smooth operations. Vilka jäkla klåpare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Hemsidan är riktigt undermålig. Men jag gissar väl på att dom tycker att den är "fett nice"?

De vägrar anlita företag/folk för att fixa hemsidan så då blir det som det blir. De har sidan via one.com och där framgår statistik inkl. bounce (back) rate som jag nämnt som andra medgrundaren berättat för mig en gång. De är medvetna om att sidan kan bli mkt bättre men vägrar så klart betala för kalaset.

De har en programmerare som nu skrivit på sekretessavtal som skall fixa med sidan (slutmålet är en variant av AirBnB) så ibland går jag in och kollar om något har hänt. Inget har hänt än så länge efter ca 2-3 veckors sekretessavtal påskrivet. Denna programmerare (någon 2-årig utbildning för länge sen) bor hos sina päron så han har ju all tid i världen...

Av två "företagsmöten" jag varit med på via Skype så har BOLAGSCHEF alltid försökt "suga ur" så många idéer och lösningar från olika potentiella webbyråer. En gång var det med ett svenskt företag, en annan gång var det via ett ukrainskt företag som pysslar med webbsidor.

(Under dessa två möten frågade oxå BOLAGSCHEF om vi andra som närvarade på mötet antecknade. Det gjorde jag dock inte.)

En tredje gång, dock endast historia jag hört från BOLAGSCHEF, så var BOLAGSCHEF på mycket kort möte hos en jurist och fick massa idéer på papper och sedan en offert så då tog BOLAGSCHEF idéerna på papperet och drog sig tillbaka, dvs., "tackade nej" till offerten.

Bara dessa tre händelser är troligen uppenbara röda flaggor om vad som komma skulle skall.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Haha jävla dårar. Finns väl ingen seriös företagare som sätter sig klockan tre på natten och försöker ragga billig arbetskraft via Messenger? De kommer inte ge en spänn till stackaren som jobbar för dem nu. Tack för underhållningen!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

@AplAy: Du behöver ju inte känna ångest över att du inte samarbetade med dom i alla fall

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Jobba utan lön i ett nytt företag? Det är ingen ny företeelse och det finns ett glasklart upplägg: aktier. Allt annat är bara ett skämt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AplAy:

Det hela i sig är ett drama i sig som skulle kunna få egen Netflix-serie!

Jag som löneslav hos ett konsultföretag har inskrivet i mitt avtal att jag får arbeta "på sidan om" med annat som inte konkurerar med ordinarie verksamhet och får årslönebesked från tre företag. Nattsömnen blir lugnast med vita löner.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: klassiskt MLM-knep?

Igår kväll fick jag följande meddelande efter att jag ignorerat det senaste om "150 lax snabba pengar"-meddelandet:

Jag såg detta dock i "morse" (kl.03:00). En tanke som slog mig är att det påminner lite om MLM-stuket där en social tillställning äger rum för att skapa en skön känslomässig stämning för att sedan sälja sitt skräp/sin idé/sin affärsidé/whatever BS.

Dessutom låter det illa i rådande tider med vikten av social distansering. Jag vet att "r" är mycket social av sig och jag kan se en lång okänd "smittkedja" som jag helst undviker. Jag klarar mig bra med mitt nya löpband & D-vitamin kosttillskott! ^_^

Är det långsökt att tro att detta är återigen ett försök att försöka få mig med i "slavgänget"? Anmärk att "r" INTE arbetar åt dem (ännu, hehe). Jag funderade nästan på att skriva, "Har du sekretessavtalet med dig i matsäcken? :)".

Och ja: avsaknaden av interpunktion i meddelandet är INTE från mig utan jag har bara strukit en del namn i meddelandet. Jag håller dock med om att skriva på mobilen är det värsta som finns. Själv skrev jag detta inlägg på HTPC:n.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vill du behålla relationen till dem? Om inte då är det ju bara tacka nej eller om det fortsätter blockera honom på fejjan

Är R en person du kan tänka de vill lura med? I så fall är ju även detta ett rekryteringsmöte men svårare att fly ifrån om det blir obekvämt, speciellt om du åker i S bil.

Går också överväga att förvarna R lite, även om inte du drar dit. Kanske inte säga för det för hårt om han redan är lurad och kommer thrashtalka dig enormt mot de andra.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Kan du inte bara ta deras affärside, som de tog av nån annan, och göra det till en egen verksamhet? Det skulle väl visa dom vad du är värd.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megamannens:

Vill du behålla relationen till dem? Om inte då är det ju bara tacka nej eller om det fortsätter blockera honom på fejjan

Är R en person du kan tänka de vill lura med? I så fall är ju även detta ett rekryteringsmöte men svårare att fly ifrån om det blir obekvämt, speciellt om du åker i S bil.

Går också överväga att förvarna R lite, även om inte du drar dit. Kanske inte säga för det för hårt om han redan är lurad och kommer thrashtalka dig enormt mot de andra.

Hehe, jag låter BOLAGSCHEF slösa så mycket tid han vill istället. R har en rätt lång festrelation tillbaka med BOLAGSCHEF och är numera i förhållande och kommer att bli farsa i år om jag minns rätt.

Det låter smått som ett försök till rekryteringsmöte och det är intressant att det involverar just tidigare folk jag och BOLAGSCHEF har hängt med, för det mesta i partyfestande syften. Troligen är det för att gemene vanlig person skulle se igenom bluffen redan?

R har dessutom redan ett fast jobb och lär inte falla lika lätt fast man vet aldrig. MLM-snack (inte att detta är det, men att "arbeta gratis i hopp om stålar senare") kan gå hem hos vissa man trodde borde ha vetat bättre.

Det är mkt möjligt att det bara oxå är ett trevligt häng samtidigt som jag vet att de alla tre är "känslodjur" och lätt kan halka in på "wannabe-business-snack". Till sist vet jag att BOLAGSCHEF är lite som mig med saker och ting: vill gärna få flera flugor döda med en och samma smäll.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

@AplAy: Kan du inte bara ta deras affärside, som de tog av nån annan, och göra det till en egen verksamhet? Det skulle väl visa dom vad du är värd.

Hehe, ja, jag tittar på kurser om HTML, CSS & Javascript (sen MongoDB och ReactJS) för jag behöver faktiskt en egen hemsida till min enskilda firma som inte har med deras verksamhetsbransch att göra med så. Då får jag två flugor i en smäll som sagt innan. Jag har tidigare erfarenhet med HTML & CSS så det är främst Javascript som blir nytt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag blockera alla inblandade. Alla mina varningsklockor ringer på tinnitus nivå när jag läser den här tråden. Finns inte en chans att det lyckas och blir något bra av det eller att @AplAy någonsin skulle få några pengar för utfört arbete.

Men...

Som utomstående betraktare så är det ju underhållning på hög nivå.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att häva ut sig hur mycket man kan tjäna, det är svårare att faktiskt leva upp till det. Låter dock som att någon är lite "butthurt" om man slänger ur sig något sådant för att någon tackar nej

Känns ungefär lika seriöst som Paradise Hotel.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att hur de kommunicerar inte ger något sken av att vara en seriös aktör i någon bransch.

Din magkänsla verkar ju säga "spring". Och jag skulle lita på den.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Det är lätt att häva ut sig hur mycket man kan tjäna, det är svårare att faktiskt leva upp till det. Låter dock som att någon är lite "butthurt" om man slänger ur sig något sådant för att någon tackar nej

Känns ungefär lite seriöst som Paradise Hotel.

Haha på tal om sistnämnda så var han faktiskt på en kvalificeringsinspelning i staden här för Paradise Hotel. Han ville komma med där så ja... Hur menar du att BOLAGSCHEF är "butthurt" om det är rätt tolkning?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

hahahhaha vafan din polare är ute svävar lite, 1% var väldigt generöst av DIG!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha på tal om sistnämnda så var han faktiskt på en kvalificeringsinspelning i staden här för Paradise Hotel. Han ville komma med där så ja... Hur menar du att BOLAGSCHEF är "butthurt" om det är rätt tolkning?

Tänkte mig att han upplevde det som en förolämpning, att du inte villa hoppa på hans generösa erbjudande, och därmed blev han butthurt och slängde ur sig "150k"