VALORANT - Riots kommande FPS-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Riktigt nice spel sjukt genomtänkt!!

MEN! lirat typ 10 games och har nu redan mött en fuskare! -.- Helt sjukt hur snabbt de får ut fusk till spel. 100% säker på att han spelade med WH!

Japp det finns redan, tog inte många timmar den 7e så såg jag första aimbottern + wh. Tråkigt, sålänge dom gör något åt det så det inte blir som Apex och COD som är ospelbart för det mesta.

Permalänk

@Dracc: Vem spelar på linux dock??

Permalänk
Medlem

@danielkingen: Ptja, vi är ett par stycken?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Det här måste tamejfan vara något av det sjukaste jag varit med om på länge.

Vi får se om jag fattat det rätt:
700k personer sitter mer eller mindre och vaskar resurser(elektricitet) på video över internet/Twitch för att vänta på nån typ av RNG/lotteri att få en betakey genom ett ”drop”?

Twitch sitter säkert skitnöjds över hundratusentals ”tittare”...? Herregud, idiotin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det här måste tamejfan vara något av det sjukaste jag varit med om på länge.

Vi får se om jag fattat det rätt:
700k personer sitter mer eller mindre och vaskar resurser(elektricitet) på video över internet/Twitch för att vänta på nån typ av RNG/lotteri att få en betakey genom ett ”drop”?

Twitch sitter säkert skitnöjds över hundratusentals ”tittare”...? Herregud, idiotin.

Precis så ja dock är det folk som redan normalt sett skulle sitta och titta/idla så twitch själva har inte fått fler viewers, dock har spelet det. Märker själv att det är en hel del mer aktivitet i chatten när jag streamar, både bra och dåligt.

Permalänk
Medlem

Fick min access precis men nu har jag problem med vanguard som inte blir "färdig installerat" när jag försöker köra igång spelet.

Har provat med en del guides och tips från reddit, youtube etc och deras egna support sida men får inte igång spelet ialf.

Har provat..
1. gå in på services.msc och ändra startup type till auto på vgc sedan tryck start men får error då
2. avinstallera vanguard genom add/remove i windows
3. avinstallerat manuellt efter denna guide https://support-valorant.riotgames.com/hc/en-us/articles/3600...
4. Kollat i widnows virus program om det blockas men det står inget där
5. kört i admin läge på launchern
6. tagit bort allat annat som körs i processer

Inte nog med att riot games är dryga med sina access till closed betan men sen när man väl får access så fungerar inte deras anti-cheat

Någon annan där ute som har gjort något annat eller har tips på vad man kan göra för att få det att rulla?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Precis så ja dock är det folk som redan normalt sett skulle sitta och titta/idla så twitch själva har inte fått fler viewers, dock har spelet det. Märker själv att det är en hel del mer aktivitet i chatten när jag streamar, både bra och dåligt.

Njaaa. Inte benägen att hålla med, vi snackar att Overwatch har 21k, fortnite 70k, lol 157k...

För typ 10 min sen hade Valorant 700k, nu är det nere i 521k. Det enda man ser i chatten är folk som whajnar över betakeys.

Skulle säga att lätt 90% av alla valorant-views är folk som försöker få fatt på en betakey.

Permalänk
Medlem

Anticheatet (VanGuard) trodde jag skulle vara starkare då det ändå är ett rootkit och körs i ring0

Permalänk
Medlem

@JeanC: Spelar inge roll, de kommer aldrig att kunna förhindra fuskare, däremot åtgärda i efterhand genom att banna dem. Fusk kommer alltid att finnas.

Permalänk
Medlem

Spelet ser ut att bli otroligt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Njaaa. Inte benägen att hålla med, vi snackar att Overwatch har 21k, fortnite 70k, lol 157k...

För typ 10 min sen hade Valorant 700k, nu är det nere i 521k. Det enda man ser i chatten är folk som whajnar över betakeys.

Skulle säga att lätt 90% av alla valorant-views är folk som försöker få fatt på en betakey.

Tror du missade vad jag skrev, självklart är det folk som idlar/tittar spammar om Keys. Det jag sa var att TWITCH inte fått nya/fler tittare på grund av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tror du missade vad jag skrev, självklart är det folk som idlar/tittar spammar om Keys. Det jag sa var att TWITCH inte fått nya/fler tittare på grund av spelet.

Säker på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Många som skapar fler konton för att få högre chans på drop 😁 satt själv med två instanser igång och lyckades nu precis få min andra inbjudan till ett dummy-konto som min polare får ta helt enkelt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara ett kul spel. Lite som CS hoppat in i framtiden ;). Men deras anticheat Vanguard är inget jag vill ha på min dator. Hur nu Microsoft kan tillåta saker att hooka i kernel nivå är ännu ett mysterium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Njaaa. Inte benägen att hålla med, vi snackar att Overwatch har 21k, fortnite 70k, lol 157k...

För typ 10 min sen hade Valorant 700k, nu är det nere i 521k. Det enda man ser i chatten är folk som whajnar över betakeys.

Skulle säga att lätt 90% av alla valorant-views är folk som försöker få fatt på en betakey.

Håller med. Får se hur det går efter att de slutar ge nycklar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Många som skapar fler konton för att få högre chans på drop 😁 satt själv med två instanser igång och lyckades nu precis få min andra inbjudan till ett dummy-konto som min polare får ta helt enkelt.

Hur många? Någon källa på antalet nya registrerade konton? Är det bara vad du tror?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@JeanC: Spelar inge roll, de kommer aldrig att kunna förhindra fuskare, däremot åtgärda i efterhand genom att banna dem. Fusk kommer alltid att finnas.

Jo det vet jag. Därav min kommentar om att det är onödigt att det ens är ett rootkit från början

Permalänk

@Zargoz: endast spekulation. Riot har använt en riktigt bra modell för att promota spelet. hade inte antalet besökare på twitch ökat hade dem såklart inte fortsatt med det dem håller på med

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hur många? Någon källa på antalet nya registrerade konton? Är det bara vad du tror?

Finns inga siffror, men Riot gick ut med att de jobbade med twitch för att försöka få bort alla dessa bot konto.

Så om de officiellt går ut med det är det nog en hel del.
Och i början kunde man även se typ Valorantbot1,2,3,4,5,6,6 och hundratals sådana i varje kanal.
Och de var ju bara de "korkade" som döpte sina bottar med samma namn.
När det handlar om pengar så kommer bottandet direkt. Och de har nog tjänat väldigt bra på detta så.

Själv hade jag 2 konto och fick beta på båda inom 3 dagar.
Men jag kollar ju på "valorant" streams fortfarande helt enkelt för de jag normalt kollat på twitch spelar valorant nu.
Så Valorant hade ändå haft bra med viewers då de flesta stora streamers faktiskt spelar det nu.

Självklart inte i siffrorna som finns nu, det är rätt logiskt att de inte vore fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

@Zargoz: endast spekulation. Riot har använt en riktigt bra modell för att promota spelet. hade inte antalet besökare på twitch ökat hade dem såklart inte fortsatt med det dem håller på med

Fast det är ju det här jag ifrågasätter, hur bra är det?

Mänger av folk som öppnar upp en stream i ett minimerat fönster i väntan på en key. Andra galningar som börjar botta och sälja konton.
I min mening är det ju idioti, man fyller twitch med tom luft, mängder av tittare som inte bryr sig ett skit utan enbart sitter och bränner brandbredd i väntan på nån form av lotteri.

Själv drog jag igång en twitchstream på en virtuellmaskin/server som står inloggad men frånkopplad via en remote desktop på 160p upplösning som får stå å bränna Jättefint, en pinne värdelös statistik hos Twitch och Riots "jättebra" PR....

Edit:
Enda skälet att jag låter den stå på var att jag inte förstod nivån av galenskapet för att få en key innan jag gått igenom alla steg och då ändå likaväl kan låta skräpet vara kvar...
Uppe i runt 5 timmar nu och har inte hänt ett skit hittils..

Permalänk

@BasseBaba: gillar man tävlingsinriktat fps så är detta spelet är mycket bra spel. servrarna och hitboxen är riktigt trevlig. sen om det är överhypeat är en annan sak. spelet är fortfarande mycket välgjort och RIOT vet vad dem håller på med när det gäller tävlingsinriktade spel. finns massa material på youtube med RIOT och hur de jobbar. kolla upp deras "competitive integrity"

https://www.youtube.com/watch?v=oSVw3gbtn1w

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast det är ju det här jag ifrågasätter, hur bra är det?

Mänger av folk som öppnar upp en stream i ett minimerat fönster i väntan på en key. Andra galningar som börjar botta och sälja konton.
I min mening är det ju idioti, man fyller twitch med tom luft, mängder av tittare som inte bryr sig ett skit utan enbart sitter och bränner brandbredd i väntan på nån form av lotteri.

Själv drog jag igång en twitchstream på en virtuellmaskin/server som står inloggad men frånkopplad via en remote desktop på 160p upplösning som får stå å bränna Jättefint, en pinne värdelös statistik hos Twitch och Riots "jättebra" PR....

Edit:
Enda skälet att jag låter den stå på var att jag inte förstod nivån av galenskapet för att få en key innan jag gått igenom alla steg och då ändå likaväl kan låta skräpet vara kvar...
Uppe i runt 5 timmar nu och har inte hänt ett skit hittils..

Du har givetvis rätt, många av dessa tittare är folk med ett flertal konton eller botar. Men det spelar ingen som helst roll då spelet fortfarande är i topp och syns hela tiden. Folk pratar om det och vet vad det är. Jag tror folk underskattar hur stort Twitch är och hur det påverkar vad folk spelar. Titta bara på Tarkov-vågen som vi hade för ett tag sedan.

Jag tycker deras upplägg har varit väldigt smart. I första steget så visade streamers upp inspelat material från helgen tidigare. Alla satt med stor inlevelse och berättade om spelet och lärde ut hur det fungerar. Man kunde fokusera fullt ut på sin chatt. Bara en sådan sak gör att folk ser mer dedikerade ut till spelet och detta väcker givetvis extra intresse. Sedan har man fortsätt med drops vilket gör att streamers vill streama spelet för det genererar flera tittare. Personer som är upprörda över att dom inte har fått access efter XX antal tittade timmar kommer ha glömt den frustrationen 5 sekunder efter accessen dök ner i mailkorgen. Jag tror också hela det här "alla får inte komma in" automatiskt bygger lite hype, att man måste bli inbjuden.

Sedan kan man alltid argumentera hur pass fult det är att "tvinga" folk att titta för att få en chans att spela, speciellt under en sån lång tid. Men smart är det absolut. Sedan är det givetvis en stor fördel att det är ett stort företag bakom och att spelet faktiskt är rätt välgjort och fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Fick min access precis men nu har jag problem med vanguard som inte blir "färdig installerat" när jag försöker köra igång spelet.

Har provat med en del guides och tips från reddit, youtube etc och deras egna support sida men får inte igång spelet ialf.

Har provat..
1. gå in på services.msc och ändra startup type till auto på vgc sedan tryck start men får error då
2. avinstallera vanguard genom add/remove i windows
3. avinstallerat manuellt efter denna guide https://support-valorant.riotgames.com/hc/en-us/articles/3600...
4. Kollat i widnows virus program om det blockas men det står inget där
5. kört i admin läge på launchern
6. tagit bort allat annat som körs i processer

Inte nog med att riot games är dryga med sina access till closed betan men sen när man väl får access så fungerar inte deras anti-cheat

Någon annan där ute som har gjort något annat eller har tips på vad man kan göra för att få det att rulla?

Jag har exakt samma problem, har gjort en ticket till supporten, svaret var att kontrollera att program/system är uppdaterade.
Har testat att rensa bort samtliga filer för riot/vanguard, omstart men ingen skillnad.
Fett irriterande problem iaf.

Verkar vara något med VGC tjänsten som installeras ,den går som du säge rinte att starta igång :C

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Valorant ett par timmar nu under några dagar, och här är vad jag tycker om det (Spelat tusentals timmar 1.6, och ännu mer timmar i LoL, och även spelat CS:GO, Rainbow 6 osv):

Jag älskar grafiken. Då menar jag inte att det ser cartoonish ut, men att det är enkla, raka linjer på kartorna. Inget jävla pixelpeekande här inte, som det är i R6. Saknat det otroligt mycket i FPS-spel sen jag slutade med 1.6.

Känslan i spelet är bra. Inte riktigt 1.6-nivå (som jag kommer ihåg det), men det känns när man får ett hs på någon. Mycket bättre än andra spel.

Karaktärernas abilites känns inte överväldigande eller OP. Vi är också bara en vecka in hittills så det kan (kommer) att ändras helt klart. Det är förvånansvärt lätt också att lära sig vad alla gör. Kanske för att man kikat streams i timmar innan? Har även kollat väldigt mycket youtube om spelet. Hade mycket mer problem att lära mig vad alla gjorde i R6, men det kan också vara för det fanns många fler att lära sig.

Sidenote:

Jag personligen gillar sättet som Riot gav access på. Att man behöver titta streams för att få tillgång BÖR göra så nybörjare förstår mer av spelet när de väl kommer in i det första gången. Det gör också att man måste ha ett visst intresse/engagemang för att få spela. Dåligt om en kompis vill testa på det bara, men det kommer sen när spelet släpps. Är det ett perfekt system? Njae. Men få är.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag tryckte streams på tre olika konton och fick tillslut en key efter sisodär 70-100h. Det var verkligen värt det och själva systemet för att få en key tyckte jag var spännande. Sprang titt som tätt till datorn och kollade efter en notis i Twitch (vet att man fick det på mejl med). Personligen var jag taggad till tusen att få lira efter att ha sett hur roligt alla andra hade.

Spelet i sig tycker jag är innovativt och riktigt jäkla välgjort hittills. De har lyckats att göra ett snabbt FPS-spel som är competetive-inriktat. Detta är inget man spelar causual, utan det är tryck direkt från start. Mycket känns som CS med en skvätt av Overwatch. För mig personligen är detta helt rätt då jag verkligen gillade Overwatch men dessvärre dog det ut.

Än så länge för att vara i ett så tidigt stadie, 10/10. Det är grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Njaaa. Inte benägen att hålla med, vi snackar att Overwatch har 21k, fortnite 70k, lol 157k...

För typ 10 min sen hade Valorant 700k, nu är det nere i 521k. Det enda man ser i chatten är folk som whajnar över betakeys.

Skulle säga att lätt 90% av alla valorant-views är folk som försöker få fatt på en betakey.

Kollade på LotharHS i typ en minut, tyckte inte det verkade kul och fick en nyckel. Tyckte jag var lite kul när andra har suttit i dygn och försökt få nycklar.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

Vet inte om de nämnts här men man behöver inte kolla streams för att få nyckel. Har man tittat under dagen eller kanske veckan så är man i utlottningen. Jag "kollade" ca 2-3 timmar en dag och fick en nyckel senare när jag var på jobbet.

Efter ca 15 timmar spelat tänkte jag skriva ihop lite tankar än så länge.

Utseende:
Cleant, lätt av avskilja spelare från bakgrunden och inte för mycket onödiga detaljer. De har ju skapat spelet så att även en 200$ PC ska kunna spela så även om det just nu är dåligt optimerat så kommer det säkerligen flyta på riktigt bra i framtiden då det verkligen inte är ett krävande spel.

Gunplay:
Vapnen är behagliga och jag gillar att flera shotguns har högerclick som long distance skott vilket gör att man kan peeka med dem. Gillar inte riktigt att spraypattern är random efter 6-7-8 skott vilket gör att man aldrig bör spraya egentligen. Hade föredragit att den var något man kan lära sig och bemästra.

Spells:
Ultimatesen är rent generellt rätt bra balanserade. Skulle väl önska att de tonade ner Raze ultimate lite då jag inte riktigt gillar när ett skott har potential att wipea ut hela andra laget. Tycker annars alla karaktärer jag spelat varit roliga på sitt vis vilket är något jag inte tycker om overwatch.

Ekonomi:
Precis som csgo så har spelet ekonomi vilket är en stor bonus i min bok. Det ger ett djup till spelet som kräver lite planering. Här tycker jag dock att de borde strama till lite för de känns nästan som att man kan köpa hela tiden.

Optimering:
Spelet verkar vara rätt så dåligt optimerat just nu då vissa system (främst intel från vad jag läst) får riktigt hög fps medans AMD verkar ha det tuffare. Skulle väl tro att de flesta borde kunna få 30-40% högre fps när spelet är väloptimerat.

Slutsats:
Roligt spel, helt klart. Är ju ingen cs eller R6S dödare på långa vägar då de känns helt olika men visst kommer de sno en del lag från båda spelen om turneringspengarna trillar in.
Lite väl många LoL spelare nu (antar jag) som inte har vana av att använda mic men de matcherna man hamnar med folk som vill lagspela och kommunicerar så är det nästan lika tillfredsställande som CS.

Om någon helt ny eller lite mer erfaren spela ett par games så är mitt Riot ID: whitekanye #EUNE

Permalänk
Geeks Gaming

Någon som vill lira lite?

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

@BasseBaba: gillar man tävlingsinriktat fps så är detta spelet är mycket bra spel. servrarna och hitboxen är riktigt trevlig. sen om det är överhypeat är en annan sak. spelet är fortfarande mycket välgjort och RIOT vet vad dem håller på med när det gäller tävlingsinriktade spel. finns massa material på youtube med RIOT och hur de jobbar. kolla upp deras "competitive integrity"

https://www.youtube.com/watch?v=oSVw3gbtn1w

Jag ifrågassätter inte spelet, utan den idiotiska strategin att tvinga folk att sitta och streama en video för att ha en chans i lotteriet.

Skrivet av jagardaniel:

Du har givetvis rätt, många av dessa tittare är folk med ett flertal konton eller botar. Men det spelar ingen som helst roll då spelet fortfarande är i topp och syns hela tiden. Folk pratar om det och vet vad det är. Jag tror folk underskattar hur stort Twitch är och hur det påverkar vad folk spelar. Titta bara på Tarkov-vågen som vi hade för ett tag sedan.

Jag tycker deras upplägg har varit väldigt smart. I första steget så visade streamers upp inspelat material från helgen tidigare. Alla satt med stor inlevelse och berättade om spelet och lärde ut hur det fungerar. Man kunde fokusera fullt ut på sin chatt. Bara en sådan sak gör att folk ser mer dedikerade ut till spelet och detta väcker givetvis extra intresse. Sedan har man fortsätt med drops vilket gör att streamers vill streama spelet för det genererar flera tittare. Personer som är upprörda över att dom inte har fått access efter XX antal tittade timmar kommer ha glömt den frustrationen 5 sekunder efter accessen dök ner i mailkorgen. Jag tror också hela det här "alla får inte komma in" automatiskt bygger lite hype, att man måste bli inbjuden.

Sedan kan man alltid argumentera hur pass fult det är att "tvinga" folk att titta för att få en chans att spela, speciellt under en sån lång tid. Men smart är det absolut. Sedan är det givetvis en stor fördel att det är ett stort företag bakom och att spelet faktiskt är rätt välgjort och fungerar bra.

Absolut, men det hade man ju kunnat lösa ändå.

https://www.insidescandinavianbusiness.com/article.php?id=356

Lite det där jag är inne på, nån uppskattning om att 10% av världens energiförbrukning genereras av Internet, känns bara idiotiskt att sitta och pumpa 700k streams från ett datacenter för att folk ska delta i ett lotteri. Men är ju den världen vi lever i, all about the $$$.

Jag är uppe i 30 timmar nu, på servern som bara står och vaskar. Trots jag ställde ner kvalitén till 160p så drar den 0.6Mbit, -> 0.075 meg/sec, i 30 timmar ger 8100 meg. Jga har alltså "vaskat" 8,1 gig datatrafik över internet senaste 30 timmarna för att stå i nån typ av lotteri. Ta det gånger 700k viewers....

Man måste ju fråga sig, "generera fler tittare", ja men till vilket pris? Hur vettigt är det att ha 50k viewers om det är 49k som sitter med ett minimerat fönster för att få en "drop"?
Jag känner inte en enda kotte som tittar på Twitch för att titta på Twitch, förmodligen dock för jag är fel målgrupp. Däremot har jag säkert 10 pers i min gamingkrets som skaffade twitch och vaskade av upp mot 5 dygn som mest för att få en key. Jag förstår inte hur det beteendet kan vara en win för varken Riot eller Twitch, men hype säljer, och förmodligen så tjänar även Twitch på att kunna "stoltsera" med 700k "viewers".....

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om du vaskar data? har ju typ inte varit uppe på tapeten sedan man slutade med ISDN modem....

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram