Min enda kritik mot IKEA

Permalänk
Medlem

@AplAy: så du tycker inte den fruktansvärda kvalitén på produkterna är ett problem?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wilsontaylor:

Man kan tro att Sverige är ett paradis när man läser en medborgares problem i dessa tider. Fantastiskt. Härligt att du verkar må bra!

Jag har ingen särskild kritik mot IKEA (för att också besvara din fråga)

Sverige är ett paradis och därför blir jag smått upprörd när vissa multimiljardföretag har en e-handelsupplevelse som om Skrotnisse skulle ha öppnat en egen e-handel!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LudvigLindell:

@AplAy: så du tycker inte den fruktansvärda kvalitén på produkterna är ett problem?

Nja, jag vet ju redan att IKEA är "Lidl av heminredning"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Mitt enda problem med IKEA är att allt dom säljer ser ut som att det kommer från IKEA.

Kvalite på material och monteringslösningar är mitt problem med IKEA.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

@Baxtex: det trodde jag också men ju fler kreditupplysningar som görs på en ju sämre kreditvärdighet har du, detta pga de som gör många kreditupplysnagar tar ofta många smålån

Lärde mig detta när jag istället för att använda lendo frågade varje bank för sig om vad jag kunde få för ränta på ett lån, efter ca 10 banker så fick jag sämre och sämre ränta, ringde och frågade varför och då sa dom att det gjorts många kreditupplyssningar som sänkt mitt kreditvärde!

Att göra research Innan man tar lån är tydligen inte bra... skitkonstigt system

Permalänk
Medlem

Klart många kreditupplysningar spelar in, senaste lämnade kreditupplysningar listas på kreditupplysningen av en anledning... MEN som flera påpekat, vid småköp på internet så tar de allra flesta inte en fullstor kreditupplysning längre och de små listas inte och är därmed inget problem. MEN2 t.ex. kreditkortsansökningar listas (som andra blanco-lån) och har man en hög såna så är det absolut faktorer som en långivare tar med som en faktor i sin riskbedömning innan de beviljar ny kredit.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har för mig att du aktiverar delbetalning då och får räntapåslag då...

Nej, det finns en knapp "problem med köp" eller liknande. Där kan du välja "Har ej fått varorna" och sen väntar du tills varorna kommer och säger att "nu är problemet löst". Allt går via appen, fick göra det när jag väntade på leverans av min TV.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@BasseBaba: Man skulle ju även kunna kill-gissa att coronaepidimin innebär lite mer att göra för leveransavdelningen än normala dagar...
Jfr med lokala matbutikens toarulle avdelning som fortfarande ekar tomt...

Men visst är det horribelt att vänta 2 veckor(!) på nya gardiner. Jag tycker att någon måste ta tag i den här viktiga samhällsfrågan!

Min sambos mor jobbar på kundtjänst i Älmhult och hon säger att det är kaos just nu. Dom skulle behöva anställa runt 50 telefonister för att täcka upp behovet, så dom har mycket att göra åtminstone i Sverige. Många störningar i leveranskjedor och dylikt. Och ja, dom är medvetna om att deras webbplats är haltande.

Jag tror dock inte att det är menat att hemsidan ska vara dålig. Jag känner folk som jobbar deras kontor i Helsingborg som har berättat ett och annat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Min sambos mor jobbar på kundtjänst i Älmhult och hon säger att det är kaos just nu. Dom skulle behöva anställa runt 50 telefonister för att täcka upp behovet, så dom har mycket att göra åtminstone i Sverige. Många störningar i leveranskjedor och dylikt. Och ja, dom är medvetna om att deras webbplats är haltande.

Tyvärr ses kundsupport som en kostnad för ett företag så det lär inte inträffa så tillvida inte det har gjorts en SWAT-analys, med analysfokus på långsiktig lönsamhet, av att behålla samma antal telefonister kontra att anställa fler telefonister.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonbenjamin:

@Baxtex: det trodde jag också men ju fler kreditupplysningar som görs på en ju sämre kreditvärdighet har du, detta pga de som gör många kreditupplysnagar tar ofta många smålån

Lärde mig detta när jag istället för att använda lendo frågade varje bank för sig om vad jag kunde få för ränta på ett lån, efter ca 10 banker så fick jag sämre och sämre ränta, ringde och frågade varför och då sa dom att det gjorts många kreditupplyssningar som sänkt mitt kreditvärde!

Att göra research Innan man tar lån är tydligen inte bra... skitkonstigt system

Fast när det kommer till lån så är det ju inte den begränsade upplysningen som görs.

Permalänk
Rekordmedlem

Faktura betyder inte att man ska betala efter leverans.
Man får ha vilken betalperiod som helst och man kan även fakturera vid förskottsbetalning.
Faktura är ett formellt juridiskt dokument som regleras av 11 kapitlet i Mervärdesskattelagen (1994:200)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min sambos mor jobbar på kundtjänst i Älmhult och hon säger att det är kaos just nu. Dom skulle behöva anställa runt 50 telefonister för att täcka upp behovet, så dom har mycket att göra åtminstone i Sverige. Många störningar i leveranskjedor och dylikt. Och ja, dom är medvetna om att deras webbplats är haltande.

Jag tror dock inte att det är menat att hemsidan ska vara dålig. Jag känner folk som jobbar deras kontor i Helsingborg som har berättat ett och annat...

Ja det är egentligen inget konstigt. Det är en puckel nu och folk for jobba röven av sig.
Om puckeln kvarstår när coronahysterin avtar kommer de säkert täcka upp med nyrekryteringar.
Men det är ju inte så lätt att bara hitta 50 pers hur som helst.

Självklart vill inget företag att deras hemsida ska upplevas dålig. Men hur utvecklingen prioriteras kan säkert skilja.
Jag är säker på att IKEA har en långsiktig plan för hur sidan ska utvecklas framåt. Men bra sidor dyker ju inte upp av misstag, det är en lång väg att finslipa ett koncept.

IKEA är väl ganska nya på distanshandelsområdet, och det är troligen många system och rutiner som behöver finslipas för att de ska lyckas på ett bra vis inom detta område.

@Aplay om betaldatumet inte stämmer överens med leveransen du fått så är det väl inte svårare än att du kontaktar fakturaavdelnigen och påpekar detta? Om nu 10dagar hit och dit spelade någon roll för ditt bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@BasseBaba: Man skulle ju även kunna kill-gissa att coronaepidimin innebär lite mer att göra för leveransavdelningen än normala dagar...
Jfr med lokala matbutikens toarulle avdelning som fortfarande ekar tomt...

Men visst är det horribelt att vänta 2 veckor(!) på nya gardiner. Jag tycker att någon måste ta tag i den här viktiga samhällsfrågan!

Det har varit så hela tiden. (Iaf för mig)
Min teori är som sagt att dom är nöjda med läget, dom har en viss bemanning på sin weborder-avdelning och ser förmodligen ingen mening med att bemanna upp då det enda det kommer göra är att flytta försäljning från deras varuhus.
Dom lyckas ju uppenbarligen, trots corona-tider, packa en order för avhämtning på varuhus inom 2-3 timmar....

Helt enkelt, det är en vald strategi att inte göra webbleveranserna för bra, eftersom det kommer kannabalisera på deras väl utbyggda fysiska varuhus.

Du valde nu att tolka och ta "HORRIBEL" ur sitt sammanhang, det är inte rimligt att tro att man kommer skapa en vettig internethandel om det ska ta två veckor att panga iväg en standardorder.

Och jo, skulle nog säga att det ur miljösynpunkt skulle vara rimligare med webleveranser än att man som jag får bränna 2 mil enkel resa med bil för att komma till IKEA

En annan intressant grej är deras avgifter:

Citat:

Plock och leverans – från 298 kr
Handla i varuhuset och få hjälp med både plock och leveransen hem.

Citat:

Expressleverans – från 449 kr
Handla smidigt hemifrån och få dina varor snabbt levererade.

Återigen en sån märklig sak. För 298:- hade jag gärna handlat online med hemleverans, men det gäller bara om jag fysiskt tar mig till butiken och handlar. Vill jag webhandla och få samma typ av leveras, nej nej den gubben går inte, då blir det helt pltösligt 449:-.

Så som sagt... hela konceptet verkar gå ut på att dom verkligen, verkligen, vill få folk till varuhuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det har varit så hela tiden. (Iaf för mig)
Min teori är som sagt att dom är nöjda med läget, dom har en viss bemanning på sin weborder-avdelning och ser förmodligen ingen mening med att bemanna upp då det enda det kommer göra är att flytta försäljning från deras varuhus.
Dom lyckas ju uppenbarligen, trots corona-tider, packa en order för avhämtning på varuhus inom 2-3 timmar....

Helt enkelt, det är en vald strategi att inte göra webbleveranserna för bra, eftersom det kommer kannabalisera på deras väl utbyggda fysiska varuhus.

Du valde nu att tolka och ta "HORRIBEL" ur sitt sammanhang, det är inte rimligt att tro att man kommer skapa en vettig internethandel om det ska ta två veckor att panga iväg en standardorder.

Och jo, skulle nog säga att det ur miljösynpunkt skulle vara rimligare med webleveranser än att man som jag får bränna 2 mil enkel resa med bil för att komma till IKEA

HORRIBELT! Jag borde nog ha lagt till en liten smiley.

Är leveranstiden ett standardläge och inte ett corona-läge finns det säkert rutiner och processer att slipa på.
Jag har lite svårt att se att någon gör en tjänst medvetet dålig. Hur skulle det se ut på utvecklingssamtalet.
"Bengt, du får inte springa så jäkla snabbt i paketgångarna, du är faktiskt på WEBB-avdelningen nu och inte i butik längre! Här tar saker längre tid. Det blir en prick i protokollet."

Jag tror mer att det tar en stund innan man blir bra på något. Det är ju troligen många annorlunda utmaningar med att arbeta mot kund i butik och kund hemmavid.

Permalänk
Medlem

@nilssonbenjamin: Sitter du och söker blancolån hos 10 banker så är jag inte förvånad om den automatiska kalkylen ändras.
Det hindrar dock inte dina möjligheter och ska du ta ett bolån eller liknande är det ändå individuellt. Tips är dock att du oftast får det lättare om du håller dig till en bank och bygger en relation.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Det har varit så hela tiden. (Iaf för mig)
Min teori är som sagt att dom är nöjda med läget, dom har en viss bemanning på sin weborder-avdelning och ser förmodligen ingen mening med att bemanna upp då det enda det kommer göra är att flytta försäljning från deras varuhus.
Dom lyckas ju uppenbarligen, trots corona-tider, packa en order för avhämtning på varuhus inom 2-3 timmar....

Helt enkelt, det är en vald strategi att inte göra webbleveranserna för bra, eftersom det kommer kannabalisera på deras väl utbyggda fysiska varuhus.

Du valde nu att tolka och ta "HORRIBEL" ur sitt sammanhang, det är inte rimligt att tro att man kommer skapa en vettig internethandel om det ska ta två veckor att panga iväg en standardorder.

Och jo, skulle nog säga att det ur miljösynpunkt skulle vara rimligare med webleveranser än att man som jag får bränna 2 mil enkel resa med bil för att komma till IKEA

En annan intressant grej är deras avgifter:
Återigen en sån märklig sak. För 298:- hade jag gärna handlat online med hemleverans, men det gäller bara om jag fysiskt tar mig till butiken och handlar. Vill jag webhandla och få samma typ av leveras, nej nej den gubben går inte, då blir det helt pltösligt 449:-.

Så som sagt... hela konceptet verkar gå ut på att dom verkligen, verkligen, vill få folk till varuhuset.

Hej,

som en person med insikt i denna frågan för det valda företaget så kan jag meddela att det INTE är en medveten strategi med långa leveranstider eller begränsat utbud på webben. Det som vill undvikas är att kostnaderna inte ökar för en kund, vilket ibland kan leda till vissa knasigheter, som till exempel att vissa rullgardiner finns att beställa online och andra inte.

Att du kan få dina varor på 2-3 timmar från en butik har att göra med att produkterna finns där, i lager. Så det är endast plocktiden som räknas där.

Webb är framtiden och jag kan garantera att IKEA är mycket väl medvetna om detta och jobbar åt att förbättra situationen men efter att ha en värdekedja uppbyggd att en produkt skall landa i ett fysisk varuhus till så lågt pris som möjligt så är det mycket att göra för att förändra till en modell som företag som Amazon, t.ex. som är byggda från grunden att leverera över webben och inte behöver ta någon hänsyn för 450+ varuhus i världen.

Övrigt vill jag påpeka att du har helt rätt i det orimliga att det tar 2 veckor att skicka en gardin jag enbart försöker förklara att det finns logiska förklaringar som jag givetvis inte kan gå för djupt i detalj på men att de finns och det inte är någon "master plan" att ha en upplevt dålig webbhandel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej,

som en person med insikt i denna frågan för det valda företaget så kan jag meddela att det INTE är en medveten strategi med långa leveranstider eller begränsat utbud på webben. Det som vill undvikas är att kostnaderna inte ökar för en kund, vilket ibland kan leda till vissa knasigheter, som till exempel att vissa rullgardiner finns att beställa online och andra inte.

Att du kan få dina varor på 2-3 timmar från en butik har att göra med att produkterna finns där, i lager. Så det är endast plocktiden som räknas där.

Webb är framtiden och jag kan garantera att IKEA är mycket väl medvetna om detta och jobbar åt att förbättra situationen men efter att ha en värdekedja uppbyggd att en produkt skall landa i ett fysisk varuhus till så lågt pris som möjligt så är det mycket att göra för att förändra till en modell som företag som Amazon, t.ex. som är byggda från grunden att leverera över webben och inte behöver ta någon hänsyn för 450+ varuhus i världen.

Övrigt vill jag påpeka att du har helt rätt i det orimliga att det tar 2 veckor att skicka en gardin jag enbart försöker förklara att det finns logiska förklaringar som jag givetvis inte kan gå för djupt i detalj på men att de finns och det inte är någon "master plan" att ha en upplevt dålig webbhandel.

Intressant info, tack.

Men jag menar, samma person som plockar min <produkt> lager på butiken, borde ju "bara" kunna packa det i en kartong och skicka iväg med en Postnord-bil samma eftermiddag?
Alternativt, varför kan man inte ha folk som packar på huvudlagret?

Men som vi båda är inne på, tar väl tid att ställa om. Det är inte byggt för att packa och leverera till slutkund, utan för att köra en distro till varuhus. Förmodligen inte att "bara" skala upp pack/leverans till slutkund från huvudlager.

Däremot så är ju inte direkt webhandel nått nytt, det är 2020 nu, man tycker ju att IKEA borde haft en 10-15 år på sig redan att ställa om, därför jag kommer med mina konspirationsteorier.

Sen tycker jag hemsidan är under all kritik också. Hade hellre bara tagit Webhallen eller Inets hemsida rakt av fast med Ikeas produkter.

Några som är helt ofattbart bra på detta är Apotea.
Deras stopptid för Premo är 18:45, och då har man det levererat till brevlådan/ytterdörr under natten.
Väljer jag Instabox så kan jag shoppa fram till 16.00 och ha det på Instabox vid Coop 20.00 samma dag.
Det sjukaste av allt är att det är fri leverans. Oklart hur det ens går ihop, måste vara nån typ av riskkapital som bränns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så som sagt... hela konceptet verkar gå ut på att dom verkligen, verkligen, vill få folk till varuhuset.

Gällande att de verkligen vill få folk till varhusen, historien jag hört är att Ingvar Kamprad fick hemsidan visad och hur man beställde varor. I slutet på presentationen så frågade Kamprad var hans 50kr var. En person som går in på ett ikeavaruhus handlar i genomsnitt för 50kr mer än denne hade planerat.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Intressant info, tack.

Men jag menar, samma person som plockar min <produkt> lager på butiken, borde ju "bara" kunna packa det i en kartong och skicka iväg med en Postnord-bil samma eftermiddag?
Alternativt, varför kan man inte ha folk som packar på huvudlagret?

Nu vill jag helst inte agera någon sorts talesperson för IKEA men jag kan förklara efter bästa förmåga.

Svaret på din fråga är kostnader. Visst hade det gått att "bara" plocka en produkt ner i en låda och sedan skicka en PostNord-bil till din adress men det hade varit en gigantiskt kostnad och kräver ett särskilt ramavtal med PostNord. Plus det faktum att det kräver packingstationer, lådor att packa i, personal som antingen enbart eller flexibelt arbeta både i butikplock samt plock direkt till kund. Allt emballage är en extra kostnad på en produkt. Det krävs en logistisksetup som är anpassad för detta. Idag handlar fortfarande majoriteten i butik. Vilket gör att webb idag är mer eller mindre en gigantisk kostnad som givetvis blir handikappad av att den är vissa gånger är mindre bra.

Citat:

Men som vi båda är inne på, tar väl tid att ställa om. Det är inte byggt för att packa och leverera till slutkund, utan för att köra en distro till varuhus. Förmodligen inte att "bara" skala upp pack/leverans till slutkund från huvudlager.

Däremot så är ju inte direkt webhandel nått nytt, det är 2020 nu, man tycker ju att IKEA borde haft en 10-15 år på sig redan att ställa om, därför jag kommer med mina konspirationsteorier.

Det har sina orsaker men du har rätt i sak, dock är det många traditionella företag som har denna omställningen att göra. De exempel du generellt ger är gamla postorderföretag (vilket ironiskt nog även IKEA var en gång i tiden) eller renodlade webbföretag vilket betyder att de aldrig gjort något annat än detta.

Citat:

Sen tycker jag hemsidan är under all kritik också. Hade hellre bara tagit Webhallen eller Inets hemsida rakt av fast med Ikeas produkter.

Det är väl en smaksak såklart. Jag tror dock IKEA är betydligt mer lönsamt.

Citat:

Några som är helt ofattbart bra på detta är Apotea.
Deras stopptid för Premo är 18:45, och då har man det levererat till brevlådan/ytterdörr under natten.
Väljer jag Instabox så kan jag shoppa fram till 16.00 och ha det på Instabox vid Coop 20.00 samma dag.
Det sjukaste av allt är att det är fri leverans. Oklart hur det ens går ihop, måste vara nån typ av riskkapital som bränns.

Igen. Ett företag som är byggt från grunden som internetbutik och helt klart ett föredöme. Sen är det viktigt att tänka på att IKEA säljer allt från ljushållare till kylskåp och hela kök. Bredden är på en helt annan nivå.

Som sagt, du har inte fel i sak, jag enbart belyser varför det inte är så "enkelt" att ställa om som det kan verka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gällande att de verkligen vill få folk till varhusen, historien jag hört är att Ingvar Kamprad fick hemsidan visad och hur man beställde varor. I slutet på presentationen så frågade Kamprad var hans 50kr var. En person som går in på ett ikeavaruhus handlar i genomsnitt för 50kr mer än denne hade planerat.

Det finns ju dock massvis med mekanismer man kan använda online för att få kunder att köpa mer än vad dom hade tänkt. Visa relevanta annonser, spara varukorgen, rekommendationsmotorer för att öka upsell etc.

Men visst, Ikeas grundstrategi är ju att fungera som en slags nöjesattraktion där du leds genom varuhuset genom en snitslad bana och det är nog svårt att gå över till digitalt. Ikea är ju även väldigt intresserade av AR och VR och i kombination med e-handel kan det bli väldigt stort.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Baxtex:

Det finns ju dock massvis med mekanismer man kan använda online för att få kunder att köpa mer än vad dom hade tänkt. Visa relevanta annonser, spara varukorgen, rekommendationsmotorer för att öka upsell etc.

Ikea är ju även väldigt intresserade av AR och VR och i kombination med e-handel kan det bli väldigt stort.

Den kommentaren från Ingvar är nog väldigt gammal gissar jag på. Idag är e-handel något helt annat än det var när han var "aktiv".

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skulle inte göra mig något om jag får fakturan direkt, förutsatt att jag har X antal dagar på mig att betala den efter att jag mottagit varan.

Hur lång tid framåt ligger förfallotiden? Hur lång tid tar det generellt att få varorna?
Är det 30 dagar och det tar 10 dagar att få hem varan ser jag det inte som ett problem.
Är det 10 dagar och tar 15 att få hem varan så försvinner ju största anledningen till att betala med faktura.
Antar att man kan bestrida fakturan med hänvisning till att man inte fått varan, men det är ju ett meck man helst vill slippa.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Har ingen kritik mot Ikea då jag aldrig haft problem.
Stor fördel att det är så enkelt att beställa gratis reservdelar om man tappar bort något.

Enda är väl att jag tyckte om deras gamla hemsida mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gällande att de verkligen vill få folk till varhusen, historien jag hört är att Ingvar Kamprad fick hemsidan visad och hur man beställde varor. I slutet på presentationen så frågade Kamprad var hans 50kr var. En person som går in på ett ikeavaruhus handlar i genomsnitt för 50kr mer än denne hade planerat.

Exakt min poäng. Jag skämtar inte när jag säger att 30-50% av det vi kommer ut med från varje besök på IKEA inte var det vi hade planerat att köpa när vi åkte dit. Och då har man ofta hunnit med både lunch och fika också

Skrivet av Dinoman:

Som sagt, du har inte fel i sak, jag enbart belyser varför det inte är så "enkelt" att ställa om som det kan verka.

Jo jag förstår, men därav min förvåning att IKEA var så sena på bollen. Tycker det är märkligt att man 2020 säger att man inte "riktigt hunnit med Internet". Jag tycker ju dom som minimum borde förstått och påbörjat resan för 10 år sen, vilket man då borde kunna tycka att dom nu skulle haft en 100% leveranskedja up 'n running.
I många andra branscher hade man gått i konkurs vid det här laget (se hur det går för traditionella butiker i klädbranschen t ex), men IKEA är så stort och har en sån speciell sits att dom kommer undan med det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Intressant info, tack.

Men jag menar, samma person som plockar min <produkt> lager på butiken, borde ju "bara" kunna packa det i en kartong och skicka iväg med en Postnord-bil samma eftermiddag?
Alternativt, varför kan man inte ha folk som packar på huvudlagret?

Men som vi båda är inne på, tar väl tid att ställa om. Det är inte byggt för att packa och leverera till slutkund, utan för att köra en distro till varuhus. Förmodligen inte att "bara" skala upp pack/leverans till slutkund från huvudlager.

Däremot så är ju inte direkt webhandel nått nytt, det är 2020 nu, man tycker ju att IKEA borde haft en 10-15 år på sig redan att ställa om, därför jag kommer med mina konspirationsteorier.

Sen tycker jag hemsidan är under all kritik också. Hade hellre bara tagit Webhallen eller Inets hemsida rakt av fast med Ikeas produkter.

Några som är helt ofattbart bra på detta är Apotea.
Deras stopptid för Premo är 18:45, och då har man det levererat till brevlådan/ytterdörr under natten.
Väljer jag Instabox så kan jag shoppa fram till 16.00 och ha det på Instabox vid Coop 20.00 samma dag.
Det sjukaste av allt är att det är fri leverans. Oklart hur det ens går ihop, måste vara nån typ av riskkapital som bränns.

Tror inte det funkar så lätt som att "en person i butiken packar och skickar iväg produkten" efter att man beställt online. Det verkar som att IKEA har helt separata lager för webb och från varuhus i och med att det kan vara en produkt som finns tillgänglig i ett varuhus nära en, men den produkten inte alls går att beställa online, vilket i sig är ganska logiskt.

Det hade ju varit sjukt irriterande som kund på plats om man åker till ett varuhus och en produkt är "paxad" för att någon köpt den online och att det är sista exemplaret i varuhuset.

Förövrigt så har jag ingen särskild kritik mot IKEA, tycker det är ett rätt schysst företag, visst kostar hemleverans nästan 500kr, vilket är rätt dyrt men om man ändå handlar för rätt mycket pengar och skulle behöva hyra en lastbil annars så blir det i många fall ändå fortfarande billigare är vad jag upplevt när jag handlat online hos dom.

En sak som var lite irriterande var att när jag beställde med Klarna som betalmetod så gick det inte att ändra på leveransdatumet utan att ringa in till kundtjänst och be dom uppdatera leveranstiden till ett senare datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kachiem:

Tror inte det funkar så lätt som att "en person i butiken packar och skickar iväg produkten" efter att man beställt online. Det verkar som att IKEA har helt separata lager för webb och från varuhus i och med att det kan vara en produkt som finns tillgänglig i ett varuhus nära en, men den produkten inte alls går att beställa online, vilket i sig är ganska logiskt.

Det hade ju varit sjukt irriterande som kund på plats om man åker till ett varuhus och en produkt är "paxad" för att någon köpt den online och att det är sista exemplaret i varuhuset.

Förövrigt så har jag ingen särskild kritik mot IKEA, tycker det är ett rätt schysst företag, visst kostar hemleverans nästan 500kr, vilket är rätt dyrt men om man ändå handlar för rätt mycket pengar och skulle behöva hyra en lastbil annars så blir det i många fall ändå fortfarande billigare är vad jag upplevt när jag handlat online hos dom.

En sak som var lite irriterande var att när jag beställde med Klarna som betalmetod så gick det inte att ändra på leveransdatumet utan att ringa in till kundtjänst och be dom uppdatera leveranstiden till ett senare datum.

Nej, det var givetvis förenklat.
Det jag menar är, om dom på ett par veckor från att Corona kom, lyckades få igång en kedja där jag som kund kan beställa på nätet och sen går någon runt och plockar saker i butik som jag sen kan hämtar vid en drive-thru 3 timmar senare....
Då kan man tycka att dom 2020 borde ha lyckats få igång en fungerande logistikkedja för Internethandel

Men absolut, jag gillar IKEA. Dom är definitivt en av dom aktörer som får mest pengar från min shoppingbudget varje år.
Min handel skulle öka drastiskt om dom bara löser Internethandeln.
Dom är ju iofs en bit på G när dom sänkt postpaket till 39:- nu, men undrar om det bara är något tillfälligt.

Ett annat problem är ju att många av deras produkter verkar överskrida det som Postnord och Instabox levererar, så fine, det ger jag dom, det är inte lika enkelt som att skeppa ett par paket plåster från Apotea.

Men så stora som IKEA är så borde dom typ kunna köra igång en egen last-mile delivery tjänst

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Exakt min poäng. Jag skämtar inte när jag säger att 30-50% av det vi kommer ut med från varje besök på IKEA inte var det vi hade planerat att köpa när vi åkte dit. Och då har man ofta hunnit med både lunch och fika också

Jo jag förstår, men därav min förvåning att IKEA var så sena på bollen. Tycker det är märkligt att man 2020 säger att man inte "riktigt hunnit med Internet". Jag tycker ju dom som minimum borde förstått och påbörjat resan för 10 år sen, vilket man då borde kunna tycka att dom nu skulle haft en 100% leveranskedja up 'n running.
I många andra branscher hade man gått i konkurs vid det här laget (se hur det går för traditionella butiker i klädbranschen t ex), men IKEA är så stort och har en sån speciell sits att dom kommer undan med det ändå.

Tro mig. Man är på den pucken, jag är bland annat involverad i den digitala transformeringen. Det har absolut tagit för lång tid, helt klart men stora multinationella företag är som en gigantisk oljetanker på öppet hav. Det tar tid att styra om och är man då något sen i reaktionen...

Igen. Om du hade en verksamhet där 90% av inkomsterna kom från metod 1 och 10% kom från metod 2. Vilken tror du hade fått mest uppmärksamhet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Skulle inte göra mig något om jag får fakturan direkt, förutsatt att jag har X antal dagar på mig att betala den efter att jag mottagit varan.

Hur lång tid framåt ligger förfallotiden? Hur lång tid tar det generellt att få varorna?
Är det 30 dagar och det tar 10 dagar att få hem varan ser jag det inte som ett problem.
Är det 10 dagar och tar 15 att få hem varan så försvinner ju största anledningen till att betala med faktura.
Antar att man kan bestrida fakturan med hänvisning till att man inte fått varan, men det är ju ett meck man helst vill slippa.

14 kalenderdagar är förfallotiden på fakturan, som skickas från Klarna ca 2-3 dagar efter lagd beställning (så ca 16 dagar totalt från lagd beställning)
Tog 11 dagar för mig innan jag fick min stol (innan Corona-krisen).
Problemet jag ser är mest att de marknadsför faktura som att man skall ha 14 dagar på sig att betala efter att man fått hem varan. Men det händer ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

14 kalenderdagar är förfallotiden på fakturan, som skickas från Klarna ca 2-3 dagar efter lagd beställning (så ca 16 dagar totalt från lagd beställning)
Tog 11 dagar för mig innan jag fick min stol (innan Corona-krisen).
Problemet jag ser är mest att de marknadsför faktura som att man skall ha 14 dagar på sig att betala efter att man fått hem varan. Men det händer ju inte.

När jag handlat med Klarna tidigare så har det bara varit att informera dom om att jag inte fått produkten än så har de skjutit på fakturadatumet tills att jag informerat dom om att jag fått produkten, men dom kanske ändrat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kachiem:

När jag handlat med Klarna tidigare så har det bara varit att informera dom om att jag inte fått produkten än så har de skjutit på fakturadatumet tills att jag informerat dom om att jag fått produkten, men dom kanske ändrat på det.

Ska jag vara helt ärlig är det ju ett i-landsproblem, jag har bara tagit och betalt fakturan eftersom jag ändå har råd med det jag beställt. Känns lättare så.