Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är en abonnemangsrabatt, det finns ingen annan part än operatören som kan subventionera telefonen där och den upphör efter du ändrar eller säger upp abonnemanget.

Så varför berättar inte Elgiganten det? Vad mer skall jag behöva läsa än produktbeskrivning för telefon och abb, Elgigantens köpvillkor och Telenors allmänna villkor? Om man är tvungen att ha abb i 24 månader för att få full rabatt är det inget annat än en bindningstid, om än inte på hela månadsavgiften.

Elgigantens påskrea är slut nu och nytt pris är 340 kr/månad. Nu stämmer även MTK, 24x340+250+1=8411 kr.

Min lur är för övrigt redan skickad och på kvittot från Elgiganten som jag fick i mailen står det "Telenor förhöjd +150kr 24 månader".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ni som sitter med nedräkningsuret och räknar ner till kundtjänsten öppnar, skriv gärna hur det går här i tråden efter att ni har pratat med dem. Jag måste själv iväg på ärende.

Efter alla 325 olika svar här i tråden blir man förvirrad. Jag funderar på att avbryta ordern innan den är skickad, men samtidigt vill man ju gärna ha en fin deal.

Permalänk

Stackars alla kundtjänstarbetare på Telenor som gick helt ovetandes till jobbet imorse och trodde de skulle få en lugn måndag när 200 neckbeards ska ringa ner dom och läsa upp citat ur KköpL , m.m.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Jag pratade nyss med Telenor och dom säger lägsta kostnad 3752:- sedan har jag ju betalat 251:- hos elgiganten så totalt 4003:-
Jag förklarade läget och han sa att jag måste ta det med elgiganten och det kan vara möjligt att elgiganten och Telenor delar på smällen.

Elgigantens kundtjänst öppnar 8:30 uppdaterar vad de säger strax efter om jag får en hyfsad köplats.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Stackars alla kundtjänstarbetare på Telenor som gick helt ovetandes till jobbet imorse och trodde de skulle få en lugn måndag när 200 neckbeards ska ringa ner dom och läsa upp citat ur KköpL , m.m.

Hahaha!

Skrivet av lasseTM:

Jag pratade nyss med Telenor och dom säger lägsta kostnad 3752:- sedan har jag ju betalat 251:- hos elgiganten så totalt 4003:-
Jag förklarade läget och han sa att jag måste ta det med elgiganten och det kan vara möjligt att elgiganten och Telenor delar på smällen.

Elgigantens kundtjänst öppnar 8:30 uppdaterar vad de säger strax efter om jag får en hyfsad köplats.

Tack för update! Det blir riktigt spännande. Du hade köpt telefonen i butik va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Jag pratade nyss med Telenor och dom säger lägsta kostnad 3752:- sedan har jag ju betalat 251:- hos elgiganten så totalt 4003:-
Jag förklarade läget och han sa att jag måste ta det med elgiganten och det kan vara möjligt att elgiganten och Telenor delar på smällen.

Elgigantens kundtjänst öppnar 8:30 uppdaterar vad de säger strax efter om jag får en hyfsad köplats.

Jädrans bra deal vi fick ändå, vi köpte 3st till hushållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag pratade nyss med Telenor och dom säger lägsta kostnad 3752:- sedan har jag ju betalat 251:- hos elgiganten så totalt 4003:-
Jag förklarade läget och han sa att jag måste ta det med elgiganten och det kan vara möjligt att elgiganten och Telenor delar på smällen.

Elgigantens kundtjänst öppnar 8:30 uppdaterar vad de säger strax efter om jag får en hyfsad köplats.

Hur går man det till 3752? 24x150=3600, vad är resterande 152 kr?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag pratade nyss med Telenor och dom säger lägsta kostnad 3752:- sedan har jag ju betalat 251:- hos elgiganten så totalt 4003:-
Jag förklarade läget och han sa att jag måste ta det med elgiganten och det kan vara möjligt att elgiganten och Telenor delar på smällen.

Elgigantens kundtjänst öppnar 8:30 uppdaterar vad de säger strax efter om jag får en hyfsad köplats.

på vilken telefon?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hur går man det till 3752? 24x150=3600, vad är resterande 152 kr?

Slänger på det som en smart-ass avgift tror jag

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Slänger på det som en smart-ass avgift tror jag

Jag frågade inte specifikt utan enbart vad slutfakturan skulle bli på, Telenor kommer ju inte lösa detta utan det måste Elgigante göra.

Har pratat med Elgiganten nu också, det är ingen ide att folk ringer dem som det ser ut just nu.
Dom har ingen på telefon som jobbar med abonnemang utan man får maila hello@giganten.se och beskriva sitt ärende.
Ringer ni är det waste of time för ingen finns där för att hjälpa, hon jag pratade med sa även att butiken du köpt i kan kanske lösa det för dig annars är det hello@giganten.se som gäller.

Skickar ett mail och bifogar bilder till dem och återkommer när jag får svar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Shit. Glad att jag inte klickade hem det. Får nästan ont i magen av att bara läsa tråden

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Förstår inte varför vi som kunder ska ringa/maila och jaga. Hur Telenor och Elgiganten löser det sinsemellan är väl inte vårt problem. Vi ska bara säga upp AB på Telenor och begära slutfaktura. Är den mer än ca 2000kr och vi hävdar annat så får ju dom reda ut det med Elgiganten?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Förstår inte varför vi som kunder ska ringa/maila och jaga. Hur Telenor och Elgiganten löser det sinsemellan är väl inte vårt problem. Vi ska bara säga upp AB på Telenor och begära slutfaktura. Är den mer än ca 2000kr och vi hävdar annat så får ju dom reda ut det med Elgiganten?

Tänker lite så också. Är slutfakturan mer än minsta totalkostnad 24 månader är det bara å bestrida fakturan

Permalänk
Medlem

Verkar som att rean är över? Minsta totalkostnad är högre nu eller ser jag fel?

Permalänk
Skrivet av Snaskigt:

Tänker lite så också. Är slutfakturan mer än minsta totalkostnad 24 månader är det bara å bestrida fakturan

Precis. Vi har 14 dagars ångerrätt dessutom. Från att enheten är uthämtad. Så detta är inget som kommer att avgöras idag gubbar

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Förstår inte varför vi som kunder ska ringa/maila och jaga. Hur Telenor och Elgiganten löser det sinsemellan är väl inte vårt problem. Vi ska bara säga upp AB på Telenor och begära slutfaktura. Är den mer än ca 2000kr och vi hävdar annat så får ju dom reda ut det med Elgiganten?

Skrivet av Snaskigt:

Tänker lite så också. Är slutfakturan mer än minsta totalkostnad 24 månader är det bara å bestrida fakturan

Jag menar inte att ni ska sluta jaga, jag menar att ni får gå till butik eller skicka mail till hello@giganten.se
Finns ingen på telefon som kan hjälpa dig ändå.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ginsid:

Verkar som att rean är över? Minsta totalkostnad är högre nu eller ser jag fel?

Rean är över ja

Permalänk
Medlem

Detta mail skickade jag till hello

Hej, jag var inne på Elgiganten i kungens kurva i helgen och köpte en Huawei P30 pro med Telenor 8gb abonnemang.

Det stod att den skulle kosta 2117:- i minsta total kostnad och även detta lovade personalen i butiken jag pratade med.

Nu idag när jag ringer Telenor för att säga upp mitt abonnemang så säger Telenor att om jag gör det skickar de en slutfaktura på 3752:- samt att jag betalade 250:- när jag hämtade ut telefonen.

Dvs lägsta totalpris är 4002:- och inte 2117:- som ni lovat.

Bifogar en print screen på erbjudandet.

Det finns en tråd på Swelockers och en på Swedroid som behandlar ämnat, så det första ni bör göra är att stoppa alla ordrar från de som ännu inte skickats och sedan fundera på hur ni ska lösa det med oss som redan har fått en telefon och blivit lovade av säljare och eran hemsida lägsta totalkostnad 2117:-

Tittar man dessutom på Iphone SE 64GB så lovar ni fortfarande 2171:- i Minsta totalkostnad 24 mån vilket Telenor aldrig kommer att acceptera.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Frågan är hur jag nu gör för att inte betala det dubbla priset mot vad ni har lovat både på hemsidan och i butik för ja hade aldrig köpt telefonen för 4002:- men ändå är jag nu bunden enligt Telenor att betala minst 3752:- på en slutfaktura.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM, har du inspelat att personalen lovade det? Annars kan det ju bli svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

@lasseTM, har du inspelat att personalen lovade det? Annars kan det ju bli svårt.

Nej jag har det inte på papper men jag har print screen på det, och med tanke på den "shit storm" som kommer att komma så tror jag inte att det kommer att flyga under radarn direkt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

@lasseTM, har du inspelat att personalen lovade det? Annars kan det ju bli svårt.

Vad har personalen lovat? Står ju på hemsidan vad lägsta minsta kostnad är och telenor har ju skrivet i sina villkor att det inte är bindningstid. Vad ska han ha inspelat?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vad har personalen lovat? Står ju på hemsidan vad lägsta minsta kostnad är och telenor har ju skrivet i sina villkor att det inte är bindningstid. Vad ska han ha inspelat?

Du har helt rätt, så ingenting egentligen! Jag kollade bara

Permalänk
Medlem

@LasseTM Du gjorde ett misstag, att inte köpa via nätet och distansköpslagen.

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli oerhört intressant då flertal kommer få sina telefoner och samma erbjudande finns kvar för iPhone SE. Liknande erbjudande har som sagt tidigare kunnat "utnyttjats" på Tele2 utan några som helst bekymmer. Så om både EG eller Telenor har några dolda villkor så bryter dem ju mot gällande regler.

Ett par till nyttiga länkar. Börjar på deras egna hemsida.

1. https://www.elgiganten.se/cms/Mobilabonnemang/mobiltelefoner-...
* Sök på MTK

2. https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/telekomtjans...
* Om du köper en mobiltelefon med abonnemang ska du titta efter den minsta totala kostnaden (ibland kallad MTK). Med den kan du jämföra den totala fasta månadsavgiften för telefonen, abonnemanget och eventuella engångskostnader under bindningstiden.

* Ta reda på avtalets bindningstid och uppsägningstid och om det kostar något (utöver resterande bindningstid) att säga upp avtalet under bindningstiden. Om du ingår ett avtal med bindningstid är du i regel betalningsskyldig för den fasta kostnaden under hela denna period och en uppsägning av avtalet får verkan först när bindningstiden är slut.

3. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...
* Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Mer information om detta finns i Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

@LasseTM Du gjorde ett misstag, att inte köpa via nätet och distansköpslagen.

Eller gjorde han rätt om nu vi som beställt på nätet inte får några telefoner och Elgiganten löser det för de som redan fått dem?

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som fortfarande har "Orderstatus: Under behandling" och inte fått orderbekräftelse? Det har varit så för mig i flera dagar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Eller gjorde han rätt om nu vi som beställt på nätet inte får några telefoner och Elgiganten löser det för de som redan fått dem?

Ni har iallafall ryggen fri och kan avboka ifall det inte blir det pris som står. Det tar man alltid i beräkningen vid dessa erbjudanden. Jag har själv köpt p20 pro via Tele2 på samma sätt.

Har EG/ Telenor något finstilt så är det bättre att handla via distansköpslagen.

Permalänk
Medlem

Om dom skickar mobilen till mig behåller jag abonnemanget då det fortfarande är ett bra erbjudande + att jag kan använda kombi erbjudandet på telenor.
Mer surf på mobil abonnemanget och en uppgraderingen på bredbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

@LasseTM Du gjorde ett misstag, att inte köpa via nätet och distansköpslagen.

Det var absolut inget misstag, det var en noga kalkylerad risk.
En P30 Pro i bra skick på blocket idag går på runt 4000:- + dvs en ny plomberad bör gå för några hundra till så även om jag accepterar detta så går jag iaf +-0

Sedan tror jag inte att de som beställt via hemsidan eller väldigt få kommer få sina mobiler så ska man ha en rimlig chans att få en så var nog köp i butik det bästa du kunde göra. Men detta är självklart min spekulation.

Sedan håller mitt jobb på att ostrukturerad och idag betalar mitt företag för min Samsung S10 och mitt abonnemang men är det så att jag blir utan jobb och får ett avgångsvederlag så behöver jag ändå en privat telefon med att abonnemang och då kan jag acceptera dessa villkor för jag hade nog i ärlighetens namn ändå köpt en P30 pro, dock får jag veta detta först under nästa vecka hur jobbet faller ut.

Men självklart är mitt primära mål att betala 2117:- totalt och dumpa min S10 som jag ändå inte är nöjd med.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle de stoppa ordnarna, det finns säkert de som tolkat annonsen på annat sätt och verkligen tror sig ha beställt en telefon med ett abb de tänkt använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.