Stol för långt datorsittande (inte nödvändigtvis "gamingstol"

Permalänk
Medlem

Stol för långt datorsittande (inte nödvändigtvis "gamingstol"

Tjenare! Jag och min flickvän ska bli sambo om 2 månader och letar inredning för fullt. Vi båda spelar väldigt mycket och jag går en civilingenjörslinje i datateknik, så bra ergonomi känns rimligt att investera i. Vi har såklart dock en budget att ta hänsyn till och vill helst inte lägga mer än 1500-2000kr per stol. Det finns 3 parametrar vi försöker ta hänsyn till:

1. Ergonomi/bekvämlighet
2. Inte (alltför) ful. Det kan vara en "gamingstol" men inte något monstruöst spektakel.
3. Fungera både för en lång person (190cm) och en kort jävel (160cm). Om inte det går att få exakt samma stol så gärna två i samma serie men för olika längder.

Tack på förhand

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är ledsen att behöva säga det men 1500-2000kr och bra ergonomi rimmar inte i min värld... du behöver hoppa upp till minst 5-6k om du skall få bra saker, minst.

Snåla inte på en stol, du har bara en rygg... och den skall räcka livet ut!
Tycker man det är för mycket pengar så kolla på utförsäljningar från kontor och liknande eller beg. på div marknader såsom här på Swec, Facebook marketplace, blocket etc

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Som i så många andra trådar om samma sak... och som Andreas är inne på..

Finns egentligen bara ett alternativ och vill man inte lägga upp tusentals kronor på en vettig stol, köp en bättre begagnad som alternativ två.
Kinnarps, RH m.fl. gör bra stolar.

Har själv Kinnarps sedan flera år och den är lika skön nu, som när jag köpte den.
4 veckor instängd i corona-karantän på mitt kontor hemma, borde gett mig rövsår och ryggsmärtor, men inte.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tror nog inte att 2k finns begagnad om den inte är supersliten? Kolla runt där du bor för begagnade kontorsstolar som är refurbade.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Rekomenderar också riktiga kontorsstolar.
Jag har 3st Kinnarps hemma alla från olika tidsåldrar 90-00-10 tal och alla är mer eller mindre fortfarande perfekta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hur kassa ryggar har folk egentligen.
Har en sketen Ikea markus jag köpte för 999:- för mååååånga år sedan(fått utbytt 1 gång dock), suttit typ 15h per dag i den länge och har 0 problem med min rygg iaf.

Har även en Kinnarps freefloat 6000 som är meh, föredrar MArkus då man kan chillsitta i den mer, sitter ofta med benen i kors osv.

Markus verkar ju dock många tycka om för priset.
Men vill man ha justerbara armstöd osv så får man ju kolla på annat såklart.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Retros: Till den "korta jäveln" skulle jag rekomendera en begagnad IKEA Volmar.

  • Väldigt många inställningsmöjligheter så att man kan anpassa den efter sin kropp.

  • Passar hyfsat så korta bra, den passar mig utmärkt (177 cm och har problem med att till exempel Markus är för djup.)

  • Har slutat att tillverkas, men det finns många begagnade från 500 kronor till 1K beroende på material och tillbehör.

  • IKEA Volmar är en IKEA stol, så inte den mest stabila, men den är bra byggd för 2-3K som den kostade ny.

IKEA Volmar
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Din titel säger allt, undvik gamingstolar eller racing whatever och satsa på en begagnad kontorsstol.
Ryggen kommer vara tacksam.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@EricHjalmarsson
Jag har en Volmar som jag haft i dryga 3 år, och för priset så är komforten onekligen oslagbar.
Dock....så...jag vet inte om min är felmonterad, har dubbelkollat manualen och monterat om flera gånger så jag tvivlar på det. Och problemet jag har är att när man går från normalt läge till urfällt läge, dvs lutar sig bakåt så knäpper stolen till rätt högljutt.
Har inte brytt mig om att returnera stolen, läst om flera som har samma problem. Egentligen är det väl inget större problem, mer att ha beaktande.
Men för priset så är komforten riktigt bra 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar dessa

https://secretlab.eu/

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Här köpte jag min. https://www.soeco.se/kategorier/kontorsstolar/
Bör finnas liknande butiker hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Annars kan jag rekommendera dessa, då får du två stycken också så det inte ser konstigt ut med två olika framsäten.

Skämt åsido så har jag två begagnade kinnarps som jag fick för runt tusenlappen styck, otroligt prisvärda!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Ikeas Alefjäll, kanske inte ser ut som en ergonomisk stol, men den väldigt effektivt gjord. Många justeringar kan göras. Är 189 och frugan 158, och båda gillar den skarpt.
Sen är den snyggare än dom flesta.

Köptes då jag hade spricka i svanskota och det var den enda jag kunde sitta i mer än 3 minuter.

https://www.ikea.com/se/sv/p/alefjaell-kontorsstol-grann-gyll...

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Administrativ avgift

@Retros: Rekommenderar som andra ovan att köpa en begagnad kinnarps - kommuner brukar ha överskottslager där du kan fynda riktigt grymma stolar. Men en standard gamingstol/ikea funkar som du tycker är skön, sittposition och hur du belastar ryggen är A och O.

Ergonomi i sig är att du inte sitter i samma position för länge, därför är "ergonomi" stolar utrustade med massor av funktioner men i regel är ergonomistolar en vanlig stol, existerar ingen "ergonomi" egentligen. Sitter du mer än 3h dagligen så skaffa ett ståbord istället och en stol du själv tycker är skön.

Själv har jag både gamingstol + kinnarps + ståbord och det som gör störst skillnad är ståbordet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ring till några t.ex. Kinnarps-butiker och fråga om dom har någon t.ex. beställd stol som inte blev såld och vad de ska ha för den. Jag lyckades göra ett kap på en splitterny stol för 3000 sek som skulle ha kostat det dubbla om jag beställde den själv. Anledningen var att de hade en kund som beställt ett visst tyg på stolen men ångrade sig när den väl anlände. Tyget var inte vad jag hade valt själv men den var ändå helt klart snygg tycker jag, för att inte tala om kvaliteten. Annars kolla på begagnade stolar av liknande klass.

Hade sedan tidigare en annan Kinnarpsstol men då jag växlade orter lite då och då behövde jag 2 stolar. På stället jag var på mest köpte jag först en DX-Racer-gamingstol för 4000 sek. Blev besviken på ergonomin men kunde sitta hyffsat länge inledningsvis. Men det blev bara sämre och sämre och tillslut fick jag ont i röven efter 30 minuter, utan att överdriva. Fick sälja den för halva priset och förlorade där alltså 2k som hade kunnat gått till en bra stol direkt.

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att du kan hitta en ny stol som passar dig för 1500kr. En stol för 6000kr är med stor sannolikhet bättre, men faktum kvarstår att kroppen inte är gjord för att sitta still 16h om dygnet. Så köp en stol inom din budget och gör lite kroppsövningar 5 minuter varje timme istället. Billigare och bättre för din kropp och själ.