Första jag kom att tänka på när jag klarade spelet, förutom wtf, är att det känns som att Square Enix bara planerade en del och tryckte in så mycket som möjligt i den. Man har redan mött Jenova och Sephiroth när dom egentligen dök upp mycket senare i originalet, plus att det inte alltid var riktiga skapelser(?). Men jag glömmer alltid bort att det är en remake och kanske platsar in med nya storyn och förklaras i senare delarna.
Allt med spökena och Destiny har jag inte riktigt greppat heller. Ibland verkar dom vara med Sephiroth... och ibland inte... eller om dom "gör" Sephiroth för att försöka stoppa Cloud. Väldigt förvirrande.
Jag störde mig rätt mycket på bossarna också som ofta var onödigt jobbiga... för att vara jobbiga. Många attacker som inte alls går att undvika och visst, det kunde man inte i originalet men nu när man kan springa bort och även har en dodge-knapp så blir det extra störande när det inte alls går att undvika.
Sista gnällpunkten är alla onödigt långa och utdragna delar i spelet som hade passat mycket bättre som extradelar, tänk touren i Shinra-byggnaden. Om det bara var en del man kunde gå in i för mer lore tycker jag det hade gett mer till spelet än att man måste lida igenom det. Eller alla hundra olika "vi ska igenom den här dörren... åh nej handtaget är borta. *3 timmar senare*"
Trots att jag har gnällt väldigt mycket nu så gillar jag faktiskt spelet. Skulle egentligen vilja ha mer av världen, speciellt mer öppen värld där man själv kan springa runt och utforska. Kanske även mer quest med alla karaktärer där man får veta mer om dom, t.ex vem är Marlenes mamma? Ska verkligen bli intressant att se hur Square Enix bygger vidare på det här, och om Biggs som tydligen lever nu kommer ha någon påverkan senare i spelet.