Final Fantasy VII Remake

Permalänk
Medlem

Lirade ett par timmar igår, aldrig kört orginella FF7 men vad som slog mig mest var musiken! Otrolig!
Extremt rolig & unik combat också.

Permalänk

Har spelet ens släppts ens? I sådant fall är det slutsålt precis överallt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Är runt 11 timmar in nu (kom precis till Sector 5 Slums) och än så länge tycker jag verkligen om FF7R. Jag gillar att de fleshat ut Midgar en hel del samt att man får lära känna karaktärer bättre som fick väldigt lite "airtime" i originalet som Jessie, Wedge och Biggs. Diggar verkligen musiken också, som ändå håller sig ganska trogen originalet fast med en skön twist.

Det finns ju dock ett solklart texturproblem i spelet, där vissa objekt är galet lågupplösta. Är det någon som vet om Square Enix har uttalat sig om det officiellt? Hade varit nice om det bara var någon form av texturströmningsbugg, men det känns lite för omfattande för att det skulle vara så enkelt.

Jag slutade på samma ställe med igår, tycker spelet repat sig något men jag är inget fan av de eviga korridorerna i form av framförallt Sector 5 reaktorn. Alldeles för utdraget och tråkigt för min smak. Bosstridrna "funkar" men känns mest utdragna och dryga.

Har mest blivit tid lagd under helger så får se om det blir något spelat i veckan bara. Hade även gillat ett performance läge, samt textur fixar. Den dåliga prestandan stör mig mer då den alltid är märkbar.

Synd spelet inte släpptes på PC dag ett bara.

Permalänk
Medlem

Någon som har några tankar idéer, för hur Squareenix ska göra i de kommande delarna?
Menar om man närmar sig lvl 40 och 5-6000 hp när man kommer igenom del 1 med en massa olika materias maxade.
Och man fortsätter i nästa del med samma karaktärer.
Rätt fort når man Lvl 99 och länge före det 9999 HP.
Har de tänkt att det skall bli 4-5 delar, så anser jag att de har missat sig med hur fort man levlar upp och/eller hur stora framsteg man gör pet level.

Om man inte får flytta karaktärerna vidare till nästa del så gör SquareEnix en harakiri på sig själva.
Åsikter, tankar om hur de skall fortsätta eller hur de kunde ha gjort annorlunda?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hur låg man till med lvl i originalet efter typ samma punkt i spelet?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Någon som har några tankar idéer, för hur Squareenix ska göra i de kommande delarna?
Menar om man närmar sig lvl 40 och 5-6000 hp när man kommer igenom del 1 med en massa olika materias maxade.
Och man fortsätter i nästa del med samma karaktärer.
Rätt fort når man Lvl 99 och länge före det 9999 HP.
Har de tänkt att det skall bli 4-5 delar, så anser jag att de har missat sig med hur fort man levlar upp och/eller hur stora framsteg man gör pet level.

Om man inte får flytta karaktärerna vidare till nästa del så gör SquareEnix en harakiri på sig själva.
Åsikter, tankar om hur de skall fortsätta eller hur de kunde ha gjort annorlunda?

Men nu antar du att det toppar ut vid level 99 och 9999 HP. Det är ändå en remake, vi kanske ser mycket högre nivåer, eller har de skrivit någonstans och jag har helt missat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Men nu antar du att det toppar ut vid level 99 och 9999 HP. Det är ändå en remake, vi kanske ser mycket högre nivåer, eller har de skrivit någonstans och jag har helt missat det?

Nej, mig veterligen har de aldrig sagt något om max lvl eller 9999 HP, men om det blir en 4-5 spel som det minst borde bli.
Då kommer man ju ha Lvl några hundra och X antal 10 000 HP. Och med Firaga, Curaga etc. Vad gör de sedan?
Tar efter orginalet med Fire 1,2,3, så blir det Firaga 1-3.

Ingen direkt kritik, men förstår inte riktigt, hur de skall få det att gå ihop.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shinzou:

Hur låg man till med lvl i originalet efter typ samma punkt i spelet?

Midgar är en extremt liten del av hela FFVII så man är nog mellan lvl 15-25 när man når världen och där Remake slutar. Midgar är förbi på ett par timmar. Jag ligger på runt 10 timmar i Remake och vid den tidpunkten är jag nog förbi Costa del Sol och på andra kontinenten i originalet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Någon som har några tankar idéer, för hur Squareenix ska göra i de kommande delarna?
Menar om man närmar sig lvl 40 och 5-6000 hp när man kommer igenom del 1 med en massa olika materias maxade.
Och man fortsätter i nästa del med samma karaktärer.
Rätt fort når man Lvl 99 och länge före det 9999 HP.
Har de tänkt att det skall bli 4-5 delar, så anser jag att de har missat sig med hur fort man levlar upp och/eller hur stora framsteg man gör pet level.

Om man inte får flytta karaktärerna vidare till nästa del så gör SquareEnix en harakiri på sig själva.
Åsikter, tankar om hur de skall fortsätta eller hur de kunde ha gjort annorlunda?

Detta är något Squenix måste börja snacka om. Och framförallt hur kommande delar blir. Hur långa är de mot originalet? Med tanke på hur Midgar Remake är kommer spelet aldrig bli klart med deras takt. Inte ett enda datum på när nästa del kommer.

Just hur de löser levling och föremål är inte lika viktigt för mig men detta är en punkt många andra kommer störas av.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
De kommer att få börja kapa delar, korta ner saker. För med den här farten kommer ju röstskådespelare att dö bort före de är färdiga.
Kapar/kortar de ner det för mycket, så kommer det att ge intrycket av att vara förhastat.. med ett spel i året kommer det ju att ta en evighet före de klar med motsvarande första skivan i orginalet,

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag klarade spelet nu i helgen och gick tillbaka i storyn för att fixa några saker jag missade. Tror jag klockade in på 36-38 timmar någonstans där.

Tänkte dela med mig av lite tankar om spelet, men gör såklart en spoiler-tag för folk som inte har klarat det ännu.

Första jag kom att tänka på när jag klarade spelet, förutom wtf, är att det känns som att Square Enix bara planerade en del och tryckte in så mycket som möjligt i den. Man har redan mött Jenova och Sephiroth när dom egentligen dök upp mycket senare i originalet, plus att det inte alltid var riktiga skapelser(?). Men jag glömmer alltid bort att det är en remake och kanske platsar in med nya storyn och förklaras i senare delarna.

Allt med spökena och Destiny har jag inte riktigt greppat heller. Ibland verkar dom vara med Sephiroth... och ibland inte... eller om dom "gör" Sephiroth för att försöka stoppa Cloud. Väldigt förvirrande.

Jag störde mig rätt mycket på bossarna också som ofta var onödigt jobbiga... för att vara jobbiga. Många attacker som inte alls går att undvika och visst, det kunde man inte i originalet men nu när man kan springa bort och även har en dodge-knapp så blir det extra störande när det inte alls går att undvika.

Sista gnällpunkten är alla onödigt långa och utdragna delar i spelet som hade passat mycket bättre som extradelar, tänk touren i Shinra-byggnaden. Om det bara var en del man kunde gå in i för mer lore tycker jag det hade gett mer till spelet än att man måste lida igenom det. Eller alla hundra olika "vi ska igenom den här dörren... åh nej handtaget är borta. *3 timmar senare*"

Trots att jag har gnällt väldigt mycket nu så gillar jag faktiskt spelet. Skulle egentligen vilja ha mer av världen, speciellt mer öppen värld där man själv kan springa runt och utforska. Kanske även mer quest med alla karaktärer där man får veta mer om dom, t.ex vem är Marlenes mamma? Ska verkligen bli intressant att se hur Square Enix bygger vidare på det här, och om Biggs som tydligen lever nu kommer ha någon påverkan senare i spelet.

Är du verkligen säker?
MASSA SPOILERS!
Permalänk

Jag klarade också av spelet i helgen. Jag tycker att...

det finns lite för många frågetecken hur nästa del ska se ut med tanke på vad man har fått upplevt i remaken. Nu är mitt minne av FF VII visserligen ganska suddigt efter 23 år, men min känsla är att man redan har fått se väldigt många delar av spelet, med undantag för Cait Sith (av det jag minns). Aerith lever än och likaså Sephiroth, men som sagt - det mesta har man ju fått återuppleva vid det här laget. Överlag är jag ändå mer än nöjd med spelet, i synnerhet musiken, trots att man aldrig stötte på några öppna ytor i spelet innan det tog slut.

Rörande bossfighter så håller inte med om att de var för långdragna, men jag spelade med svårighetsgraden Classic. I demot körde jag Normal, och där var det däremot segt...

Jag tror inte att man inte får med sig experience från detta spel i nästa del, detta eftersom man får en bonus till både XP och AP när spelets sista strid är över. Själv nådde jag ca 39-40 innan det var slut, men planerar att ta lvl 50 i Shinras stridssimulator.

mer om lvlar
spoilers
Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kustjagaren:

Har spelet ens släppts ens? I sådant fall är det slutsålt precis överallt.

Jepp, det är jäkligt slut i alla butiker. Blev tvungen att köpa det digitalt istället för trevliga 699 kronor...

Permalänk
Inaktiv

Sådär, efter nästan en månads spelande (började 7 april), så har jag tillslut klarat av remaken. Mitt intryck har inte blivit bättre men valde att ge spelet en chans. Finns glimtar av ett bra spel men dränkt i mediokert fluff. Kluven till att jag ångrar all nedlagd tid, själva spelet i sigs kostnad är förhållandevis liten, men skönt att ha spelat spelet.

Viktiga är att Squenix börjar snacka om vad som händer sen. När. Och säkert också något varför och förtås hur mycket hela kalaset kommer kosta.

Denna spoilertunga review sammanfattar de negativa punkterna rätt bra för mig, även om jag inte håller med på exakt varenda punkt.

Permalänk
Medlem

Sådär, efter nästan en månads spelande (började 14 april), så har jag tillslut klarat av remaken. Mitt intryck har inte blivit bättre men valde att ge spelet en chans. Finns glimtar av ett bra spel men dränkt i mediokert fluff.

Ovan kan innehålla spår av plagiat.

Detaljer:
- Motorcykel-grejjen? På riktigt? En av de mest hatade delarna av FF7? "Lets make it twice as long and boring". Det om något är ganska talande för spelet som helhet.

- Time wasting igen och igen och igen och igen (osv, nämnde jag time wasting?). Animationer som tar två veckor. Enda anledningen verkar vara att man inte ska kunna spela klart spelet på under 20h? Krypa genom hål eller gå över en bräda tar vad som känns en halv minut? Överdriver men ni förstår vad jag menar.

- Redan nämnt spelmekaniken. Tycker inte den blev nämnvärt bättre undre de ca 45h med i princip alla uppdrag och materia m.m. fixat (turnerings, squats, you name it, allt på Normal). Har inte börjat på Hard än, men kan inte tänka mig det blir (mycket) bättre. Tragisk variant av kass action men samtidigt totalt uselt för mig som gillar turordningsbaserat. Själva taktiken mot olika fiender fanns kvar och till och med bättre på många ställen, dvs körd om man väljer fel. Tyvärr dränks det i min mening av att allt tar. så. lång. tid. på. många. bossar. (Nämnde jag time wasting igen och igen och igen och igen.) (Nej, körde definitivt inte bara "fyrkant hela spelet" - men ändå!)

Story:

Men vafan? Hur kan man totalt sabba något som var klockrent i originalet? Varför slänga in i princip allt (nåja) kul direkt i motsvarande 5 första timmarna drygt (av originalet)? Förstör ju helt tajming och blir bara konstigt. Mycket av det som var stämningsfullt är nu mer ett: "jaha, där var han Sopproten igen. Vad kul. Heja. Han säger nåt mysko. Wow."

Gillade vissa delar rejält dock, till exempel så tycker jag Shinra vs Avalanche blev mycket tydligare och bättre. Princip allt med Shinra och deras konsult-snubbar var bra.
Hojo delen var helt okej och även Aeriths mer detaljerade berättelse.
Hennes personlighet och beskrivningen av den toppklass!
Jessie var grym men blev ganska snart jobbig. Biggs och Wedge ganska meh, men några ljusglimtar. Tifa helt okej.

Whispers. Jösses vilket trams. Bara den delen är nog att i princip sänka hela Storyn från en 5a till en 2a. Tyckte det var lagom med lite snubbar i rock som gick lustigt fram och tillbaks upp och ned i trappor under någon timme i originalet. Nåja, dyker ju upp fler gånger men betydligt mindre iaf. Definitivt inte under precis början av spelet!

Sephirot. Borde. Inte. Varit. Med. Så. Mycket! Har ju i princip redan förstört kommande spels story. Kanske därför de hintar om olika tidslinjer och annat elände. Kanske missar något men har en ännu sämre magkänsla nu efter spelat klart första än efter första släppta videon om spelmekaniken. Hua.

Slutbetyg? 3 av 5 och då känner jag mig generös.
Räddas mycket av enstaka ljusglimtar då berättelsens magi (fortfarande/trots allt) fungerar.

Dold text
Dold text
Permalänk
Medlem

Har nu smält och försökt behandla vad FF7R är och varför det blev som det blev.
Nedan följer en helt gratis killgissning. Kan vara en hel del projicering och bitterhet som pågår också.

"Har du några belägg för det här?" "Nej, inga alls".

Story spoilers...

Vad vet vi? Subjektivt från min sida så klart.

  1. Många delar av storyn och spelet är riktigt, riktigt bra!

  2. En del delar känns extremt malplacerade och usla i jämförelse

  3. En del delar känns "konstiga"

  4. Stora spel, och andra mjukvaruprojekt, verkar ta lång tid att utveckla

Varför gick det (så) fel? Ren spekulation.

  1. Leveransdatum för "första spelet" gled i tiden konstant, antagligen pga hög ambitionsnivå och fria tyglar.

  2. Pointy-haired boss fick till slut panik och skrek "det måste ut senast innan 2020!" för några år sedan.

  3. Spelutvecklarna behövde tänka om och minska scope av första spelet för att nå deadline. Vilket de så klart inte klarade helt fullt, men kom nära iaf. Som vanligt. Nämnde jag kass pointy-haired boss?

Vad hände? Ännu mer spekulation.

  1. Istället för att sluta i Junon med kanonerna så gör vi spelet till enbart Midgar

  2. Vi låter motorcykel-scenen bli slutet men gör den "super-cool". Här skruvade några av medarbetarna på sig obekvämt men ingen vågade ifrågasätta den mäktiga "Head Designer"-san.

  3. Till slut säger en modig "Senior Designer"-san: kommer inte folk bli lite sura om speltiden visar sig bli bara lite drygt 10h?

  4. HDs blir rasande och utbryter: "det är väl trivialt att fixa med lite extra Bossar!" "Alla älskar Boss-fighter!"

  5. Sagt och gjort, utvecklingsteamet slänger in 7 bossar till lite här och var där det går att få in en till.

  6. Månaderna går och till slut så är det nya, kortare, spelet tillräckligt klart för att provspela/estimera speltid på. Tyvärr visar det sig att de extra bossfighterna bara leder till ca 15h total tid för en snabb genomspelning.

  7. HDs blir rasande igen och dumförklarar utvecklingsteamet och förklarar för dem att ingen kommer köpa spelet om det bara är 15h!! (Vilket de försökt förklara för HDs många gånger...)

  8. HDs fortsätter med: "förläng spelet till minst 20h annars ..."

  9. Många i utvecklingsteamt känner sig här minst sagt rejält upprörda att deras fantastiska projekt verkar gå i spillror.

  10. De ger upp och skruvar upp animeringstider, lägger till många meningslösa korridorer och banal konversation för att få upp speltiden i Midgar. Samtidigt så känner de sig helt tomma och besvikna.

  11. På rent jävelskap så slänger de in en extra motorcykel-scen, som de vet att alla kommer hata, samt skruvar upp tiden på den stora "grand finale" motorcykel-scenen också

  12. Sagt och gjort, spelet är nu ca 20h långt och design-teamen andas ut. HDs visar spelet och den skithäftiga motorcykel scenen som är avslutningen för "Mr Boss Man.". MBM är den egentliga project lead/designern men gör i principt aldrig något mer än peka med hela handen. Exempelvis som när han sa "Alla älskar Kingdom Hearts, gör spelmekanik så lik den som möjligt".

  13. MBM utbrister att det är fantastiskt och han älskar den häftiga motorcykel-scenen och hur mycket siffror som sprutar när dom stora svärden träffar de femtio-elva bossarna! När han får se slutet blir han dock besviken: "Hade inte det här spelet en karaktär som hette något med Seffiröt, han måste vara med i sista scenen!"

  14. HDs skruvar på sig och försöker förklara att Sephirot först dyker upp på "riktigt" långt senare och i början ska han mest ses som en mytisk person i bakgrunden som man aldrig riktigt får se eller förstå så mycket

  15. MBM skakar på huvudet och kör lite anime-stön då och då och säger sedan: "nonsens, se nu till att lägga till ett Kapitel till där sista slutstriden blir mot Seffiröt och med den där häftiga musiken från originalet!".

  16. "Vid närmare eftertanke (han tänker inte alls efter, han tänker i här och nu, högt, som alla nutida ledare), släng in mer Seffiröt lite överallt i spelet där det passar (det gör det inte)."

  17. HDs nu riktigt rädd och börjar inse vad han gjort och säger: "Men hur gör vi med resten av spelen efter det första? Om vi inför Sephirot redan nu så förstör vi ju i princip helt deras Story?"

  18. MBM: "äsch, det går alltid att lösa. En genialisk variant som en fantastiskt inspirerad person kom fram till var att man kan lösa allt med lite tidslinjer och tidsresor vid behov. Det löser ni, inga problem."

FF7R as we know it was born...

Dold text
Dold text
något->några
Permalänk
Medlem

Ok, klarade precis Kapitel 1 på Hard.
NG+ med Hard är ju faktiskt betydligt roligare.
Kunde man hoppa över mer story och prat i framtida uppdatering, så blir det riktigt bra!

Lvl40 med HardEdge + Barret's motsvarande.
2x HP Up, 1x Steadfast Block, 1x Pray, 1x Lightning per person, Refocus på Cloud. Funkade fint.

Nu bara frågan var man hittar mer Elemental och Refocus materia då jag nu bara har en vardera.

Dold text
Permalänk

Någon som fått Switch Pro kontroll att fungera på PC? Fick det att fungera med Elden Ring men FF7 verkar inte gå. Kör genom Steam

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

är det någon här som har koll på hur det kommer att funka med sparfiler från part one och hur man integrerar dem med part two som kommer snart? alltså krävs det att man har part one installerat för att övergången ska kunna funka eller kan jag avinstallera och sparfilerna sparas någon annanstans och integreras automatiskt på nått sätt när man startar part two? det är PC versionen jag pratar om.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

är det någon här som har koll på hur det kommer att funka med sparfiler från part one och hur man integrerar dem med part two som kommer snart? alltså krävs det att man har part one installerat för att övergången ska kunna funka eller kan jag avinstallera och sparfilerna sparas någon annanstans och integreras automatiskt på nått sätt när man startar part two? det är PC versionen jag pratar om.

Är det ens sagt på officiellt håll att detta kommer att vara en finess?
Nu är det ju över ett år kvar till release så antar att detta kommer att klarna närmare release

Visa signatur

Bara gammalt skräp...