Permalänk

ryzen 5 3600 temps nytt bygge

Tjena swec

satt ihop min nya dator igår men måste höra mig för ang CPUn, kanske är detta normalt. ska beskriva så gott jag kan
efter nyinstallation av windows10 pro, lite uppdateringar osv så tycker jag att processorn pendlar väldigt mycket.
noterade detta då CPU-kylaren varvar upp ordentligt var 10e sekund utan att jag gör något.

när jag sitter och kollar i CPUid & HW monitor så går processorn mellan 4191mhz och 3592mhz, drygt en sekund på varje.
temperaturen ligger stadigt på 40, går ner till 30, sen upp igen osv.
Detta utan att jag gör någonting alls vid datorn, är detta normalt för AMD nu för tiden? är nog 15 år sedan sist jag hade något märkt AMD.
det ÄNDA jag gjort i bios är att justera så minnena går i 3200mhz.

vet inte om det underlättar men sitter på följande utrustning
Gigabyte B450Pro, med senaste bios (F50)
16gb DDR4 3200mhz
Cooler master hyper 212 rgb
5700xt
a2000 ssd
osv..

ytters tacksam för svar!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

@Andreyas86:

Jag har också en Ryzen 3600 och den hoppar också en del i temp, framförallt vid idle/låg belastning. Det är vanligt att den gör det och inte ett problem i sig. Däremot kan det såklart vara jobbigt att CPU-kylaren varvar upp och ned, detta har jag löst genom att sätta en helt platt fläktkurva hela vägen upp till typ 65 grader (kommer inte ihåg exakt gradtal, men satte den så högt att fläkten helt enkelt snurrar i samma RPM oavsett om jag inte gör något, slösurfar eller tittar på Youtube etc). Det är bara när jag drar igång något krävande som CPU-fläkten (och chassifläktarna) börjar snurra snabbare.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

@Andreyas86:

Jag har också en Ryzen 3600 och den hoppar också en del i temp, framförallt vid idle/låg belastning. Det är vanligt att den gör det och inte ett problem i sig. Däremot kan det såklart vara jobbigt att CPU-kylaren varvar upp och ned, detta har jag löst genom att sätta en helt platt fläktkurva hela vägen upp till typ 65 grader (kommer inte ihåg exakt gradtal, men satte den så högt att fläkten helt enkelt snurrar i samma RPM oavsett om jag inte gör något, slösurfar eller tittar på Youtube etc). Det är bara när jag drar igång något krävande som CPU-fläkten (och chassifläktarna) börjar snurra snabbare.

okej. under nedladdning och installation av steam-klienten låg den på 63 grader, vilket känns lite varmt :/
tror jag ska ta lös kylaren bara för sakens skull och kolla så de inte blivit nå galet då den monterades.
men skönt att höra att de kanske inte är enbart jag som upplever detta!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

@Andreyas86:

Jag har också en Ryzen 3600 och den hoppar också en del i temp, framförallt vid idle/låg belastning. Det är vanligt att den gör det och inte ett problem i sig. Däremot kan det såklart vara jobbigt att CPU-kylaren varvar upp och ned, detta har jag löst genom att sätta en helt platt fläktkurva hela vägen upp till typ 65 grader (kommer inte ihåg exakt gradtal, men satte den så högt att fläkten helt enkelt snurrar i samma RPM oavsett om jag inte gör något, slösurfar eller tittar på Youtube etc). Det är bara när jag drar igång något krävande som CPU-fläkten (och chassifläktarna) börjar snurra snabbare.

Vad har du för moderkort och hur ändrade du fläktkurvan?
Sitter med samma processor med ett MSI b450 gaming plux max och tycker cpu fläkten går lite väl snabbt i idle.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Vad har du för moderkort och hur ändrade du fläktkurvan?
Sitter med samma processor med ett MSI b450 gaming plux max och tycker cpu fläkten går lite väl snabbt i idle.

Jag har ett ASUS PRIME B450M-A och ändrade helt enkelt i BIOS -> QFan Control. På MSI heter det förmodligen något annat, men du bör ha möjlighet att ändra fläktkurvan någonstans i BIOS