Köp av gamingdator, kom gärna med synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej. Alla Ryzen processorer kommer med olika kylare.
Ryzen 5 3600 med Wriath Stealth som är ok.
Ryzen 5 3600X med Wraith Spire som är okej.
Ryzen 7 3700X med Wraith Prism som är bra.

"bra" = fungerande

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lorgix:

Om TS inte ser klockande i framtiden så kanske det är tänkbart att välja 3600X och använda kylaren som följer med?

Får skriva samma sak igen då fast tydligare.
3600X har endast arginellt högre klockfrekvens och endast marginellt bättre kylare. Inte värt att gå på 3600X. Köp 3600 och en vettig kylare för mellanskillnaden mellan processorerna som är på 359 till 459 kronor beroende på butik, typ en be quiet! Pure Rock Slim eller en be quiet! Pure Rock så får man en tystare dator för mindre pengar.

Köp inte 3600X.

AMD Ryzen 5 3600X
Skrivet av Wtftilt:

"bra" = fungerande

Intels kylare funkar också så länge som man dammar dem!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Får skriva samma sak igen då fast tydligare.
3600X har endast arginellt högre klockfrekvens och endast marginellt bättre kylare. Inte värt att gå på 3600X. Köp 3600 och en vettig kylare för mellanskillnaden mellan processorerna som är på 359 till 459 kronor beroende på butik, typ en be quiet! Pure Rock Slim eller en be quiet! Pure Rock så får man en tystare dator för mindre pengar.

Jag förstår vad du skriver. Om det givet att man inte kommer att klocka så är det väl ändå tänkbart att välja 3600X.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@lorgix: Typ inte. Det skulle vara om prisskillnaden mellan dem i en viss butik vore mindre än 200 kronor då en bättre kylare kostar från 179 kronor. 1-3% bättre prestanda. Inget som någon någonsin kommer att märka.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Jag läste på lite mer om grafikkortet "XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB" och enligt flera recensenter så verkar det vara plastigt och hålla allmänt låg kvalité. Tror du att det är värt att betala några hundralappar mer och köpa ett "Gainward GeForce RTX 2070 TwinX grafikkort 8G" för 4490kr?

Jag tänkte om gällande WiFi i moderkortet och kommer nog att köpa antingen "MSI B450M Mortar Max" eller "ASRock B450M Pro4", passar båda dessa i "Fractal Design Meshify Mini C"?

Elgiganten har ju rea på "Fractal Design Meshify S2 PC datorchassi" och det kostar som ett mini, är detta chassi endast större och mer klumpigt eller finns det fördelar såsom bättre luftflöde?

Kommer jag att behöva fläktar? Såg i en annan tråd att du rekommenderade "Noctua NF-A12x25 PWM", passar de i chassit och hur många tror du jag behöver isåfall?

Skulle landa på strax över 13k med dessa ändringar, vilket är budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@lorgix: Typ inte. Det skulle vara om prisskillnaden mellan dem i en viss butik vore mindre än 200 kronor då en bättre kylare kostar från 179 kronor. 1-3% bättre prestanda. Inget som någon någonsin kommer att märka.
https://komponentkoll.se/bild/mwyXs.png

Är man CPU-bunden så är det ju 5%.
5% är alltid 5%.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ChristofferLi:

@Eric Hjalmarsson: Jag läste på lite mer om grafikkortet "XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB" och enligt flera recensenter så verkar det vara plastigt och hålla allmänt låg kvalité.

Det är plastigt. Men det skall också sitta still inne i en dator. Så det är inte så viktigt.

Skrivet av ChristofferLi:

Tror du att det är värt att betala några hundralappar mer och köpa ett "Gainward GeForce RTX 2070 TwinX grafikkort 8G" för 4490kr?

Den rean var ny. Det kan absolut vara värt det!

Skrivet av ChristofferLi:

Jag tänkte om gällande WiFi i moderkortet och kommer nog att köpa antingen "MSI B450M Mortar Max" eller "ASRock B450M Pro4", passar båda dessa i "Fractal Design Meshify Mini C"?

De har inte WiFi. Du får antingen byta moderkortet mot ett som har WiFi eller köpa ett nätverkskort. Antingen USB eller PCIe.

Skrivet av ChristofferLi:

Elgiganten har ju rea på "Fractal Design Meshify S2 PC datorchassi" och det kostar som ett mini, är detta chassi endast större och mer klumpigt eller finns det fördelar såsom bättre luftflöde?

Det har lite finesser som är bra om du skall göra en egen vattenkylningsloop, men är i övrigt mest större och klumpigt.
Lite bättre luftflöde i det om man skulle fylla alla fläktplatser då det har plats för fler stora fläktar, men annars är det värre än Fractal Design Meshify Mini C eftersom det har mesh i fronten.

Skrivet av ChristofferLi:

Kommer jag att behöva fläktar? hur många tror du jag behöver isåfall?

Du får med två. Du kan köpa till en extra. Jag skulle rekomendera Be quiet! Pure Wings 2 PWM.

Skrivet av ChristofferLi:

Såg i en annan tråd att du rekommenderade "Noctua NF-A12x25 PWM"

Gjort det i två trådar, den ena hade tysthet som prio ett och den andra hade redan lika dyra Noctua fläktar i kundvagnen.
Inget jag normalt skulle rekommendera, de är för dyra.

Skrivet av lorgix:

Är man CPU-bunden så är det ju 5%.
5% är alltid 5%.

Hur blev 1-3% som vi ser i videon till 5%???

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Hur blev 1-3% som vi ser i videon till 5%???

Om man är CPU-bunden så kan man räkna med 5% eftersom det är skillnaden i klockfrekvens.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@lorgix: Skillnaden i klockfrekvens som står på lådan är irrelevant.
Det viktiga är hur stor prestandaskillnad man ser i faktisk användning och det är 1-3%.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@lorgix: Skillnaden i klockfrekvens som står på lådan är irrelevant.
Det viktiga är hur stor prestandaskillnad man ser i faktisk användning och det är 1-3%.

Det beror ju på tillämpning. Är man GPU-bunden blir den ju 0%. Är man CPU-bunden blir den 5%. Ungefär.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@lorgix: I videon använder de ju applikationer som inte alls nyttjar GPUN:n som till exempel 7-ZIP Compression (2,5%), 7-ZIP Decompression (3%) & V-Ray (inom felmarginal) och där ser de ändå inga 5%.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@lorgix: I videon använder de ju applikationer som inte alls nyttjar GPUN:n som till exempel V-Ray och där ser de ändå inga 5%.

Jag vet inte vilken video du pratar om. Det är fortfarande beroende av tillämpning.
Är tillämpningen CPU-bunden så är 5% realistiskt. Det är vad jag hävdade, och det är fortfarande sant.
Allt är givetvis inte CPU-bundet, så i praktiken kommer man så klart att se mellan 0% och 5%.

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Då förstår jag!

Här är slutgiltiga setupen:

Vad behöver man för att bygga en dator..? Jag har vanliga skruvmejslar men är det någonting särskilt man behöver för just detta ändamål?
Såg en youtubevideo där de hade på sig ESD-armband -
Är det värt att köpa ett sånt här?
https://www.inet.se/produkt/6901005/inet-esd-armband-for-mont...

MVH

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lorgix:

Jag vet inte vilken video du pratar om. Det är fortfarande beroende av tillämpning.
Är tillämpningen CPU-bunden så är 5% realistiskt. Det är vad jag hävdade, och det är fortfarande sant.
Allt är givetvis inte CPU-bundet, så i praktiken kommer man så klart att se mellan 0% och 5%.

Videosarna jag länkat!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:
AMD Ryzen 5 3600X

Här är dem om du inte ser dem i spoilern.

Kollar du på dem ser man aldrig några 5% ens i laster som bara använder processorn.

Skrivet av ChristofferLi:

Vad behöver man för att bygga en dator..? Jag har vanliga skruvmejslar men är det någonting särskilt man behöver för just detta ändamål?

En magnetisk skruvmejsel är behändigt att ha, men inget måste.

Skrivet av ChristofferLi:

Såg en youtubevideo där de hade på sig ESD-armband -
Är det värt att köpa ett sånt här?

Kan vara bra, men man klarar sig utan.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Nu har jag fått hem alla komponenter och tänkte bygga ihop datorn. Jag har köpt ESD armband och undrar om det räcker att koppla in det i elementet innan jag börjar montera processorn på moderkortet mm..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferLi:

Nu har jag fått hem alla komponenter och tänkte bygga ihop datorn. Jag har köpt ESD armband och undrar om det räcker att koppla in det i elementet innan jag börjar montera processorn på moderkortet mm..?

Armbandet kopplas till datorchassit du ska bygga i.

Permalänk

Datorn startar men jag får ”no signal” på skärmarna som jag har testat.. vad kan vara fel?

Permalänk

Nu är datorn monterad och det funkar fint tack för all hjälp!!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@ChristofferLi: Skönt att höra! Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|