Final Fantasy VII Remake

Permalänk
Medlem

Viktigaste av allt, vilket omslag använder ni?
Själv har jag inte bestämt om jag ska byta till den svarta än..

Permalänk
Medlem

Bästa spelet på länge

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Fantastiskt vackert och den gamla kärleken til ldet här spelet har kommit tillbaks. Bästa spelet någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får hoppas moddarna tar sig an spelet på PC, finns mycket förbättringspotential.

Eller hur? Väntar redan på PC släppet, lär va väldigt stor intresse av att fixa spelet balans/gameplay mässigt, det enda riktigt stora kritiken jag har, annars känns det som det leverar på det flesta punkterna.

Tror en ombalansering är bland de mest eftertraktade moddarna just nu, speciellt kul skulle det vara med en optimerad turn-based mode med högre svårighetsgrad och mindre "hack-n-slash" intensivt attackerande, mera strategisk gameplay.

Den högre svårighetsgraden borde vara upplåst oxå från början, den ger åtminstone aningen bättre upplevelse.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Har gått och väntat på detta sedan 2015, och hunnit köpa 2 playstations (bara för att kunna spela detta) under den tiden... och så är det bara 1/3 av spelet?! :'( Riktigt besviken...

Ni som spelat originalet och sen kört det nya; känns storyn ändå komplett, eller är det bättre att vänta tills alla delar kommit ut före man börjar spela? Jag är en sån som ofta väntar på att alla säsonger är ute för en serie, före jag börjar kolla på den

Visa signatur

Intresserad av personlig och digital säkerhet? Lär dig hur du kan skydda dig på https://skyddad.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine84:

Har gått och väntat på detta sedan 2015, och hunnit köpa 2 playstations (bara för att kunna spela detta) under den tiden... och så är det bara 1/3 av spelet?! :'( Riktigt besviken...

Ni som spelat originalet och sen kört det nya; känns storyn ändå komplett, eller är det bättre att vänta tills alla delar kommit ut före man börjar spela? Jag är en sån som ofta väntar på att alla säsonger är ute för en serie, före jag börjar kolla på den

Väntade du med se LOTR eller Star Wars också?

Jag spelar nu. Vet vad jag har att vänta mig av story, så kan inte låta bli och vänta 2-4 år för hela spelet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Väntade du med se LOTR eller Star Wars också?

Jag spelar nu. Vet vad jag har att vänta mig av story, så kan inte låta bli och vänta 2-4 år för hela spelet.

Jämförelsen haltar rätt något då exemplen du nämner inte remastrats på samma vis där man exempelvis har en hel film som utspelar sig i kantinan. Vad som hänt med denna remake då man tagit en väldigt liten del av det första spelet och gjort det en helt fristående titel till fullpris.

Har hunnit spela en bit själv nu och jag är fortfarande negativ till remastern men ju mer jag försöker se det som en fan fic eller liknande som baseras på orginalet så blir spelet faktiskt mer njutbart. Ska dock bli spännande att se när kritiken kommer när folk fattar vad Squenix gjort med spelet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Eller hur? Väntar redan på PC släppet, lär va väldigt stor intresse av att fixa spelet balans/gameplay mässigt, det enda riktigt stora kritiken jag har, annars känns det som det leverar på det flesta punkterna.

Tror en ombalansering är bland de mest eftertraktade moddarna just nu, speciellt kul skulle det vara med en optimerad turn-based mode med högre svårighetsgrad och mindre "hack-n-slash" intensivt attackerande, mera strategisk gameplay.

Den högre svårighetsgraden borde vara upplåst oxå från början, den ger åtminstone aningen bättre upplevelse.

Tanken slår mig att moddare skulle kunna använda FF XV som bas och sedan återksapa FFVII till PC genom denna, lösa de problem remastern medför, och ta med det som också är bra från remastern.

Permalänk

plöjt igenom 77 timmar nu, klarat 16 av 18 uppdrag på hard. Tyckte spelet var 8/10 när jag spelade igenom det på 42 timmar, men det var först efter att man fått chapter select och möjligheten att spela på hard som det verkligen växte och är en stabil 9/10 för mig nu. Grymma bosstrider som kan vara riktigt kluriga på hard och man blir lycklig när man får ner dem på 17e försöket. Har kanske 10 timmar kvar innan jag är helt klar. Längtar till nästa del. Hoppas man får fortsätta på sin sparfil på något sätt

Permalänk
Medlem

Börjar närma mig slutet. Vilket FF är mest likt och ska man satsa på härnäst om man vill ha mer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psp123:

Börjar närma mig slutet. Vilket FF är mest likt och ska man satsa på härnäst om man vill ha mer?

FFXV sett till gameplay skulle jag tro. Story bör det förstås vara icke remastern av VII.

Men ärligt talat tycker jag alla i serien är värda att spela igenom. XI och XIV är onlinetitlar, övriga single player.
Min personliga favorit är oftast VI men sen är rätt olik VII Remake på typ alla vis.
Kluven till att se VI remastrad personligen, men sedan porten till PS1 kom som fick FMVs har jag alltid lekt med tanken på något nytt i samma stil.

Permalänk
Medlem

Spelat 8h nu, kritiken mot spelmekanik kvarstår. Typ som FFXIII, men lite bättre. Inte min smak.
Inte dött än, även om det varit nära någon gång, så inte direkt för svårt. Antar det blir toksvårt när svårighetsgrad ökar då AIn verkar i princip göra nada. Funkar ju ganska hyfsat att snabbt hoppa mellan efter att ha tweakat kameran lite för att undvika huvudvärk av allt flängande.

Men... Vilket förj-vla fantastiskt spel, trots ovan.

Permalänk
Medlem

Blev helt förälskad i spelet och Aerith ofc Men blev lite besviken hur slutet var men vi får se hur det fortsätter

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Skrivet av iller:

Väntade du med se LOTR eller Star Wars också?

Jag spelar nu. Vet vad jag har att vänta mig av story, så kan inte låta bli och vänta 2-4 år för hela spelet.

Såg faktiskt alla Star Wars för någon månad sen, utom sista som jag såg för knappt en vecka sen =D

Visa signatur

Intresserad av personlig och digital säkerhet? Lär dig hur du kan skydda dig på https://skyddad.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine84:

Såg faktiskt alla Star Wars för någon månad sen, utom sista som jag såg för knappt en vecka sen =D

Då har vi etablerat att du är inte som mig

Nåja. Klarar du av att vänta 2-4 år på "komplett spel" så all heder åt dig

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Frågan är ju också hur lång tid det tar att få fram alla miljöer och innehåll till resten av spelet. Vana FF VII spelare vet att Midgar med sina hundra nyanser mellan grått och svart skiljer sig mycket mot övriga spelet som varierar mycket mera. Finns det något som verkligen pekar på att resten av spelet kan släppas inom ens 2-4 år? Känns väldigt tight med tanke på hur Squenix presterat på senare år.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Just detta jag är orolig över.

Men vill inte säga 10 år för då blir jag bara olycklig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

@anders190: Just detta jag är orolig över.

Men vill inte säga 10 år för då blir jag bara olycklig.

Med tanke på första delen är lanserad finns det kanske mer press att få klart resten. Det som blev XV var en annan titel från början och planerad att släppas långt tidigare. Spelet har recenserats väl (jag hör till minoriteten förstås som mindre positiv) och lär sälja bra med, har svårt att tänka mig något annat.

Men ser gärna att Squenix är mer öppen om spelets kommande delar. Framförallt vill jag se hur senare delar av spelet faktiskt ser ut, även om det är sånt som förstås kan ändras. Intressanta saker har gjorts i Midgar men det är världen utanför jag ser fram emot mest personligen.

Permalänk

Tror ni att alla delar hinner komma ut före PS5? Eller är det möjligt att sista delen t.ex. bara släpps på PS5?

Visa signatur

Intresserad av personlig och digital säkerhet? Lär dig hur du kan skydda dig på https://skyddad.se

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sunshine84: Nej det är ganska osannolikt att del två hinner komma ut före PS5. Den lanseras till julen 2020, och jag tror inte FFVII Remake del två släpps förrän 2021. Skulle tro att Square Enix satsar på att släppa uppdateringar till PS4-versionen som förbättrar prestanda, upplösning mm på PS5, för att sedan släppa en samlingsversion till PS5 när alla delarna släppts.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Sunshine84: Nej det är ganska osannolikt att del två hinner komma ut före PS5. Den lanseras till julen 2020, och jag tror inte FFVII Remake del två släpps förrän 2021. Skulle tro att Square Enix satsar på att släppa uppdateringar till PS4-versionen som förbättrar prestanda, upplösning mm på PS5, för att sedan släppa en samlingsversion till PS5 när alla delarna släppts.


Trodde det fortfarande skulle dröja ett par år tills PS5 kom. Men såg nu att de för nån vecka sen gick ut med att det blir före jul 2020!

Visa signatur

Intresserad av personlig och digital säkerhet? Lär dig hur du kan skydda dig på https://skyddad.se

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkte på: Nu när de valt att dela upp FF7 i flera delar i och med remaken, hur ska de göra med spelarens level, samlade materia, gil, och föremål mellan de olika episoderna? Ska man behöva börja om på lv 1 efter varje spel eller kommer man att fortsätta där man var förra episoden. Hoppas verkligen inte att allt resettas för det kommer bara vara konstigt att börja om på 0 varje episod. Å andra sidan blir det lika konstigt att gå över lvl 99 i andra episoden (om det nu går att nå 99 i första episoden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

En sak jag tänkte på: Nu när de valt att dela upp FF7 i flera delar i och med remaken, hur ska de göra med spelarens level, samlade materia, gil, och föremål mellan de olika episoderna? Ska man behöva börja om på lv 1 efter varje spel eller kommer man att fortsätta där man var förra episoden. Hoppas verkligen inte att allt resettas för det kommer bara vara konstigt att börja om på 0 varje episod. Å andra sidan blir det lika konstigt att gå över lvl 99 i andra episoden (om det nu går att nå 99 i första episoden).

Exakt det här undrar jag också. Speciellt eftersom Materia är "maxad" vi har redan curaga som är den tyngsta healen :/

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

En sak jag tänkte på: Nu när de valt att dela upp FF7 i flera delar i och med remaken, hur ska de göra med spelarens level, samlade materia, gil, och föremål mellan de olika episoderna? Ska man behöva börja om på lv 1 efter varje spel eller kommer man att fortsätta där man var förra episoden. Hoppas verkligen inte att allt resettas för det kommer bara vara konstigt att börja om på 0 varje episod. Å andra sidan blir det lika konstigt att gå över lvl 99 i andra episoden (om det nu går att nå 99 i första episoden).

Troligen kommer man antingen kunna läsa in sparfil från föregående episod. Eller så börjar man några levlar upp vid "new game".

Detta är absolut ingen sanning utan bara vad jag tror.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Väntat på en remake sedan urminnestider men sitter i en sits där jag inte alls är sugen på att köpa ett PS4, men då måste jag även vänta drygt ett år innan jag får spela spelet så har en fråga till er PS4 ägare;
Ni råkar inte veta ifall det går att spela FF7 på en bannad konsol (även Gran Turismo)? Tänkte om jag lyckas hitta en ärlig person som säljer ett bannat PS4 för en rimlig summa så kanske det inte blir löjligt dyrt för att spela 1-2 spel.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

Genialiskt drag av Square att släppa spelet i fler, obestämt antal delar. Snacka om att maximera vinsten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

En sak jag tänkte på: Nu när de valt att dela upp FF7 i flera delar i och med remaken, hur ska de göra med spelarens level, samlade materia, gil, och föremål mellan de olika episoderna? Ska man behöva börja om på lv 1 efter varje spel eller kommer man att fortsätta där man var förra episoden. Hoppas verkligen inte att allt resettas för det kommer bara vara konstigt att börja om på 0 varje episod. Å andra sidan blir det lika konstigt att gå över lvl 99 i andra episoden (om det nu går att nå 99 i första episoden).

Skrivet av 1Z3C0LD:

Exakt det här undrar jag också. Speciellt eftersom Materia är "maxad" vi har redan curaga som är den tyngsta healen :/

Skrivet av iller:

Troligen kommer man antingen kunna läsa in sparfil från föregående episod. Eller så börjar man några levlar upp vid "new game".

Detta är absolut ingen sanning utan bara vad jag tror.

En standard i dessa situationer är ju att ha en så kallad 'abilitease'. Spelserier som dras till minnet är God of War, Shadow Complex, Metroid-serien, Castlevania, och även InFamous.

Premissen där är alltså att ens karaktär eller grupp är riktigt bestyckad under inledande delen av spelet, för att därefter tappa så gott som allting p.g.a. någon tidig händelse i handlingen--stora fienden suger ur en energi, en explosion sabbar utrustningen, man tillåts inte aktivera vissa delar av ens färdigheter, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

En standard i dessa situationer är ju att ha en så kallad 'abilitease'. Spelserier som dras till minnet är God of War, Shadow Complex, Metroid-serien, Castlevania, och även InFamous.

Premissen där är alltså att ens karaktär eller grupp är riktigt bestyckad under inledande delen av spelet, för att därefter tappa så gott som allting p.g.a. någon tidig händelse i handlingen--stora fienden suger ur en energi, en explosion sabbar utrustningen, man tillåts inte aktivera vissa delar av ens färdigheter, osv.

Sant, hade inte den typen i huvudet, men nu när du säger det så är det ett ganska "vanligt" grepp.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Är runt 11 timmar in nu (kom precis till Sector 5 Slums) och än så länge tycker jag verkligen om FF7R. Jag gillar att de fleshat ut Midgar en hel del samt att man får lära känna karaktärer bättre som fick väldigt lite "airtime" i originalet som Jessie, Wedge och Biggs. Diggar verkligen musiken också, som ändå håller sig ganska trogen originalet fast med en skön twist.

Det finns ju dock ett solklart texturproblem i spelet, där vissa objekt är galet lågupplösta. Är det någon som vet om Square Enix har uttalat sig om det officiellt? Hade varit nice om det bara var någon form av texturströmningsbugg, men det känns lite för omfattande för att det skulle vara så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

En standard i dessa situationer är ju att ha en så kallad 'abilitease'. Spelserier som dras till minnet är God of War, Shadow Complex, Metroid-serien, Castlevania, och även InFamous.

Premissen där är alltså att ens karaktär eller grupp är riktigt bestyckad under inledande delen av spelet, för att därefter tappa så gott som allting p.g.a. någon tidig händelse i handlingen--stora fienden suger ur en energi, en explosion sabbar utrustningen, man tillåts inte aktivera vissa delar av ens färdigheter, osv.

Dock skulle detta inte vara vettigt i kontexten av FF7 Remake, dels för att spelet det bygger på inte hade en sådan händelse i storyn och dels för att börja varje episod med en abilitease skulle minst sagt vara galenskap :). Jag tror att de låter en börja där man var via save import, svårt att tro att de gör episoderna isolerade från varandra.