Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars. Ett annat nätforum jag är med på så har de exempelvis i sina regler att, "Påstående om produkters säkerhet kopplat till ens hälsa måste ha rigorösa underlag eller kan leda till varning eller bannlysning."

Det är en intressant fråga i stort, där man förenklat sett har två alternativ:

* Anse att en produkt är säker tills det genom vetenskapliga undersökningar bevisats att den är skadlig
* Anse att nya produkter har obestämd säkerhetsstatus tills de är testade, helst under lång tid, då det är först då de har utvärderas ordentligt.

Det finns många exempel i historien på hur nya produkter marknadsförs som "helt säkra och ofarliga" fastän det några år senare upptäcktes att de inte alls var säkra utan skadliga, och redan orsakat skada. Ett exempel är ämnet PCB som användes som fogmassa i massa massa byggnader, exempelvis de stora miljonprogramprojekten under 60-talet eftersom det påstods vara säkert och ofarligt, men idag är ämnet totaltförbjudet pga att man sett att ämnet är en cancerogen och dessa byggnader måste saneras vilket är en både kostsam och arbetsam process.

Bevisbördan bör alltså ligga på de som tar fram en ny produkt, att visa hur grundligt testad den är innan den anses säker. En produkt kan alltså inte anses säker endast för att "det ännu inte upptäckts några skador".

Detta var ett sidospår, men det är en intressant fråga så ville kommentera det.

Skrivet av AplAy:

Snarare bör sådana här trådar inte få finnas för det är långt ifrån forumets fokus och ödslar massa tid av moderatorerna i många fall.

Fast redan nu krävs det ju uppenbarligen extra tid från moderatorerna för den här tråden, och uppenbarligen har swec tagit ett beslut att det är okej för dem eftersom tråden är kvar. Så enda skillnaden med andra krav skulle vara att tråden skulle göras mer användbar och informativ, istället för kaotisk som nu.

Skrivet av AplAy:

Flashback finns alltid för de som vill "prata om det som inte får pratas om här". Om det är något jag har lärt mig är att många kommer aldrig att bli fria från sitt konspirationstänkande när de väl drabbats av det, lite som att ha fått "mental herpes".

Förvisso finns ett forum som flashback, men jag är i alla fall inte så intresserad av att diskutera med drogmissbrukare och andra galningar som hänger där. Och jag tycker heller inte det är rätt att förvisa folk dit, där de snarast riskerar att bli ännu mer fanatiska i vad de redan tycker. Bättre att då att ha ett modererat forum där genom krav på vetenskaplighet folk har möjlighet att lära sig något nytt istället.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Finns endel "konspirationsteorier" som visat sig vara sanna.
https://youtu.be/wO5oJM8GjWA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Finns endel "konspirationsteorier" som visat sig vara sanna.
https://youtu.be/wO5oJM8GjWA

Dramatisk musik och utan angivna spårbara källor i ett videoklipp är inte sanna bara för att videotiteln säger så.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Det är en intressant fråga i stort, där man förenklat sett har två alternativ:

* Anse att en produkt är säker tills det genom vetenskapliga undersökningar bevisats att den är skadlig
* Anse att nya produkter har obestämd säkerhetsstatus tills de är testade, helst under lång tid, då det är först då de har utvärderas ordentligt.

Det finns många exempel i historien på hur nya produkter marknadsförs som "helt säkra och ofarliga" fastän det några år senare upptäcktes att de inte alls var säkra utan skadliga, och redan orsakat skada. Ett exempel är ämnet PCB som användes som fogmassa i massa massa byggnader, exempelvis de stora miljonprogramprojekten under 60-talet eftersom det påstods vara säkert och ofarligt, men idag är ämnet totaltförbjudet pga att man sett att ämnet är en cancerogen och dessa byggnader måste saneras vilket är en både kostsam och arbetsam process.

Bevisbördan bör alltså ligga på de som tar fram en ny produkt, att visa hur grundligt testad den är innan den anses säker. En produkt kan alltså inte anses säker endast för att "det ännu inte upptäckts några skador".

Detta var ett sidospår, men det är en intressant fråga så ville kommentera det.

Fast redan nu krävs det ju uppenbarligen extra tid från moderatorerna för den här tråden, och uppenbarligen har swec tagit ett beslut att det är okej för dem eftersom tråden är kvar. Så enda skillnaden med andra krav skulle vara att tråden skulle göras mer användbar och informativ, istället för kaotisk som nu.

Förvisso finns ett forum som flashback, men jag är i alla fall inte så intresserad av att diskutera med drogmissbrukare och andra galningar som hänger där
. Och jag tycker heller inte det är rätt att förvisa folk dit, där de snarast riskerar att bli ännu mer fanatiska i vad de redan tycker. Bättre att då att ha ett modererat forum där genom krav på vetenskaplighet folk har möjlighet att lära sig något nytt istället.

Haha touché angående det fetmärkta! Jag hänger inte heller där av samma orsak. En annan regel på det andra forumet (som dock är nischat och tillåter egentligen inga "allmänna ämnen") är att dina fem första inlägg måste godkännas av moderatorer vilket gör att det finns i princip inga troll på forumet för trollen orkar inte vänta på godkända meddelanden för att senare bokstavligen talat och pun intended trolla bort sina konton och behöva börja om på kula ett igen. Det fanns ett troll som blev bannat, som hade varit medlem rätt länge innan, och som inte har kommit tillbaka ännu.

Det sistnämnda tycker jag att fler nätforum borde implementera även om det kräver en hel del dagligt arbete. Men det kommer att höja kvalitén på lång sikt för många kommer inte att orka med att råka bannlysa sig själva för att fick för sig att trolla i vissa trådar. Jag är förbluffad över att så få andra nätforum kör med detta. Forumet jag är med på handlar om "vuxenleksaker" så nog om det.

Ja, jag misstänker att det finns mycket större krav på produkttester numera jämfört med flera decennier sedan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Personangrepp tollereras inte och istället för att besvara sådana inlägg ska de anmälas.

/KimTjik
Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag misstänker att det finns mycket större krav på produkttester numera jämfört med flera decennier sedan?

Man önskar att det vore så, men kollar man exempelvis inom läkemedelsindustrin stämmer det tyvärr inte. Många läkemedelsföretag som betalat läkare för att skriva ut mediciner i överdrivna mängder och samtidigt hemlighållit skadeverkningar.

Sedan finns det förstås enormt mycket mygel som har sin grund i lobbyverksamhet inom alla möjliga branscher, där företag kunnat undgå varningstexter, fått produkter godkända på ostadiga grunder m.m. genom att sponsra "rätt" personer. Vanligare i USA, men förekommer även inom EU.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Att Kineserna släppt ut Coronaviruset medvetet från en BSL4 anläggning i Wuhan för att skapa distraktion från Free Hong-Kong rörelsen.

Om det är nån som skulle få för sig nåt sånt så är det kanske Kina? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RetarDeD:

Att Kineserna släppt ut Coronaviruset medvetet från en BSL4 anläggning i Wuhan för att skapa distraktion från Free Hong-Kong rörelsen.

Om det är nån som skulle få för sig nåt sånt så är det kanske Kina? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för det bästa sättet att expandera här i världen är att göra den obeboelig och ha ihjäl människorna som bidrar till att stärka ens egen ekonomi... Varför har inte Ryssland gjort detta redan???

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, för det bästa sättet att expandera här i världen är att göra den obeboelig och ha ihjäl människorna som bidrar till att stärka ens egen ekonomi... Varför har inte Ryssland gjort detta redan???

Haha lugn lugn..
Det nya viruset har lägre dödlighet-ratio än de sista som spreds från djur. Några dödsfall mot att behålla Hong-Kong tycker nog kommunisterna är en bra deal.
Rent ekonomiskt så har de säkert rätt också.

De ska inte expandera, de ska behålla det som är deras.
Vet inte riktigt vad Ryssland har med detta att göra, men det kan ju vara så att de har en gnutta mer samvete än Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RetarDeD:

Haha lugn lugn..
Det nya viruset har lägre dödlighet-ratio än de sista som spreds från djur. Några dödsfall mot att behålla Hong-Kong tycker nog kommunisterna är en bra deal.
Rent ekonomiskt så har de säkert rätt också.

De ska inte expandera, de ska behålla det som är deras.
Vet inte riktigt vad Ryssland har med detta att göra, men det kan ju vara så att de har en gnutta mer samvete än Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade att ha ihjäl människor i andra länder som ett sätt att expandera eftersom rådande konspirationsteori är att Kina ville använda "detta biovapen" mot andra. Och hur är att ha ihjäl sina egna journalister, vilket Ryssland gör att behålla sin propaganda, "en gnutta mer samvete" än Kina?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag menade att ha ihjäl människor i andra länder som ett sätt att expandera eftersom rådande konspirationsteori är att Kina ville använda "detta biovapen" mot andra. Och hur är att ha ihjäl sina egna journalister, vilket Ryssland gör att behålla sin propaganda, "en gnutta mer samvete" än Kina?

Ptja lite förluster för andra länders medborgare tror jag inte de bryr sig så mycket om. Och de uppnår ju målet på det viset, media skriver ju knappt om nåt annat än viruset och protesterna i Hong-Kong har väl ebbat ut med tanke på att folk inte vill bli smittade i stora grupper.
Kina, win-win.

Är väl ändå en mer gnutta samvete att ta kål på några väl valda individer än att släppa lös ett virus som man inte har nån kontroll på som tar kål på folk med nedsatt immunförsvar?
Fortfarande förkastligt såklart, men om man ska nu ska välja det ena framför det andra..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RetarDeD:

Ptja lite förluster för andra länders medborgare tror jag inte de bryr sig så mycket om. Och de uppnår ju målet på det viset, media skriver ju knappt om nåt annat än viruset och protesterna i Hong-Kong har väl ebbat ut med tanke på att folk inte vill bli smittade i stora grupper.
Kina, win-win.

Är väl ändå en mer gnutta samvete att ta kål på några väl valda individer än att släppa lös ett virus som man inte har nån kontroll på som tar kål på folk med nedsatt immunförsvar?
Fortfarande förkastligt såklart, men om man ska nu ska välja det ena framför det andra..

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du indirekt antyda om att den kinesiska befolkningen skulle på något vis vara okej med detta (att många av deras föräldrar, föräldrars föräldrar och andra äldre dör) bara för att HK-protesterna skall upphöra tills vidare?

Hur blir Kina en intressant investeringsplats med ett virus som mer eller mindre löper amok? Mer sannolikt är det att "Loket" Olsson ligger bakom det hela. Han ligger hemma på soffan nu och frågar, "VA GÖR DUUUU".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vill du indirekt antyda om att den kinesiska befolkningen skulle på något vis vara okej med detta (att många av deras föräldrar, föräldrars föräldrar och andra äldre dör) bara för att HK-protesterna skall upphöra tills vidare?

Hur blir Kina en intressant investeringsplats med ett virus som mer eller mindre löper amok? Mer sannolikt är det att "Loket" Olsson ligger bakom det hela. Han ligger hemma på soffan nu och frågar, "VA GÖR DUUUU".

Har väl aldrig påstått att befolkningen tycker att det är en bra plan. Med tanke på att Kina inte ens är en demokrati så kan man verkligen inte säga att folket styr.
Så om man överlåter makten till idioter ska du nog få se att det tas en del dåliga beslut.
Det gör det i och för sig i demokratier också.. Men då ska de ju vara transparent.

Investeringsplats? Har väl aldrig sagt att det har nåt med saken att göra... Men jag gillar ditt engagemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd

Konspirationsteorier om Pengar?

En kategori konspirationsteorier som jag är riktigt dålig insatt i är konspirationsteorier om pengar. Precis som det finns "Big Pharma" inom konspirationsvärlden så lär det även finnas något i stil med "Big (Central) Banks" eller "Big Money" antar jag?

Jag har sett olika YT-klipp som verkar "veta sanningen om pengar" i form av, "Who controls all your money?", "How does the economy REALLY work?" och liknande titlar där de avtäcker hemligheten om pengar samtidigt som de själva lever på reklamintäkter från YT (ironiskt nog).

Vilka "röda trådar" brukar konspirationer om pengar köra med? I exempelvis "Big Pharma" brukar det vara att saker som virusutbrott och botemedlet till cancer vara klassiska.

Tanken är att virusutbrott är orsakade av "Big Pharma" så att de får godtyckliga skäl att ta fram vaccin och kan tjäna mer pengar. Andra tanken är botemedlet till cancer redan finns men hålls dolt för att "Big Pharma" skall kunna tjäna pengar på endast halveffektiva cancerbehandlingar.

Frågan är då vilka motsvarande tankegångar/röda trådar som finns inom pengakonspirationsvärlden? Följdfrågan är oxå vad för "ondskefulla motiv" dessa också skulle ha? Ondskefulla motiv brukar vara typiskt för konspirationsteorier som om "sanningen" och "hemligheter" hålls undan från allmänheten för att "de som vet sanningen/hemligheten har dåliga avsikter".

Vilka klassiska konspirationsteorier om pengar känner du till och hur brukar dessa debunkas?

OBS/P.S. Syftet med tråden är att belysa vanliga konspirationsteorier om pengar för att sedan debunka dem/visa varför de är felaktiga.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Bakgrunden till tråden att jag hade en kortlivad diskussion med en snubbe på fejjan som påstår att jag är ett "får" som inte förstår "sanningen" om ekonomi (han skriver på mobil så därför ser textflödet ut som det gör):

(Jag skrev att ekonomi är mer komplicerat än vad 2 YT-klipp han länkade mig försöker få det att framstå):
"Det förstår jag också och har aldrig påstått att de där videorna förklarar hela delen.
men bra att prata med er får🐑 så man får se hur djupt sovande ni är 🙂
Ända ni orkar är att kolla serier betala skatt och köpa alkohol och skaffa en utbildning ta hus lån skulder upp till näsan och tro att systemet är på eran sida.
Men de lär säkert funka ett tag till no worries men ja tänker börja förbereda mig nu för de oundvikliga.
Men ja vet varken bu eller bä
Bra titta hur olika källor ser på de.
Du tillhör får statistiken 🐑🐑
Men du verkar trivas där du är välkommen till doer sidan när du känner dig redo 👍
Slängde bara upp nå videos för att se din reaktion har ingen ståndpunkt i det.
Tack för de "

Här är klippen han länkade (jag såg bara några minuter av vardera för orkade inte se hela):

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

inom konspirationsvärlden så lär det även finnas något i stil med "Big (Central) Banks" eller "Big Money" antar jag?

Kontrollen över pengar har riksbankerna, de sätter "priset" på pengar i form av räntenivån. Det där är ingen konspiration

Däremot kan man spekulera i vem riksbankerna jobbar för, speciellt nu i corona tider. För riksbankernas agerande är mycket märkligt.
Här i Sverige gick riksbanken ut och klappade sig själv för bröstet där de sa att man skulle stötta systemet med 500 miljarder utan ränta. Att småföretagen skulle få ta del av dessa pengar som riksbanken trycket upp (knapptryckning på datorn). Alla mindre företag vet att det är omöjligt för dem att låna via bankerna för det är bankerna som får riksbankens pengar och som i sin tur sköter kontakterna med företag. Mycket riktigt med, räntan på de pengarna som bankerna fick gratis av riksbanken, där satte bankerna en ränta på 6% Fiaskostart för statens nödlån till småföretag.

Att personer som inte förstår företagande går på en sådan här sak är en sak, men de insatta vet att hela denna "välvilja" från riksbanken var en enda stor lögn. De här pengarna som riksbanken skapade var inte för att rädda småbolagen, det var pengar för att rädda banker mot kreditförluster i företag som redan fått lån. Ofta större bolag, inte helt ovanligt från energi och olja där de svenska bankerna sitter med stora lån.

Riksbankens intresse ligger inte hos befolkningen utan riksbanker och banker är en enhet, riksbankens fokus är banker och det tror jag inte så många förstår. De flesta tror att riksbanken är som vilken myndighet som helst där politiker stiftar lagar som de måste följa. Det är alltså fel.
Riksbanken och banker kommer aldrig erkänna att det är så systemet fungerar men det är uppenbart när man tittar på hur samarbetet fungerar. Riksbanken är lite som pappa åt bankerna och ser till så ingen av dess barn busar för mycket. För banker behöver samarbeta för att maximera vinst.

Nu till det spännande som inträffat i och med corona. I USA har de amerikanska riksbanken sagt att man tänker trycka så mycket pengar som behövs för att hålla systemet "stabilt". Vilket egentligen betyder se till att stora börsbolag inte kraschar. Men om de större börsbolagen inte skall krascha måste det finnas köpare och banker får inte gå in och köpa aktier, givetvis inte riksbanken heller.
Så det man gjort i USA är att det amerikanska riksbanken Federal Reserve ingått ett samarbete med deras största pensionsfond som är gigantisk. Den heter BlackRock. Det fungerar nu så att FED trycker pengar som man delar ut till BlackRock som i sin tur köper upp värdepapper, bl.a. aktier. Det är därför som börserna inte kraschat trots att det just nu slaktas småföretag och mängder med folk blir arbetslösa.
Ägandet koncentreras mer än vad det redan gjort, en slags socialisering av gigantiska proportioner bara att det inte går till en diktator utan ägande går till de som redan äger mycket idag, de största på Wall Street.

Permalänk
Medlem

@RetarDeD: Rekommenderar dig att läsa om fractional reserve banking och sen kan du läsa lite historia om Centralbanker, Bank of America som stängdes ner och sen Federal Reserve. Även executive order 11110 är relevant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Jag har läste igenom en stor del av de inlägg som nämner Estonia men tycker att det vore intressant att återigen ta upp ämnet då en ny dokumentär släppts. Dokumentären heter "Estonia – fyndet som förändrar allt" där nya bilder på vraket visar vad som ser ut som ett hål på främre sidan av styrbord. Dokumentären finns att hitta på Dplay.

Länk till AB: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ky3vV5/ministern-barga-d...

Med risk för att man blir sedd som en foliehatt så kan jag lugna dig med att säga att ämnet intresserar mig, inte överdrivet mycket men tillräckligt mycket för att ha sett genom hela säsongen på Dplay. Jag är inte själv övertygad om vad som egentligen hände men dokumentären tar upp punkter som är intressanta. Dokumentären är ju enligt ovan givet vinklad... men det behöver inte betyda att allt är osanning.

En Youtube-video från en man vid namn Henning Witte som släpptes 2011 innehåller en del saker som verkar stämma överens med vad dokumentären visar.... Innan jag ordentligt snappade upp på den "nya" nyheten om Estonias förlisning så rekommenderades denna video, antar att den blev populär i och med vad som nyligen kommit fram.

Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0

För övrigt är jag väldigt ointresserad av alla hundratals konspirationsteorier som flyter omkring, om inte annat i denna tråden.

Vad tror ni här på Sweclockers? Kom gärna med tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Jag har läste igenom en stor del av de inlägg som nämner Estonia men tycker att det vore intressant att återigen ta upp ämnet då en ny dokumentär släppts. Dokumentären heter "Estonia – fyndet som förändrar allt" där nya bilder på vraket visar vad som ser ut som ett hål på främre sidan av styrbord. Dokumentären finns att hitta på Dplay.

Länk till AB: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ky3vV5/ministern-barga-d...

Med risk för att man blir sedd som en foliehatt så kan jag lugna dig med att säga att ämnet intresserar mig, inte överdrivet mycket men tillräckligt mycket för att ha sett genom hela säsongen på Dplay. Jag är inte själv övertygad om vad som egentligen hände men dokumentären tar upp punkter som är intressanta. Dokumentären är ju enligt ovan givet vinklad... men det behöver inte betyda att allt är osanning.

En Youtube-video från en man vid namn Henning Witte som släpptes 2011 innehåller en del saker som verkar stämma överens med vad dokumentären visar.... Innan jag ordentligt snappade upp på den "nya" nyheten om Estonias förlisning så rekommenderades denna video, antar att den blev populär i och med vad som nyligen kommit fram.

Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0

För övrigt är jag väldigt ointresserad av alla hundratals konspirationsteorier som flyter omkring, om inte annat i denna tråden.

Vad tror ni här på Sweclockers? Kom gärna med tankar.

Dold text

Har inte kollat särskilt mycket själv alls, utan fick bara höra om det för någon dag sen. Tanken då från dom jag hörde det av var att ryssarna skjutit hål, och det ser jag verkligen som en möjlighet.

Permalänk

Förklara för mig varför detta inte är ett realistiskt scenario av våran värld idag och ännu värre imorgon.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Förklara för mig varför detta inte är ett realistiskt scenario av våran värld idag och ännu värre imorgon.

https://youtu.be/dtwrn1eUqkU

Det verkar som om han har läst chockdoktrinen och valt att applicera samma teorier fast helt tvärtom. Jag råder dig att läsa den istället för att lyssna på knäppskallar på Youtube.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det verkar som om han har läst chockdoktrinen och valt att applicera samma teorier fast helt tvärtom. Jag råder dig att läsa den istället för att lyssna på knäppskallar på Youtube.

Jag tycker att bara en recension på den verkar tillräckligt förvirrande.
Uppenbarligen så lyssnade ju folk på Milton Friedman en gång i tiden, och idag lyssnar folk på allt möjligt. Att lyssna på youtubers som är pedagogiska får mig bara att bli mer fundersam, det är väl ändå bättre än att bara lyssna på en sida.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Jag tycker att bara en recension på den verkar tillräckligt förvirrande.
Uppenbarligen så lyssnade ju folk på Milton Friedman en gång i tiden, och idag lyssnar folk på allt möjligt. Att lyssna på youtubers som är pedagogiska får mig bara att bli mer fundersam, det är väl ändå bättre än att bara lyssna på en sida.

Nja. Uttrycket "Att bara lyssna på en sida" ger ju intrycket av att det bara finns två sidor vilket sällan är fallet. Men alla är inte värda att lyssna på i mina ögon, det krävs att man har något att säga för att det ska vara värt att lägga den tiden. Sen kan man förstås inte lyssna på alla för det är det ingen som har tid med. Så det bästa är väl att noga välja vilka man lyssnar på, gärna olika perspektiv men inte alla som har en Youtube-kanal och typ har vett att ta på sig en kavaj.

Recensionen var absolut lite förvirrad men jag misstänker att det beror på att det är Aftonbladet snarare än att boken i sig skulle vara förvirrad för det tycker jag inte att den är. Titelns Chockdoktrin handlar om att nyliberalismen väntar på kriser för att genomföra stora förändringar, då det är enda sättet att få igenom sådana förändringar som gör saker sämre för folket och överför kapital från det allmänna till det privata utan att folk säger ifrån. Exempelvis tog man tillfället i akt efter Katrina i amerikanska södern, när folk var för chockade eller utmattade för att ens förstå vad som pågick så genomförde man enorma nyliberala förändringar. Istället för att bygga upp de offentliga skolorna som raserades så la man ner dem och införde privatskolor istället exempelvis. Och att detta har varit en uttalad strategi i den nyliberala skolan, eller formulerat av Friedman: "Endast en kris – verklig eller inbillad – kan åstadkomma verklig förändring."

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nja. Uttrycket "Att bara lyssna på en sida" ger ju intrycket av att det bara finns två sidor vilket sällan är fallet. Men alla är inte värda att lyssna på i mina ögon, det krävs att man har något att säga för att det ska vara värt att lägga den tiden. Sen kan man förstås inte lyssna på alla för det är det ingen som har tid med. Så det bästa är väl att noga välja vilka man lyssnar på, gärna olika perspektiv men inte alla som har en Youtube-kanal och typ har vett att ta på sig en kavaj.

Recensionen var absolut lite förvirrad men jag misstänker att det beror på att det är Aftonbladet snarare än att boken i sig skulle vara förvirrad för det tycker jag inte att den är. Titelns Chockdoktrin handlar om att nyliberalismen väntar på kriser för att genomföra stora förändringar, då det är enda sättet att få igenom sådana förändringar som gör saker sämre för folket och överför kapital från det allmänna till det privata utan att folk säger ifrån. Exempelvis tog man tillfället i akt efter Katrina i amerikanska södern, när folk var för chockade eller utmattade för att ens förstå vad som pågick så genomförde man enorma nyliberala förändringar. Istället för att bygga upp de offentliga skolorna som raserades så la man ner dem och införde privatskolor istället exempelvis. Och att detta har varit en uttalad strategi i den nyliberala skolan, eller formulerat av Friedman: "Endast en kris – verklig eller inbillad – kan åstadkomma verklig förändring."

Ja, vad ska jag säga, det har hänt en hel del senaste veckan och inte till det bättre. *
Apropå New Orleans efter orkanen Katrina, det var väl det enda som jag räknade ut av att läsa aftonbladet, hela USA är ju bara kapitalism så det är ju inget nytt, Sverige följer ju efter och privatiserar till högstbjudande oavsett vem. Det som är mer intressant när man pratar pengar och makt, "År 2005 tjänade chefen 411 gånger mer än arbetaren." vilket pekar på just det som videon jag länkade till påvisar.

Amazon är ett bra exempel på en "mega corporation", sen tack vare en del åtgärder(host host corona) som gör att ehandeln ökar med 40% så utarmar man lokala småföretagarna mer och mer. Resultatet, eller slutmålet är att det är enklare att styra marknaden om man har 10 företag som levererar allt än om folket har en fri vilja. Ja just ja, vi tror vi har en fri vilja...

* Nej det finns fler sidor, men på senaste tiden har det fokuserats väldigt mycket på just 2. Antingen är man det ena eller det andra, är man inte säker tillhör man ändå en av de tidigare. Och just den biten stör mig så fruktansvärt för närvarande då folk bara accepterar fastän de vet att korruption, jäv och ekonomisk girighet alltid förekommer ju högre upp man kommer.
Själv är jag väldigt dålig på att läsa böcker, hellre kollar jag igenom 10 timmar om varför man ska bli vegan och sedan komma fram till att näe, kolesterolet i ett ägg är helt okej, problemet för mig är nog att jag äter en hel kladdkaka till middag och för ofta.
När man ändå pratar om mat, hur vet man att det man äter inte är giftigt, eller tillräckligt näringsvärdigt, innehåller Hormonstörande ämnen, hur många gånger kan man äta ur en matlåda i plast man värmt i en mikro innan det släpper ut ämnen i maten, cocktaileffekten syns inte på 1 år, inte 10 år men längre då. Elförsörjning, sopsortering, Kryptovaluta osv... Det finns hur många saker som helst som jag funderar på men jag kommer aldrig lösa något själv.

Jag vill tacka youtube's algoritm för idag dök en ny video upp med en helt okänd karaktär, Dave Rubin fokuserar mer på vad fan som håller på att hända för närvarande och folk verkar inte fatta det utan leker nyttig idiot åt de som tjänar pengar på allt det här, för i slutändan handlar allt om pengar, för inte bryr sig Eu om just dig...
Jordan Peterson's Prescient Warning About Gov't Power Should Frighten You | DM CLIPS | Rubin Report
https://youtu.be/0x5OH_v9GU0

Boken som nämns, https://www.bokus.com/bok/9780141000428/ordinary-men/ borde man kanske läsa men det kanske räcker med att man börjar förstå vad som pågår

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

folk verkar inte fatta det utan leker nyttig idiot åt de som tjänar pengar på allt det här, för i slutändan handlar allt om pengar, för inte bryr sig Eu om just dig...

Eftersom tråden heter som den gör , global varming ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Förklara för mig varför detta inte är ett realistiskt scenario av våran värld idag och ännu värre imorgon.

https://youtu.be/dtwrn1eUqkU

Alltså det är ju så där det är. Ingen mening att förneka något som är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vill du indirekt antyda om att den kinesiska befolkningen skulle på något vis vara okej med detta (att många av deras föräldrar, föräldrars föräldrar och andra äldre dör) bara för att HK-protesterna skall upphöra tills vidare?

Hur blir Kina en intressant investeringsplats med ett virus som mer eller mindre löper amok? Mer sannolikt är det att "Loket" Olsson ligger bakom det hela. Han ligger hemma på soffan nu och frågar, "VA GÖR DUUUU".

Inte för att Aftonbladet kan räknas som fakta men det börjar komma en del kritiska röster om vart covid kommer ifrån. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnbR5z/expert-wuhan-labo...
Blir ju spännande att se om jag kanske hade rätt.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Inte för att Aftonbladet kan räknas som fakta men det börjar komma en del kritiska röster om vart covid kommer ifrån. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnbR5z/expert-wuhan-labo...
Blir ju spännande att se om jag kanske hade rätt.

Rätt och rätt, om det kommer från ett labb så behöver inte det betyda att det var släppt medvetet.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Eftersom tråden heter som den gör , global varming ?

Tycker konspirationen av de som förnekar global warming är stråt vassare

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Förklara för mig varför detta inte är ett realistiskt scenario av våran värld idag och ännu värre imorgon.

https://youtu.be/dtwrn1eUqkU

Har hört sådana argument i minst 20 år. Och det sker aldrig och kan bara sägas av folk som inte har politiska kunskaper alternativt att de rent av ljuger. För det är faktiskt så att världen är väldigt mer kaotiskt och random än man tror, det är svårt att hitta folk även högst upp som håller med varandra.

Som ett exempel kan jag t.ex. nämna att på 90-talet så var det någon snubbe som sa att Clinton skulle släppa in FN soldater och USAs suveränitet var i fara, han var nära nog tårfylld. Inget av det skedde. Alex Jones siade om martial law in USA i flertal "dokumentärer" och inget av det blev sant heller.
Syfter är som alltid att fylla folks huvuden med fruktan, då kan man sälja dem i stort sett vad som helst.

5 Pathetic Groups That People Think Rule the World
https://www.cracked.com/article_17469_5-pathetic-groups-that-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR