AMD:s plånboksvänliga B550-moderkort på ingång

Permalänk
Melding Plague

AMD:s plånboksvänliga B550-moderkort på ingång

Den billigare styrkretsen B550 sägs vara i antågande till början av sommaren, en debut som kan delas med två Ryzen 3000-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Har de fläkt?

Permalänk
Medlem

APU för 3000-serien finns ju redan
Och jag tror ändå på APUer för stationära i 4000-serien.
Dessa fyrkärniga är sannolikt bara defekta 3600

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Igelkott:

APU för 3000-serien finns ju redan
Och jag tror ändå på APUer för stationära i 4000-serien.
Dessa fyrkärniga är sannolikt bara defekta 3600

Klantigt av mig att glömma bort den detaljen! Nu är artikeln uppdaterad

Permalänk
Livsnjutare 😎

T-R-E-V-L-I-G-T ! !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

PCIe 4.0 i de fysiska slottarna är inte så viktigt, jag bryr mig bara om dubbel bandbredd till styrkretsen. Hoppas inte B550 bara är en rebrandad PCIe 3.0 styrkrets där AMD tillåter användandet 4.0 från CPUn.

Permalänk
Hjälpsam

Det var fan på tiden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"Priser från 1000 kr" och "plånboksvänlig" i samma text? Hyfsade B450 moderkort gick att köpa för drygt 600:- innan ryzen 3000 serien lanserades och nu kostar dom minst 800:- med något enstaka undantag. Köper jag näst bäst presranda så är det för att det ska vara billigt inget annat. Min smärtgräns ligger i alla fall före tusenkronorssträcket om det nu inte rör sig om en premiumburk.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Använder ni alltså wccftech som källa?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Kronan har tappat 25% i värde senaste två åren, så inte konstigt att priserna stiger. Köpte dator senaste 2012 och då var dollarn på under 6.5 kr, så tiderna förändras. Tapp på 50% köpkraft de senaste åren för oss svenskar.

Permalänk
Medlem

Tja, visst blir pci-e 4.0 trevligt... Men med tanke på att B450 också verkar få stöd för Ryzen 4000 och B550 antagligen bara blir en generation lång så ser jag inte riktigt varför inte en prissänkt B450 skulle klå B550...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Så efterlängtat, skall bli kul att se modermodem med den här kretsen. Lär ju dyka upp några feta brädor med bra vrm:er.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Oj 1 år efter x570, har aldrig begripit varför den inte ens kom i samband med Ryzen 3000.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Too little, too late.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@Chris_Kadaver: Kronan har tappat 25% i värde senaste två åren, så inte konstigt att priserna stiger. Köpte dator senaste 2012 och då var dollarn på under 6.5 kr, så tiderna förändras. Tapp på 50% köpkraft de senaste åren för oss svenskar.

Kronan har inte direkt tappat sen B450 introducerades så vad den stod i 2012 räknar jag inte in. Köpte ett moderkort G43(?) chipset nytt för 350:- som klockade min e5200 till max back in the days om vi ska va sånna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tror att B550A är en X470, inte B450, men det kan kvitta. Alldeles förbannat lång tid tog det alla fall, nu blir det nog att vänta till Ryzen 4000 ändå. Bara några månader efter de här moderkorten, och jag är ändå inte hemma i lägenheten så mycket under sommarmånaderna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Intresset känns väl ganska svalt. Då 4000 serien förmodligen kommer funka felfritt på min B450 bräda så kommer den stanna kvar ett tag till.

Ska bli intressant att se Ryzen 3 processorerna dock, om det kommer bli små guldkorn till budgetbyggen.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Kronan har inte direkt tappat sen B450 introducerades så vad den stod i 2012 räknar jag inte in. Köpte ett moderkort G43(?) chipset nytt för 350:- som klockade min e5200 till max back in the days om vi ska va sånna.

Fast nu har ju kronan tappat en hel del sen B450 kom som han skrev, för två år sen. Över 20% är mycket och köpkraften hos svenskar har sjunkit ännu mer. Det är en riktigt sur tid att köpa grejer för svenskar just nu.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kronan har inte direkt tappat sen B450 introducerades så vad den stod i 2012 räknar jag inte in. Köpte ett moderkort G43(?) chipset nytt för 350:- som klockade min e5200 till max back in the days om vi ska va sånna.

I mars 2018 kostade USD 8.25, idag betalar du 10 kr. Om det är likvärdigt är upp till var och en.

En annan anledning till ökade priser är väl helt enkelt "för att det går". Intel kapacitetsproblem och bitcoin boomen visade ju att det går att öka priserna med 100% och tjäna än mer pengar.

Permalänk
Medlem

Lite sent men bättre sent än aldrig?
B450 korten är ju bra till en viss gräns, VRM klarar oftast inte mer än ingångs cpuerna men det billig cpu och moderkort går ju hand i hand.
VRM kylning, där har vi något som verkligen gått bakåt, dyra kort i 99% av fallen har bra lösningar men förr i världen så kommer jag ihåg bla Gigabytes X38/48 blåa moderkort med kopparrör som gick runt sockeln (hårdvaruporr) med effektiva fins, nu får man nå haldassig aluminium fastskruvat som prioriterar form före funktion i dom flesta fallen trots att cpuerna drar mer och mer kräm och kräver.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Priser från 1000 kr" och "plånboksvänlig" i samma text? Hyfsade B450 moderkort gick att köpa för drygt 600:- innan ryzen 3000 serien lanserades och nu kostar dom minst 800:- med något enstaka undantag. Köper jag näst bäst presranda så är det för att det ska vara billigt inget annat. Min smärtgräns ligger i alla fall före tusenkronorssträcket om det nu inte rör sig om en premiumburk.

Det lär nog gå att hitta de billigaste under tusenlappen om man väntar några månader efter introduktion.

De hade inte direkt bråttom att släppa detta chipset. Undrar vad som tagit sådan tid?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det lär nog gå att hitta de billigaste under tusenlappen om man väntar några månader efter introduktion.

De hade inte direkt bråttom att släppa detta chipset. Undrar vad som tagit sådan tid?

Det är ju inget kort som ens behövs, kanske fanns mycket äldre kort och kretsar i lager?

Permalänk
Medlem

Håller med om att rubriken "plånboksvänlig" inte känns helt rätt. Okej, det är inga ockerpriser men jag har alltid tänkt mig billiga mb som typ ca 4-600 kr, standard (dvs plånboksvänliga) 600-1000, premium/hög prestanda 1000-1400, lyx-kort 1400 kr och uppåt.

Lol, "it's not an exact science" men något i den stilen.

Permalänk

För en lekman så framstår det ju som att ... det är rätt många grejer på ett moderkort, så det är tur att de inte är ännu dyrare än vad de är.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kommer de här vara bättre än 1600 AF? 1600 AF verkar vara på utgående om man kollar prisjakt.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Skrivet av Feist:

Håller med om att rubriken "plånboksvänlig" inte känns helt rätt. Okej, det är inga ockerpriser men jag har alltid tänkt mig billiga mb som typ ca 4-600 kr, standard (dvs plånboksvänliga) 600-1000, premium/hög prestanda 1000-1400, lyx-kort 1400 kr och uppåt.

Lol, "it's not an exact science" men något i den stilen.

du får nog uppdatera dina ramar lite... kollar man på inet/komplett/webhallen så finns det inga moderkort under 700kr... på cdon finns det ett näve under 700 varav dom flesta ser rätt daterade ut... säger inte att det är omöjligt att hitta billigare men då får man börja leta i avlägsna hörn av nätet....

Visa signatur

// i5 3570k @ 4,4GHz // Asus P8Z77-V LX2 // 8GB Corsair vengance//Asus GTX 670 2GB DCUII //
// Fractal Define R4 // Corsair CX 750M // Corsair hydro H90 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuddenswe:

du får nog uppdatera dina ramar lite... kollar man på inet/komplett/webhallen så finns det inga moderkort under 700kr... på cdon finns det ett näve under 700 varav dom flesta ser rätt daterade ut... säger inte att det är omöjligt att hitta billigare men då får man börja leta i avlägsna hörn av nätet....

Heh, du har nog rätt, sist jag köpte ett nytt (och spanade prissättning) var ett Asus B350 kort till 1:a gen Ryzen. Tror det gick på 800 någonting.

Hur som helst, tror jag att jag aldrig någonsin betalat över tusen spänn för ett moderkort vare sig till Intel eller AMD, vare sig om jag köpt en billig prolle eller "top-of-the-line", så det känns fortfarande rätt så främmande att över den nivån beskrivs som vänligt för plånboken.

Permalänk
Medlem

Fast det finns ju redan billiga X570 kort. MSI X570-A Pro exempelvis som fungerar utmärkt tillsammans med en 3900X så länge som man inte skall hålla på med OC, då kan VRMs få det tuffare att ligga på okej nivåer temperatur mässigt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Var är logiken i att 3100 skall ha fyra kärnor och åtta trådar när 3200G har fyra kärnor och fyra trådar?
Borde väl vara en 3500 & 3500X som är på ingång???

Skrivet av fesen:

B450 korten är ju bra till en viss gräns, VRM klarar oftast inte mer än ingångs cpuerna men det billig cpu och moderkort går ju hand i hand.

Vet inte riktigt när AMD Ryzen 9 3950X blev en ingångs CPU.

Ryzen 9 3950X on Good & Bad B450 Motherboards Hardware Unboxed

Skrivet av fesen:

VRM kylning, där har vi något som verkligen gått bakåt, dyra kort i 99% av fallen har bra lösningar men förr i världen så kommer jag ihåg bla Gigabytes X38/48 blåa moderkort med kopparrör som gick runt sockeln (hårdvaruporr) med effektiva fins, nu får man nå haldassig aluminium fastskruvat som prioriterar form före funktion i dom flesta fallen trots att cpuerna drar mer och mer kräm och kräver.

Håller med! Core 2 Quads kunde man ju slänga i nästan vilket 775 moderkort som helst till exempel.

Skrivet av Orber:

Kommer de här vara bättre än 1600 AF? 1600 AF verkar vara på utgående om man kollar prisjakt.

Beror på användningsområdet. 1600 AF har ju 6 kärnor och 12 trådar mot fyra kärnor och åtta trådar. Men de nya kommer ju att ha högre klockfrekvens och fler IPC.

Skrivet av ZalZeRoz:

Fast det finns ju redan billiga X570 kort. MSI X570-A Pro exempelvis som fungerar utmärkt tillsammans med en 3900X så länge som man inte skall hålla på med OC, då kan VRMs få det tuffare att ligga på okej nivåer temperatur mässigt.

Just MSI:s billiga X570 kort lämnar ju en del att önska och presterar sämre än många B450 moderkort. MSI X570-A Pro är ju värst av dem alla.

MSI Cheap X570 motherboards
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

I mars 2018 kostade USD 8.25, idag betalar du 10 kr. Om det är likvärdigt är upp till var och en.

En annan anledning till ökade priser är väl helt enkelt "för att det går". Intel kapacitetsproblem och bitcoin boomen visade ju att det går att öka priserna med 100% och tjäna än mer pengar.

Enligt Forex USD -> SEK

Så låg dollarn på 9,05 i December 2017 för att dippa till 8,40 i February 2018, i April 2018 så var dollarn åter på 9,05.
Från December 2017 till April 2018 så var dollarn i en dipp från den annars rätt typiska strax över 9 dollar i kurs.

I början av Mars i år så var dollarn på runt 10 kronor, villket den även låg på i Juni och Juli 2019, samt December 2019.

Att dollarn toppar just nu har sannolikt med omvärldens räddsla att Sverige kan bli ett Corona epicentrum, intressant i sig då fakta pekar på motsatsen.

Dipp och ökning är inte riktigt samma sak

Fiskehistorier hör hemma i fiskeforum...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Har sett videor som bekräftar vad du skriver men även sådana som säger emot dig.
Som jag skrev, funkar alldeles utmärkt med en 3900X med standard settings (har ett själv och testade direkt när jag fick det).
VRM temperaturer blir ett problem om man når över 100 grader vilket man inte gör om man inte håller på med OC.
Blir dom varma? Ja men inte så pass så att dom blir ett problem.