Disney+ får högre månadskostnad i Sverige

Permalänk
Inaktiv

Skit i vad det kostar, kan vi inte få en streamingtjänst som har allt så man kunde slippa ha flera olika prenumerationer

Permalänk
Medlem

@Trunk:
Alla olika streamingtjänster skulle finnas på ett ställe för en total månadskostnad på säg 200-250 kr. Sedan kan de dela upp mina pengar efter hur mycket jag tittat på respektive företags material. Lite som Spotify. Faran är bara att det enbart kommer produceras material som det stora flertalet vill se, men så är det väl egentligen redan.
Så länge streamingleverantörerna inte tror de kan tjäna mer på detta upplägget lär det dock inte hända.

Permalänk

Det är ju den trådlösa kemikalieskatten på wifi som dras på schablon plus stimavgiften plus privatkopieringsavgiften plus ipred och fra-skattetillägg som drar upp kosten. Är ju inte så konstigt, det kostar att övervaka sin befolkning.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej principen är inte densamma. Om de väljer att måla pixlar på kopior av tavlorna men att originalen fortfarande kan ses på andra ställen så ser jag inga problem med det.
Det är ju inte så att de ändrar originalfilmen utan alla framtida versioner av filmen kommer ju kunna vara censurerad eller inte.

Ok. Jag får väl formulera om mig.

Det vore samma sak som att byta ut tavlorna på Louvren mot pixlade kopior.

Tro mig, ingen hade accepterat det heller. Förstår du hur jag tänker? Vi kan också föreställa oss att du var en artist och lade ner tusentals timmar för att göra en skiva. Hade det då varit ok att Spotify ändrar skivan? Jag hade då inte tyckt det.

Det är förstås smått fånigt att bråka om sånt här men det fånigaste är ändå (t.ex.) Disney som tar den här vägen. Jag skäms å deras vägnar av hur livrädda de är för att visa lite hud. Speciellt som i det här fallet när det sker i en film som handlar om att halvt om halvt utplåna en hel ras, förstöra en halv värld samt döda hundratals människor.

Ska kanske tillägga att jag blint litar på den andra användaren angående att de censurerar Avatar. Däremot vet jag att de censurerar andra saker.

Skrivet av Baxtex:

Jag har tillräckligt bra ljud och bild hemma, slipper se reklam och framförallt slipper man prasslande påsar, småprat och annat otyg. Sedan momsen höjdes kostar ju en biljett närmare 150Kr så det känns inte värt det för mig.

Den enda anledningen att gå på bio för min del är att se filmen tidigare och för att förnya känslorna om hur bra man har det hemma. 😂

Nu talar jag bara för mig och min sambo såklart. Jag vet inte vad statistiken för biobesök är i normala fall.

Tycker bara det var konstigt att ta upp kostnaden för biobesök när man pratar om media som är till för att konsumeras hemma. Lite som att jämföra äpplen med päron.

Permalänk
Medlem

Kommer testa på, återstår att se ifall man behåller.
tveksamt då man har redan Netflix,cmore,viaplay,spotify.

Inte lockande mer fler tjänster

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Om det är skit spelar priset knappast någon roll. Dessutom är det farbror staten du får gråta ut för då priset är högt pga moms.

"skiten" är priset, och finns exempel på länder som har liknande skatt men ändå betlar ett lägre pris, se UK. Så vi kan inte helt enbart skylla på staten.

Det viktigaste är ju egentligen om priset är konkurenskraftigt, och i min mening är det inte det, men det är högst min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om det verkligen handlade om översättningskostnaden skulle de kunna erbjuda den amerikanska tjänsten rakt av, utan översättning, till det amerikanska priset (omräknat till svensk valuta och med moms). Jag tror att säkert hälften av alla potentiella kunder hade köpt den varianten i så fall.

Det är ju precis det du betalar. $7 × 1.25 ~ 85kr.
Med dagens kurs är det t o m billigare, för om du lägger på moms på $6.99 så blir det 87,225kr.

Jag är ganska säker på att man inte betalar ett öre för att de översätter till svenska.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Frågan är väl om 85 kr/mån är för hög. Om det finns marginella skillnader jämfört med andra länder spelar väl ingen roll? Det vettiga måste ju vara att jämföra med övriga utbudet som finns i Sverige? Eller knappt det förresten. Det enda som borde spela någon roll är om det är värt 85 kr/mån för det innehåll som finns.

Det finns ett annat relevant sätt att betrakta situationen. Är det värt knappt tusen kronor per år till, utöver allt annat du betalar, att få tillgång till det här materialet?
Jag har personligen skalat ner på alla de sugrör som olika ”tjänster” har i mitt bankkonto. Marginalnyttan med att lägga till en tjänst till har visat sig vara...marginell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det finns ett annat relevant sätt att betrakta situationen. Är det värt knappt tusen kronor per år till, utöver allt annat du betalar, att få tillgång till det här materialet?
Jag har personligen skalat ner på alla de sugrör som olika ”tjänster” har i mitt bankkonto. Marginalnyttan med att lägga till en tjänst till har visat sig vara...marginell.

Skulle inte säga att det är ett annat sätt att se på saken. Det är precis samma sätt att se på det. Är det inte värt det så köper du inte. I ditt fall kan du ju jämföra tjänsterna med varandra dessutom, eftersom det är totalkostnaden som är din personliga gräns.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Kommer Disney+ ha något intressant för vuxna utöver Mandalorian? Förutom Marvel-saker då som ej intresserar mig.

Permalänk

Alla Fox-filmer lär ju finnas också, dvs 20th Century Fox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

@Daemon85:

Piratkopiera film uppskattar jag är en sak som bara panka tonåringar ägnar sig åt numera, om en det.

Jag är skulle snarare säga att det är konstigt att det inte kostar mer än 100kr när man då får tillgång till hundratals serier och filmer hos varje streamingtjänst. Det är dessutom väldigt ofta ”prova en månad gratis” på flera av tjänsterna vad jag upplevt.

Varför? Kanske för att det är gratis, snabbt och Mandalorian eller vad man nu vill se har funnits ute med 4k HDR svensk text sedan det sändes i USA. Slipper dränera 400:-+ spänn i månaden på streamingtjänster för att kunna se de 5 serierna man vill se.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Varför? Kanske för att det är gratis, snabbt och Mandalorian eller vad man nu vill se har funnits ute med 4k HDR svensk text sedan det sändes i USA. Slipper dränera 400:-+ spänn i månaden på streamingtjänster för att kunna se de 5 serierna man vill se.

starta en tjänst, nöt igenom serien, avsluta tjänsten?
Och om det ligger på olika serier på olika tjänster, ta en i taget så kommer du inte upp i 400kr per mån

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

starta en tjänst, nöt igenom serien, avsluta tjänsten?
Och om det ligger på olika serier på olika tjänster, ta en i taget så kommer du inte upp i 400kr per mån

Problemet med alla videotjänster är begränsat utbud. För att de ska fungera som jag vill, borde de ha ett mycket större utbud. Jag ville till exempel nyligen kolla en gammal klassisk film, men den fanns förstås inte på några av de streamingtjänster jag har.

Att inte hitta någon musik jag vill lyssna på är väldigt ovanligt på Spotify (eller motsvarande). Nu är det förstås stor skillnad i mediatyp, så jag förstår att det inte går att få ett "Spotify" för film och tv-serier. Men åtminstone någon med ett utbud som motsvarar att gå och hyra en film i en gammal videobutik vore väl inte så svårt att uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

starta en tjänst, nöt igenom serien, avsluta tjänsten?
Och om det ligger på olika serier på olika tjänster, ta en i taget så kommer du inte upp i 400kr per mån

Exakt, jag tror detta är framtidens melodi, en streamingtjänst i kvartalet.
Q1 Netflix, Q2 HBO, Q3 Amazon, Q4 Disney
Ingen av streamingleverantörerna har några lojalitetsprogram så varför vara lojal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Skulle inte säga att det är ett annat sätt att se på saken. Det är precis samma sätt att se på det. Är det inte värt det så köper du inte. I ditt fall kan du ju jämföra tjänsterna med varandra dessutom, eftersom det är totalkostnaden som är din personliga gräns.

Min poäng var att man kan titta på erbjudandet på två sätt, och det intryck jag fick var "kolla på produkten, och se om den är värd sitt pris". Det jag försökte tillföra var att vi lever liv där vi kanske redan känner att för mycket tid läggs på att sitta och glo på amerikanskt tidsfördriv, och att marginalglädjen man får ut av att lägga till en tjänst till som serverar sin variant på samma sak är ganska måttlig.
Vilket kan leda till en bunta frågeställningar i nästa led om prissättning för att slå sig in på en etablerad marknad, huruvida inte splittringen i att olika Copyrighthållande bolag lanserar sina egna tjänster är konsumentfientlig, osv. Det finns en större bild att förhålla sig till mer än bara en produkts "intrinsic value", och att det är där de intressanta frågorna dyker upp.

Inte nödvändigtvis någon oenighet i sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

starta en tjänst, nöt igenom serien, avsluta tjänsten?
Och om det ligger på olika serier på olika tjänster, ta en i taget så kommer du inte upp i 400kr per mån

Vet inte hur det ser ut men kan tänka mig att det inte finns en enkel abonnemang pause knapp på streamingtjänsterna.
Sen roterar ju många tjänster innehållet också. Serie x flyttas till y. Serie x finns på Polska regionen men inte Svenska.
Det har blivit en jävla röra bara.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när staten skall ha in sina pengar till det svarta hålet.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se lite högre moms överlag...men det är en annan fråga. Att det kostar nån tia mer eller mindre, orka bry sig Jag är så gammal att jag minns när Amiga 2000 kostade dubbelt så mycket i Sverige som i USA, det var ett verkligt problem med stor påverkan på världen...

Barnen undrar när de kan få se Frost 2 med svenskt tal. Så fort som möjligt svarar jag. Får se om Disney+, filmaffären i hörnet, onlineaffären eller andra källor hinner först.

Men jag håller med om att det är ett problem att man "måste" ha så många filmtjänster. Bingetittande i all ära, men serier mår ofta bra av att man kan få tänka lite mellan avsnitten. Även om man kan plöja säsong 1 av Mandalorian på 1 kväll tyvärr. Vansinneskorta avsnitt.

Aytocorrect
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Runqen:

@Daemon85:
Piratkopiera film uppskattar jag är en sak som bara panka tonåringar ägnar sig åt numera, om en det.

Jag tror du skulle bli förvånad över hur verkligheten ser ut. Men det är bra att denna myt lever vidare så att folk kan få hosta sina egna överlägsna streamingtjänster ifred, samt spara ~700:- i månaden på samma gång.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Riktigt trist att alla dessa streamingtjänster kommer bli som det nya "tv-paketet". I stället för flertal kanaler så känns det som det tillslut kommer sluta med flertal olika streamingtjänster då många av dom verkar vilja hålla rätt många serier/filmer åt sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Skit i vad det kostar, kan vi inte få en streamingtjänst som har allt så man kunde slippa ha flera olika prenumerationer

Hur mycket tror du att en sådan tjänst skulle kosta? Fundera på produktionskostnaderna för tv-serier.

Och när du skriver allt, menar du allt DU vill se, eller verkligen ALLT?

Finns inte en chans att en sådan tjänst skulle fungera. Skulle bli för dyrt. Och nej bara för att det fungerar för musik (och det är tvivelaktigt om det gör det) så innebär det nte att det fungerar för tv-serier.

(Musik är billig att producera och en artist har haft andra möjligheter till inkomster tex livespelningar, vilket nu då försvinner helt pga coronaviruset, så artister kommer börja kräva att de skall få mer pengar från Spotify, apple music, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur mycket tror du att en sådan tjänst skulle kosta? Fundera på produktionskostnaderna för tv-serier.

Och när du skriver allt, menar du allt DU vill se, eller verkligen ALLT?

Finns inte en chans att en sådan tjänst skulle fungera. Skulle bli för dyrt. Och nej bara för att det fungerar för musik (och det är tvivelaktigt om det gör det) så innebär det nte att det fungerar för tv-serier.

(Musik är billig att producera och en artist har haft andra möjligheter till inkomster tex livespelningar, vilket nu då försvinner helt pga coronaviruset, så artister kommer börja kräva att de skall få mer pengar från Spotify, apple music, etc.

Nja. Riktigt så enkelt är det inte. Med endast en tjänst där du kan se (nästan) allt så kommer (nästan) alla prenumerera på denna och folk skulle även vara villiga att betala betydligt mer än de ~100 kronorna som är standard idag. Det gör att intäkterna ökar dramatiskt samt att utgifterna minskar relativt sett per användare och produktion.

Visst, alla kan/vill inte betala 300-500 kronor för en sådan tjänst men det kan enkelt lösas med billigare varianter av tjänster. T.ex. att du för en hundring får se x antal filmer och y antal serieavsnitt per vecka.

Om viljan fins hos bolagen så skulle de kunna lösa allt det här genom att sätta sig ner och prata. Men nej, istället vill mycket ha mer och de gör allt i sin makt för att fylla på sin kassa, vilket tyvärr väldigt ofta är negativt för oss kunder.

Permalänk
Inaktiv

@filbunke: Allt som är värt och se, säg tre streamingtjänster ilag idag för 300kr ish. Gamelaunchers på PC är samma sak, lika illa.

Edit:Personen över mig gav ett bra svar, håller med till 100

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Om viljan fins hos bolagen så skulle de kunna lösa allt det här genom att sätta sig ner och prata. Men nej, istället vill mycket ha mer och de gör allt i sin makt för att fylla på sin kassa, vilket tyvärr väldigt ofta är negativt för oss kunder.

Det är deras jobb att tjäna pengar åt aktieägarna. Precis som era jobb handlar om att dra in stålar till företaget, så är det deras jobb att dra in pengar. Vad jobbar ni med? Hur ofta tycker ni att företaget ni jobbar på fått nog med pengar och att ni borde sänka priset på era produkter/tjänster? Hur många av er tycker att ni tjänar mer än nog och gärna avstår en del lön för att era kunder skall kunna ta del av ert utbud till ett lägre pris?

Permalänk

@Nasra: Visserligen kommer Disney+ inte lanseras i Sverige förrän i Juni (om jag minns rätt).. kan tänka mig att hela COVID situationen kommer att se betydligt annorlunda ut, på ett positivt sätt. Ja, om nu våra politiker faktiskt leder vårt land i rätt riktning (vilket dom inte har gjort hittills).. man kan alltid hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är deras jobb att tjäna pengar åt aktieägarna. Precis som era jobb handlar om att dra in stålar till företaget, så är det deras jobb att dra in pengar. Vad jobbar ni med? Hur ofta tycker ni att företaget ni jobbar på fått nog med pengar och att ni borde sänka priset på era produkter/tjänster? Hur många av er tycker att ni tjänar mer än nog och gärna avstår en del lön för att era kunder skall kunna ta del av ert utbud till ett lägre pris?

Har du kollat vad t.ex Disney tjänat de senaste åren? Nettoinkomsten har legat på drygt 10 miljarder dollar. Ja, miljarder och ja, dollar. I min värld är det helt jävla absurt att man ser de siffrorna och tänker ”nja, vi behöver nog öka vinsten lite”. Kalla mig kommunist om du vill (vilket jag absolut inte är) men det finns mer här i världen än att generera så höga inkomster som möjligt.

Det är en sak om man arbetar på ett företag som behöver en ökad inkomst men det gäller knappast disney och de andra stora mediaföretagen. Och att anställda ”på golvet” får ta en proportionerlig del av inkomsten är väl ändå en myt ingen kan tro på längre?

Angående mitt jobb så är du nog glad att vi inte finns till för att generera pengar. Jag valde också mitt arbete av andra anledningar än lönen. Jag ska till och med säga att jag valde arbetet trots lönen. Nu tio år senare vidareutbildar jag mig trots att det ur en ekonomisk synpunk troligtvis är det dummaste jag kan göra. Förlorad inkomst i tre år, studieskulder och framförallt en kass lön när jag blir klar. Men. Ja, jag förstår din poäng. Däremot förstår jag inte mantrat många har att man måste maximera sin vinst hela tiden.

Permalänk

@Trunk: Jag är fullt medveten om att det finns massor med folk som inte jobbar på vinstdrivande företag, min poäng här var bara att mana till lite eftertanke innan man skriker att de är giriga i Hollywood. Visst, när man räknar vinsterna i miljarder dollar kan det sticka i ögonen, men det är inte så att direktörerna simmar runt i valvet som Joakim von Anka. Ledningen är utsedd av styrelsen och styrelsen är i sin tur vald av aktieägarna. Om företagsledningen inte levererar, i form av kursutveckling och aktieutdelning, får de sparken. Det är deras jobb att generera så höga inkomster som möjligt. Den företagsledning som föreslår en modell som prioriterar konsumentens bekvämlighet framför företagets vinst får sannolikt ge sig ut och leta nya jobb.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har du kollat vad t.ex Disney tjänat de senaste åren? Nettoinkomsten har legat på drygt 10 miljarder dollar. Ja, miljarder och ja, dollar. I min värld är det helt jävla absurt att man ser de siffrorna och tänker ”nja, vi behöver nog öka vinsten lite”. Kalla mig kommunist om du vill (vilket jag absolut inte är) men det finns mer här i världen än att generera så höga inkomster som möjligt.

Det är en sak om man arbetar på ett företag som behöver en ökad inkomst men det gäller knappast disney och de andra stora mediaföretagen. Och att anställda ”på golvet” får ta en proportionerlig del av inkomsten är väl ändå en myt ingen kan tro på längre?

Angående mitt jobb så är du nog glad att vi inte finns till för att generera pengar. Jag valde också mitt arbete av andra anledningar än lönen. Jag ska till och med säga att jag valde arbetet trots lönen. Nu tio år senare vidareutbildar jag mig trots att det ur en ekonomisk synpunk troligtvis är det dummaste jag kan göra. Förlorad inkomst i tre år, studieskulder och framförallt en kass lön när jag blir klar. Men. Ja, jag förstår din poäng. Däremot förstår jag inte mantrat många har att man måste maximera sin vinst hela tiden.

Låt mig gissa håller du på att bli polis?
Tre år och kass lön stämmer in på det yrket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Låt mig gissa håller du på att bli polis?
Tre år och kass lön stämmer in på det yrket.

Inte bara poliser. I princip hela den osthyvlade sektorn har haft usel löneutveckling de senaste 40-50 åren, till en punkt när det är otroligt låga ”krav” på vissa utbildningsvägar för att de överhuvudtaget skall få in någon som helst, och vissa där det helt enkelt inte går att locka in ens unga naiva människor längre.

Det är bara att smälla upp kurvorna. Eller jämföra med Norge, Danmark Tyskland.