Permalänk

På kontoret sitter jag normalt med två 24" (eller kanske 23") 1920x1080-skärmar. Här hemma sitter jag med en ensam 27" 2560x1440-skärm. Det funkar väl (har jobbat på en i en månad nu ungefär), men en bredare 3440x1440-skärm vore trevligt. Sett till antal pixlar skulle det bli lite mer än jag har på kontoret, så det skulle nog funka bra till jobb, och det skulle nog funka ypperligt även till spel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt en 38” och med 3840x1600. Samtidigt är ju de lite dyrare men om du ska ha en skärm för många år så kanske. Har haft en 34” och den kändes lite liten tyckte jag men det bästa är ju om du testar själv i butik och kan uppleva det själv. Det är en djungel av alla dessa skärmar och upplösningar så hoppas du har något hår kvar när du väl har valt en. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung S34J550 3440x1440 med VA panel, kostade mig 4700 SEK på Komplett. Jag använder skärmen när jag jobbar hemifrån samt för lite gaming. Jag tycker skärmen fungerar riktigt bra, framförallt bra när man arbetar med Visual studio + simulator tack vare picture-in-picture. Det är riktigt skönt ha 2 skärmar i 1 och slippa kanterna. Tycker den fungerar bra för gaming också, men refresh rate är max 75 Hz. Inget jag bryr mig om, men vissa kanske gör det. Jag kör en i7 2600k och RX580. I till exempel RDR2 så ligger FPS runt 40-60 med low-medium(ish) grafik. Ett problem med denna typ av skärm är att vissa spel kanske inte stödjer 21:9 i 3440x1440, till exempel SC2 som inte ville köra i denna upplösning. Kan köra SC2 i 2560 x 1080, vilket var lite synd!

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Det jag efterlyser i en skärm är:

- 5120 x 2160
- Thunderbolt 3 / USB Type C med throughput av minst 85W, gärna mer
- Gärna vit baksida
- VESA-kompatibel
- 144Hz

Så jag lär få vänta ett tag till

Med det sagt har jag sneglat både på LG 49WL95C och 34WK95U för produktivitet. Men för 49-tummaren skulle jag troligtvis ha för svårt att gå "ner" till 1440p igen. Samtidigt saknar 34:an en hel del funktioner som jag vill se i en premiumskärm.

Som jämförelse har jag haft förmånen att kunna utvärdera ett antal olika ultrawide och inser att ilandsproblemen har börjat hopa sig över horisonten. Men det är alltid något man saknar, hur bra skärmarna än är.

Daily driver: Acer 27" Nitro XV273K 4K 144Hz Quantum Dot

Anledningen att jag använder denna mest är för att den är en riktigt bra "all-rounder". Fungerar bra både till produktivitet, spel och för redigering. 4K med 144Hz och IPS är en dröm på många sätt, men 27 tum känns ändå för litet i förhållande till upplösningen.

Jag gick "ner" från en 34" och saknar verkligen att inte kunna ha tre fönster vid sidan om varandra längre, samtidigt som jag älskar de extra pixlarna vertikalt. Vid surf, kodande, dokument etc så får jag ändå oftast zooma in för att undvika att skrynkla ihop näsryggen i djupa fåror eftersom texten blir så liten i det här fysiska formatet. Spelar sällan, men när jag väl gör det är den helt fantastisk. Färgkalibreringen från fabrik var också riktigt bra. Allt till priset av 5999kr - tack Inet

Sammanfattning av XV273K

Sekundär skärm värd ett bättre öde: Acer 34" Predator X34A

Min första ultrawide och ett enormt hopp upp från min gamla Dell 27" från 00-talet. Den är underbar för produktivitet och hade den bara haft USB Type C hade jag förmodligen använt den för jobb. Nu blir det nog att sälja till någon lycklig andrahandsköpare här på SC. Hade fortfarande suttit vid denna om jag inte hade haft turen att snika till mig ett av de 25 exemplar av XV273K som Inet slumpade ut till SC på BF2019. Den här kostade dubbelt så mycket som jag fick ge för 4K med 144hz.

Sammanfattning av X34A

Tillfällig bubblare: Samsung 34" LC34J791WTUXEN

Denna budade jag hem åt en annan medlem i familjen, men testkörde självklart först för att se hur den stod sig gentemot min X34A. Bilden kändes lite grynig, som så ofta är fallet med Samsungs paneler. Lite blaskiga färger, men fantastisk uppsättning portar. Saknar verkligen dess 3 x Thunderbolt 3 som hade varit fint att ha vid Swift-kodande på MBP.

Sammanfattning av LC34J791WTUXEN

"Lilla" kontoret: LG 29" 29WK600

Står sig slätt mot de övriga kandidaterna på listan, i och med 1080p (2560 x 1080). Fick den för en kyss och den gör vad den ska. Men om man som jag gillar att arbeta med flera fönster bredvid varandra är 1080p helt enkelt för kort i rocken. Det blir alldeles för mycket scrollande. I slutändan hade jag nog föredragit en helt vanlig 27" med 1440p av just den anledningen.

Sammanfattning av 29WK600
Permalänk
Medlem

Köpte nyss en LG 38GL950G (3840x1600).
Efter att ha kört den ett tag - undrar jag varför jag inte gick på wide för länge sedan. Inte lika uber-wide som många andra, tycker det passar perfekt.
Kul och coolt i spel - men i Blender är den helt fantastiskt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Kör på en 32:9, 5120x1440p och kommer aldrig vilja byta tillbaka till något annat.

Nu använder jag den mest privat då jag har en annan uppsättning för jobbdatorn, men programmerar en del på min fritid och annat och då är denna skärmen helt fantastisk.

Gick från 3x27” till denna på 39” och en extra 27” vid sidan som jag har till.. Typ Spotify eller Discord..

Skulle även rekommendera att skaffa PowerToys om man kör en större skärm.

Gissar att du nog menar 49"? Vilken skärm har du?

Permalänk
Medlem

Som alltid är det bra att komma ihåg att ultrawide och superwide är marknadsföringstermer som i praktiken betyder att man tagit en 16:9 skärm och kapat den på höjden snarare än att ha gjort den bredare. Terminologin antyder att man gjort en vanlig skärm bredare när man egentligen gjort den lägre. Om det sen är bra eller dåligt får väl var och en avgöra själv, der beror väl på en kombination av hur man vill använda den, personliga preferenser, att lägre upplösning är lättare att driva osv. För egen del har jag testat både ultrawide och superwide men kommit fram till att för "arbete" så blir den saknade höjden snabbt ett problem, då man inte längre kan ha två fönster i höjdled.

Sen är det som alltid viktigt att inte bara stirra på skärmstorleken utan även skärmens upplösning. En 49" 5120x1440 skärm är större än en 27" 4K skärm men har ändå en mindre arbetsyta. I praktiken måste man så klart lägga till faktorer som hur bra man ser (behov av skalning) samt hur långt ifrån skärmen man sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att du nog menar 49"? Vilken skärm har du?

Haha stämmer, skyller på att det är fredag 😁
Har en Samsung C49RG90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Intressant då flesta rekommendationer jag ser säger 1440p för 27" är bäst för annars blir pixel density för låg. Vet inte om jag skulle gå över 27" personligen med en multi-skärm setup, går man på större så hade jag nog velat ha ultrawide och bara köra en skärm med runt samma höjd som en 27" 16:9 skärm. Beror väldigt mycket på hur nära man har skärmen i sin setup så klart, samtidigt känns det lite smått pointless att köpa en större skärm för att sen flytta den längre bort så den ändå inte fyller mer av ens field of view.

Jag kör simracing, så jag vill ha en bredare skräm så man ser allt och slipper sitta med förstoringsglas och se detaljerna.

Jag kommer ha min ev kommande 34" på samma avstånd som innan när jag hade 27! För tillfället har jag en 40" TV!!

https://www.youtube.com/watch?v=WK06qjVTJzs

curved vs flat
https://www.youtube.com/results?search_query=curved+vs+flat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har provat dom flesta varianter på jobbet (inkl. 32:9), min favorit har landat i en 21:9 som huvudskärm och 1-2 16:10 ståendes på var sida (beroende på hur många utgångar din dator har). Jag har ofta ett antal PDF:er öppna samtidigt som jag jobbar med excel/affärssystem på skärmen i mitten. Ovärderligt och smidigt att få den där lilla extra bredden i excel samtidigt som man får A4-dokument i fullstorlek på sidan/sidorna.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

5:4 1280x1024 så kan spela både moderna spel och retrospel utan alltför stora svarta kanter.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Beror ju mycket på hur man jobbar/använder skärmen.
Finns en del (äldre) program som trivs absolut bäst som antingen maximerade eller i helskärm.

Vet t ex en som har en 4k-skärm men kör något gammalt program som bara kan köras maximerat för att alla knappar m m ska fungera.

Ni som kör breda skärmar, har ni hittat något bra sätt att lura Windows/programmen så att man kan köra t ex video/något program i "fullskärm" på bara en del av skärmen?
Inte undersökt detta desto mer, bara konstaterat att åtminstone Fancyzones inte klarar av det.

Själv är jag sugen på 38" 3840x1600, då 43" 4k blir lite väl hög och 34-35" 3440x1440 blir för liten. När LG nu släpper versionen utan G-sync modul och därmed utan fläkt..
Alternativt någon annan variant med en större skärm/tv på separat ställ/bord framför vanliga datorbordet.

Permalänk

på jobbet kör vi 3x34" Dell ultrawide-skärmar 3440x1440.
Sysslar med bland annat övervakning av datacenter så skärmytan uppskattas men de blir väldigt ansträngt för nacken ibland.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Skrivet av Andreyas86:

på jobbet kör vi 3x34" Dell ultrawide-skärmar 3440x1440.
Sysslar med bland annat övervakning av datacenter så skärmytan uppskattas men de blir väldigt ansträngt för nacken ibland.

Utan att veta något om ditt jobb så känns det som att AI borde kunna lösa övervakningen så att man ej behöver se alla kameror. Ai fixar idag övervakning i Amazon go store och noterar vad folk stoppar på sig.

Annars den uppsättning ni har tycker jag verkar grym men man måste jobba därefter. Det är ingen mening med att titta på alla skärmar samtidigt stolen man sitter på är bridbar. Det innebär att man kan ha en av dessa skärmar lite som en skärm där man har öppen webbläsare där man kan kolla på olika saker som detta forum, sedan teams, mail osv.

Och de 2st andra skärmarna har man för sitt vanliga arbetsuppgifter.

Permalänk

När jag bytte jobb så gick jag från att ha 2x27" till 1x34" ultrawide, vilket gav mig fullständig panik. Om jag inte är helt ute och cyklar så lär ju 1x34" motsvara 2x17"-skärmar.
Nu när folk frågar hur det fungerar att jobba hemifrån så brukar mitt svar oftast vara att jag har bättre kontor hemma än på jobbet. Främst pga att jag sitter på 2x27" här.

Permalänk
Skrivet av Chillamore:

När jag bytte jobb så gick jag från att ha 2x27" till 1x34" ultrawide, vilket gav mig fullständig panik. Om jag inte är helt ute och cyklar så lär ju 1x34" motsvara 2x17"-skärmar.
Nu när folk frågar hur det fungerar att jobba hemifrån så brukar mitt svar oftast vara att jag har bättre kontor hemma än på jobbet. Främst pga att jag sitter på 2x27" här.

Problemet är att beslutsfattarna utan att vara fördomsfull är äldre personer som har problem att ha koll på en skärm.
Att jobba på en 1x34" ultrawide är för mig i princip kört. Det bero på vad man ska jobba med, men bara en sådan sak som att endast arbeta i word så ska man ändå söka på internet efter saker och då blir den skärmen som ni har problematisk.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Phillips BDM4065UC 40"@2160p hemma och har gjort sen 2015 och har varit mycket nöjd med den. Den införskaffades när användningsområdet skiftade från spel till poker och för det ändamålet har den varit perfekt. Nu spelas det ingen poker längre men skärmen är fortfarande kanon för det jag håller på med i Windows (surf, film, nätverk mm). Det enda jag saknar med skärmen är inbyggd funktion att splitta 4K-skärmen till 4st FHD-skärmar, men finns ju tredjepartsapplikationer för sånt.

Skulle den här skärmen gå sönder så skulle jag få ta mig en riktig funderare på vad jag skulle gå över till, formfaktorn fungerar perfekt för mig men tyvärr har skärmens efterföljare inte varit några höjdare.

På jobbet kör jag 2st 24" FHD-skärmar, inget spännande alls mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillamore:

När jag bytte jobb så gick jag från att ha 2x27" till 1x34" ultrawide, vilket gav mig fullständig panik. Om jag inte är helt ute och cyklar så lär ju 1x34" motsvara 2x17"-skärmar.
Nu när folk frågar hur det fungerar att jobba hemifrån så brukar mitt svar oftast vara att jag har bättre kontor hemma än på jobbet. Främst pga att jag sitter på 2x27" här.

Jo, du är nog lite ute på en cykeltur 34" motsvarar 4 st 17"-skärmar om man bara bryr sig om skärmytan. En bättre jämförelse är att en 34" är en 27" som har dragits ut 33% på bredden. Så dina två 27" blir bara 1,33 när de ersätts av en 34" ultrawide.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Som @D. var inne på så är fönsterhanteringen något av en utmaning.

Jag tror många stirrar sig blinda på skärmens storlek, prestanda, uttag och upplösning, men i viss mån glömmer fönsterhanteringen.

Vi gjorde ett litet experiment på jobbet och plockade in några 32" 4K skärmar. Sedan fick jag och några andra prova dessa. Att jämföra med tidigare standarduppsättning som är 2 st 24" 1920 skärmar.

En st. 32"
För det första blev det väldigt stort väldigt nära, du skall nog ha minst 80 cm djupt skrivbord för att få skärmen en bit bort. Sedan ville olika personer ha olika skalning, när de väl kommit underfund med hur attans liten texten kunde bli, någon satt bara och stirrade och tänkte att så har smått kan jag ju ändå inte se nåt på. Alltså skalning, i Windows 10. 100% blev för det mesta för litet, 125% någorlunda vettigt, men de flesta landade på 150%. OK, varför har man då den upplösningen om man skalar upp till 150% för det blir ju som att ha en 1920 skärm, ungefär? Nej, detta var blandat resultat och 32" 4K var uppenbarligen ingen självklar förbättring. Det mest uppenbara fördelen var enorma excel ark i 100% skalning, men folk fick kisa eller zooma för att se innehållet.

Så kom vi då in på fönsterhanteringen som jag nämnde inledningsvis. Ja det går att lösa, med tålamod och med många av skärmtillverkarnas inbyggda programvara, t.ex. Dells Display Manager. men det skall pulas och ställas in och flyttas hit och dit och sparas profiler. Sedan kan man stöta på att programvaran inte är godkänd för installation, vilket kanske bara drabbar lite större företag med egna Windows versioner (alltså skräddarsydda) och en massa egna policies, men ändå.

Hemma då?
Jag har testat, jag kör ju 2 st 4K a 27" med 125% skalning. Det som sabbar tanken på en större längre skärm som är dryga metern bred är just fönsterhanteringen. Det finns säkert lösningar, mer eller mindre jobbiga sådana, men att ha en skärm som fokus, och skyffla över andra fönster till den andra som kräver lite mindre uppmärksamhet, det tror jag man bara gör enklast med minst två stycken skärmar. I nuläget.

Så nej, ingen ultra wide för mig ännu. Vare sig hemma eller på jobbet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Som alltid är det bra att komma ihåg att ultrawide och superwide är marknadsföringstermer som i praktiken betyder att man tagit en 16:9 skärm och kapat den på höjden snarare än att ha gjort den bredare. Terminologin antyder att man gjort en vanlig skärm bredare när man egentligen gjort den lägre. Om det sen är bra eller dåligt får väl var och en avgöra själv, der beror väl på en kombination av hur man vill använda den, personliga preferenser, att lägre upplösning är lättare att driva osv. För egen del har jag testat både ultrawide och superwide men kommit fram till att för "arbete" så blir den saknade höjden snabbt ett problem, då man inte längre kan ha två fönster i höjdled.

Sen är det som alltid viktigt att inte bara stirra på skärmstorleken utan även skärmens upplösning. En 49" 5120x1440 skärm är större än en 27" 4K skärm men har ändå en mindre arbetsyta. I praktiken måste man så klart lägga till faktorer som hur bra man ser (behov av skalning) samt hur långt ifrån skärmen man sitter.

Absolut. Idag har jag en gammal 32" som är 16:9 och jag tycker den är för hög. Om man ska vara ergonomisk så ska ju ögonen vara i höjd med skärmens ovankant vilket dom knappt är min för del just nu. Jag vill ha en bredare skärm och har siktet inställt på 32:9 istället för att köpa en 4K 40" skärm.

På jobbet har jag 4k 27" skärmar. Får ändå köra 150% skalning för jag kan inte se någonting. Jag tror 1440 är lagom för min del.

Permalänk

Hade tidigare 27" 2560x1440 och bestämde mig för att jag ville prova ultrabrett. Köpte LG:s 34" 3440x1440 men gillade inte riktigt formatet (kändes för smalt på höjden) så bytte upp mig.

Nu kör jag LG:s 38" med upplösningen 3840x1600 och måste säga att det är en galen upplevelse i de spel som stödjer formatet. Nackdelen är att det krävs en väldigt bra dator för att få hög FPS i nästan alla spel som är hyfsat nya. Känns som att ett 3080 ti är vad som behövs för att kunna utnyttja skärmens fulla potential i spel.

För surf/chatt/produktivitet är det hur smidigt som helst att kunna ha flera fönster upp samtidigt utan att massa saker klipps bort.

Rekommenderar skärmen ifall man vill ha bland det bästa som finns idag bland ultrabreda skärmar. Den är dock tyvärr väldigt dyr och kan förstå om man inte har lust att lägga så mycket på en datorskärm.

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av noxela:

Jo, du är nog lite ute på en cykeltur 34" motsvarar 4 st 17"-skärmar om man bara bryr sig om skärmytan. En bättre jämförelse är att en 34" är en 27" som har dragits ut 33% på bredden. Så dina två 27" blir bara 1,33 när de ersätts av en 34" ultrawide.

Cykla är alltid trevligt! Meningen med min jämförelse är att jag vill påvisa att om jag nu använder programvara för att dela skärmen på mitten så blir ytan som är kvar att jobba på väldigt kvadratisk och liten. Speciellt inte om man både vill jobba i CAD och ha något underlag uppe samtidigt. Tur nog fanns det någon gammal 24" i källaren som jag kunde sno. Dock med kassa färger och en upplösning som inte lirar speciellt bra med 3440 x 1440.

Nu när jag kollar upp måtten, och inte bara killgissar, så ser jag att en bättre jämförelse hade varit 2 st 20"-skärmar i 5:4-format. Det är lika brett som 34" ultrawide men 2 cm lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Jag har provat dom flesta varianter på jobbet (inkl. 32:9), min favorit har landat i en 21:9 som huvudskärm och 1-2 16:10 ståendes på var sida (beroende på hur många utgångar din dator har). Jag har ofta ett antal PDF:er öppna samtidigt som jag jobbar med excel/affärssystem på skärmen i mitten. Ovärderligt och smidigt att få den där lilla extra bredden i excel samtidigt som man får A4-dokument i fullstorlek på sidan/sidorna.

Har du inte kört 4K skärm då iom att du får extra bredd? Eller menar du att skärmen är större och därför blir bredare trots att upplösningen förmodligen är lägre än en vanliga 4K 16:9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

på jobbet kör vi 3x34" Dell ultrawide-skärmar 3440x1440.
Sysslar med bland annat övervakning av datacenter så skärmytan uppskattas men de blir väldigt ansträngt för nacken ibland.

Just detta är viktigt, jag har själv testat med tripple skärmar och som nörd så gillar jag det. Dessvärre gillar inte min nacke det alls. Sen blir det ännu mer besvär om man typ tittar på sidoskärmen men ändå har tangentbordet rakt vinklat mot den i mitten. När man dessutom lägger till virtuella skrivbord i ekvationen (som jag flippar mellan med den horisontella skrollningen på skrollhjulet vilket går snabbare än att virda på nacken) så blir det lätt att de två skärmarna på sidorna inte används alls.

Har kommit till den personliga slutsatsen att man nästan måste ha något på sidorskärmarna som kräver väldigt lite interaktion för att det ska funka samtidigt som det är något man behöva se samtidigt som man gör något annat, typ PDF dokument, video, övervakning osv.

Permalänk
Medlem

Pixelstrukturen och flimmret på CRG90 gjorde att jag lämnade tillbaka den. Annars var det en fantastisk skärm. Att spela red dead Redemption på den var någonting helt annat än vanliga 27 tummaren.

Nästa skärm blir nog dock en vanlig bredskärm istället för ultrabred. Blir lättare att driva, lättare att använda appar och spelen blir inte utdragna så att du mår illa av fisheye effekter som i Dota2 exempelvis. Och igen så är pixelstrukturen inte kul i mitt tycke. Har ips på min 27" och trots att det är samma upplösning så ser 27" ut som 4K i jämförelse eftersom pixlarna blir så tydliga på CRG90.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Dell 21:9 34" 3440x1440 IPS sedan ett antal år tillbaka nu. Jag tycker det är hur bra som helst. Skulle inte stå ut med en kant mitt i synfältet.

Skrivet av Sienar:

Blir lättare att driva, lättare att använda appar och spelen blir inte utdragna så att du mår illa av fisheye effekter som i Dota2 exempelvis.

Ja eller så kör du spel i 16:9 och Windows i 21:9. Problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Pixelstrukturen och flimmret på CRG90 gjorde att jag lämnade tillbaka den. Annars var det en fantastisk skärm. Att spela red dead Redemption på den var någonting helt annat än vanliga 27 tummaren.

Nästa skärm blir nog dock en vanlig bredskärm istället för ultrabred. Blir lättare att driva, lättare att använda appar och spelen blir inte utdragna så att du mår illa av fisheye effekter som i Dota2 exempelvis. Och igen så är pixelstrukturen inte kul i mitt tycke. Har ips på min 27" och trots att det är samma upplösning så ser 27" ut som 4K i jämförelse eftersom pixlarna blir så tydliga på CRG90.

Samma här, skicka i retur alltså. Främst då subpixelstrukturen som Samsung använder i sina VA paneler och som gör att text blir oskarp. Finns mer om det i Laxpuddings test här och kommentarstråden. För den som inte är så "känslig" eller ska använda den primärt för underhållning är det dock ine riktit trevlig skärm, men som kodare blev det snabbt uppenbart att textkvaliten inte var bra nog tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dell 49"

Jag är helt klart nöjd med köpet, men det är inte helt optimalt med fönsterhantering i Windows tycker jag. Då kan nästan main sekundär vara bättre.

Endast en 34" är alldeles för lite i mitt tycke för att ersätta två skärmar. Jag teamviewar in då och då till en 34", och det kännns verkligen litet att arbeta på

Andra saker som avgjorde för mig var inbyggd KVM, USB-c (ett måste om inte för framtiden), Picture By Picture.

Exempel på det du vill göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Jag köpte en Dell 49"

Jag är helt klart nöjd med köpet, men det är inte helt optimalt med fönsterhantering i Windows tycker jag. Då kan nästan main sekundär vara bättre.

Endast en 34" är alldeles för lite i mitt tycke för att ersätta två skärmar. Jag teamviewar in då och då till en 34", och det kännns verkligen litet att arbeta på

Andra saker som avgjorde för mig var inbyggd KVM, USB-c (ett måste om inte för framtiden), Picture By Picture.

https://i.imgur.com/Fr96Tt1.jpg

Exempel på det du vill göra

Mitt skärm letande har begränsats ner till bara två modeller nu tror jag ,där dells skärm ovan (u4919dw) är den ena kandidaten, ser onekligen inbjudande ut.

Andra alternativet är lg 34wk95u, är dock bara 21:9, men 5k2k upplösning och stödjer hdr och vad jag kan läsa även lite bättre färgåtergivning, dock inte i lager någonstans. Så fler pixlar på höjden, men mindre skärm. Kommer avtagligen få köra 150% eller så, så blir ju mindre utrymme i slutändan jämfört med Dells.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ja eller så kör du spel i 16:9 och Windows i 21:9. Problem solved.

32:9, but I get your point. Jag ville använda en del av skärmen för spel och andra delar av skärmen till annat. Det visade sig vara oerhört svårt. Bara att då den i 16:9 format var krångligt nog. Speciellt om man ville byta program med alt-tab. Supporten av skärmen uppfattar jag fortsatt som för dålig från Windows och de flesta spel.

Men som sagt, upplevelsen av att spela Red Dead Redemption var fantastisk. Och då kom jag ändå bara upp i ca 45fps. Det var värt det.