Permalänk
Medlem

Soffa & fåtölj olika färg

Hej alla på Sweclockers

Lite märklig tråd men har ingenstans att fråga..

Mina föräldrar skall nu flytta till lägenhet då dom börjar komma upp i ålder, därför rensar de nu ut huset.

Dom frågade om vi ville ha deras Dux johan soffa som är i mörkbrun/röd läder, vi har själv en Dux Pernilla som står i källaren som hade behövts klä om då den är i slitet filt material. Soffan vill vi gärna ha då den är snygg och stilren. Dock är vi osäkra på om den funkat ihop med den Pernillan som isåfall kommer ha med chokladbrun läder (den behöver nya dynor nämligen).

Kommer detta skära sig helt och hållet rent färgmässigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

Kanske kan ni sy ett överdrag till båda sofforna så kommer det funka. Beror givetvis hur duktig man är på att sy eller om det går att be någon som verkligen kan fixa detta ordentligt för en slant.

Soffor i olika färger som står i samma rum är inte snyggt tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Just att blanda läder,tycker jag är svårare än att blanda tygmöbler. Sen handlar det även väldigt mycket om övriga möblemang.

Permalänk
Medlem

En bild kanske skulle göra det hela enklare?

Permalänk
Medlem

Tror nog att vi hoppar klädslen även om den var på halva priset.. men 10 tusen är 10 tusen, dyrt om de blir helt fel

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

En möbeltapetserare fixar säkert samma nyans påfotöljen och soffan om du önskar det. De kan säkert även komma med smakråd.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Halvkonstig fråga för det är väl helt personligt, vad en anser är snyggt tycker en annan är fruktansvärt fult. Sedan beror det också på hur resten av rummet är inrett.

Permalänk
Medlem

Beror nog mycket på hur resten av rummet är inrett. Vi har en soffa och fåtölj i olika nyanser av blått, men båda nyanserna återfinns i mattan så det känns ändå som de bildar någon slags helhet...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl att även om det inte skär sig så man får ont i ögonen så kommer det att se väldigt underligt ut. Men det är min personliga åsikt. Det är skillnad på om man har en soffgrupp i en färg och sedan andra, mer fristående, möbler i andra färger. Men jag gissar att man kommer att se den här kombinationen som en enhet och då kan det bli lite fel.

Men som sagt, kan vara lite svårt att bedöma utan att ha sett det "live"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Halvkonstig fråga för det är väl helt personligt, vad en anser är snyggt tycker en annan är fruktansvärt fult. Sedan beror det också på hur resten av rummet är inrett.

Tänkte det samma. Det här är ju en fråga som bara TS kan besvara egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att ett rum behöver en färg som är lite mera dominant än övriga, därefter är det ganska fritt fram att blanda kulörer och nyanser som kompletterar eller ligger nära varandra. Om nu soffan och fåtolöjen, om de hade varit i samma färg hade utgjort den dominanta färgen, så blir det ju såklart ett problem om de har olika färg.

Något som är lite tråkigt är för mycket matchning och saker som går i exakt samma stil, imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Tror nog att vi hoppar klädslen även om den var på halva priset.. men 10 tusen är 10 tusen, dyrt om de blir helt fel

Du får ju tänka på att det är en investering du gör. Om du har fått ett pris på 10.000:- för omklädsel (eller om det är nyköp av dynor från Dux?)av en Pernilla i läder så höjer du värdet på din fåtölj rejält och värdet är inget som sjunker på en sådan fåtölj.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv

Beror helt på helheten. Pernillan och Johan har ju helt olika formspråk så om dom skulle ha exakt samma nyans läder skulle det för mig se konstigt och påtvingat ut. Bättre att dom får vara två olika individer, vackra var och en på sitt vis.

Att blanda färger har jag inga problem med alls så länge man håller sig en grundskala, i detta fallet då läder, och sedan någon accent.

Sedan är både Johan och Pernilla standardprylar som du lätt kan sälja/köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du får ju tänka på att det är en investering du gör. Om du har fått ett pris på 10.000:- för omklädsel (eller om det är nyköp av dynor från Dux?)av en Pernilla i läder så höjer du värdet på din fåtölj rejält och värdet är inget som sjunker på en sådan fåtölj.

Blev att jag köpte klädslen, lyckades dessutom pruta 1000kr till utöver rabatten så blev 8000kr vilket är sjukt billigt för Dux original Tror nog nyans/färg kommer funka med rätt kuddar/plädar!

Skrivet av anon214822:

Beror helt på helheten. Pernillan och Johan har ju helt olika formspråk så om dom skulle ha exakt samma nyans läder skulle det för mig se konstigt och påtvingat ut. Bättre att dom får vara två olika individer, vackra var och en på sitt vis.

Att blanda färger har jag inga problem med alls så länge man håller sig en grundskala, i detta fallet då läder, och sedan någon accent.

Sedan är både Johan och Pernilla standardprylar som du lätt kan sälja/köpa.

Får hålla tummarna att det funkar ihop Måste bli av med soffan vi har nu, sen blir det att hämta möblerna ^^ Tror nog de kan bli bra med rätt kuddar/plädar osv!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Blev att jag köpte klädslen, lyckades dessutom pruta 1000kr till utöver rabatten så blev 8000kr vilket är sjukt billigt för Dux original Tror nog nyans/färg kommer funka med rätt kuddar/plädar!

Får hålla tummarna att det funkar ihop Måste bli av med soffan vi har nu, sen blir det att hämta möblerna ^^ Tror nog de kan bli bra med rätt kuddar/plädar osv!

Vad det dynor i tyg eller läder?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vad det dynor i tyg eller läder?

läder

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |