Oneplus 8-serien ett steg närmare premium

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som att det blir att byta märke vid nästa mobilköp om de inte släpper en "lågprismodell".

Hoppas att min Oneplus 5 hänger med i två år till och att det finns något vettigt att köpa då. Förhoppningarna är dock inte jättestora...

Vad det gäller storlek så är tyvärr det mesta som säljs idag för stort för att det ska gå att hantera dem med en hand. Jag har ganska normal storlek på mina händer men tummen är för kort för att räcka över till andra sidan på skärmen. Att mobilen dessutom är hal som en tvålad ål i duschen gör det inte lättare att enhandsmanövrera den.

Utveckling för helvete! Halksäkra sidor och baksida, stryktålig och hanterbar storlek. Ska det vara så svårt att fixa en sån modell igen?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en RealMe X2 Pro (recension) från Edwaybuy (de hade en sale då på $429) med ett plånboksfodral från Amazon (plånboksfodral) som med frakt landa allt på ca 4500kr dvs halva priset av basic OnePlus 8 modellen.

Hade ett tag planer på att vänta in OnePlus 8 (grundmodellen) men insåg att den skulle hamna på alldeles för mycket pengar att lägga på något som blir gammalt snabbt och som lätt tappas/slarvas bort. OnePlus har joinat Apple & Samsung prismässigt vilket är synd.

BTW RealMe har samma ägare som OnePlus dvs BBK Electronics...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Oneplus 8-serien ett steg närmare en ny tillverkare att köpa mobil ifrån..
Ser lite ut som när LG började tappa fokus efter G2-3->läderbaksida, modulär, top to bottom in 3 gen,

Dyrare, saknar fortfarande ip classning och trådlös laddning. Större men ändå 1000mAh mindre batteri än typ allt som släpps.
They really settled! Nä nu börjar nog problemen för dem om dem inte redan hade några.
säger Barbra Streisand sjunger: SOME GOOD THINGS NEVER LAST

Man ska nog kolla upp saker innan man börjar klaga dock...
Batteriet på både 8 och 8 pro är större än tex samsung, Huawei och apple.
Dessutom har de enligt alla rewies en ej certifierad ip-klassning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du byter telefon ofta eller?
Huawei P10: släpptes March 2017
oneplus 7: släpptes May 14, 2019
Och du funderar på en ny?

Min egen mobil snart 2år gammal och jag funderar att byta, hade Oneplus standard kostat runt 5000kr så hade det varit enkelt för mig, nu är det svårt. Jag behöver runt 6,5" skärm, en riktigt snabb cpu& gpu. Min nuvarande gör att jag förlorar i spel och har svårt att komma med i de höga ligorna.
Kameran behöver förbättras på min mobil. Jag är supersugen på bluetooth 5.1 med dens direction-finding som dock ingen nyttjar ännu: https://www.howtogeek.com/403606/bluetooth-5.1-whats-new-and-...

Jag byter när nuvarande dör. Oftast tapp i betongen. Ibland dåligt batteri. P10 fick nytt batteri. En vecka senare sprack skärmen. Då hade t modellerna av oneplus kommit och 7an dumpad i pris rejält. Därav byte. Använder endast webläsare och BankID appmässigt. Avskyr rundade skärmar. Blir bara irriterande när man läser.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av OSkar000:

Ser ut som att det blir att byta märke vid nästa mobilköp om de inte släpper en "lågprismodell".

Hoppas att min Oneplus 5 hänger med i två år till och att det finns något vettigt att köpa då. Förhoppningarna är dock inte jättestora...

Vad det gäller storlek så är tyvärr det mesta som säljs idag för stort för att det ska gå att hantera dem med en hand. Jag har ganska normal storlek på mina händer men tummen är för kort för att räcka över till andra sidan på skärmen. Att mobilen dessutom är hal som en tvålad ål i duschen gör det inte lättare att enhandsmanövrera den.

Utveckling för helvete! Halksäkra sidor och baksida, stryktålig och hanterbar storlek. Ska det vara så svårt att fixa en sån modell igen?

Har inte extra stora händer men jag når till andra sidan på min 7T Pro trots skal, likaså på min 6T. Tycker även båda ligger stadigt i handen
vad menar du gör den hal och hanterbar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Har inte extra stora händer men jag når till andra sidan på min 7T Pro trots skal, likaså på min 6T. Tycker även båda ligger stadigt i handen
vad menar du gör den hal och hanterbar?

Sträcker jag tummen mot A på tangentbordet så räcker inte fingrarna till för att ha ett stadigt grepp om mobilen. Att baksidan är av ganska hal metall gör att det med torra fingrar krävs stöd mot något för att inte tappa den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Man ska nog kolla upp saker innan man börjar klaga dock...
Batteriet på både 8 och 8 pro är större än tex samsung, Huawei och apple.
Dessutom har de enligt alla rewies en ej certifierad ip-klassning

Funderar du på en mobil från Oneplus så tror jag generellt att mobiler från Apple, Samsung eller Huawei är mer irrelevant.
Så jag tog inte med dessa i ekvationen. Utan andra mer iögonfallande konkurenter så som Oppo,Xiaomi, Oukitel, Ulefone osv men visst Nokia producerar och säljer telefoner med debian i Indien med 500mAh batteri men det är lite besides the point.. Va inte så cynisk.

ej certifierad ip-klassning = no garanti so! Visst var det fint försök men samtidigt helt meningslöst om den inte gäller.

(Edit) fantastiskt! Den får ip klassning, jag hade gammal information (sorry) gråter ut i aftonbladet. Kanske är där dem motiverar höjningen av priset!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Mina två senaste mobiler har varit en Oneplus och jag har varit (och är) supernöjd med dem. Snabb prestanda och smidigt användargränssnitt. Oneplus har ju alltid varit billigare än övriga tillverkare och erbjudit samma prestanda som topplass modellerna för en billligare summa men nu går Oneplus bort för mig

Med dessa priser är det ju inte längre prisvärt att köpa Oneplus. Hade de legat runt 6000 så hade det varit ett givet köp men 8000+? detta är vansinne, tror inte någon kommer köpa Oneplus nu

Goodbye Oneplus

Permalänk
Medlem

Jag får väl vara den som sticker ut lite då...

Beställde en direkt efter eventet. Har alltid haft flaggskeppsmodeller och kände nu för ett byte ifrån Samsung (Huawei är dessvärre inte ett alternativ för mig idag).

Jag tror att det stora problemet för många är såsom @sdaniel1 skriver att detta inte tilltalar Oneplus normala kundgrupp.
Oneplus 8 (inte pro) kostar 7700kr i Sverige. Är det stora problemet att man inte har den bästa telefonen i OnePlus lineup då de har en telefon som faktiskt konkurrerar i den prisklassen alla verkar prata om?

Permalänk
Medlem

Köpte en Oneplus 7 Pro idag på elgiganten, 8GB RAM / 256GB lagring i nebula blue. Tog man den med abbonemang från Tre i 24 mån med 15GB data för 299 kr/mån så fick man telefonen för endast 100 kr/mån extra.

Så en oneplus 7 Pro för 2400 kr kändes ju nästan för bra för att vara sant när jag köpte min 5T för mer än dubbla priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Köpte en Oneplus 7 Pro idag på elgiganten, 8GB RAM / 256GB lagring i nebula blue. Tog man den med abbonemang från Tre i 24 mån med 15GB data för 299 kr/mån så fick man telefonen för endast 100 kr/mån extra.

Så en oneplus 7 Pro för 2400 kr kändes ju nästan för bra för att vara sant när jag köpte min 5T för mer än dubbla priset!

Så du menar alltså att påsk rean gav en rabbat från:
240kr/m för mobilen *24=5760 + abnmg 299*24 totti kostnad på 539kr/m *24= 12 936 kr
100kr/m för mobilen *24=2400 + abnmg 299*24 totti kostnad på 399kr/m *24= 9 576 kr
12 936 - 9 576 = 3360 kr rabbat?

Vilma 8GB data (sparas) 40kr*2 = 80kr +22*160 = 3520+80= 3600 kr
Vilma 18GB data (sparas) 50kr*2 = 100kr +22*220 = 4840+100 = 4 940 kr

Casha OnePlus 7 Pro (8GB RAM) 256GB = 6990 + 4840 Vimla 18 totalt 11 930 kr
Casha OnePlus 7 Pro (8GB RAM) 256GB = 6990 + Vimla 8 totalt 10 590 kr

Casha OnePlus 8 (8GB 128GB) = 7690 + vimla 8 = 11 290 kr
Casha OnePlus 8 Pro​ (8GB 128GB) 9990 + vimla 8 = 13 590 kr
Casha OnePlus 7T Pro (8GB 256GB) 7 790 + vimla 8 = 11 390 kr

Nä jag vet inte.. Blev det verkligen en bra deal.. Ja kanske.. Men jag hade inte köpt det..
Blev lite kluddigt men catch my drift!
'
Kontentan = Vänta två månader till, och köp oneplus 7 plus för ytterligare 1-2000 kr billigare. Alternativt köpa en 8 pro för 1000 -1500 kr billigare än vad den ligger nu. Så blev det du köpt inte så prisvärt på 24 månader + låst till tre en ganska imo en ganska dålig deal.

Edit * TRE låser inte mobiler och mobilen friköpt från elgiganten ej låst.. Still not good imo för att vara ett år gammal och lite till.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv

Verkar som kameran kan se "röntga" igenom vissa material.

https://www.theverge.com/2020/5/15/21259723/oneplus-8-pro-x-r...

Permalänk
Medlem

Är super nöjd med min 8pro

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Verkar som kameran kan se "röntga" igenom vissa material.

https://www.theverge.com/2020/5/15/21259723/oneplus-8-pro-x-r...

Kan bekräfta detta! Har en själv och sprungit runt som en galning och testa olika prylar. Sjukt häftigt!

Fungerar även på vissa typer av kläder!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Kan bekräfta detta! Har en själv och sprungit runt som en galning och testa olika prylar. Sjukt häftigt!

Fungerar även på vissa typer av kläder!

@Superolle

Kul att höra att det fungerar.
Lite sugen på en sådan lur själv

Permalänk
Medlem

@anon298854: Jag är supernöjd, gick ifrån en S9+, men jag funderade LÄNGE på hur fan de tänkte med den kameran... Nu är jag nöjd för nu har den ett syfte

Permalänk
Inaktiv

Nu ska en uppdatering fixa så röntgen filtret inte kan se igenom material.

https://m3.idg.se/2.1022/1.734910/rontgenfunktion-ska-slas-av...