Privatköp, säljare ej intresserad av hävning eller prisavdrag för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Se eroigaps inlägg/urdrag för den grund som jag baserar mig på, och kan sammafattaföljande:

Säljare:
- Påstår allting funkar, inga defekter likt strömproblemen nämns. Nämner inget om befintligt skick.
- Har kollat laptops skick och ominstallerat laptop, redan då BÖR märkt avkollat potentiellt fel.
- Nämner om batteritid, men en laptop som legat undan bör ha urladdats, och då isåfall bör ha kopplats till laddare(ström) för att användas(ominstallation)/ laddas(för att kolla batteritid). Hur har säljare gjort detta och då vid flera tillfällen missat det fel jag märkte när märkte nåt var fel?
- Säljaren vid mitt påstående, hävdar ej är mitt fel (egen skada), eller att hen känt till, utan enbart att laptop funkat utan strömproblem när användas innan undanlagd.
- Säljare villig att häva köpet eller komma på annan lösning när påpekat felet.

Köpare (jag):
- Gjort den undersökning jag kunnat göra på plats och förlitat mig på annonsens beskrivning av skick.
- Har kort efter märkt att fel som ej kunnat fastställas på plats eller nämnts av säljare.
- Har påpekat felet inom skälig till, kommit med ett förslag som säljare ej avvisat.
- Har inom skälig tid ordnat laddare, och fortfarande villig för andra alternativ.

Detta i enlighet med vad Köplagen reglerar. Det som väger tyngre om tar det vidare, är säljaren själv haft förmåga att se/kontrollera skicket på laptop innan överlämnade, och att oavsett om ingens fel om så skulle vara fallet, så stämmer den ej överens med det skick som beskrivs vilket ger mig rätt att häva köpet som säljaren var villig för men som nu ändrat sig. Det har sitt värde om man ser till sannolikhet, beteende och säljarens försök att kringgå det man överenskommit om.

1. Säljaren ominstallerar den utan problem vilket tyder på att det inte var några problem.
2. Du kan inte uppdatera den för att den har glappkontakt , Men konstigt nog så fungerade det för säljaren att ominstallera.
3.Säljaren kan hävda att du haft sönder den då den fungerade utan problem för Hen.
4. Lycka till att vinna den tvisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Betyder det att sådant bör accepteras?
Personligen är jag också väldigt försiktig, känner jag mig lite osäker eller en känsla av att något inte stämmer så genomför jag inte köpet. Man minimerar risken helt enkelt, men det betyder inte att lura människor bör accepteras på någon nivå.

Det vore högst trevligt att helt osett och otestat kunna köpa något begagnat och varan visar sig både som beskriven och fungera utmärkt, såvida man nu inte köpt en defekt vara - som även beskrivs som defekt.

Nej det bör det inte, men hur mycket resurser ska vi lägga på sådant som kan undvikas i största mån om folk agerar lite smartare?

Det vore jättetrevligt, löser nån det och jag slipper betala extra för tjänsten så är det toppen för alla 👌

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Tyvärr lär du aldrig vinna detta som många andra nämnt... Sen vem som har rätt eller fel kan ingen här veta, möjligtvis säljaren om han visste att laddaren var dålig, men det vet vi inte.

Låt oss säga att jag visste att laddaren funkar och efter jag sålt den påstår köparen att det är trasigt, känns inte heller kul... Just därför skall varan testas vid köp annars är det ingen ide att sia i om vem som har rätt eller fel

Permalänk
Medlem

man har undersöknings plikt och har pengar lämnats över så har man accepterat kontraktet om det inte finns ett köpeavtal som säger att man erbjuder andra avtals punkter.

Där av gör inga affärer på ställen där man inte kan kontrollera vad man fått.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

hur länge sedan är det du köpte datorn?
Rimligtvis borde du köpt den typ igår eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Vissa skador som du säger, kan man ju se på plats ( jag startade bland annat laptopen), så för att du själv får lite insikt, hur hade du testat att en laptop laddare/laptop ström, fungerar i en busskur ?

Detta är inget svårt alls - du hade bestämt tillsammans med säljaren en mötesplats där det finns eluttag tillgänglig, att inte frysa arslet av sig och kunna sitta på något och köpa 2 koppar kaffe med bulle och ett bord att göra sin inspektion av varorna på...

Som det nu känns av texten så kan du inte hantera din grämelse utan låter det gå på säljaren som syndabock istället för att inse att det var nog du som klantade dig och inte undersökte tillräckligt noga... detta oavsett vad eventuella paragrafer säger...

sådan ger ger dålig eftersmak åt båda hållen för en sak som kanske inträffade efter dom kontroller som ändå har gjorts från säljarens sidan - glapp i sladd och glapp i anslutningar är inte av naturen att vara konsekvent och komma på beställning och du som köpare bör veta att det är just sådana saker som slits och går sönder på begagnade saker och därför bör kollas extra noga.

Med andra ord släpp det och gå vidare - se det som läropengar och var lite smartare nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

man har undersöknings plikt

Nej det har man inte.

Någon undersökningsplikt uppstår inte förrän a) säljaren uppmanar den potentiella köparen att undersöka varan eller b) köparen har varan i sin ägo.
"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.iuste.se/saljarens-plikter/fel/20-%C2%A7-unde...
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - http://lawline.se/answers/10034

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

andra stycket:

"Reglerna om undersökningsplikt före köpet blir tillämpliga i två situationer. Den ena situationen är när köparen faktiskt före köpet har undersökt varan. Den andra situationen är när säljaren uppmanat köparen att undersöka varan, men köparen utan godtagbar anledning underlåtit att följa den uppmaningen."

Det betyder om man har startat säljarens datorn utan uppmaning från säljaren för att se att den fungerar innan köpet är gjord - så är man under undersökningsplikt och då gissar jag att det också gäller tillbehören ??

"Av denna regelns utformning framgår att det kan vara till nackdel för köparen att undersöka varan före köpet. Ändå är en sådan undersökning ofta påkallad av andra skäl. Köparen vill oftast veta vad han köper. Det är därför viktigt för köparen att tänka på att om han företar en undersökning, så bör undersökningen vara tillräcklig för att uppfylla undersökningsplikten. Att som köpare nöja sig med en mindre ingående undersökning innebär tydligen ett risktagande."

Med andra ord om man inte undersöker så noga före köpet och man ser fel senare efter köpet - så får man stå för sitt kast.

---

Gissar att utformningen är utformad med distinktionen om varan överlämnas vid ett möte eller om vara skickas med paket då varan i sista fallet näppeligen kan undersökas innan affären är genomförd.

Permalänk
Medlem

Förstår att man inte vill ha hem okända personer till sitt boende vid försäljning. Jag skulle personligen aldrig köpa något om jag ej kan testa produkten på plats. Säljer jag ett grafikkort så bjuder jag hem hem personen i fråga för att säkerställa grafikkortet fungerar vid överlämning. Vill jag köpa ett grafikkort så skulle kravet va att jag kan testa det på plats. Vill denne inte ha hem okända människor så skulle jag respektera det och fortsatt jakten på grafikkort.

Visst är det svårt att testa laddaren i en busskur. Därav jag aldrig skulle gå med på det. Vill inte säljaren ta en kopp kaffe på fik som både har wifi och eluttag så hade det ju ringt varningsklocka.

Intressant att se utgången på detta ärende. Oavsett utgång så blir det ju en lärdom av att minimera risken, så att denna historia inte kommer upprepa sig vid framtida köp.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är den logiska trixandet ordmässigt som görs ifall man kan granska varan innan köpet vid ett möte eller inte som tex. beställda varor utan att nämna eller definiera dessa företeelser via ord - snyggt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har aldrig i hela mitt liv köpt en begagnad datorprodukt. När jag har köpt andra saker begagnat har jag kontrollerat att de har fungerat i samband med att jag genomför köpet.

Med åtanke att ditt påstående kan stämma, ska jag ändå spela lite djävulens advokat och säga att under hela din historik av begagnad köp, har du aldrig köpt något elektriskt som du inte testat fullt ut ( dvs låt oss säga spelkonsol, mobil, laptop, datordelar, the list goes on).

Då kan man igen säga, vart går gränsen för undersökning ? Tänk om varit en spellaptop, säljare påstår att " allt funkar", ingen anmärkning, man köper, och efter viss tid/temperatur, ska man be säljare att mötas upp vid elluttag och köra ett gäng spel. Skulle du som säljare, avvara din tid, plats mm att låta en köpare göra detta. Om nej, varför ska en köpare behöva gå så långt ?

För då blir det moment 22, att OM folk skulle vara mer mottagliga för det, skulle jag säkert nog göra det för min egen skull ( be testa laddare, spelskiva, grafikkort mm), men det blir lite svårt med min välvilja om säljare X inte går med på det.

Så ditt tankesätt som köpare fallerar när du som säljare ska gå med på precis det du som köpare kräver, och om så är inte fallet, så är man i just den situationen att om det inte är möjligt oavsett anledning att "fullt" ut testa en begagnad produkt, så får man lita sig till att det som sägs i annons stämmer, och det efterföljande som säljare säger innan avlämnande.

För där säger jag åter med Sweclockers erfarenhet i bagaget också, hur många köp och sälj man genomfört på annan plats än full funktionalitet, och knock on wood, har jag inte haft den situation där köpare X begärt att få testa produkt Z eller dylikt på plats hemma hos mig eller plats Y, där det varit mer inveklat att göra så (installera pc komponent i dator, koppla ihop surround osv).

Så som flera sagt samt även står i lagtext, bara för att vissa saker möjligtvis ej uppfylls från min sida, frånskriver det inte säljares ansvar, inte minst när jag kan påvisa säljarens, i efterhand, felaktiga beskrivning av laptop. Sammanfattad nedan:

Annons, innan köp: Allting fungerar. ( inget anmärkning på strömfel)
Innan avlämnande: Säljare säger sig ominstallerat OS (ingen anmärknng på strömfel).

Efter jag upptäcker fel, min respons: " Du nämnde inget i annons om något strömfel med laddarna/laptop, är detta något som missats eller vart ett dolt fel ?

Efter mitt svar ovan, säljares respons: det är kanske nånting som jag missade eftersom datorn har stått en små tag?

Dvs, om annonstext skrivs att "allt fungerar", dvs en påstående om nuvarande skick, ej tidigare, och säljare därefter erkänner att han kan missat se det då den legat undan, betyder ju redan där att säljarens annonstext är felaktig.

Så om säljaren inte ens kan vara säker på dess funktion då den legat undan enligt säljare ( fram tills att ominstallation gjorts hos säljare, därefter hos mig igen), och att detta uppkommit i efterhand, är ytterligare grund till att oavsett om säljaren känt till eller varit ett dolt fel som upptäcks av mig, ska man då inte felbeskriva en produkt. För det är lite skillnad mellan:

1: Laptop säljes, allting fungerar, testad senast igår efter ominstallation, batteri tid x, inga fel.
2: Laptop säljes i befintligt skick, fungerat senast innan undanlagd, ej testad nyligen alls.

Lägg även till en skriftlig överenskommelse där säljare lovar kort efter att hitta en lösning, ingen indikation alls om att " nej det stämmer inte, den funkar ju hos mig, det är ditt fel eller annat.

Säljaren i och med att han kan ha missat kolla det, samtidigt som i annons skriva att allting fungerar, ger ju en felaktig bild, då det ges intrycket av att det fungerar, inte fungerat, dåtid.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att släppa det istället för att kasta pengar och tid efter vad som redan verkar vara förlorat.

Edit: råkade citera fel

Permalänk
Medlem

man kan spetsa till allting - men allt hade varit lättare om köpet hade gjorts vid ett fik med eluttag och WiFi som nämnt och det hela hade varit ur världen med antingen inget köp alls eller en justerad pris om laddaren visade sig inte fungera (dock har man problemet att verifiera om det är laddaren som är trasig eller uttaget i datorn - då det kan vara rätt stora priskillnader i att åtgärda felet då ett sönderslitet batterianslutning inne i datorn kan innebära ett nytt moderkort)

- lite som en begagnad bil med eller utan fungerande AC där reparation av en AC står för en rätt stor kostnad och bilen knappt användbar varmsommartid utan AC fungerande - men kanske inte inses när bilen köps i januari och det går inte ens att prova att AC fungerar pga. kylan...

Permalänk
Inaktiv

Du är en svår person och jag förstår varför säljaren bad dig sluta kontakta denne.

Det faktum att du inte ens undersökte varan gör att du tappar all trovärdighet.

Permalänk
Avstängd

1. Man kan inte lita på någon om något.
2. Ska man köpa något så måste man grundligt besiktiga produkten så att den fungerar enligt kraven som man har på produkten.
Att någon tjomme påstår att allt fungerar går inte att lita på, då folk generellt inte har några som helst problem att ljuga folk rakt upp i ansiktet utan att skämmas för det.
3. Köp inte begagnat av privatpersoner, speciellt inte elektronik.

Bokstavligen så hade jag hellre slängt mina saker än att försöka sälja dem till okända personer.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Förresten, vad är det för laddare du behöver? Om inte du redan har köpt en kanske någon här har en över som du kan få. Jag har en Lenovo laddare som du kan få ifall det är det du behöver, förutsatt att du släpper det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Med åtanke att ditt påstående kan stämma, ska jag ändå spela lite djävulens advokat och säga att under hela din historik av begagnad köp, har du aldrig köpt något elektriskt som du inte testat fullt ut ( dvs låt oss säga spelkonsol, mobil, laptop, datordelar, the list goes on).

Hus köper jag begagnat. Då tar jag hjälp av en besiktningsman. Bil har jag köpt begagnat en gång men då hos en bilhandlare.

Något annat har jag inte köpt begagnat senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

1. Säljaren ominstallerar den utan problem vilket tyder på att det inte var några problem.
2. Du kan inte uppdatera den för att den har glappkontakt , Men konstigt nog så fungerade det för säljaren att ominstallera.
3.Säljaren kan hävda att du haft sönder den då den fungerade utan problem för Hen.
4. Lycka till att vinna den tvisten.

Korrigerar ditt inlägg ovan:
1. Säljarens annonstex beskriver, allting fungerar (dvsnutid). Inte " allting har funkat senast)
2: Säljaren ominstallerar laptopen, inget nämnt om något strömfel.
3: Laptop överlämnas, kollar att det startar, tackar för mig, går hem och kopplar i det.
4: Ominstallerar där jag sedan inne i Windows, kör windows update, lägger mig.
5: Morgon efter, ser laptop återupptar uppdateringar när skulle vara klart över natten
6: Trycker på batteri ikon för att se om kanske är nån inställning, ser att ström glappar.
7: Testar med annan laddare, funkar utan problem.
8: Kontaktar säljaren om att laddaren ej fungerar korrekt. Se punk 9.
9: Säljarens beskrivning till att " allting fungerar" (nutid), ändras till nedan.
10: Säljaren erkänner att det kan ha missats då laptopen stått ett tag.
11: Hur kan annonstext då beskriva ett nutida skick " allting fungerar", när säljaren inte kontrollerat i nutid att allt fungerat, dvs batteri/laddare.
12: Säljare lovar ordna lösning eller häva köpet, ändrar sig efteråt för att han tycker det.

Notera åter, annan laddare har inte problemet med laptopen, endast det säljaren kommer med.

Skrivet av Olsson80:

hur länge sedan är det du köpte datorn?
Rimligtvis borde du köpt den typ igår eller?

Köptes i slutet av Januari 29, 1 Februari återkommer jag till säljaren om felen.
Säljare svarar samma dag om det, lovar att göra lösning eller häva köpet.

Jag hör av mig i slutet av månaden Februari 23 för att utesluta det är något tillfälligt, att felet
kvarstår. Inget annat svar från säljare.

Igår hörde jag av mig till säljaren då jag hittat en billig laddare vilket var min ursprungliga förslag som säljaren inte hade någon invändning mot.

Får svar av säljare igår att dem ändrat sig och tycker att efter 2 månader jag inte kan kräva komp. Hade säljare inte sagt att vara beredd på en annan lösning, hade jag antagit dess erbjudande om att häva köpet, nu har jag avvaktat pga felsökning och fixa fram laddare.

Skrivet av xxargs:

Detta är inget svårt alls - du hade bestämt tillsammans med säljaren en mötesplats där det finns eluttag tillgänglig, att inte frysa arslet av sig och kunna sitta på något och köpa 2 koppar kaffe med bulle och ett bord att göra sin inspektion av varorna på...

Som det nu känns av texten så kan du inte hantera din grämelse utan låter det gå på säljaren som syndabock istället för att inse att det var nog du som klantade dig och inte undersökte tillräckligt noga... detta oavsett vad eventuella paragrafer säger...

sådan ger ger dålig eftersmak åt båda hållen för en sak som kanske inträffade efter dom kontroller som ändå har gjorts från säljarens sidan - glapp i sladd och glapp i anslutningar är inte av naturen att vara konsekvent och komma på beställning och du som köpare bör veta att det är just sådana saker som slits och går sönder på begagnade saker och därför bör kollas extra noga.

Med andra ord släpp det och gå vidare - se det som läropengar och var lite smartare nästa gång.

Så sammanfattat ditt ovan, att folk som köper begagnat inte följer varje punkt och pricka hur man BÖR agera inför ett köp, ger rätt till fulsälj eller frånskriver säljare från ansvar, när kan påvisas att säljarens annons var felaktig baserat på det som sagts i efterhand ( skillnad på att det fungerat då vs det har fungerat nu).

Självklart kan vid begagnadköp av vadsomhelst man börja kolla varje lilla grej, frågan är om du som säljare framöver skulle acceptera det från varje köpare. Hade det sålts i befintligt skick eller säljaren sagt att fullt fungerande när undanlagd och ej fullt testad nutid, gör ju risken för dolda fel ( notera, dolda, dvs sådant jag som köpare ej kan se eller undersöka) ökar ännu mer, och det kan inte säljare frånskrivas, speciellt inte när annonsbeskrivningen ej stämde överens med det som sagts efteråt av säljare. Men du har absolut rätt i en sak, mer försiktig kommer man vara.

Permalänk
Inaktiv

Om allting fungerade senast en viss tid sedan det låtit legats så har säljaren inte ljugit.
En laptop eller strömkabel börjar inte glappa om den bara ligger, det går inte magiskt sönder.
Det är löjligt av dig att haka upp dig på den punkten och det är uppenbart att du gör det för du tror det ger dig rätt.

Det spelar ingen roll hur andra undersöker eller inte undersöker vid sina köp.
Det är DU som inte varit noga med det och eftersom DU inte var det så får du stå för ditt misstag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

andra stycket:

"Reglerna om undersökningsplikt före köpet blir tillämpliga i två situationer. Den ena situationen är när köparen faktiskt före köpet har undersökt varan. Den andra situationen är när säljaren uppmanat köparen att undersöka varan, men köparen utan godtagbar anledning underlåtit att följa den uppmaningen."

Det betyder om man har startat säljarens datorn utan uppmaning från säljaren för att se att den fungerar innan köpet är gjord - så är man under undersökningsplikt och då gissar jag att det också gäller tillbehören ??

"Av denna regelns utformning framgår att det kan vara till nackdel för köparen att undersöka varan före köpet. Ändå är en sådan undersökning ofta påkallad av andra skäl. Köparen vill oftast veta vad han köper. Det är därför viktigt för köparen att tänka på att om han företar en undersökning, så bör undersökningen vara tillräcklig för att uppfylla undersökningsplikten. Att som köpare nöja sig med en mindre ingående undersökning innebär tydligen ett risktagande."

Med andra ord om man inte undersöker så noga före köpet och man ser fel senare efter köpet - så får man stå för sitt kast.

---

Gissar att utformningen är utformad med distinktionen om varan överlämnas vid ett möte eller om vara skickas med paket då varan i sista fallet näppeligen kan undersökas innan affären är genomförd.

Jag är lite osäker på var kommentarerna du citerar kommer ifrån. Men tittar man på lagen.nu och KöpL 19-21 § med kommentarer så finns det en del hyfsat tydliga bitar att titta på.

Det jag upplever är direkt överförbart på den här situationen är precis som ovan:

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

st. 2 Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

st. 3 Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Med andra ord: Om inte köparen har vidtagit tillräcklig undersökning av varans grundläggande egenskaper (egen kommentar: den startar, den går att använda, den går att ladda) är det tämligen svårt att i efterhand hävda problem.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320472:

Du är en svår person och jag förstår varför säljaren bad dig sluta kontakta denne.

Det faktum att du inte ens undersökte varan gör att du tappar all trovärdighet.

Jag har undersökt varan i den begränsning som kunnats, gått på säljarens annonsbeskriving om skick som säljaren därefter erkänner att inte stämmer då det reflekterat när den undanlagts och ej när annonsen skapats. Min kontakt efter fixat laddaren var ödmjuk, och det är inte förrän hen ångrar sig med allt, som självklart tonen blir skarpare.

Hur tappar jag trovärdighet när jag kan påvisa att det säljaren beskrivit inte stämmer med det hen sagt i efterhand ? Att hen inte ens kommer med påståendet att jag/annan faktor är ansvarig?

Skrivet av Kiirozu:

1. Man kan inte lita på någon om något.
2. Ska man köpa något så måste man grundligt besiktiga produkten så att den fungerar enligt kraven som man har på produkten.
Att någon tjomme påstår att allt fungerar går inte att lita på, då folk generellt inte har några som helst problem att ljuga folk rakt upp i ansiktet utan att skämmas för det.
3. Köp inte begagnat av privatpersoner, speciellt inte elektronik.

Bokstavligen så hade jag hellre slängt mina saker än att försöka sälja dem till okända personer.

1: Det är synd men sant, men, har ändå gjort många begagnadköp, och the good overweighs the bad, så att säga. Låter inte rötägg förstöra för mig att ta del av begagnat, likväl att inte eller andra ska sluta sälja bara för att finns människor som utnyttjar en när situationer som denna händer.
2: Ja det stämmer absolut, och som nämnt, många gånger har jag förlitat mig på det såväl i Blocket samt här, och när majoriteten har varit bra, så väljer jag hellre lita på folk, än med försiktighet.

3: Finns sina fördelar att fortsätta, så mig blir ni inte av med så lätt !

Skrivet av mkl:

Förresten, vad är det för laddare du behöver? Om inte du redan har köpt en kanske någon här har en över som du kan få. Jag har en Lenovo laddare som du kan få ifall det är det du behöver, förutsatt att du släpper det här

Ingen lenovo, men tack för offerten och spar den en vacker dag tills någon kanske efterfrågar, eller lägg up en skänkes/säljes så får du en liten slant utöver kanske bra karma

Skrivet av joakim99:

Hus köper jag begagnat. Då tar jag hjälp av en besiktningsman. Bil har jag köpt begagnat en gång men då hos en bilhandlare.

Något annat har jag inte köpt begagnat senaste 10 åren.

Ja med det som exempel, tänk om besiktningsmannen missat något, du kommer med påståendet att det missats, b-man kan påstå det kommit efter. Med det kan sägas, att skulle allting verkligen på micronivå hårdtestat innan köp/sälj, för oss privata minst, så kommer annons marknaden enbart bestå av folk som väntar på att den andra ger med sig, och det skulle ju vara beklagligt.

Tagit bort trams /Vzano, moderator
Permalänk
Medlem

Har också köpt saker begagnat; till och med sämre bilar av bilhandlare (nu pratar vi tiotalstusen) där bilen har MÅNGA fel säljaren kände till. Men eftersom jag betalade hade jag inte längre någon juridisk rätt även om det såklart är skamligt och en dryg säljare.. polisen sade bara "jag beklagar; min kompis köpte också av den bilfirman och motorn havererade två timmar senare.. de har haft problem att ens få någon kompensation".

En laddare hade jag i alla fall köpt; hade ärligt talat inte ens förväntat mig en fungerande laddare om jag köpte en begagnad mobiltelefon heller.

Tyvärr är det rent juridiskt ditt ansvar att kontrollera varan till fullo och det är lite av det gamla uttrycket "köpt är köpt" så länge varan inte är sprillans ny.

Sedan att laddaren glappar kan vara att du tryckte ner den i en väska och sedan packade upp när du kom hem? Kontakterna på sladdar brukar vara extremt ömtåliga.

Kan ju också vara så att du har rätt i frågan; men att dra det vidare känns lite.. onödigt. Tid är pengar även för din del; trots att det är av "principskäl" är det värt att spendera flera dagar för 500 kr? Även om försäkringen täcker juridiska kostnader tror jag knappast de täcker i sådana här fall? Personen kommer knappast dömas för något speciellt så det påverkar hens liv ändå.

Permalänk
Medlem

TS, jag tror på dig. Jag tror att säljaren visste att laddaren var trasig och ville "spara" 500kr på att försöka fulsälja. Påstår hen att allt fungerar så ska självklart allt fungera. Datorn var enligt mig undanlagd av en anledning.

Om du inte hade talat sanning så tror jag inte att du hade lagt ner så mycket energi på detta.

Men mitt råd till dig är att släppa och gå vidare, kommer bli svårt att få något att hända trots att man kan tycka att du har rätt i sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Hur var batteriladdningen i laptopen när du provkörde den - var det full så är sannolikheten att den var nyligen laddad och därmed fungerande laddaren i nutid, och var det också var angiven drifttid på batterierna av en provkörning nyligen så måste det ha laddats ur och blivit fulladdad igen - i teorin kan säljaren ha fler laddare av samma typ men en privatperson brukar inte ha så många laptop av samma typ då det ofta är några år mellan köpen och både typ av laptop, laddare och kontakttyp ändras under tiden. inte heller skulle avsiktligt skicka med en trasig laddare med risken att köparen faktisk skulle prova laddaren - det är inte värt pengarna och risken att affären kanske går i stöpet...

Så det är med stor sannolikhet ingen avsiktlig dold fel utan oturen att laddaren upphörde att fungera just nu i samband med köpet... om det var före eller efter köpet vet vi inte då det inte provats - annars hade det varit uppenbart för båda i samband med köpet och den här tråden inte behövt skapats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Bokstavligen så hade jag hellre slängt mina saker än att försöka sälja dem till okända personer.

This! Den här tråden belyser varför man aldrig ska sälja privat, blir bara problem. Hellre slänga eller skänka bort.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320472:

Om allting fungerade senast en viss tid sedan det låtit legats så har säljaren inte ljugit.
En laptop eller strömkabel börjar inte glappa om den bara ligger, det går inte magiskt sönder.
Det är löjligt av dig att haka upp dig på den punkten och det är uppenbart att du gör det för du tror det ger dig rätt.

Det spelar ingen roll hur andra undersöker eller inte undersöker vid sina köp.
Det är DU som inte varit noga med det och eftersom DU inte var det så får du stå för ditt misstag.

Det stämmer ju inte, för det är skillnad mellan " allting fungerar" och " allting fungerar senast, har inte testat sedan dess". Då med ditt resonamang skulle det innebära att om felet inte uppkommit när undanlagd, så skulle det vara innan dvs, anledningen till att den undanlagts var pga det felet, säljaren sedan försöker sälja laptop utan att nämna om det, och felaktigt ge intrycket av att det fungerar (nutid, enligt annons, inte dåtid), vilket då är felaktigt.

Det ger ju mig rätt för säljaren går från att " allting fungerar " till " jag kan ha missat det då det legat undan". Om säljaren inte ens vet laptopens rätta skick, inte heller har lagt tid att bekräfta detta inför säljs ( eller märkt men undanhållit det...), då är det svårt för mig att göra detsamma.

Som exempel när jag själv sålt ett par laptop, så gör jag inte som säljare och bara tar ut laptopen, skriver " allting fungerar" och inväntar köpare. Jag startar igång den, kollar potentiella fel, och så specs stämmer, kollar så jag inte blandat specs eller ger fel batteritid. Detta kollar jag med att dra ut sladd samt ta en timer medan jag gör annat. Allt för så korrekt för köparens skull.

Kanske inte alla går så långt, men då ska man inte heller komma med påståendet att allt är perfekt när man inte ens är ärlig i annonstexten om skicket. Att det framgår i efterhand, gör det än mer synd, då som nämnt, hade jag vetat att säljare är osäker på skick/funktion, hade varit stor skillnad, gentemot " allting funkar". Min brist, om så är fallet, frånskriver inte säljarens brist.

Skrivet av OliT:

Jag är lite osäker på var kommentarerna du citerar kommer ifrån. Men tittar man på lagen.nu och KöpL 19-21 § med kommentarer så finns det en del hyfsat tydliga bitar att titta på.

Det jag upplever är direkt överförbart på den här situationen är precis som ovan:

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

st. 2 Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

st. 3 Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Med andra ord: Om inte köparen har vidtagit tillräcklig undersökning av varans grundläggande egenskaper (egen kommentar: den startar, den går att använda, den går att ladda) är det tämligen svårt att i efterhand hävda problem.

Säljaren har inte uppmanat mig att kolla laptop, laddare, testa batteritid osv, jag själv ville kolla att den minst startar, och som dem flesta gör, kommer överens på plats att om skulle vara något så löser vi det, och har det som en muntlig överenskommelse, bekräftad sedan skriftligt, som ger mig mer stöd till att om något inte är rätt ( dolda fel mm), så vet jag att säljaren kan man räkna med, tillsammans med hens beskrivning av varan.

Skulle säljaren på plats säga också, att är osäker då den bara legat, hade åter varit en anledning för mig att backa ur, det har inte säljaren sagt förrän i efterhand. I strid mot tro och heder kan lika väl ge tron (intrycket) från annonstext att "allting fungerar", när så inte stämmer då säljaren i efterhand säger att hen inte undersökt den delen av laptopen innan avlämnande, dvs kommer med ett påstående som inte är sant.

Om man vill åter ta så långt att verkligen gå pricka till pricka med tillräcklig undersökning, tar jag gpu som exempel. Dem flesta jag köpt, har jag nöjt mig med undersökning av att etikett stämmer, fläktblad är ok, ser bra ut, ej för dammig, luktar inte bränt, pci kontakt osv, yttre inspektion. Lagen må vara skriven i sin grund så, men det viktiga ordet är tillräckligt, inte full.

Dvs, hade säljaren givit någon indikation alls att inte allt fungerar, hade jag än mer kanske haft som grund att be testa annanstans lite mer eller dylikt, men likt dem flesta som köper/säljer, brukar dem flesta klara sig med snabba möten annanstans.

Visst kan säljare komma med påståendet att jag kan gjort nåt eller det uppkommit efterhand, och det hade nog varit helt mer ok, om inte att hen ändrat sig i efterhand. Skulle "allting fungera" innan avlämnade, skulle då säljaren isåfall hållit sig fast vid det, inte säga " jag kan ha missat det". Det är, oavsett om jag missat det eller säljaren, ett dolt fel, som ej stämmer med annons.

Att säljaren lovat lösa och sen ändrat sig, är det många som också verkar missa, vilket där åter ger intrycket av att man inte kan lita på vad hen säger. Om så är fallet, hur ska man då lita på att hen varit ärlig från första början. Kanske från det perspektivet, ser du det från en annan vinkel.

Permalänk
Medlem

Vilka summor talar vi om här? För laptop, och "billig laddare" ?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn?
Vad är nypris?
Vad har du betalat?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen du tar det hela vägen till civilrättsmål eller kronofogden.
Att ens försöka få tillbaka 500kr efter 2mån är ju helt sjukt och det kan nog bli fina läropengar för dig. Du säger det ligger på säljaren men du har ju själv inte hört av dig. Hade jag sålt hade jag trott det löst sig och gått vidare.. Oavsett har du inget att hämta, säljaren hade ju laddat och testat datorn, så för hans vedkommande hoppas jag han bestrider allt och hänvisar till att du förstört den själv.

Permalänk
Medlem

Man skall komma ihåg att skit kan hända - även utan ond avsikt från respektive part, med begagnade prylar så ökar den risken mångfaldigt men inte att respektive sida alltid inser det och då börja den här typen av fingerpekande, anklagande, antagande och misstänkliggöranden...

- har också att göra med kunskaps och insiktsförmågan och tex. om man vet att kabelböjen några cm innan brytskyddet på kontakten på laddkabel faktiskt går sönder ganska ofta [1] eller att ett bläck i kontakten har böjts sönder eller tappat spänsten i sina fingrar av ovarsamma anslutningar etc.

[1]
det vet alla som använt weller-lödpennor yrkesmässigt - antingen innan kontakten till stationen eller strax innan brytskyddet på själva lödpennan... - Tror vi har en halv dussin med Lenovo-laddare på jobbet med precis samma sak - dvs. brott några cm innan laddkontaktens brytskydd, dvs. brott inne i själva kabeln och man ser det som en lätt korvning där...