Snabbtest: Spelprestanda med ultrabred bildskärm

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Spelprestanda med ultrabred bildskärm

Kenneth har lyckats få hem en ultrabred bildskärm för en snabbtitt på spelprestanda i upplösningen 3 440 × 1 440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpte för någon veckor sedan en 3 440 × 1 440 skärm och 2060 super och tycker det funkar väldigt bra när jag kör allt på high i alla spel. Mellan high och ultra i spel finns det helt för lite skillnader för att vara värt det.
Så man behöver inte gå bankrupt på grafikkort för att man har en stor fin skärm. Är otroligt nöjd med köpet och 2060 super är riktigt bra kort för pengarna

Permalänk
Medlem

Som jag svarade i "veckans fråga" för ett tag sen så kan jag inte vara mer nöjd med min 34'' 3440*1440 skärm Både spelprestandan (tillsammans med mitt 2080 Ti) men också för rent arbete nu när jag jobbar hemifrån. Ersätter två st 1080p skärmar galant imo

Trevlig helg på er!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Stämmer bra med mina erfarenheter, det är svettigt att nå 60fps i 3440x1440 med allt maxat, ens med ett Radeon VII. Det blir ofta till att dra ner ett par grafikreglage för att få det att flyta på. Men jättekul att få siffror på flera spel och jämförelser med vanlig 4K och 1440p

Får nog vänta en generation till eller två innan det flyter på ordentligt, men jämfört med mitt gamla GTX 970 är det ändå helt ok idag. Lite synd, för 21:9 är ett underbart format

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Supernöjd med 21:9 formatet och kan varmt rekommendera det. Sen var jag själv orolig för att inte alla spel stödjer formatet men som tur var verkar majoriteten av spelen göra det.

Enda som krävs är ett hyfsat biffigt grafikkort, speciellt om man har en skärm med hög uppdateringsfrekvens. Gällande upplösningen är den definitivt mindre krävande än 4K vilket är positivt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

De här uppskattar man väldigt mycket av att se sådan här tester verkan om de är speltester eller skrivbordstester på just ultrabreda skärmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

UW är kanonbra för några timmar slölirande per vecka. Dessutom är formatet riktigt bra ifall man multitaskar och film. Är man kräsen/tävlingsinriktad och spelar mycket kan man räkna med att bli trött i ögonen och att hastigheten inte riktigt hänger med jämfört med 27" G-/Freesync 144/165hz.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det väldigt få intressanta spel som benchmarkas. Hade hälldre sett nyaste modern Warfare, witcher 3 eller doom eternal. Kanske till och med ori and the will of the wisps eller liknande. Spel som gears 5 specifikt är ju helt ointressant att veta känns det som

Permalänk
Medlem

Enda dryga om man går upp till 21:9 är att det kan bli blackbars i vissa spel och äldre, speciellt cuscenes.

Finns ju tweaks men ser 21:9 mer passande till produktion.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hur mycket sämre är ett
Nvidia Geforce RTX 2080
i jämförelse med ett
Nvidia Geforce RTX 2080 Super
grafikkort?

Föll själv på den niten, och köpte i ovetskap ett icke Super kort.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Kul för sånna som mig som sitter med samma upplösning att få något direkt att jämföra med.
Är supernöjd med ultrawide även. Har 120 Hz på min och gsync.
Har dessutom klämt hela mitt paket med 2080 super o skit I ett loque Ghost s1. Svettigt blir det kan jag säga men det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Hur mycket sämre är ett
Nvidia Geforce RTX 2080
i jämförelse med ett
Nvidia Geforce RTX 2080 Super
grafikkort?

Föll själv på den niten, och köpte i ovetskap ett icke Super kort.

Det är väldigt liten skillnad på 2080 och 2080 super. Kikade snabbt på sweclockers test och i det spelet det var störst skillnad (bf1) så handlade det om 10FPS extra i 2560x1440 131 istället för 121 i medel. Du kan nog få igen den prestandan med lite överklockning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är också riktigt nöjd med ultrawide, kör en Alienware AW3418DW. Provade att koppla in min gamla 27" 16:9 bara för skojs skull för ett tag sen men kopplade snabbt in min Alienware igen. 21:9 är ett grymt format! Tror det passar mig bättre än 32:9 som också känns häftigt men som nog blir för brett för mig.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se en källa till påståendet:

"Skärmupplösning har successivt ökat i och med att moderna grafikkort orkar skyffla runt betydligt fler pixlar. Detta har också följts av att nya gränssnitt låter spel utnyttja hårdvaran mer effektivt. Skärmformaten har gått från 4:3 till en batalj mellan 16:9 och 16:10, där den förstnämnda etablerade sig som vinnare. Idag är båda dessa format på väg att bli utmanövrerade av ultrabreda 21:9-formatet."

Min högst personliga gissning är att en övervägande majoritet av allt spelande sker på 16:9 skärmar, i synnerhet om man räknar in alla konsol-spelare som kör på TV-apparater. Jag har dock haft fel förr, hur otroligt det än må låta

Edit: Paging @Laxpudding som förhoppningsvis kan besvara detta med någon sopp-liknelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vore intressant att se en källa till påståendet:

"Skärmupplösning har successivt ökat i och med att moderna grafikkort orkar skyffla runt betydligt fler pixlar. Detta har också följts av att nya gränssnitt låter spel utnyttja hårdvaran mer effektivt. Skärmformaten har gått från 4:3 till en batalj mellan 16:9 och 16:10, där den förstnämnda etablerade sig som vinnare. Idag är båda dessa format på väg att bli utmanövrerade av ultrabreda 21:9-formatet."

Min högst personliga gissning är att en övervägande majoritet av allt spelande sker på 16:9 skärmar, i synnerhet om man räknar in alla konsol-spelare som kör på TV-apparater. Jag har dock haft fel förr, hur otroligt det än må låta

Edit: Paging @Laxpudding som förhoppningsvis kan besvara detta med någon sopp-liknelse

Såhär såg Sweclockers omröstning ut:

Enligt den undersökningen har 21:9 en lång väg kvar innan det utmanövrerar 16:9

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Uppskattat. Tack!

Permalänk
Medlem

ncie bra ! det borde bli standard i alla tester

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kenneth: Erkänn att det blir tufft att gå tillbaks till det normala efter en stund med ett sånt monster till skärm?! *Villhöver*

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äntligen. Här sitter man som förtryckt UltraWide-människa och undrar när vi ska representeras så bara händer det!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av tsc:

Kenneth: Erkänn att det blir tufft att gå tillbaks till det normala efter en stund med ett sånt monster till skärm?! *Villhöver*

Nja inte så värst faktiskt. Har redan packat ner skärmen. Jag sitter vanligtvis med tre skärmar så får fortfarande breda känslan, även om jag bara spelar på den i mitten.

Vill däremot ha en till kontoret. Kanske inte just den som kostar 30K... en betydligt billigare hade funkat lika bra

Permalänk
Medlem

Fan vad gött med lite UW-tester, tack @Kenneth

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Tack för testet!

Permalänk
Medlem

Bra test! Själv är jag sugen på en Asus ROG Swift PG349Q. Börjar bli trött på 27" så vill gärna hoppa upp till 32" el 34" så har man lite att "växa i". Ska bli intressant och se hur nästa släpp från Nvidia presterar på dessa skärmar. Jag tror 32" blir nästa steg för många som vill börja köra 1440p eller 4K

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Har sneglat på LG 34GN850 framåt hösten när jag köper ny dator.
Sitter fortfarande på en gammal 24 tummare "vanlig" skärm.
Hur känns en ultrawide i höjden? är lite rädd att den känns "smal"

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Selo:

Har sneglat på LG 34GN850 framåt hösten när jag köper ny dator.
Sitter fortfarande på en gammal 24 tummare "vanlig" skärm.
Hur känns en ultrawide i höjden? är lite rädd att den känns "smal"

Personligt tycker jag inte det är ett större problem, och har suttit med en pg348q i 3-4 år. Skulle säga att 34+ tummare gör att risken för att det ska kännas "smalt" blir minimerad. Jag har kört en 29 tum ultrawide på jobbet, och där skulle jag säga att blev en dålig höjd på skrämen, men för 34 och uppåt har jag inte upplevt problem.

Dock ska sägas att även om jag har en ultrawide så är en sekundär skärm fortfarande riktigt bra att ha. Jag kör en 24 tummare som uppfyller de jobbet. Utan den skärmen skulle det bara bli jobbigt, speciellt när man håller på med fullskärmapplikationer (typ gaming) och vill kunna läsa till exempel guider, köra discord, eller annat liknade.

Sen har man tyvärr också det mindre roliga problemet med ultrawide support på framförallt äldre spel, black bars med lite backlight bleed och blacks som inte är den bästa är inte precis roligt, och ultrawide hacks fungerar inte alltid klockrent, tyvärr.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

@T.sripakdee: tackar

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ingen musmatta?!?!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att spela i någon form av lägre upplösning utan att det ser dåligt ut?
Alternativt en upplösning som ger "svarta kanter", t ex 2560*1440?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Optix MAG341CQ ultra-wide då jag var i behov av en ny skärm. Var länge sugen på en av LGs finare varianter för 11-12 tusen kronor med IPS panel. Men sen bestämde jag mig att det helt enkelt var för mycket pengar för något där användare ändå gav mixade reviewer och det var snack om backlight bleed. Så köpte MSIs 'budget skärm'. Måste ändå säga att det var en revolution mot den 5-6 år gamla skärm jag hade innan.

Jag spelar en del strategispel och "builders" så ultrawide har varit fantastiskt. Även när jag testade GTA V var det riktigt nice. Funkar även riktigt bra för DOTA 2. Kommer nog aldrig gå tillbaka till en smalare skärm - även om jag stör mig lite på att kvalitén i bild / färger känns något medioker på MSI skärmen (VA-panel). Sitter förövrigt på ett 1060 6gb så jag har lite problem med att driva skärmen om jag skulle dra igång tunga nya 3d-titlar. Men överlag har ultrawide verkligen varit ett av mina bästa köp, speciellt med tanke på att jag endast betalade strax över 5000 för skärmen.

Permalänk
Medlem

Well med 49 Tum Samsung (5120x1440) är det bästa jag har köpt. Skönt att inte ha 2 skärmar utan en stor! Det fungerar väldigt väl både i produtivitet och spel (World of Warship)

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!