Köpråd, Uppgradering / Nytt bygge 10-12k

Permalänk
Medlem

Köpråd, Uppgradering / Nytt bygge 10-12k

Hej på er!
Har börja märka att min dator inte hänger med längre och går därför i tankarna att antingen uppgradera eller helt enkelt bygga ett nytt paket. Sitter med 2 skärmar och spelade fram till nyligen framför allt PUBG, LOL + TFT, HS men har nu kommit igång med COD Warzone med kompisar och har även tänkt köra igång med ett gäng krävande spel, Witcher/Doom mm. Har märkt att jag får köra relativt låga inställningar på COD och tänkt att det är dags att göra något åt det. Ska gifta mig i år så får inte kosta alltför mycket, då hamnar jag i trubbel 10-12k är dock inget problem, men jag funderar på om nån av er mer kunniga kunde slänga ett äga på min nuvarande set-up och bedöma om jag bara borde köra en uppgradering eller om jag kan behålla något till ett nytt bygge? Om det verkar som att det är bättre att köra helt nytt tar jag gärna emot några tips på paket.

Byggde min nuvarande dator 2013 och uppgraderade 2017 med en ASUS GeForce GTX 1060 6GB och fyllde på till 16GB RAM. Komponenterna:
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz 6MB med Cooler Master Hyper 212 EVO
MSI Z87-G45 GAMING ATX
ASUS GeForce GTX 1060 6GB
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD + 2 till 2017
Samsung SSD Basic 840-Series 120GB x2, + en till SSD på 240GB och en HD på 1TB
be quiet! Pure Power L8 600W Fixed 80+ Bronze ATX
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black
Fractal Design Define R4 Titanium

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag behålla chassi och kylare. Dessa sparade pengar kör du på ett 2070 samt ryzen 3600x paket. Önskar nu i efterhand att jag hade kvar mitt gamla chassi och nätagg. Hade gjort så mycket.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag hade rekomenderat en begagnad i7 4790K och ett begagnat GTX 1080.
Annars detta om det skall vara nytt:

AMD Ryzen 5 3600 är den bästa budget CPUn. 6C/12T. Överklockningsbar.

AMD Ryzen 5 3600

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. Speciellt på rean! I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som det mycket populära MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, förlorar bara en USB Type-C port och kostar 200 kronor mindre.

MSI B450 GAMING PLUS MAX

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed
Skrivet av RossoRed:

Dessa sparade pengar kör du på ryzen 3600x paket.

Inte prisvärt. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag hade rekomenderat en begagnad i7 4790K och ett begagnat GTX 1080.
Annars detta om det skall vara nytt:
https://komponentkoll.se/bild/mGpNy.png
https://komponentkoll.se/bild/OVcHJ.png

Tack för bra tips och fina länkar, jag har precis suttit och sökt runt efter begagnade 4790K och 1080, min snabba koll visar att 4790K verkar gå på runt 1,5k och 1080 verkar gå på 3,5k. Blir då en skillnad på 1700:- om man bara tänker CPU och GPU. Känner väl spontant att jag nog hellre siktar på nya grejer med så pass "lite" skillnad.

Eftersom att du inte slängt in CPU fläkt, nätaggregat antar att du tänker att jag kan köra på med de jag har?

Du har tipsat om 2 olika paket och kört olika moderkort och RAM, tror du själv att man märker stor skillnad mellan dessa? Märks nån skillnad på 3200 eller 3600MHz, skulle man i så fall kunna kombinera ASRock moderkortet med Kingston-RAM? Jag har lite svårt att se om de inte kan kombineras.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av KasparL:

1080 verkar gå på 3,5k.

Går att hitta för 3000 kronor utan problem.
Då är det ganska så prisvärt. Man kan ju köpa begagnat GTX 1080 och ny R5 3600.

Skrivet av KasparL:

Eftersom att du inte slängt in CPU fläkt, nätaggregat antar att du tänker att jag kan köra på med de jag har?

Du hade ju en Cooler Master Hyper 212 EVO. Man kan köpa ett monteringskit till AM4.

Skrivet av KasparL:

Du har tipsat om 2 olika paket och kört olika moderkort och RAM, tror du själv att man märker stor skillnad mellan dessa? Märks nån skillnad på 3200 eller 3600MHz, skulle man i så fall kunna kombinera ASRock moderkortet med Kingston-RAM? Jag har lite svårt att se om de inte kan kombineras.

Det är en viss skillnad, men inte stor, kolla videosarna! ASRock B450M Pro4 stödjer inte oficiellt 3600MHz RAM. Tror inte det finns XMP profiler med så hög hasighet utan då får man sätta hastigheten och spänning själv. Hört att många landar runt 3400MHz med det moderkortet.

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är en viss skillnad, men inte stor, kolla videosarna! ASRock B450M Pro4 stödjer inte oficiellt 3600MHz RAM. Tror inte det finns XMP profiler med så hög hasighet utan då får man sätta hastigheten och spänning själv. Hört att många landar runt 3400MHz med det moderkortet.
[/spoiler]

Siktar på 3600Mhz nu och har beställt HyperX Fury Black Kommer också beställa Ryzen 5 3600 tänkte jag, eller borde man satsa på 3600X?
Sen blir det väl MSI B450 GAMING PLUS MAX eller finns det nån kampanj nånstans med något bättre just nu?

En annan fråga: Behöver jag köpa kylpasta eller kommer det med processorn? Vad länge sen jag byggde nu och minns inte...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av KasparL:

Siktar på 3600Mhz nu

Gött! Riktigt prisvärt!

Skrivet av KasparL:

Kommer också beställa Ryzen 5 3600 tänkte jag, eller borde man satsa på 3600X?

Kolla videosarna om du inte gjort det. Skiljde 3 FPS som mest, <1 FPS i de flesta spelen.
Det skulle jag inte säga är värt det. Spara de pengarna till en grafikkortsuppdatering!

Skrivet av KasparL:

Sen blir det väl MSI B450 GAMING PLUS MAX eller finns det nån kampanj nånstans med något bättre just nu?

Ingen kampanj men MSI B450-A PRO MAX (som finns hos CDON), MSI B450M MORTAR MAX & ASRock B450M Pro4 är ju alltid prisvärda!
Lite sämre VRM på ASRock B450M Pro4 än på MSI B450M MORTAR MAX som i sin tur har lite sämre än på MSI B450-A PRO MAX som delar med MSI B450 GAMING PLUS MAX.
Men ASRock B450M Pro4 & MSI B450M MORTAR MAX har å andra sidan 2 stycken M.2 platser där MSI B450M MORTAR MAX båda M.2 platser dessutom är PCIe, medan ASRock har en PCIe och en SATA.

Skrivet av KasparL:

En annan fråga: Behöver jag köpa kylpasta eller kommer det med processorn? Vad länge sen jag byggde nu och minns inte...

Sitter lite kylpasta förapplicerad på botten av Wraith Stealth kylaren du får med, men den vill du nog bara använda med Wraith Stealth kylaren.
Kylpasta kommer normalt sett med kylaren, så har du inte någon hemma som du fick med din Cooler Master Hyper 212 så får du nog köpa det.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ingen kampanj men MSI B450-A PRO MAX (som finns hos CDON), MSI B450M MORTAR MAX & ASRock B450M Pro4 är ju alltid prisvärda!
Lite sämre VRM på ASRock B450M Pro4 än på MSI B450M MORTAR MAX som i sin tur har lite sämre än på MSI B450-A PRO MAX som delar med MSI B450 GAMING PLUS MAX.

Nu har allt kommit fram, i helgen blir det till att sätta ihop det! Kan man förvänta sig att allt funkar automatiskt med Windows och så när jag kopplat in mina ssd?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@KasparL: Härligt!

Det kan funka. Se till att avinstallera alla gamla drivrutiner bara. Det är dock rekommenderat att du ominstallerar Windows.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Sitter på nästa exakt samma gamla hårdvara som du, fast 1070, och märker ju hur processorn är det stora problemet. Så jag följer med stort intresse! Så hur går det? Har du fått ihop det? (Jag vet att helgen knappt har börjat men är ju nyfiken!)

Permalänk
Medlem

@Bergor: Tack, det har gått bra. Allt startade fint och var inga besvär med Windows som jag hann märka av, men gjorde som jag blev rekommenderad och körde en nyinstallation för att undvika framtida besvär. Gjorde som några andra trådar tipsade och kopplade OS till min mail och det var nog bra för jag blev tvungen att återaktivera med mailen, licensen hängde inte automatiskt med hårddisken.

Har bara hunnit testa Warzone än så länge, och där kör jag nu besvärsfritt med High på allt, så helt klart en stor skillnad! Körde tyvärr inga tester på prestanda innan jag bytte, så kan inte ge några siffror på hur pass bättre prestanda det blev...

Permalänk
Medlem

@KasparL: Kul att höra! Beställde själv Ryzen 5 3600 och MSI B450 Gaming Max, eller vad det heter. Smart grej det där om det går att koppla OS till mejlen, det får jag googla. För det är det som jag har varit mest orolig för, faktiskt. Om jag skulle ominstallera.