Privatköp, säljare ej intresserad av hävning eller prisavdrag för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Tycker helt ärligt inte det låter som att säljaren varit oärlig, och det är ju ingenting som säger att du inte råkat ha sönder laddaren i efterhand.
Med kronofogden o.s.v. kommer du inte komma någonstans, och det måste ju handla om småpengar, en laddare kan väl inte kosta mer än ett par hundringar?

Med risk för att låta hård, så skulle jag rekommendera att du i framtiden inte köper saker begagnat. Det här är inte den första tråden du skapar på samma tema, hävdar att säljaren sålt en undermålig produkt och vill ha pengar tillbaka. Om du vill ha sådanna garantier, köp nytt i butik! Begagnatköp mellan privatpersoner täcks inte av samma garantier/skydd som köp i butik. Beställer du via nätet får du dessutom 14 dagars ångerrätt, så det kanske vore det bästa.

Det finns viss mer underlag men som kan identifiera säljaren mer, så avvaktar med den biten. Självklart kan man komma ned påstående att laddare kan pajat med mig på väg/i efterhand. Nu hur stor sannolikhet är det ? Hur många på beg. marknader behandlar laddare vid transit som ESD känsliga produkter. I sådant fall, när säljaren själv fraktar laptop + laddare, så fraktar det inte på korrekt sätt. Skulle du acceptera att en CPU/GPU fraktas/överlämnas till dig i frigolit ? (exempel) Så om säljaren har att anmärka från busskur till mitt hem, så kan jag göra detsamma.

360 kr har jag lyckats pruta ner laddare för säljarens skull, och det är inte summan som verkar få säljaren att avstå, utan enbart att efter hen fått råd annanstans, så är hen inte längre intresserad av någon lösning alls. Dvs från utlovat och reko till att veta gör fel och gör det ändå. Inte ok.

Jag känner till riskerna med begagnad, och det är skillnad mellan garantier och lagstadgad rätt vilket är det som gäller i dessa fall. Visst skydd finns, annat inte.

Skrivet av Zmt:

En tanke här är ju annars att laddaren och datorn har fungerat precis som säljaren beskriver dvs inga problem med laddaren och sen har något hänt påväg till eller efter överlämnandet. Sen att köpet genomfördes på en hållplats spelar ingen roll gör ju dig fortfarande skyldig att undersöka varan.

Nyckelordet är fungerat, inte fungerar. Om säljaren ej undersökt varans skick korrekt eller inkorrekt fastställt dess skick, så kan hen lika gärna säga att funkade prima när sprillans ny, det är skicket innan avlämnandet som jag efterfrågar främst, och där har säljaren sagt, allt fungerar, inget som nämns om laddare/strömglapp.

Då ställer jag samma fråga till dig i enlighet med ditt krav på undersökningsplikt i en busskur, hur skulle du testa en PC komponent i en busskur ? Skulle du testa även när säljare säger att allt funkar, inget negativt ? Och att du förlitar dig på att annonsen är korrekt och säljaren pålitlig?

Att säljaren nämner att skulle vara något så löser vi det ? Och säljaren ändrar sig sedan ?

Grattis, välkommen då till klubben, kakorna är slut.

Skrivet av lorgix:

Köparen ser ut att ha rätt, även om det kanske är omöjligt att få något för det.
Jag skulle önska att folk var mer noggranna med att hålla isär sådana saker i den här typen av trådar.
I mina ögon ser det ut som att säljaren är både juridiskt och moraliskt skyldig, men att det antagligen är svårt att tvinga personen att ta ansvar.
Men jag är ingen expert på området.

Tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Nyckelordet är fungerat, inte fungerar. Om säljaren ej undersökt varans skick korrekt eller inkorrekt fastställt dess skick, så kan hen lika gärna säga att funkade prima när sprillans ny, det är skicket innan avlämnandet som jag efterfrågar främst, och där har säljaren sagt, allt fungerar, inget som nämns om laddare/strömglapp.

Då ställer jag samma fråga till dig i enlighet med ditt krav på undersökningsplikt i en busskur, hur skulle du testa en PC komponent i en busskur ? Skulle du testa även när säljare säger att allt funkar, inget negativt ? Och att du förlitar dig på att annonsen är korrekt och säljaren pålitlig?

Att säljaren nämner att skulle vara något så löser vi det ? Och säljaren ändrar sig sedan ?

Grattis, välkommen då till klubben, kakorna är slut.

Tack !

Så när säljaren packar ned varan för att gå till mötesplatsen fungerar datorn och laddaren precis som beskrivet. Från att han testat till att du klagar har säljaren ingen aning om vad du gjort med datorn eller laddaren.

Enkelt svar, jag undersöker inte funktionaliteten på en busshållplats. Vill jag undersöka varans skick fullt ut bestämmer jag en plats där jag kan göra det för det är mitt ansvar att undersöka varan jag köper. Föreslår säljaren en plats där jag inte kan göra det så går jag helt enkelt inte med på det. Och skulle jag lita på vad en säljare säger om en begagnad vara och sen visar sig något inte stämma, ja då hade jag helt enkelt funderat på vad jag kunde gjort annorlunda och gå vidare om jag inte undersökt varan ordentligt.

Säljarens första reaktion kan ju vara att visa goodwill och hjälpa till men när han får mer på fötterna att han inte behöver göra det kan han mycket väl ändra sin inställning.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Än en gång; "befintligt skick" betyder ingenting. Det gör ingen skillnad i vilka lagar som gäller.
Motbevisa mig gärna.

Ett visst underlag:
https://www.poflaw.se/vad-galler-vid-kop-av-begagnade-varor/

" Befintligt skick

Man säljer allt som oftast begagnade varor i befintligt skick. Det kan ses som en form av friskrivning som innebär att man får räkna med att varan inte är felfri.

Varan kan dock i vissa fall vara felaktig.

– Varan kan vara felaktig om det du köpt inte är vad säljaren utlovat. Till exempel om säljaren utlovat vissa saker, exempelvis standard på varan men att den inte överensstämmer med vad du får.
– Om varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, exempelvis utifrån vad varan kostade.
– Om säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som han eller hon kände till eller måste ha antagits känna till.

Skrivet av anon298854:

Hur vet vi att den inte gått sönder i det skedet när du kom hem med datorn och stoppade i laddaren samt pillat lite med den.
Den kan ju faktiskt gått sönder då.

Jag har utöver erbjudandet om att kompa för ny laddare, erbjudit säljaren få tillbaka laddare ( där det ska dokumenteras isåfall dess funktion), och skulle säljaren invända med att laddaren fungerar felfritt, så får jag väl påvisa min bevisning och då kanske hävda är fel med laptopens ström som då också ej stämmer överens med säljarens beskrivning av att allt fungerar.

Sannolikhet finns alltid, dock finns mer underlag ( som kan identifiera säljaren mer) som gör att jag avvaktar med den infot, men som stryker ytterligare att nåt kanske inte helt vart ok från start.

Skrivet av videopac:

Hur skall jag kunna bedöma det, vem har rätt i det här fallet? Hade det hänt mig så skulle jag lita på säljaren och om jag nu inte testat den innan köp så hade jag självklart inte kommit och gnällt i efterhand. Någon måtta får det väl finnas.

Men det var ju inget fulsälj i det här fallet. Om man hänger upp sig på en laddare som kostar några hundralappar att ersätta och som mycket väl kan ha fungerat utmärkt hos säljaren, ja då har man varit extremt skonad från verkligheten tidigare måste jag nog påstå. Har du aldrig handlat på distans någon gång, från privatperson?

Så om du skulle köpa en laptop begagnad, där säljare säger allt fungerar, ingen anmärkning, du kommer hem och ser att det inte fungerar som utlovat, skulle du lita mer på att säljaren har rätt och att det blivit knas när du fraktat/använt varan, och bara låta det gå, eller lita på att du gjort korrekt och att kanske säljaren inte varit helt ärlig/upptäckts dolda fel där säljaren ej undersökt korrekt innan avlämnande ?

Eller det faktum att vid påpekande, var säljare inte heller helt säker, och var redo till häva köp/avdrag som nu säljaren drar tillbaka i efterhand ? Skulle du tycka som köpare det är ok ?

Bra att veta inför framtida sälj till dig, skulle vara något knas i efterhand om jag säljer något till dig, kan jag alltid hänvisa till dina punkter !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Vissa skador som du säger, kan man ju se på plats ( jag startade bland annat laptopen), så för att du själv får lite insikt, hur hade du testat att en laptop laddare/laptop ström, fungerar i en busskur ?

Varför gick du med på att köpa den när du inte kunde testa laddaren då? Det var trots allt ditt val att köpa laddaren ändå. Varför mötas i en busskur? Ställde du inga krav innan köp? Köpte du laddaren eller följde den bara med? Hade priset varit orimligt om laddaren inte varit inbakat i paketet?

Förstår att detta bara är en principsak för dig men detta kan ju granskas i all oändlighet, ingen här kan säga att du har rätt eller fel utan att veta exakt vad NI sa/skrev/gjorde/tänkte när du köpte varan.

Men gå gärna vidare med detta och redovisa resultatet, blir intressant att se hur det fortlöper

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Gunior: Jag kommer dessvärre inte med så mycket tips för jag kan inte så mycket om detta. Men jag hakade upp mig lite på att testa i en busskur. Det är ju givetvis extremt svårt.

Dock måste jag nog säga att det finns inget som säger att du behöver göra en affär i en busskur så att du därför ej kan testa produkten på korrekt sätt. :/

Permalänk
Medlem

Säljaren påstår först enligt annons att allting fungerar (nutid). Hur kan hen påstå det om ännu inte ominstallerat laptop, och innan det påstått att den legat undan. Skillnad på fungerar och fungerat.

Laptopen startade jag igång för minst så smart är jag att kontrollera det ( inte minst med tanke på nu denna situation...), och där åter, inte kunnat testa laddare då jag förutsatte enligt säljare att allting fungerar. Säljaren har efter påståendet inte krävt att se laptopen eller laddaren ( för att utesluta ditt påstående om att jag KAN ha gjort något med laptopen/laddaren).

Så när du köper privat/från företag, så testar du alltid på plats med egna tillbehör som kan fastställa funktion ?

Säljaren må ha visat goodwill, men då isfall kanske nämna att det är tidsbegränsat eller inte dra tillbaka det när man till slut hittat en lösning, att säga man lovar lösa det för att sedan lösa det är inte bara fult, utan går emot en skriftlig överenskommelse. Hade jag vetat det blir så här, så hade jag direkt gått med på att häva köpet. Men, man lär sig.

Skrivet av Zmt:

Så när säljaren packar ned varan för att gå till mötesplatsen fungerar datorn och laddaren precis som beskrivet. Från att han testat till att du klagar har säljaren ingen aning om vad du gjort med datorn eller laddaren.

Enkelt svar, jag undersöker inte funktionaliteten på en busshållplats. Vill jag undersöka varans skick fullt ut bestämmer jag en plats där jag kan göra det för det är mitt ansvar att undersöka varan jag köper. Föreslår säljaren en plats där jag inte kan göra det så går jag helt enkelt inte med på det. Och skulle jag lita på vad en säljare säger om en begagnad vara och sen visar sig något inte stämma, ja då hade jag helt enkelt funderat på vad jag kunde gjort annorlunda och gå vidare om jag inte undersökt varan ordentligt.

Säljarens första reaktion kan ju vara att visa goodwill och hjälpa till men när han får mer på fötterna att han inte behöver göra det kan han mycket väl ändra sin inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Självklart kan man komma ned påstående att laddare kan pajat med mig på väg/i efterhand. Nu hur stor sannolikhet är det ?

Jag känner till riskerna med begagnad, och det är skillnad mellan garantier och lagstadgad rätt vilket är det som gäller i dessa fall. Visst skydd finns, annat inte.

Nyckelordet är fungerat, inte fungerar. Om säljaren ej undersökt varans skick korrekt eller inkorrekt fastställt dess skick, så kan hen lika gärna säga att funkade prima när sprillans ny, det är skicket innan avlämnandet som jag efterfrågar främst, och där har säljaren sagt, allt fungerar, inget som nämns om laddare/strömglapp.

Då ställer jag samma fråga till dig i enlighet med ditt krav på undersökningsplikt i en busskur, hur skulle du testa en PC komponent i en busskur ? Skulle du testa även när säljare säger att allt funkar, inget negativt ? Och att du förlitar dig på att annonsen är korrekt och säljaren pålitlig?

Hur stor sannolikhet? Säkert liten, men det är ju heller inte osannolikt att laddaren faktiskt fungerade för säljaren, kanske är det glapp och den legat på "rätt" sätt för säljaren.

Jag håller inte med om att du känner till riskerna med att handla begagnat, eller du verkar åtminstone inte varken lära dig eller ta konsekvenserna. Detta är åtminstone 3:e gången du köper en begagnad vara och påstår att säljaren luras (bara här på Sweclockers).

Jag förstår heller inte hur du kan arguemtera för att "säljaren har undersökningsplikt" men du sen inte verkar ha det? Skulle jag lita på att en annons är helt korrekt och lita helt på säljaren? Nej, men jag skulle göra vad jag kunde för att säkerställa att prylen är i det skick jag förväntar mig.

Om jag hade din inställning kring begagnatköp skulle jag i första hand köpa saker i butik istället. Men om jag absolut ville köpa något begagnat, då hade jag inte köpt en laptop i en busskur utan möjlighet att testa "allt". Samma sak om jag köpt ett grafikkort (och var som du), då hade jag släpat med mig burken jag ville använda det i och testat på plats innan jag lämnade över några slantar. Om du inte vill/orkar det: köp inte begagnat!

Jag kan inte lagen, men är 100% säker på att du inte kommer ha någon hjälp av den för att lösa tvister likt denna, oavsett vem som har rätt eller fel. Det rör sig om för små pengar för att det ska vara värt det. Oavsett vem som har rätt eller fel i detta kan ingen av er bevisa det ena eller det andra. Det du då behöver göra (återigen, om du absolut vill handla begagnat) är att fundera igenom hur du på förhand ska kunna undvika att bli "lurad" i framtiden.

Det här kommer inte vara sista gången du blir besviken och känner dig lurade om du fortsätter handla begagnat med den inställningen/tillvägagångssättet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Säljaren påstår först enligt annons att allting fungerar (nutid). Hur kan hen påstå det om ännu inte ominstallerat laptop, och innan det påstått att den legat undan. Skillnad på fungerar och fungerat.

Laptopen startade jag igång för minst så smart är jag att kontrollera det ( inte minst med tanke på nu denna situation...), och där åter, inte kunnat testa laddare då jag förutsatte enligt säljare att allting fungerar. Säljaren har efter påståendet inte krävt att se laptopen eller laddaren ( för att utesluta ditt påstående om att jag KAN ha gjort något med laptopen/laddaren).

Så när du köper privat/från företag, så testar du alltid på plats med egna tillbehör som kan fastställa funktion ?

Säljaren må ha visat goodwill, men då isfall kanske nämna att det är tidsbegränsat eller inte dra tillbaka det när man till slut hittat en lösning, att säga man lovar lösa det för att sedan lösa det är inte bara fult, utan går emot en skriftlig överenskommelse. Hade jag vetat det blir så här, så hade jag direkt gått med på att häva köpet. Men, man lär sig.

För säljaren kan ju datorn både fungerat när han använt den och sedan lagt undan den och fungerar när han testar den oavsett så enligt säljaren fungerar datorn som den ska inkl laddare när han säljer den.

Du borde helt enkelt undersökt dator och laddare vid köpet.

Köper jag begagnat privat så kommer jag undersöka det jag behöver undersöka för att veta att varan fungerar som beskrivet och som jag vill.
Köper jag från företag finns det andra lagar och regler som skyddar mig som köpare mer än när jag köper privat.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Varför gick du med på att köpa den när du inte kunde testa laddaren då? Det var trots allt ditt val att köpa laddaren ändå. Varför mötas i en busskur? Ställde du inga krav innan köp? Köpte du laddaren eller följde den bara med? Hade priset varit orimligt om laddaren inte varit inbakat i paketet?

Förstår att detta bara är en principsak för dig men detta kan ju granskas i all oändlighet, ingen här kan säga att du har rätt eller fel utan att veta exakt vad NI sa/skrev/gjorde/tänkte när du köpte varan.

Men gå gärna vidare med detta och redovisa resultatet, blir intressant att se hur det fortlöper

För att likt många andra, precis på Swecs, läser man en annons och förutsätter att saker är enligt annons korrekt, så tror jag dem flesta har föredragit mötas annanstans än i sitt hem/närmaste burk/strömuttag. Vänder man på det, som säljare, har man även skyldighet att be köpare att säkerställa funktion genom att testa. Jag testade laptopen, och blev inte "ombedd" att testa laddaren.

På samma sätt som när jag gjort flera affärer här, som säljare och köpare, har folk inte haft problem att mötas i busskur, tbanan och dylikt, och börjar man ta upp det som ett argument så förtjänar man som fulsäljare att i framtiden som köpare bli blåst nästa gång någon köper dess dyra pryl i en busskur med samma argumentation.

Hör gärna av mig hur det går. Dock som nämnt hos flera, är ju inte bara det rättsliga i detta ,utan att när säljaren utlovar något i efterhand så får man ju visst förtroende. Tror dem flesta skulle tjäna sig mer lugna när dem (minst skriftligt) får svar av säljare att om är något så löser man det. Det är ingen garanti, men gör en viss skillnad till skillnad från folk som inte säger så

Skrivet av Forsgren:

@Gunior: Jag kommer dessvärre inte med så mycket tips för jag kan inte så mycket om detta. Men jag hakade upp mig lite på att testa i en busskur. Det är ju givetvis extremt svårt.

Dock måste jag nog säga att det finns inget som säger att du behöver göra en affär i en busskur så att du därför ej kan testa produkten på korrekt sätt. :/

Självklart är det inget som säger att jag behöver göra det i en busskur, detsamma att flera möts upp i andra platser heller, men om säljaren tycker det är en acceptabel plats att mötas upp på, så bör detsamma gälla mig. Man kan lika gärna vända på det, hur många skulle tycka är ok att vid sälj, ta ut annan komponent i sin burk för att fastställa för säljaren att dess säljvara fungerar ?

Vissa gränser finns såklart och då får båda parterna gå med på vad som är ok och inte ok. Skulle säljaren säga att hen helst vill jag testar laddarna hemma hos hen, sure, så var dock inte fallet. Skulle jag be om det, vad skulle vara sannolikheten att jag får det ? Inte minst när även säljaren på plats efter betalning nämner att om något så löser vi det ( skriftligt därefter också).

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är ju om det fanns anledning att tro att laddaren fungerade bristfälligt när du testade datorn. Alltså: var batteriet tomt eller fulladdat? Om datorn var fulladdad lär säljaren hävda att laddaren fungerade utan problem eftersom datorn överlämnades fulladdad, och att det i så fall uppstått något problem efter att risken övergick till köparen. Jag håller dock med andra om att du hade kunnat begära att testa laddaren. Sett till några högskolepoäng JÖK tror jag att det blir ganska krångligt och troligen inte särskilt givande att driva detta vidare. Skriv upp det på lärdomskontot i stället. Om du menar att en fungerande laddare kostar 400 kronor så är det sisådär 15 minuter hos en jurist.

Och jag tvivlar på att din rättskyddsdel i försäkringen täcker att du ska stämma en laptopsäljare i Tingsrätten. Gången i det fallet är att du kontaktar ett rättsligt ombud, som kontaktar försäkringsbolaget för att se om det över huvud taget kan anses ingå i rättskyddsdelen. Även om det godkänns har du 20 procent självrisk att betala på ombudets timmar. Och även om du vinner kommer du ha lagt ner en massa tid på att driva ett ganska – om du ursäktar uttrycket – löjligt ärende.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

@Gunior: Fanns det något särskilt skäl till varför du valde att genomföra affären i en busskur? Det normala och rimliga kan jag tycka hade varit att genomföra affären på ett ställe där man faktiskt kan testa att produkten fungerar som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Hur stor sannolikhet? Säkert liten, men det är ju heller inte osannolikt att laddaren faktiskt fungerade för säljaren, kanske är det glapp och den legat på "rätt" sätt för säljaren.

Jag håller inte med om att du känner till riskerna med att handla begagnat, eller du verkar åtminstone inte varken lära dig eller ta konsekvenserna. Detta är åtminstone 3:e gången du köper en begagnad vara och påstår att säljaren luras (bara här på Sweclockers).

Jag förstår heller inte hur du kan arguemtera för att "säljaren har undersökningsplikt" men du sen inte verkar ha det? Skulle jag lita på att en annons är helt korrekt och lita helt på säljaren? Nej, men jag skulle göra vad jag kunde för att säkerställa att prylen är i det skick jag förväntar mig.

Om jag hade din inställning kring begagnatköp skulle jag i första hand köpa saker i butik istället. Men om jag absolut ville köpa något begagnat, då hade jag inte köpt en laptop i en busskur utan möjlighet att testa "allt". Samma sak om jag köpt ett grafikkort (och var som du), då hade jag släpat med mig burken jag ville använda det i och testat på plats innan jag lämnade över några slantar. Om du inte vill/orkar det: köp inte begagnat!

Jag kan inte lagen, men är 100% säker på att du inte kommer ha någon hjälp av den för att lösa tvister likt denna, oavsett vem som har rätt eller fel. Det rör sig om för små pengar för att det ska vara värt det. Oavsett vem som har rätt eller fel i detta kan ingen av er bevisa det ena eller det andra. Det du då behöver göra (återigen, om du absolut vill handla begagnat) är att fundera igenom hur du på förhand ska kunna undvika att bli "lurad" i framtiden.

Det här kommer inte vara sista gången du blir besviken och känner dig lurade om du fortsätter handla begagnat med den inställningen/tillvägagångssättet.

Exakt, och det får även väl säljaren ha i åtanke. Vad är mest sannolikt, att en laptop man lagt undan X antal tid, som skrivs allting fungerar, dagen efter visar sig ha problem och det är köparens fel ? Jag kräver inte heller något orimligt och säljaren var ju villig till det initialt, även häva köpet, eller tycker du man ska ändra sådana överenskommelser före/under/efter köp ?

Om det är glapp, eller det måste ligga i ett visst läge, så är det sådant som är relevant när man beskriver skicket i annonsen. Säljaren har ju även erkänt att han inte är säker och det är något han missat, då han som nämnt, haft det undanlagd och inte fastställt det i nutid (innan köp) , dvs att laddare/laptop fungerar, till skickat från fungerat, dåtid. Säljaren beskriver som " allting funkar".

Jag känner till riskera, och har gjort många beg köp här och annanstans, och du får det att låta som att varje sak eller gång är något jag anmärker, vilket är motsatsen, finns säkerligen andra som också har liknande erfarenheter men bara för att dem inte hörs, betyder att dem inte finns.

Se det istället som något bra att det drabbar mig och inte " dig", för ju fler som det drabbar än själv, ju mer kan det bli åtgärd på annonser utan egen bekostnad. Dvs det är lätt att ta säljarens sida som du gör nu, men dagen du hamnar i min sits i något dyrare, då vänds din egen argumentation emot dig, så här handlar det mer om vad som är rätt, än vem som har rätt.

Självklart jag inte litar 100 %, därför jag testade bland annat laptop på plats, hade jag haft en laptoppowerbank att koppla in laddare i, hade jag gärna gjort det, med samma argumentation som att när köpt pc komponenter, burit med mig en burk att testa det i. Gränser finns till viss del.

Skulle säljare sälja i befintligt skick och osäker på funktion, hade jag varit med försiktigt, men förutsätter med vissa undantag, att säljare med viss annonstext är mer trovärdiga. Betyder inte man blir helt blåst, för då frågar jag dig, gör du köpekontrakt på alla begagnad affärer du gör ? För även det är en viss sak som efterfrågas. Det är lätta att säga vad andra ska göra, när man själv kanske inte gör det, och oavsett mina potentiella brist om så må vara, friskriver inte säljare från ansvar.

Det stämmer absolut att det lär inte vara sista gången man blir blåst eller besviken, jag fortsätter för att det är inte eller första eller sista gången man genomför en korrekt god affär med grundtanken att båda parterna är ärliga. Om du inställning är att vara benhård för att folk luras eller 100 % sannolikt luras, ändrar inte dina eller mina chanser att detsamma kan hända oss båda. Det är mer när du trots alla dina åtgärder, ändå blir blåst, som det lär svida ännu mer.

Skillnaden då... är att säljaren kan hävda att allt gjorts korrekt. Då biter du i det sura äpplet rejält.

Skrivet av Zmt:

För säljaren kan ju datorn både fungerat när han använt den och sedan lagt undan den och fungerar när han testar den oavsett så enligt säljaren fungerar datorn som den ska inkl laddare när han säljer den.

Du borde helt enkelt undersökt dator och laddare vid köpet.

Köper jag begagnat privat så kommer jag undersöka det jag behöver undersöka för att veta att varan fungerar som beskrivet och som jag vill.
Köper jag från företag finns det andra lagar och regler som skyddar mig som köpare mer än när jag köper privat.

Permalänk
Medlem

Till Er som försvarar säljare som kränger defekta varor, varför?
Detta inkluderar svar som: "Gå vidare bla bla bla".

Den information man har i detta fall är köparens version, det är därmed den ENDA informationen du kan utgå från, inte uppgjorda scenarion eller eget spekulerande. Om det är sant eller inte saknar relevans.

Enbart för att något sker betyder det inte att det skall accepteras.
Skulle Ni t ex acceptera och gå vidare om jag sålde något till Er för 150:-, men det enda jag skickade var en sten? Skulle Ni bara gå vidare och "ja ja, får dra lärdom av det"?

I så fall, jag har massor av saker jag kan sälja Er för 150:-

Vore det inte rätt trevligt att kunna köpa begagnade varor som faktiskt är som beskrivna?
Garantin är den största faktorn (enligt mig) man ger upp som köpare av begagnade varor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Till Er som försvarar säljare som kränger defekta varor, varför?
Detta inkluderar svar som: "Gå vidare bla bla bla".

Den information man har i detta fall är köparens version, det är därmed den ENDA informationen du kan utgå från, inte uppgjorda scenarion eller eget spekulerande. Om det är sant eller inte saknar relevans.

Enbart för att något sker betyder det inte att det skall accepteras.
Skulle Ni t ex acceptera och gå vidare om jag sålde något till Er för 150:-, men det enda jag skickade var en sten? Skulle Ni bara gå vidare och "ja ja, får dra lärdom av det"?

I så fall, jag har massor av saker jag kan sälja Er för 150:-

Vore det inte rätt trevligt att kunna köpa begagnade varor som faktiskt är som beskrivna?
Garantin är den största faktorn (enligt mig) man ger upp som köpare av begagnade varor.

Hur vet du att varan var defekt vid tillfälle av försäljning?
Köparen har inte undersökt varan simple as that.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrophor:

Till Er som försvarar säljare som kränger defekta varor, varför?
Detta inkluderar svar som: "Gå vidare bla bla bla".

Den information man har i detta fall är köparens version, det är därmed den ENDA informationen du kan utgå från, inte uppgjorda scenarion eller eget spekulerande. Om det är sant eller inte saknar relevans.

Enbart för att något sker betyder det inte att det skall accepteras.
Skulle Ni t ex acceptera och gå vidare om jag sålde något till Er för 150:-, men det enda jag skickade var en sten? Skulle Ni bara gå vidare och "ja ja, får dra lärdom av det"?

I så fall, jag har massor av saker jag kan sälja Er för 150:-

Vore det inte rätt trevligt att kunna köpa begagnade varor som faktiskt är som beskrivna?
Garantin är den största faktorn (enligt mig) man ger upp som köpare av begagnade varor.

Nu har ju ärendet beskrivits i ganska stor detalj av trådstartaren. Det jag (med flera) konstaterar är att det 1) är svårt att driva en stämning utifrån det lagrum som finns i det här fallet – bevismässigt 2) och att det inte ger särskilt stor vinning i slutändan. Även om du vinner en tingsrättsförhandling och ombudskostnaderna blir betalda kommer du som målsägande ha lagt ner massor av tid och energi på vad? 400 kronor? För egen del är det ungefär en halvtimme. Då har jag väsentligt viktigare saker att göra än att försöka sätta dit någon på ett principärende som kan gå hur som helst.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Frågan är ju om det fanns anledning att tro att laddaren fungerade bristfälligt när du testade datorn. Alltså: var batteriet tomt eller fulladdat? Om datorn var fulladdad lär säljaren hävda att laddaren fungerade utan problem eftersom datorn överlämnades fulladdad, och att det i så fall uppstått något problem efter att risken övergick till köparen. Jag håller dock med andra om att du hade kunnat begära att testa laddaren. Sett till några högskolepoäng JÖK tror jag att det blir ganska krångligt och troligen inte särskilt givande att driva detta vidare. Skriv upp det på lärdomskontot i stället. Om du menar att en fungerande laddare kostar 400 kronor så är det sisådär 15 minuter hos en jurist.

Och jag tvivlar på att din rättskyddsdel i försäkringen täcker att du ska stämma en laptopsäljare i Tingsrätten. Gången i det fallet är att du kontaktar ett rättsligt ombud, som kontaktar försäkringsbolaget för att se om det över huvud taget kan anses ingå i rättskyddsdelen. Även om det godkänns har du 20 procent självrisk att betala på ombudets timmar. Och även om du vinner kommer du ha lagt ner en massa tid på att driva ett ganska – om du ursäktar uttrycket – löjligt ärende.

Jag testade laddaren i flera omgångar och olika tillfällen, samt egen original och universal, är endast det som medföljde som inte fungerar korrekt, dvs glappar i laddning till inget alls. Det utesluter inte heller att laptopen om viss defekt, pajar laddare och att med tiden kan hända detsamma med mina egna laddare. Nu har man inte hamnat där ännu, utan enbart laddaren.

Redan tidigare haft liknande situationen där det varit enkelt att till slut använda sig av först Kronofogden, och då blir det lite andra bullar hos den andra parten, och det är synd att man måste behöva gå så långt för att få rätt, lika mycket som den andra parten att göra rätt från sig.

Din inställning att det är ett löjligt ärende även vid vinst, gör att polisen med samma tanke låta sådant fortgå, och dagen då polisen lägger ner ditt framtida ärende, är då man inte tycker det är lika löjligt längre. Lite som mycket, att agera på det sättet med köpare/säljare, är inte ok oavsett.

Skrivet av joakim99:

@Gunior: Fanns det något särskilt skäl till varför du valde att genomföra affären i en busskur? Det normala och rimliga kan jag tycka hade varit att genomföra affären på ett ställe där man faktiskt kan testa att produkten fungerar som det är tänkt.

Av samma anledning som andra säljare och köpare tycker det är ok att mötas upp på andra platser än där man än mer kan testa en produkt. När du köper begagnad pc del, tar du med dig egen burk eller ber person X att demontera sin för att du ska testa annonsvaran ?

Eller gör du som dem flesta och tar prylen i sin kartong/annan skydd och tackar för dig ? Folk lever inte alltid som dem lär, och likväl som jag må inte vara ett undantag, lär du inte vara det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Hur vet du att varan var defekt vid tillfälle av försäljning?
Köparen har inte undersökt varan simple as that.

Eftersom den enda information du har att utgå från är det säljaren har beskrivit.
I den framgår att säljaren varit osäker på funktion.

Är det sant? Inte relevant, Allt annat är ren spekulation då ingen annan information finns tillgänglig, simple as that.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Eftersom den enda information du har att utgå från är det säljaren har beskrivit.
I den framgår att säljaren varit osäker på funktion.

Är det sant? Inte relevant, Allt annat är ren spekulation då ingen annan information finns tillgänglig, simple as that.

Det man får ut av säljarens osäkerhet är att den kan fungera och den kan även vara defekt.
Inte att den är defekt eller att den fungerar.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Avstängd

fascinerande tråd...

Med viss risk för att vara OT, men många inklusive ägaren förstår sig inte på hur lagen används.

1. påstående måste BEVISAS - det finns här ingen anledning att tro på Gunior, eller säljare,

2. i tvister kan de bli ord mot ord, eller tolkning av domstol - återigen, har de ingen specifik anledning att tro på Gunior mer än på säljare, av vad som framgår i tråden...

så, hela tråden handlar om folk som behöver prata av sig

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Till Er som försvarar säljare som kränger defekta varor, varför?
Detta inkluderar svar som: "Gå vidare bla bla bla".

Den information man har i detta fall är köparens version, det är därmed den ENDA informationen du kan utgå från, inte uppgjorda scenarion eller eget spekulerande. Om det är sant eller inte saknar relevans.

Enbart för att något sker betyder det inte att det skall accepteras.
Skulle Ni t ex acceptera och gå vidare om jag sålde något till Er för 150:-, men det enda jag skickade var en sten? Skulle Ni bara gå vidare och "ja ja, får dra lärdom av det"?

I så fall, jag har massor av saker jag kan sälja Er för 150:-

Vore det inte rätt trevligt att kunna köpa begagnade varor som faktiskt är som beskrivna?
Garantin är den största faktorn (enligt mig) man ger upp som köpare av begagnade varor.

Om jag köpte en sten av dig för 150:- i en busskur utan att testa stenens funktion, för att sedan komma hem och koppla in stenen i ett vägguttag och märka att stenen var glapp, så hade jag faktiskt gått vidare och köpt en annan sten för 150:-.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Gunior: Det lättaste och naturligast är att du använder någon av dina två fungerande laddare du har hemma nu och går vidare med ditt liv.

Permalänk

Tyvärr är jag oxå på säljarens sida. Köparens ansvar när man köper begagnat. Hade jag varit sökare så hade jag sagt från början att det var tråkigt att den inte fungerade men från min sida är det case closed. Om det nu var så att säljaren visste att den var trasig så är det inte helt schysst men köparen har ändå undersökningsplikt. Köper jag saker för över 1000kr ska det finnas kvitto med garanti. Jag köpte ett 780Ti för 800kr. Höll i 6 veckor. Sålde det för 550kr men skrev att det blev random frysningar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Nu har ju ärendet beskrivits i ganska stor detalj av trådstartaren. Det jag (med flera) konstaterar är att det 1) är svårt att driva en stämning utifrån det lagrum som finns i det här fallet – bevismässigt 2) och att det inte ger särskilt stor vinning i slutändan. Även om du vinner en tingsrättsförhandling och ombudskostnaderna blir betalda kommer du som målsägande ha lagt ner massor av tid och energi på vad? 400 kronor? För egen del är det ungefär en halvtimme. Då har jag väsentligt viktigare saker att göra än att försöka sätta dit någon på ett principärende som kan gå hur som helst.

Håller fullständigt med dig om att det kan vara väldigt svårt att driva, samt låg vinning, om någon.
Personligen hade även jag suckat en del och gått vidare, vilket i sig bidrar till att vissa säljare kommer fortsätta med beteendet att kränga skit och hoppas på att ingen gör något åt saken. "Scammers" som håller enskilda transaktioner låga gör exakt samma sak, 250:- orkar inte de flesta inte bråka om, men för en Scammer är det...säg... 250x100, vilket är en rätt trevlig summa, för de flesta
(Summan är helt tagen ur luften, den kan vara både högre och lägre.)

Men är den påstådda mailkonversation korrekt där säljaren medger okänd funktion... ökar chanserna en del
Säljaren har även gått med på att lösa situationen för att sedan ändra sig.

Det mitt inlägg riktar sig mot är acceptansen av säljare som säljer dynga och där köparen får skit för att han inte vill acceptera det.
Vad som är sant eller inte i denna "affär" kan ingen av oss veta, därav kan man endast utgå från den information som finns tillgänglig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Om jag köpte en sten av dig för 150:- i en busskur utan att testa stenens funktion, för att sedan komma hem och koppla in stenen i ett vägguttag och märka att stenen var glapp, så hade jag faktiskt gått vidare och köpt en annan sten för 150:-.

Jag råkar inte vara anträffbar, endast frakt. Ingen som köper begagnat via distans?
Eller är det värre att skicka en sten istället för <insert vara för 150:-> än att sälja en defekt vara i en busskur?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Det man får ut av säljarens osäkerhet är att den kan fungera och den kan även vara defekt.
Inte att den är defekt eller att den fungerar.

Men såldes inte med en beskrivning som t ex: osäker funktion.
Detta framkommer efter köpet genomförts.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag råkar inte vara anträffbar, endast frakt. Ingen som köper begagnat via distans?
Eller är det värre att skicka en sten istället för <insert vara för 150:-> än att sälja en defekt vara i en busskur?

Då vill jag inte köpa stenen, letar vidare.

Självklart gör folk det, betyder det att det är klokt och att man bör göra det? Hade ingen gjort det hade ingen kunnat tjäna pengar på att lura folk heller.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Men såldes inte med en beskrivning som t ex: osäker funktion.
Detta framkommer efter köpet genomförts.

Fair enough.
Det kvittar ju dock och något vi inte får reda på eftersom köparen inte testade funktionen vid köp.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Då vill jag inte köpa stenen, letar vidare.

Självklart gör folk det, betyder det att det är klokt och att man bör göra det? Hade ingen gjort det hade ingen kunnat tjäna pengar på att lura folk heller.

Betyder det att sådant bör accepteras?
Personligen är jag också väldigt försiktig, känner jag mig lite osäker eller en känsla av att något inte stämmer så genomför jag inte köpet. Man minimerar risken helt enkelt, men det betyder inte att lura människor bör accepteras på någon nivå.

Det vore högst trevligt att helt osett och otestat kunna köpa något begagnat och varan visar sig både som beskriven och fungera utmärkt, såvida man nu inte köpt en defekt vara - som även beskrivs som defekt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Av samma anledning som andra säljare och köpare tycker det är ok att mötas upp på andra platser än där man än mer kan testa en produkt. När du köper begagnad pc del, tar du med dig egen burk eller ber person X att demontera sin för att du ska testa annonsvaran ?

Eller gör du som dem flesta och tar prylen i sin kartong/annan skydd och tackar för dig ? Folk lever inte alltid som dem lär, och likväl som jag må inte vara ett undantag, lär du inte vara det heller.

Jag har aldrig i hela mitt liv köpt en begagnad datorprodukt. När jag har köpt andra saker begagnat har jag kontrollerat att de har fungerat i samband med att jag genomför köpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Till Er som försvarar säljare som kränger defekta varor, varför?
Detta inkluderar svar som: "Gå vidare bla bla bla".

Den information man har i detta fall är köparens version, det är därmed den ENDA informationen du kan utgå från, inte uppgjorda scenarion eller eget spekulerande. Om det är sant eller inte saknar relevans.

Enbart för att något sker betyder det inte att det skall accepteras.
Skulle Ni t ex acceptera och gå vidare om jag sålde något till Er för 150:-, men det enda jag skickade var en sten? Skulle Ni bara gå vidare och "ja ja, får dra lärdom av det"?

I så fall, jag har massor av saker jag kan sälja Er för 150:-

Vore det inte rätt trevligt att kunna köpa begagnade varor som faktiskt är som beskrivna?
Garantin är den största faktorn (enligt mig) man ger upp som köpare av begagnade varor.

Försvarar säljaren? Snarare att jag försöker förklara för köparen att man tar vissa risker när man köper begagnat och är det så att man inte testat varan innan köp så står man sig i praktiken slätt om det visar sig att det är något som inte fungerar.

I det aktuella fallet så har vi bara köparens ord, och ärligt talat så blir jag lite konfunderad över en köpare som uppför sig som denna gör, så frågan är varför vi skall lita på det till 100%. Jag skulle tro att båda kan ha rätt i det här fallet. Det har fungerat för säljaren och varför skall han tro på att köparen inte gjort något som fått laddaren att sluta fungera, det har inte fungerat för köparen och det kan vara så att den faktiskt gått sönder efter försäljningen.

Så jag förstår ärligt talat inte varför säljaren i det här fallet skulle ta tillbaka en defekt laddare (som alltså innan fungerat för denne).

Skrivet av Gunior:

Så om du skulle köpa en laptop begagnad, där säljare säger allt fungerar, ingen anmärkning, du kommer hem och ser att det inte fungerar som utlovat, skulle du lita mer på att säljaren har rätt och att det blivit knas när du fraktat/använt varan, och bara låta det gå, eller lita på att du gjort korrekt och att kanske säljaren inte varit helt ärlig/upptäckts dolda fel där säljaren ej undersökt korrekt innan avlämnande ?

Eller det faktum att vid påpekande, var säljare inte heller helt säker, och var redo till häva köp/avdrag som nu säljaren drar tillbaka i efterhand ? Skulle du tycka som köpare det är ok ?

Bra att veta inför framtida sälj till dig, skulle vara något knas i efterhand om jag säljer något till dig, kan jag alltid hänvisa till dina punkter !

Det kan du alltid göra, jag skulle ärligt talat inte bråka om en sådan sak. Det är alltid en risk man tar, speciellt om man köper på distans (vilket jag oftast gör). Säljer även på distans och är det så att något fungerat innan försäljning och köparen sedan kommer och hävdar att den inte gör det så skulle jag ärligt talat bli mycket tveksam till köparens ärlighet.

Jag har köpt en hel del här på forumet och även på både sälj- och auktionssiter och det är så att ibland så kan det bli problem med något och det är en risk som jag har med i beräkningen när jag köper. Säljer också en del och det fungerar oftast helt utan problem.

Släpp det här ärendet nu och gå vidare. Du kommer inte att ha något för att framhärda i dessa dumheter.