Disney+ får högre månadskostnad i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Disney+ får högre månadskostnad i Sverige

Disneys strömningstjänst lanseras i Sverige till sommaren med en månadskostnad något över det internationella snittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara tvärt om i dessa tider?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven
Inte för den här typen av tjänsten det är högsäsong för bolagen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Borde det inte vara tvärt om i dessa tider?

Och varför dyrare i norden där infrastruktur är ganska mycket bättre än resterande av Europa?
Är det för att medelinkomsten är högre här och de därmed räknar med att 10kr hit o dit är ingenting?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

..of course it does...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och varför dyrare i norden där infrastruktur är ganska mycket bättre än resterande av Europa?
Är det för att medelinkomsten är högre här och de därmed räknar med att 10kr hit o dit är ingenting?

Det och sen vet jag inte om det är justerat för olika moms/V.A.T i de olika länderna.

Permalänk
Medlem

Varenda gång det kommer på tal så verkar det som att folk glömmer att vi har 25% moms på det mesta här i Sverige. $7 * 1.25 ~ 85kr.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Varenda gång det kommer på tal så verkar det som att folk glömmer att vi har 25% moms på det mesta här i Sverige. $7 * 1.25 ~ 85kr.

Det hade ju inte blivit en artikel om man brydde sig om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Varenda gång det kommer på tal så verkar det som att folk glömmer att vi har 25% moms på det mesta här i Sverige. $7 * 1.25 ~ 85kr.

UK (England i detta fall, osäker på övriga) har väl 20% moms och 7 * 1,2 = 8.4 men de betalar ändå 75?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi har makten, om ingen jävler köper skiten så kommer de tvingas sänka priset. Jag kommer i alla fall vara en av de som inte kommer att lägga pengar på skiten.

Permalänk
Medlem

De har en kostnad på att översätta allt med svensk text. Den kostnaden ska lilla landet Sverige dela på. I Tyskland är det exakt samma jobb att översätta, men 10ggr fler som delar på kostnaden.

Samma princip gäller reklam och annat lokaliserat material. Så jag tycker inte det är konstigt att vi betalar mer.

(Angående moms... Resten av EU pröjsade ju 75 kr o de har också moms)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inte ens en hundring, men hoppas de har en UHD-variant också med samtidig access från flera enheter, som netflix. Det vore smutt. Kan tänka mig att pynta runt 200/mån

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De har en kostnad på att översätta allt med svensk text. Den kostnaden ska lilla landet Sverige dela på. I Tyskland är det exakt samma jobb att översätta, men 10ggr fler som delar på kostnaden.

Samma princip gäller reklam och annat lokaliserat material. Så jag tycker inte det är konstigt att vi betalar mer.

(Angående moms... Resten av EU pröjsade ju 75 kr o de har också moms)

Kan jag köpa utan översättning då jag inte bryr mig om text?

Permalänk
Medlem

Kommer det gå att dela abonnemanget som med Netlix?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Varenda gång det kommer på tal så verkar det som att folk glömmer att vi har 25% moms på det mesta här i Sverige. $7 * 1.25 ~ 85kr.

Man kan jämföra med EU-länder som har mer liknande moms. Tyskland har 19% och Disney+ kostar €6,99, vilket är ungefär 76 kronor. Lägg på några procent till och det blir strax över 80kr. Det blir rätt liten skillnad i alla fall, möjligen ett par kronor dyrare.

Permalänk
Medlem

Om det verkligen handlade om översättningskostnaden skulle de kunna erbjuda den amerikanska tjänsten rakt av, utan översättning, till det amerikanska priset (omräknat till svensk valuta och med moms). Jag tror att säkert hälften av alla potentiella kunder hade köpt den varianten i så fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

nej tack finns ju inget nytt här bara gamla serier o filmer.

Permalänk
Medlem

Går det att välja att se utan extra censurer som de editerat in på vissa filmer / serier på tjänsten?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad ett dugg.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kommer undvika Disney+ tills de slutar modifiera innehållet i filmer och serier. Att ta bort "sex" scenen från Avatar och censurera en rumpa som redan täcks av karaktärens långa hår visar hur lågt de potentiellt kan sjunka för att göra allt barnvänligt. Hade de haft rättigheterna skulle det inte förvåna mig om de färglägger Schindler's List och tar bort halva innehållet för att 7-åringar ska kunna se filmen.

Permalänk
Avstängd

Tänkte köra en provperiod så man hinner kolla genom alla Star Wars filmer och sen behöver jag inte ha skiten längre. Borde hinna fixa det om det blir en gratismånad och inte två veckor eller nåt sånt dumt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpeters:

Kommer undvika Disney+ tills de slutar modifiera innehållet i filmer och serier. Att ta bort "sex" scenen från Avatar och censurera en rumpa som redan täcks av karaktärens långa hår visar hur lågt de potentiellt kan sjunka för att göra allt barnvänligt. Hade de haft rättigheterna skulle det inte förvåna mig om de färglägger Schindler's List och tar bort halva innehållet för att 7-åringar ska kunna se filmen.

Så farligt är det ju inte att sex censureras enligt mig. Är du ute efter att kika på rumpor och tuttar finns det andra ställen att strömma ifrån ofta gratis också.
Men visst skulle de kunna erbjuda båda versioner så att om man slår på ett barnläge, så får man den censurerade varianten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De har en kostnad på att översätta allt med svensk text. Den kostnaden ska lilla landet Sverige dela på. I Tyskland är det exakt samma jobb att översätta, men 10ggr fler som delar på kostnaden.

Samma princip gäller reklam och annat lokaliserat material. Så jag tycker inte det är konstigt att vi betalar mer.

(Angående moms... Resten av EU pröjsade ju 75 kr o de har också moms)

I Tyskland måste de dessutom dubba. Aldrig sett tysk TV med undertext. I och för sig barnprogram dubbas ju i Sverige med så i det här fallet kanske det inte är någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så farligt är det ju inte att sex censureras enligt mig. Är du ute efter att kika på rumpor och tuttar finns det andra ställen att strömma ifrån ofta gratis också.
Men visst skulle de kunna erbjuda båda versioner så att om man slår på ett barnläge, så får man den censurerade varianten.

Jag har själv inget intresse för att abonnera på Disney för att få se rumpor, men när amerikansk puritanism och dubbelmoral (varför är våld mer barnvänligt?) kommer i vägen och börjar peta i konsten i efterhand så tycker jag också att det blir unket.

Eller allt petande i efterhand, för den delen. T ex Star Wars och George Lucas många versioner.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt, inga internationella företag vill sitta med SEK och tar därför ut en marginal.
Apple använder redan en omvandlingskurs på 1 USD = 12 SEK för svensk prissättning.

Permalänk
Medlem

Frågan är om de kommer sända de klassiska 90tals Disney serierna (DuckTales, luftens hjältar etc) med original svensk dubbning eller om de ens kommer finnas tillgängliga...

Då kanske de kunde vara värt en sväng med Disney+ också men annars är det för många tjänster redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

UK (England i detta fall, osäker på övriga) har väl 20% moms och 7 * 1,2 = 8.4 men de betalar ändå 75?

Vänta bara tills du börjar jämföra priset på mat och dryck på restauranger/krogar jämfört med utomlands...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har redan Netflix HBO Nordic, Prime Video och Youtube Premium så behöver verkligen inte en till. Börjar bli väldigt dyrt redan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vänta bara tills du börjar jämföra priset på mat och dryck på restauranger/krogar jämfört med utomlands...

Haha jo, vi har väldigt hög skatt och avgifter samt priser kontra andra länder men i detta fall är det en digital produkt som kostar i grund samma överallt förutom just momsen som är 5% skillnad. Det är vad vi fokuserar på här. 1 KG mjöl i sverige kostar kanske 20-25kr medan i polen kostar det 4.5 kr. (Påhittade priser).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om 85 kr/mån är för hög. Om det finns marginella skillnader jämfört med andra länder spelar väl ingen roll? Det vettiga måste ju vara att jämföra med övriga utbudet som finns i Sverige? Eller knappt det förresten. Det enda som borde spela någon roll är om det är värt 85 kr/mån för det innehåll som finns.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson