Western Digital smyger ut sämre teknik i NAS-hårddiskar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Du vet nog inte riktigt vad du pratar om.

Min första reaktion på ditt inlägg var att du måste ha råkat citera mig av misstag istället för ett annat inlägg, men jag hittar inte riktigt vilket annat inlägg du skulle kunna tänkas svara på, så jag får försöka ta det här bit för bit.

Skrivet av Dinkefing:

Är man seriös köper man inte en NAS-disk där de inte markerar vad det är för typ av disk SMR eller CMR.
Enterprisediskar måste de specifikt markera vad för typ av disk det är annars förlorar de helt förtroendet, det vill säga en dödsdom. NAS-diskar är oftast gjorda för konsumenter och är inte alls på långa vägar lika viktigt att specificera dess tekniska specifikationer.

På vilket sätt motsäger det något jag skrev?

Citat:

Säg mig en SSD-disk på 10TB eller mer som en vanlig konsument skulle ha råd med? Dina argument håller inte och är inte grundade i verkligheten för en vanlig konsument.

Säg mig den vanliga konsument som behöver hög kontinuerlig skrivprestanda på ett filbibliotek på 10 TB?

Att sedan vissa SMR-diskar inte funkar bra med vissa RAID-lösningar har inget med SMR-tekniken som helhet att göra. Det är en ren produktkompatibilitetsfråga. Där måste de som tillverkar NAS:ar och RAID-kontrollers ta sitt ansvar att se till att deras produkter hänger med i teknikutvecklingen.

Till sist vill jag flika in att RAID ofta är fel lösning för en vanlig konsument. RAID är inte en backup. Det är bättre att ha två fristående diskar och backa upp från den ena till den andra.

RAID är en lösning för hög tillgänglighet, vilket hos en konsument skulle betyda att om en hårddisk dör mitt i att du streamar dina hemvideos från NAS:en så fortsätter streamen att funka. Om du råkar radera en fil eller om något blir korrupt på ditt filsystem så ser RAID-till att det felet direkt uppstår på båda diskarna.

Permalänk
Medlem

@TechWolf: Tack! Låter genomförbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp Osmotiskt tryck, är det jag tänker på.
Vet inte hur lång tid det tar att tömma disken, det räcker nog garantitiden ut, men vad händer sedan?

Dels blir det verkligen frågan om att arbeta mot en tryckskillnad(*), dels tror jag inte att läckaget kan bli särskilt stort eftersom höljet inte är avsett att släppa ut gasen. Tror inte det blir märkbart undertryck förrän efter flera decennier.
Heliumläckage är märkbart i exemplet stirlingmotor, när det inre trycket är rejält högt och cylindertoppen glödande het.

(*) Det är inte osannolikt att man väljer att ha ett visst övertryck på heliumet, både för att hålla innanmätet rent och för att kunna tillåta ett visst läckage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Till sist vill jag flika in att RAID ofta är fel lösning för en vanlig konsument. RAID är inte en backup. Det är bättre att ha två fristående diskar och backa upp från den ena till den andra.

RAID är en lösning för hög tillgänglighet, vilket hos en konsument skulle betyda att om en hårddisk dör mitt i att du streamar dina hemvideos från NAS:en så fortsätter streamen att funka. Om du råkar radera en fil eller om något blir korrupt på ditt filsystem så ser RAID-till att det felet direkt uppstår på båda diskarna.

Dagens, nej, årets post vad gäller lagring. Citerar dig bara för att understryka hur viktigt detta är.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Deo: bra artikel, tack för den!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv

Sitter med 12st WD Red 4TB i en NAS jag har. En gick sönder i slutet av förra året, gjorde självklart en RMA och fick sedan en WD40EFRX i utbyte. Den är som jag förstått inte påverkad av den här nya förändringen?

Oavsett så kan jag säga att det helt klart inte blir WD-diskar till nästa NAS om de fortsätter med sånt här fulspel. Då väljer jag annat varumärke.

Permalänk
Skrivet av anon265474:

Sitter med 12st WD Red 4TB i en NAS jag har. En gick sönder i slutet av förra året, gjorde självklart en RMA och fick sedan en WD40EFRX i utbyte. Den är som jag förstått inte påverkad av den här nya förändringen?

Oavsett så kan jag säga att det helt klart inte blir WD-diskar till nästa NAS om de fortsätter med sånt här fulspel. Då väljer jag annat varumärke.

Jag håller med. Jag har 25 stycken 8-14TB i min server och även om jag kan läsa på och navigera runt detta så retar det upp mig nåt förbaskat att de gör så här. Om de inte kryper till korset och deklarerar klart och tydligt i framtiden vilka som kör smr eller ej så blir det Toshiba för mig. De snurrar i 7200rpm och blir lite varmare vilket är lite sämre för mig men det är bättre diskar.

Permalänk

Mina senaste 6 TB diskar är SMR..

Snubblade över detta problemet nu, var inte medveten om detta. Jag köpte 2 nya WD Red 6 TB i november förra året och såg nu att de är av modellen WD60EFAX så antar att de är SMR. Är det någon som haft SMR och lyckats byta ut de mot diskar med CMR?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Snubblade över detta problemet nu, var inte medveten om detta. Jag köpte 2 nya WD Red 6 TB i november förra året och såg nu att de är av modellen WD60EFAX så antar att de är SMR. Är det någon som haft SMR och lyckats byta ut de mot diskar med CMR?

Vad är ditt problem som uppstått då? Har du märkt av något? Pajat redan?

Permalänk

@slusk: Har inte gått sönder men hastigheten sjunker efter ett tag på stora filöverföringar, även om jag slår av min SSD jag har som ZIL. När jag kör över nätverket så maxar jag 1 Gbit med 112 Mb/s och sen går det ner till 10-20 Mb/s.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@knorrrhane: Segt.
Jag har WD30EFRX diskar som tur är så behöver inte tänka på detta..
men du kan ju alltid kontakta firman du köpte dom på och höra.

Permalänk

@slusk: Ja, skall ringa WD imorgon och höra med Inet också. Hade varit intressant att byta ut de 2 diskarna till några med CMR och se exakt vad det blir skillnad men får se vad de säger!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

@slusk: Har inte gått sönder men hastigheten sjunker efter ett tag på stora filöverföringar, även om jag slår av min SSD jag har som ZIL. När jag kör över nätverket så maxar jag 1 Gbit med 112 Mb/s och sen går det ner till 10-20 Mb/s.

Vad jag vet om SMR är väl problemet främst vid många små och fragmenterade filer. Stora filer ska det väl knappt märkas på vad jag vet

Permalänk

@medbor: problemet är värre vid många små filer och värst vid resilvering vad jag förstår, men stora filer kan också vara långsammare enligt serve the home: https://www.servethehome.com/wd-red-smr-vs-cmr-tested-avoid-r...

jag vill gärna inte vänta flera dagar om jag skulle behöva göra resilver heller.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad jag vet om SMR är väl problemet främst vid många små och fragmenterade filer. Stora filer ska det väl knappt märkas på vad jag vet

Så länge filsystemet skriver linjärt i stora grupper fungerar resonemanget - men vid resilvering i ZFS verkar det inte skriva på det sättet utan förmodligen fram och bak på sådant sätt att det inte är till SMR-diskarnas favör - lite på samma sätt som NTFS och SMR inte går så väl ihop när större mängder med småfiler skall överföras.

BTRFS har inte alls den här typen av problem och är nog det systemet som jag tycker drabbas minst av att diskarna är av SMR-modell, dom finns - men man får skriva mycket och länge innan man slår i den långsamma väggen. Ext4 inte lika bra men betydligt bättre än NTFS.

Det här problemet är egentlige att addressera de som håller på med zfs-utvecklingen och titta på skrivalgoritmer och skrivordning vid resilvering så att det inte skriver 'full' SMR-diskens interna cache så fort... SMR-diskar är här för att stanna vid storvolym bulklagring men liknande problem kan också finnas med flashminnen med QLC-celler så det finns en anledning att ha ögonen på ogynnsamma icke sekventiella skrivordningar

Permalänk

@xxargs: ja, på ett sätt kan det vara bra med att addressera ZFS-utvecklingen för att bättre hantera SMR-diskar och de är säkert här för att stanna som du säger.

Diskussionen nu är ju att WD marknadsför diskar optimerade för NAS med både SMR och CMR utan att konsumenten får veta vilken arkitektur diskarna har. Sen är det väldigt många prosumers som kör FreeNAS som använder ZFS (jag kör SmartOS) och då köper man ju diskar optimerade för NAS. Hade man som konsument vetat att nya diskar i 2TB-6TB segmentet i WD Red-serien använder sig av SMR som inte passar sig för ZFS så hade man kanske gått upp till WD Red Pro istället eller sett på någon annan tillverkare, det valet har man ju inte fått.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Enligt den här artikeln kommer WD nu att separera SMR- och CMR-diskar under olika namn, Red resp Red Plus.

För att göra livet extra besvärligt kommer 2-6TB finnas med båda tekniker.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.