Seagate smyger också in sämre teknik i hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Seagate smyger också in sämre teknik i hårddiskar

Western Digital är inte är ensamma om att smyga in SMR-teknik i hårddiskar, något Seagate också visar sig vara skyldiga till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men om man inte kör RAID i en NAS, är detta något man märker av som konsument i övrigt? Det verkar ju vara en härligt snårig soppa av olika modeller i vanliga storlekar man annars ska försöka styra sig undan från

Edit: Jag menar så klart att det är bra att den här infon kommer fram för dem som kör RAID, men undrar om det "bara" rör dem eller även andra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det är dock inga NAS-diskar som är drabbade från Seagate?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Men om man inte kör RAID i en NAS, är detta något man märker av som konsument i övrigt? Det verkar ju vara en härligt snårig soppa av olika modeller i vanliga storlekar man annars ska försöka styra sig undan från

Edit: Jag menar så klart att det är bra att den här infon kommer fram för dem som kör RAID, men undrar om det "bara" rör dem eller även andra

Det drabbar även den som inte kör RAID, ja. Inte lika illa men fortfarande betydande skillnad.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Men om man inte kör RAID i en NAS, är detta något man märker av som konsument i övrigt? Det verkar ju vara en härligt snårig soppa av olika modeller i vanliga storlekar man annars ska försöka styra sig undan från

Edit: Jag menar så klart att det är bra att den här infon kommer fram för dem som kör RAID, men undrar om det "bara" rör dem eller även andra

Som vanligt är svaret "det beror på". Lagrar du bara familjefoton och filmer kommer du inte märka något, lagrar du tusentals loggfiler i timmen så kommer det att vara skillnad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

För mig som lagrar in foto, video och liknande, och därefter enbart läser, så lär jag inte märka nåt av detta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Men om man inte kör RAID i en NAS, är detta något man märker av som konsument i övrigt? Det verkar ju vara en härligt snårig soppa av olika modeller i vanliga storlekar man annars ska försöka styra sig undan från

Edit: Jag menar så klart att det är bra att den här infon kommer fram för dem som kör RAID, men undrar om det "bara" rör dem eller även andra

Skrivet av zarkov:

Som vanligt är svaret "det beror på". Lagrar du bara familjefoton och filmer kommer du inte märka något, lagrar du tusentals loggfiler i timmen så kommer det att vara skillnad.

Skrivet av cyklonen:

För mig som lagrar in foto, video och liknande, och därefter enbart läser, så lär jag inte märka nåt av detta.

Det kan ju vara bra att läsa artikeln som refereras till: https://blocksandfiles.com/2020/04/14/wd-red-nas-drives-shing...

Problem som uppstår är när man blandar diskar eftersom dessa inte ska vara SMR, och att återbyggnaden av RAID:et misslyckas p.g.a. SMR-diskarna. I dessa fall spelar det ingen som helst roll vad man använder sitt utrymme till. WD och övriga tillverka bör vara transparenta gällande dessa saker, men det är de inte.

"The Synology forum poster said he called WD support to ask if the drive was an SMR or conventionally recorded drive: “Western Digital support has gotten back to me. They have advised me that they are not providing that information so they are unable to tell me if the drive is SMR or PMR. LOL. He said that my question would have to be escalated to a higher team to see if they can obtain that info for me. lol”

Also: “Well the higher team contacted me back and informed me that the information I requested about whether or not the WD60EFAX was a SMR or PMR would not be provided to me. They said that information is not disclosed to consumers. LOL. WOW.“

"If the drive stops to flush out the CMR zone, then the OS is going to see an almighty pause (ZFS reports dozens of delays exceeding 60 seconds – the limit it measures for – and I measured one pause at 3 minutes). This alone is going to upset a lot of RAID controllers/software. [A] WD40EFAX drive which I zero-filled averaged 40MB/sec end to end but started at 120MB/sec. (I didn’t watch the entire fill so I don’t know if it slowed down or paused)."

Permalänk
Avstängd

Jag använder min NAD som backup. Jag sitter för närvarande med diskar som har CMR. Och när jag byter diskar nästa gång kommer jag gå ner till en SSD baserad lösning istället. Men om jag ändå måste välja mekaniskt igen så blir de ju inte direkt enkelt om man vill undvika SMR i framtiden.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Sålänge de tvingas att uppge huruvida det är smr teknik bryr jag mig inte men när de tar tidigare etablerade modeller och byter teknik under huven utan att delge oss blir jag seriöst förbannad. Jäkla bedrägeri är det. Oavsett vad/hur man kan relativisera det till och motivera dem till ett specifikt behov så kvarstår faktum att användningsområdet har begränsats.

Permalänk
Medlem

Egentligen kvittar det huruvuda ens NAS pestanda och robusthet påverkas eller ej. Sopar man något under mattan och det upptäcks går förtroendet förlorat och konsumenter blir mer vaksamma. Kontraproduktivt mao. Lite som att inte säga att SSDer kör QLC och alla tror att det är TLC.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det är dock inga NAS-diskar som är drabbade från Seagate?

Nä precis, det är väl Ironwolf som är deras NAS-diskar?

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

För mig som lagrar in foto, video och liknande, och därefter enbart läser, så lär jag inte märka nåt av detta.

Ja du borde blir riktigt arg. Å ena sidan tror jag inte du visste vad SMR var innan och jag tycker du borde läsa på lite. Jag hade gjort reklamation genast. I tron att du köpte en disk som inte hade den tekniken så har ju företaget ljugit för dig.

Frågan är om både WD's och Seagates Enterprise diskar också har den tekniken men det är tveksamt.

Permalänk
Medlem

För en som nog inom kort borde uppdatera filserverns hårddiskar som snurrat sen 2012 så ser jag inte alls fram emot det. Man kommer väl läsa sig till en disk som ansetts vara bra, går och köper och får sen problem pga massa skit som ändrats i tysthet.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Nä precis, det är väl Ironwolf som är deras NAS-diskar?

Korrekt, respektive PRO inom samma serie.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det kan ju vara bra att läsa artikeln som refereras till: https://blocksandfiles.com/2020/04/14/wd-red-nas-drives-shing...

Problem som uppstår är när man blandar diskar eftersom dessa inte ska vara SMR, och att återbyggnaden av RAID:et misslyckas p.g.a. SMR-diskarna. I dessa fall spelar det ingen som helst roll vad man använder sitt utrymme till. [...]

Det kan också vara bra att läsa frågan innan man gnäller på svaren. Frågan var ju "Men om man inte kör RAID i en NAS, är detta något man märker av som konsument i övrigt?", inte "vad får jag för problem i min raid-array".

För någon som bara lagrar semesterbilder och en och annan långfilm på en singel-disk utan raid, mdadm eller annan sorts disk pooling spelar det inte en roll om disken använder CMR eller SMR.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja du borde blir riktigt arg. Å ena sidan tror jag inte du visste vad SMR var innan och jag tycker du borde läsa på lite. Jag hade gjort reklamation genast. I tron att du köpte en disk som inte hade den tekniken så har ju företaget ljugit för dig.

Frågan är om både WD's och Seagates Enterprise diskar också har den tekniken men det är tveksamt.

Jag vet precis vad det är. Det är ju inget nytt.

Jag bara sa att det inte påverkar mig, eftersom jag använder mina hårddiskar som jag gör.

Jag har inte ens brytt mig om att kolla om de diskar jag har är berörda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi har totalt 8 WD RED, finns det något sätt att kolla om det är SMR i dessa?

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, vet man om CMR och SMR är lika pålitliga när det gäller lång långtidslagring?
Om jag nu sparar undan videos när barnen är små, kommer jag att kunna visa dem för barnbarnen om säg 20 år?
Spontant känns det som att "shingla" datan kanske inte är lika långtidssäkert som "konventionellt"?

Permalänk
Inaktiv

Att Archive kör SMR var alltid känt och att Barracuda förekom som SMR har varit känt sedan iallafall 2018, men bra att produkter kollas desto mer självklart!

WD fallet var värre då NAS diskar hade lösningen. Samtidigt är det något involverade parter måste anpassa sina lösningar för, tar SMR över så måste möjligheten att använda dessa diskar också förbättras. "Ny" teknik kräver nya lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Vi har totalt 8 WD RED, finns det något sätt att kolla om det är SMR i dessa?

Serienumret. EFAX är SMR.

Permalänk
Medlem

Flera bolag samtidigt, det luktar samarbete lång väg.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Serienumret. EFAX är SMR.

Modellnumret*

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Detta är ju gammal information egentligen. Minst ett år sedan dessa aktörer bytade till SMR. Skönt att skiten kommer fram och hoppas på ändring.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske lite OT, vet man om CMR och SMR är lika pålitliga när det gäller lång långtidslagring?
Om jag nu sparar undan videos när barnen är små, kommer jag att kunna visa dem för barnbarnen om säg 20 år?
Spontant känns det som att "shingla" datan kanske inte är lika långtidssäkert som "konventionellt"?

Bränn på M-disc, och spara för g... skull en (eller två) optiska läsare

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Cenorida: Nej precis, Seagate-hårddiskarna riktas mot intern lagring i datorer, men de används också som NAS-lagring. De prestandamässiga nackdelarna med SMR kan ju vara större med intern lagring än i NAS, beroende på hur man använder lagringen i datorn kontra NAS:en. För min NAS där hemma använder jag två WD Red-diskar på 3 TB vardera, vet inte om de ingår i diskarna som använder SMR men som jag använder den spelar det ingen roll. Jag hade klarat mig bra på två desktop-fokuserade Seagate-diskar också, så hur stort problem detta är beror mycket på hur diskarna ska användas.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man kan försvara varken WD eller Seagate med att det "inte spelar någon roll". Finns scenarion där det definitivt påverkar prestanda och konsumenter som funderar på vilken disk de skall välja bör få adekvat information så att de kan göra ett informerat val. Att båda har tagit sig frihen att smyga med detta tilltag är anskrämligt.

Edit: Jag säger inte att tillverkare skall märka upp varenda teknik som används överallt, men när en ny teknik introduceras för samma serie som påverkar prestanda så är det illa och borde inte få förekomma.

Var väl samma med någon gammal AMD-Athlon har jag för mig. Identisk märkning men den ena hade mer cache och 33Mhz högre FSB vilket var rätt mycket på den tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Archive har väl alltid varit SMR?
Något som förvånar är dock Exos-disken.

Att ingen Ironwolf eller skyhawk-disk är med i listan känns bra. Frågan är hur många fler modeller det är som kan tänkas dyka upp som SMR-diskar utan att det listas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade varit bra med någon sammanställning vilka diskar som finns på marknaden som bekräftat inte använder SMR. Särskilt på modeller med större lagringskapacitet (för mindre diskar väljer man ju hellre SSD).

Permalänk
Medlem

Märklig artikel. Det här är varken nyheter eller "dold" info.
Om man t.ex. läser specifikationen på Exos-disken i fråga står det klart och tydligt:

Citat:

2TB-per-disk Drive Managed SMR-based hard drive technology

Detta är en re-badgad Archive-disk för Enterprise-bruk. Se manualen, citatet ovan finns på sida 6.

Länk: https://www.seagate.com/www-content/product-content/hdd-fam/s...

Archive-diskarna har alltid varit SMR, och marknadsförs som det. Barracuda Compute har varit känt sedan de lanserades - det är i princip också re-badgade Archive-diskar.

Desktop 5TB är väl den enda de smusslat lite med, den var ny för mig. Ska leta info nu.

Gemensamt för samtliga diskar i artikeln är att ingen av dem är tänkta för RAID/NAS-bruk. Exos-disken må vara Enterprise, men är tänkt till cold storage och dylikt (enligt marknadsföringen).

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Att Seagate gör det var inget nytt för min del (och jag har inte lagt märke till att de skulle försöka hymla om det, tvärtom), och jag har två av deras Archive V2 8TB med urusel prestanda (för mitt användningsfall), det vara bara WD jag faktiskt blev förvånad över.

Men som jag sagt tidigare, det borde vara krav på tillverkarna att de MÅSTE ange vilken teknik de använder.

Visa signatur

5950X, 3090