Bloomberg: "Playstation 5 får begränsad tillgång och högt pris"

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är säkert så, det var i alla fall väldigt många som konstaterade att CPU'n i bägge konsollerna (PS4, XboxOne) var väldigt klen, vilket den inte är nu.

AMDs teknik är mer konkurrenskraftig nu ja. Det var aldrig Jaguar, därför många, inkl artikelförfattaren fått för sig att konsolerna använde gammal teknik.

Permalänk
Medlem

Lyckas de pricka $499 tror jag inte någon kommer att klaga med tanke på vad man får för pengarna. Dock tror jag att $549 kommer skapa den där "över $500" debatten för vissa.

Jag själv tippar på ett pris på $599 och 6999 SEK så allting under det gör mig oerhört positivt överraskad. Jag är även väldigt nyfiken på att se prisskillnaden konsolerna emellan.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Lägger sig PS5 på $499 så kommer säkert XSX oxå göra det. Phil Spencer har flera gånger påpekat att de inte kommer prisa bort sig och verkar allmänt väldigt självsäker runt kostnadsfrågan.

De där $700-800 som många här tycks tro är intressant. Har PC-gamers verkligen blivit så skadade av senaste årens nvidia (och numera även amd) grafikkortspriser?

Permalänk
Medlem

Gissar att de vill åt $1200 stimulus checkarna i USA snabbt. Många kedjor i USA har specialreor på diverse elektronik för $1199 och $1200 just nu.

Permalänk
Medlem

Konsol: Spela spel, glo på film

PC: Spela spel, glo på film, rita, måla, skulptera, 3d modellera, programmera, skapa musik, utveckla spel, etc. etc.

Skulle vilja påstå att även om en PC av samma prestanda som PS5 är dyrare så är det fett värt det.

Men det är givetvis subjektivt och handlar mer om vart ens prioriteringar ligger.
Gör man inget annat än spela spel så är konsol definitvt rätt väg att gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kemikalieskatt och privatkipieringsavgift...? Spar man typ en femhundring att beställa från amazon.de? Eller kanske ännu mer?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Har haft PS 2, 3 och 4 men tänkte låta det här bli generationen då jag låter PC:n göra speljobbet. Skönt att inte lägga ut pengar på konsoll också.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur blir det med kemikalieskatt och privatkipieringsavgift...? Spar man typ en femhundring att beställa från amazon.de? Eller kanske ännu mer?

Kemikalieskatt lär bli maxbeloppet för en vara eftersom iaf Xbox Series X väger 4.5kg. Så det är 448 kr + moms = 560 kr.
Copyswede-avgiften är 80 kr för spelkonsoler >=80GB. Så lär landa på 640 kr i extra avgifter, om jag inte missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

PC: rita, måla, skulptera, 3d modellera, programmera, skapa musik, utveckla spel, etc. etc.

Har man det behovet så kan iofs konsol erbjuda det med, Dreams till PS4 verkar riktigt läckert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

AMDs teknik är mer konkurrenskraftig nu ja. Det var aldrig Jaguar, därför många, inkl artikelförfattaren fått för sig att konsolerna använde gammal teknik.

Med dagens mått mätt så kan man säga att den är gammal. Men poängen var att alla konsollerna då hade en något underdimensionerad CPU-del, vilket troligtvis inte kommer vara fallet nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag betalade 4500:- vid lanseringen av Playstation 2 och över 5000:- för 3an, så med det i åtanke så låter inte den nya konsolen allt för dyr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Nintendo 64 var jävligt prisvärt med andra ord då jämfört med det man fick, den piskade ju Playstation på alla plan utom lagringsutrymmet vilket var rent ut sagt skit, dock ser man ju idag vilken konsol som åldrats bäst

Nja, fast PS hade billigare spel. Spelen var dyra innan PS, NES-spel låg normalt på runt 600 samma med Segas konsoler, SNES gick väl upp till 649 och N64 var till och med uppe över 700 för en del spel. Sen kom PS där spelen kostade max 500, efter ett tag kom också Platinum-serien med nyutgåvor av storsäljande spel till ett ännu lägre pris. Det var det som fick mig att köpa PS istället för N64 då i alla fall.

Skrivet av Sir_Manfred:

Konsol: Spela spel, glo på film

PC: Spela spel, glo på film, rita, måla, skulptera, 3d modellera, programmera, skapa musik, utveckla spel, etc. etc.

Skulle vilja påstå att även om en PC av samma prestanda som PS5 är dyrare så är det fett värt det.

Men det är givetvis subjektivt och handlar mer om vart ens prioriteringar ligger.
Gör man inget annat än spela spel så är konsol definitvt rätt väg att gå.

Jo du har absolut en poäng. Samtidigt är det ganska stor skillnad på en dator för spel och en som är bra på alla de andra sakerna, utom möjligtvis 3D förstås som har lite samma krav. Kostnaden för att få en PC som är bra på allt det andra till en som är bra på spel och 3D är ju ungefär vad hela konsolen kostar liksom.

Många har också mer än en dator om de gör olika saker. Jag har exempelvis en laptop för programmering och CAD (och lite musik), en stationär för spel, surfning och så, en HTPC för att se på film och sånt, och en Surface för att ha med mig. Sen har jag förstås en jobbdator också, och en stationär speldator till som jag har tänkt ha i vardagsrummet men det har inte blivit av.

Permalänk
Medlem

Mycket billigare än väntat, jag skulle lätt betala betydligt mer.

Citerar mig själv från en annan sida:
"Köpte man PS4 vid release så betala man i genomsnitt 4.7619047619$ i månaden ifall man inte skaffa pro, och även om man gjorde det så sålde man säkert PS4 och bara betalade mellanskillnaden. Så typ 7.1428571429$ i månaden om man bytte till pro och sålde PS4:an för 200$.

PS4: 400/12/7
Byte till pro: 400+400-200/12/7

Om next-gen ligger på så högt som 700$så blir det antagligen alltså:

8.3333333333$ om man inte uppgraderar och 12.5$ ifall man säljer den vanliga och att man uppgraderar till en ny variant för 700$.

En sak som är lite intressant i sammanhanget är ändå att T.Ex. PS Plus kostar ca 5$ extra, vilket blir rätt mycket pengar i sammanhanget
Ifall man kör på PS Plus så ingår 168st spel, ifall man får 2st varje månad.

Att spela på konsol är en relativt billig hobby."

En extra kontroll är inget måste och det får man även betala för till PC.
Det är också frivilligt att betala fullt pris för spel, jag köper oftast spel 6-12 månader i efterhand då priset ligger på ca: 50%.
Dom som spelar WOW på pc betalar 2-3 gånger så mycket som för PS Plus.
PSPlus går att köpa på REA för 480Kr om året.

Men för mig som är intresserad av hårdvara så är det spelen, jämnare förutsättningar imellan spelare och delvis priset som får mig att spela på konsol. T.bord och mus tillför inget för mig, det brukar oftast handla om ovana om man föredrar det ena eller andra. Ett fåtal spel skulle jag nog ha svårt för när det kommer till handkontroll som T.Ex. NS 2, Battlefield, TF2(spel där man tittar mycket vertikalt) och sen strategispel.

Det är en spännande generation och ett stort tekniskt hopp som vi har framför oss(inte bara i MHz och GB), 100$ extra kommer lätt vara värt det. Underskatta inte heller barnfamiljernas tjatfaktor, när barnen har varit hemma hos kompisen och prospelat utan laddningstider, med mycket bättre bild, Raytracing M.M.
Själv så ser jag mycket fram imot ultra low latency, VRR, inga laddningstider, högre upplösning, 120fps(antagligen i vissa MP spel), Raytracing(i T.Ex. Resident evil), nästa PSVR M.M.

Bokade min för ett år sedan, men det är ju bra att många är skeptiska till att köpa konsolerna vid släpp, då kanske alla som vill kan köpa en till Jul:)

Permalänk
Medlem

En struntsumma, är ju typ vad ett VR-headset kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

En struntsumma, är ju typ vad ett VR-headset kostar.

Om man kallar 6.000 för en struntsumma så hoppas jag man förstår att man har det ganska bra ställt

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur 6000kr kan framstå som en dyr konsol, jo visst spelar prestandan in men om man jämför med föregående lanseringar så låg PS3an år 2008 på 8500kr om jag inte minns fel. Enligt mig är det en rimlig summa.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om man kallar 6.000 för en struntsumma så hoppas jag man förstår att man har det ganska bra ställt

tror de flesta har 6000kr kvar när räkningar och månadens nudlar är inköpta :). detta förutsätter att man jobbar. är man student har man vettigare saker att lägga pengarna på anser jag.

verkar som dessa konsoler kan bli rätt kraftfulla, ska bli kul att se vad dom klarar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Jag förstår inte hur 6000kr kan framstå som en dyr konsol, jo visst spelar prestandan in men om man jämför med föregående lanseringar så låg PS3an år 2008 på 8500kr om jag inte minns fel. Enligt mig är det en rimlig summa.

Du minns fel, alternativt blev väldigt lurad.
PS3 låg på runt 4500 kr (400 Euro) hösten 2007. Det var den då nya 40 GB modellen med die-shrink Cell.

Köpte en sån själv, launch PS3an lämnade jag tillbaka direkt, ett jäkla oväsen...

Permalänk
Medlem

Köper enbart konsol för exklusiva titlar, även fast jag avskyr sådant och skulle då såklart vilja sett allt till den överlägsna plattformen Pc

Sen behöver pc inte vara så jäkla dyrt. Mest konsol boys som snackar BS där. Sen vet ju alla pc gamers hur man kan uppgradera när man vill och slippa dyra online avgifter och dessutom är pc spelen i regel mycket billigare, och syftar Inte på pirat spel.

Den lilla extra initiala prislappen man Kan få betala ifall man vill ha en shysst Pc betalar ju snabbt igen sig sedan och man blir kvar med friheten av en öppen plattform, där man själv väljer hur och hur snabbt spelen flyter. Och inte annat skit som en låst plattform säger det skall vara.

Får verkligen hoppas att med dessa kommande som äntigen får hyffsad hårdvara. På tiden med en bra CPU och SSD. Kan inte komma en dag för tidigt, så låt verkligen hoppas vi slipper avskyvärda ospelbara 30 fps. Finns inget värre än 30 fps :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du minns fel, alternativt blev väldigt lurad.
PS3 låg på runt 4500 kr (400 Euro) hösten 2007. Det var den då nya 40 GB modellen med die-shrink Cell.

Köpte en sån själv, launch PS3an lämnade jag tillbaka direkt, ett jäkla oväsen...

Var det verkligen så "lite", minns att folk tyckte den var så otroligt dyr då.

Hitta det här på prisjakt, vet inte hur bra deras data är från den tiden.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Kemikalieskatt lär bli maxbeloppet för en vara eftersom iaf Xbox Series X väger 4.5kg. Så det är 448 kr + moms = 560 kr.
Copyswede-avgiften är 80 kr för spelkonsoler >=80GB. Så lär landa på 640 kr i extra avgifter, om jag inte missat något.

Tack för att du orkar tänka åt den här trötta hjärnan!
Helt sjuka pengar med tanke på hur mycket vi redan betalar i både moms och skatt. Hade annars gärna sponsrat svensk handel om jag hade varit lyckligt ovetandes. Men nånstans måste jag sätta en gräns för vad som är acceptabelt. Kommer nog köpa PS5 eftersom de utlovar bakåtkompatibilitet med PS4, men det får nog bli från tyskland. Hoppas på en ändring framöver.

Skrivet av Gimberg:

Jag förstår inte hur 6000kr kan framstå som en dyr konsol, jo visst spelar prestandan in men om man jämför med föregående lanseringar så låg PS3an år 2008 på 8500kr om jag inte minns fel. Enligt mig är det en rimlig summa.

Varför vi inte tycker 6000:- är dyrt för en leksak är för att vi är infantila vuxna. Spelkonsoler var ju från början något som tekniskt okunniga föräldrar köpte till sina småbarn. I det sammanhanget är 6000:- mycket pengar. Och den målgruppen existerar fortfarande. Vet dock inte hur fördelningen av olika målgrupper ser ut idag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Köper enbart konsol för exklusiva titlar, även fast jag avskyr sådant och skulle då såklart vilja sett allt till den överlägsna plattformen Pc

Sen behöver pc inte vara så jäkla dyrt. Mest konsol boys som snackar BS där. Sen vet ju alla pc gamers hur man kan uppgradera när man vill och slippa dyra online avgifter och dessutom är pc spelen i regel mycket billigare, och syftar Inte på pirat spel.

Den lilla extra initiala prislappen man Kan få betala ifall man vill ha en shysst Pc betalar ju snabbt igen sig sedan och man blir kvar med friheten av en öppen plattform, där man själv väljer hur och hur snabbt spelen flyter. Och inte annat skit som en låst plattform säger det skall vara.

Får verkligen hoppas att med dessa kommande som äntigen får hyffsad hårdvara. På tiden med en bra CPU och SSD. Kan inte komma en dag för tidigt, så låt verkligen hoppas vi slipper avskyvärda ospelbara 30 fps. Finns inget värre än 30 fps :/

Alltså det här stämmer ju verkligen inte. Jag gillar inte att jämföra priser mellan konsol och PC, men att påstå att PC inte blir dyrare än konsol är rent felaktigt. Skulle vilja se någon sätta ihop en PC för 6000-7000 med samma specs som dom nya konsolerna.

Och det att spel är mycket dyrare på konsol är också felaktigt. Kollar man t.ex. Resident Evil 3 remaken som är ute nu så kostar den 579kr till båda konsolerna och 499 till PC. Final Fantasy 7 remake var också typ 40 kr dyrare när det släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Var det verkligen så "lite",

Ja det var det.
Den launch modell (60 GB) du visar blev rätt snabbt obsolete (dvs det var inte den modell som gällde 2008), tack olov, men den startade iaf på runt 6500 kr (600 Euro) våren 2007. Vilket får sägas vara relativt dyrt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Mycket billigare än väntat, jag skulle lätt betala betydligt mer.

Citerar mig själv från en annan sida:
"Köpte man PS4 vid release så betala man i genomsnitt 4.7619047619$ i månaden ifall man inte skaffa pro, och även om man gjorde det så sålde man säkert PS4 och bara betalade mellanskillnaden. Så typ 7.1428571429$ i månaden om man bytte till pro och sålde PS4:an för 200$.

PS4: 400/12/7
Byte till pro: 400+400-200/12/7

Om next-gen ligger på så högt som 700$så blir det antagligen alltså:

8.3333333333$ om man inte uppgraderar och 12.5$ ifall man säljer den vanliga och att man uppgraderar till en ny variant för 700$.

En sak som är lite intressant i sammanhanget är ändå att T.Ex. PS Plus kostar ca 5$ extra, vilket blir rätt mycket pengar i sammanhanget
Ifall man kör på PS Plus så ingår 168st spel, ifall man får 2st varje månad.

Att spela på konsol är en relativt billig hobby."

En extra kontroll är inget måste och det får man även betala för till PC.
Det är också frivilligt att betala fullt pris för spel, jag köper oftast spel 6-12 månader i efterhand då priset ligger på ca: 50%.
Dom som spelar WOW på pc betalar 2-3 gånger så mycket som för PS Plus.
PSPlus går att köpa på REA för 480Kr om året.

Men för mig som är intresserad av hårdvara så är det spelen, jämnare förutsättningar imellan spelare och delvis priset som får mig att spela på konsol. T.bord och mus tillför inget för mig, det brukar oftast handla om ovana om man föredrar det ena eller andra. Ett fåtal spel skulle jag nog ha svårt för när det kommer till handkontroll som T.Ex. NS 2, Battlefield, TF2(spel där man tittar mycket vertikalt) och sen strategispel.

Det är en spännande generation och ett stort tekniskt hopp som vi har framför oss(inte bara i MHz och GB), 100$ extra kommer lätt vara värt det. Underskatta inte heller barnfamiljernas tjatfaktor, när barnen har varit hemma hos kompisen och prospelat utan laddningstider, med mycket bättre bild, Raytracing M.M.
Själv så ser jag mycket fram imot ultra low latency, VRR, inga laddningstider, högre upplösning, 120fps(antagligen i vissa MP spel), Raytracing(i T.Ex. Resident evil), nästa PSVR M.M.

Bokade min för ett år sedan, men det är ju bra att många är skeptiska till att köpa konsolerna vid släpp, då kanske alla som vill kan köpa en till Jul:)

Donkey Kong 64 kostade 799kr men där fick man med expansion pack, majoras mask kostade 699kr, resten låg väl mellan 300-600kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Donkey Kong 64 kostade 799kr men där fick man med expansion pack, majoras mask kostade 699kr, resten låg väl mellan 300-600kr.

Sen har du Perfect Dark som knappt gick att spela utan expansion pack, Lylat wars som inkluderade rumble pack och vart dyrare(tror inte att det gick att köpa utan). Kommer inte ihåg riktigt hur det var med minneskortet till N64, det var väl bara vissa spel som hade stöd för det och vissa som krävde det? Tror att T.Ex. Turok kan ha krävt minneskort.

Jag har också bilden av att Nintendo var och är värst när det kommer till prissättning för spel, konsoler och deras licenser.

Jag tror inte att Nintendo sålde något nytt spel för under 600Kr till N64, men om du menar att spelen i vissa fall gick ner till 3-400 efter dom funnits ute ett tag så kan du ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om man kallar 6.000 för en struntsumma så hoppas jag man förstår att man har det ganska bra ställt

Skrivet av Aka_The_Barf:

tror de flesta har 6000kr kvar när räkningar och månadens nudlar är inköpta :). detta förutsätter att man jobbar. är man student har man vettigare saker att lägga pengarna på anser jag.

verkar som dessa konsoler kan bli rätt kraftfulla, ska bli kul att se vad dom klarar.

Ja eller så har man ett spelkonto som man sparar lite varje månad, då räcker det med 300Kr i månaden så kan man köpa konsol med PS plus, 3st nysläppta spel om året och få 1575Kr över i slutändan som du kan T.Ex. köpa kontroller eller 2,5st spel för.

Konsol 7000 PS plus 575x7=4025, Spel 3x600x7= 12600 Totalt 23625Kr 300x12x7= 25200Kr.

Så man behöver alltså spara 75Kr i veckan för konsol med spel, jag tycker inte att man behöver ha så värst gott ställt eller att det ens är någon större svårighet för en student. Det finns billigare spel och PS plus kan köpas på REA för 100Kr billigare, så man kan få fler spel om man inte behöver de allra senaste, man kanske får vänta 6 månader för att få betala halva priset i många fall.

Så dom flesta lägger alltså mindre än en arbetstimme i veckan på att betala för sin konsol....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sen har du Perfect Dark som knappt gick att spela utan expansion pack, Lylat wars som inkluderade rumble pack och vart dyrare(tror inte att det gick att köpa utan). Kommer inte ihåg riktigt hur det var med minneskortet till N64, det var väl bara vissa spel som hade stöd för det och vissa som krävde det? Tror att T.Ex. Turok kan ha krävt minneskort.

Jag har också bilden av att Nintendo var och är värst när det kommer till prissättning för spel, konsoler och deras licenser.

Jag tror inte att Nintendo sålde något nytt spel för under 600Kr till N64, men om du menar att spelen i vissa fall gick ner till 3-400 efter dom funnits ute ett tag så kan du ha rätt.

Nintendo brukar sätta "standard"pris på sina spel och är väldigt konservativa med att sänka priset på spel. Urvattnar väl värdet en del. Tycker det är största skillnaden när man tittar på prissättning jämfört med sony och microsoft.

Dom har haft linjer liknande sonys platinum sedan NES dagarna, players choice eller va de hette, Select idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Donkey Kong 64 kostade 799kr men där fick man med expansion pack, majoras mask kostade 699kr, resten låg väl mellan 300-600kr.

Är rätt intressant att kolla tillbaka på priser för olika spel & konsoler. Har eller hade rättare sagt, några gamla Super Play tidningar förut, och jag kommer så väl ihåg annonserna för Nintendo 64 spel som kostade i vissa fall 999:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Likaså PS3 som många körde som BluRay spelare, var ju inte billigast på marknaden direkt men man fick en spelkonsol "på köpet"

Men den var väl dessutom typ billigast av alla?

https://www.cnet.com/news/all-blu-ray-players-bow-to-the-play...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja eller så har man ett spelkonto som man sparar lite varje månad, då räcker det med 300Kr i månaden så kan man köpa konsol med PS plus, 3st nysläppta spel om året och få 1575Kr över i slutändan som du kan T.Ex. köpa kontroller eller 2,5st spel för.

Konsol 7000 PS plus 575x7=4025, Spel 3x600x7= 12600 Totalt 23625Kr 300x12x7= 25200Kr.

Så man behöver alltså spara 75Kr i veckan för konsol med spel, jag tycker inte att man behöver ha så värst gott ställt eller att det ens är någon större svårighet för en student. Det finns billigare spel och PS plus kan köpas på REA för 100Kr billigare, så man kan få fler spel om man inte behöver de allra senaste, man kanske får vänta 6 månader för att få betala halva priset i många fall.

Så dom flesta lägger alltså mindre än en arbetstimme i veckan på att betala för sin konsol....

Jag tror vi har olika definitioner på ordet ”struntsumma”. En struntsumma för mig är något man kan slänga iväg utan att behöv tänka efter ifall det är värt det eller inte samt ifall man har råd eller inte.

En tjugolapp är en struntsumma. Jag kan också gå så långt att säga att en tusenlapp eller två är en struntsumma i relativa termer om det kommer till t.ex. konsoller. Men att kalla 6.000 för en struntsumma? Nej.

Skrivet av Aka_The_Barf:

tror de flesta har 6000kr kvar när räkningar och månadens nudlar är inköpta :). detta förutsätter att man jobbar. är man student har man vettigare saker att lägga pengarna på anser jag.

verkar som dessa konsoler kan bli rätt kraftfulla, ska bli kul att se vad dom klarar.

Som jag redan nämnt tycker jag det är fel att kalla något för en struntsumma bara för att man har råd med det eller inte.

Dessutom:
7 % av de som arbetar bor i hushåll vars totala inkomst är så låg att EU klassar det som ”risk för fattigdom”. Jag kommer inte ihåg hur de definierar risk för fattigdom men jag skulle gissa att de inte har råd med att lägga ut 6k per månad på lyxkonsumtion. (källa: scb. Från minnet så jag reserverar mig för eventuella fel.)

Utöver de redan nämnda 7 % har vi även ca 7 % arbetslöshet i Sverige (scb) och jag utgår från att den allra största majoriteten av dessa också har det ganska knapert ekonomiskt.

Samt de som är långtidssjukskriva (var i alla fall 100-150k för ett par år sedan), fattigpensionärer, studenter, ensamstående barnföräldrar m.fl.

Observera att jag inte säger emot ditt påstående om att de flesta har råd att lägga 6.000 kronor på lyxkonsumtion varje månad, även om jag ärligt talat är lite tveksam om man räknar med all annan ”nödvändig” konsumtion, pensionssparande, semestersparande och dyl. Jag tar bara upp det här eftersom det verkar vara vanligt att det i forum likt dessa där det är en hög andel höginkomsttagare så glöms det gärna bort att väldigt många inte har råd med sånt här, åtminstone inte utan att spara ett par månader.