Arbeta gratis i annans bolag?

Permalänk
Avstängd

Arbeta gratis i annans bolag?

Jag har en gammal gymnasiepolare som gick i samma klass som mig. Han och en till från samma gymnasium startade ett registrerat AB för drygt ett år sedan inom en "mellanhandsverksamhet". Detta betyder höga vinstmarginaler där de agerar som mellanhand mellan leverantörer och slutkunder.

Deras idé grundar sig på att båda arbetade hos en i gymnasiepolarens släkt som saknade sekretessavtal mot sina anställda så det var bara att ta affärsidén och gå och starta eget. Nu är dock gymnasiepolaren väldigt mån om att jag skall skriva sekretessavtal mot honom för att "han skall kunna säkra upp sig". Dock har jag ej gjort det men jag avslöjar ändå INTE här vad det är för slags verksamhet av ren god affärssed.

Jag erbjöd nu att få 1% (inkl. moms inräknat) av deras intäkter per månad genom att jag då erbjuder mig att hjälpa med olika aktiviteter som webb och marknadsföring genom att lägga ned 15 timmar varje månad av min egen tid. Jag sa även att sekretessbiten ingår i samarbetsavtalet och de kan avsluta avtalet var tredje månad när vi gör en koll för att se om "samarbetet känns värt för dem". Men då sade han att det är för högt.

Sedan sa han även följande: "Ska överlägga med Medgrundare men tror du får vara mer ödmjuk om du ska komma in på ett hörn och se värdet i att få komma in hjälpa ett bolag som har stor potteniall."

Han sa även innan det att jag borde "visa vad jag får för de tre första månaderna". (=arbeta obetalt) Går det inte konstigt ihop att om det finns stor potential för bolaget så bör inte en 1% av intäkterna med möjlighet att avsluta redan efter 3 månader om samarbetet upplevs som ett "parasitbeteende" från mitt håll vilket inte heller är min avsikt med det hela?

Ett par gånger har jag varit med i affärsmöten de har haft med olika programmerare (även vars ett avtal från programmeringsbolaget jag publicerat i tidigare tråd) och då har han argumenterat för fast pris och aldrig timvis betalning.

Min fråga är rätt simpel: vad är oddsen att man får betalt överhuvudtaget om man bidrar med tre månaders gratis arbetskraft och det blir faktiskt fart i mellanhandsverksamheten?

Jag återkommer till faktumet att vinstmarginalerna är skyhöga relativt sätt då inga kostnader i form av kontor, personal, material eller eget lager behövs. Sedan läste jag även om om avtalsjuridik och finns inget avtal så finns det inga löften heller vilket är varför jag erbjöd detta samarbetsavtal för att säkra upp för oss båda.

Några samtal jag haft med honom om möjligheterna så har det målats upp bilder om att "vi sitter vaskar champagne på klubbar" och dylikt på grund av alla pengarna som passivt tickar in.

Någon som känner någon dylik person när det gäller företagande/entreprenörskap? Tack på förhand! / AplAy.

P.S. Det kan väl inte ens vara lagligt att arbeta gratis i någon annans bolag?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra en visstidsanställning på 3 månader med timpenning?
Lätt och säkert för båda parter.

Varför ska din "kamrat" bara gagnas utav att du ska behöva visa upp vad du kan?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Personen låter väldigt oseriös. Behöver de gratis arbetskraft så går företaget inte speciellt bra. Jag har svårt att tro att du skulle få någon rimlig ersättning alls för ditt arbete.

Minimilönen i Sverige är 0 kr, så det är definitivt lagligt att låta någon jobba gratis.

Permalänk
Medlem

Känns lite som om detta gäller väldigt unga personer som vill låta viktigare än dom är.. Ingen betalning, inget arbete. Som ovanstående skriver borde ni köra på timpeng och avtal, i annat fall fast pris och avtal?
Själv hade jag nog inte ens velat ha med dom att göra..

Verksamheten du beskriver är ju en dropshipping och på inget sätt unik, finns flera fall av lyckade sådana men även många som målar upp guld och gröna skogar.
Om verksamheten går så bra som han beskriver borde det rimligtvis finnas papper som visar hur bra det går.. sök på allabolag.se och se om årsredovisningen kommit in, de har börjat droppa in från aktiebolagen.

Permalänk
Medlem

1% av noll kronor är ju noll kronor. Noll kronor per månad är en rimlig uppskattad intäkt i bolaget det första året eller så, givet vad som framkommit i tidigare tråd. Om man är för snål att betala det så vet jag inte vad man ska säga.

För att det ska bli en vettig timpenning bör ju intäkterna komma upp i runt 1,5 miljoner kr/månad, vilket lär ta ett tag. Jag hade nog begärt ett avtal på minst 2,5 år om det var 1% och 15 timmar i månaden som gällde. Och jag hade inte räknat med att egentligen få något vettigt betalt ändå, så det gäller att ha tiden att bränna samt tycka att det är ett kul projekt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju aldrig arbeta gratis medan någon annan tjänar på mitt arbete.

När jag var i slutändan av min utbildning så gjorde jag en Proof of Concept på ett spel under sommaren, då var avtalet att jag får pengar om de hittar en investerare. Tyvärr hittade de inte det, men de gjorde arbete, jag gjorde arbete och ingen tjänade något, men jag hade något att sätta på mitt CV däremot.

1% kan ju variera kraftigt, så sätt en timlön eller fast månadslön som sagt.

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren.

Jag har kollat på AllaBolag och ser att detta företag är registrerat för år 2019 registrerat aktivt bolag från och med augusti 2018. Antar att tidigast resultat då publiceras 2021 januari? Eller hur är det med AB och årsredovisningen? En annan polare till mig som arbetar med bokföring verkar ha fullt upp i januari varje år.

Tillåt mig klargöra en sak:

Skrivet av Olsson80:

Känns lite som om detta gäller väldigt unga personer som vill låta viktigare än dom är.. Ingen betalning, inget arbete. Som ovanstående skriver borde ni köra på timpeng och avtal, i annat fall fast pris och avtal?
Själv hade jag nog inte ens velat ha med dom att göra..

Verksamheten du beskriver är ju en dropshipping och på inget sätt unik, finns flera fall av lyckade sådana men även många som målar upp guld och gröna skogar.
Om verksamheten går så bra som han beskriver borde det rimligtvis finnas papper som visar hur bra det går.. sök på allabolag.se och se om årsredovisningen kommit in, de har börjat droppa in från aktiebolagen.

Njae, jag vill klargöra att det är INTE dropshipping (eller överhuvudtaget försäljning av fysiska varor som mellanhand) för det är inte riktigt varor som de slussas vidare som mellanhand utan snarare en slags "tjänst". Det är alltså en annan slags mellanhandsverksamhet.

Personerna är lika gamla som jag: 31 år då vi gick samma kull på gymnasiet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Om 1% innebär en rimlig summa (inte för hög) så är det ju rätt suspekt om han inte vill ge det, givet att det gäller kvartalsvis.
Är det kanske så att det inte finns så mycket pengar i företaget?

Permalänk
Medlem

Som sagt, att slita gratis för någon annans bolag är ju aldrig värt det.

Nu är visserligen inte 15h/månad någon enorm tid, men du måste ju få ut ersättning på något sätt. 1% av intäkter låter mycket, men det beror ju helt på. Sen så beror det ju på hur du får ut ersättningen (lön, utbetalning, svart, eget företag etc)

Edit: Sen så hade jag personligen inte valt att gå på % av intäkter, då är det väl vettigare att ta ut ett fast arvode.

Edit2: Jag kan dock förstå företagaren att dom vill veta vad du går för. Att lova bort 1% av intäkterna till någon som gör ett dåligt jobb är ju inte råskoj. Det löser man ju dock lättast med en anställning. Ärligt talat så är väl en anställning bäst för alla parter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AplAy:

Tack så mycket för svaren.

Jag har kollat på AllaBolag och ser att detta företag är registrerat för år 2019 registrerat aktivt bolag från och med augusti 2018. Antar att tidigast resultat då publiceras 2021 januari? Eller hur är det med AB och årsredovisningen? En annan polare till mig som arbetar med bokföring verkar ha fullt upp i januari varje år.

Tillåt mig klargöra en sak:

Njae, jag vill klargöra att det är INTE dropshipping (eller överhuvudtaget försäljning av fysiska varor som mellanhand) för det är inte riktigt varor som de slussas vidare som mellanhand utan snarare en slags "tjänst". Det är alltså en annan slags mellanhandsverksamhet.

Personerna är lika gamla som jag: 31 år då vi gick samma kull på gymnasiet.

Hade du jobbat gratis för mitt bolag? Du känner ju igen min forumprofil och jag tänker att du kan väl få visa vad du går för de första tre månaderna. Sedan kan vi ju se vad du är värd? (Både du och jag fattar hur dumt detta låter hoppas jag?) Att bolaget går bra påverkar ju inte pålitligheten att de pröjsar dig vad du är värd om du inte får detta svart på vitt.

Dumheter. Antingen pröjsar de vad du är värd och ni kommer överens om detta. Eller så får de betala i form av aktier om det nu är ett nystartat bolag. Huruvida det är något som är intressant för dig, (att få aktier istället för pengar) är upp till dig att avgöra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Hade du jobbat gratis för mitt bolag? Du känner ju igen min forumprofil och jag tänker att du kan väl få visa vad du går för de första tre månaderna. Sedan kan vi ju se vad du är värd? (Både du och jag fattar hur dumt detta låter hoppas jag?) Att bolaget går bra påverkar ju inte pålitligheten att de pröjsar dig vad du är värd om du inte får detta svart på vitt.

Dumheter. Antingen pröjsar de vad du är värd och ni kommer överens om detta. Eller så får de betala i form av aktier om det nu är ett nystartat bolag. Huruvida det är något som är intressant för dig, (att få aktier istället för pengar) är upp till dig att avgöra.

Ja, det kommer inte ske någonting mer konkret arbete från mig nu förrän det är påskrivet på papper och penna, möjligen till och med filma det hela bara för att. De verkar inte ens vilja betala för en jurist att ta fram ett sekretessavtal vilket jag sa att de bör göra för det kommer gynna dem såväl som alla som de skriver sekretessavtal med.

I tidigt skede, för flera månader sedan, hjälpte jag dem med att få igång hemsidan på deras webbhotell one.com som de hyr ifrån genom att sitta och dona i Wordpress. Tog väl sisidär 4-5 timmar på kvällen och de var hemma hos mig i TV-rummet där vi trixa och dona. Fick 20 protein bars och 500 kr.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Undvik, personen låter som okunnig eller lurendrejare.
Det är inte olagligt att arbeta gratis men helt värdelöst i sammanhanget, det krävs avtal oavsett men någon som kräver att du ska "bevisa dig" ska du hålla dig undan, det är min rekommendation iaf.

Timlön med visstidsanställning eller provanställning är seriösa sätt att hantera problemet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Wow... Kunde jag blanka detta bolag skulle jag göra det, om vi säger så.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AplAy:

Ja, det kommer inte ske någonting mer konkret arbete från mig nu förrän det är påskrivet på papper och penna, möjligen till och med filma det hela bara för att. De verkar inte ens vilja betala för en jurist att ta fram ett sekretessavtal vilket jag sa att de bör göra för det kommer gynna dem såväl som alla som de skriver sekretessavtal med.

I tidigt skede, för flera månader sedan, hjälpte jag dem med att få igång hemsidan på deras webbhotell one.com som de hyr ifrån genom att sitta och dona i Wordpress. Tog väl sisidär 4-5 timmar på kvällen och de var hemma hos mig i TV-rummet där vi trixa och dona. Fick 20 protein bars och 500 kr.

Låter ju som att det är fullt rimligt att stänga denna dörren och gå vidare om de inte vill göra det ordentligt. Om inte annat kan det vara som så att de tror att 500 kr + protein bars är rimlig ersättning för halvdags jobb.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om ditt värde är 0 kr/ timme varför ska du då jobba för dom? 100% säker att de kör en rövare för att få billig kompetent arbetskraft.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det hela låter väldigt skumt och manipulativt. Att jobba utan ersättning är lagligt, men spara det obetalda arbetet åt det ideella. Vill din kamrat och hans kumpaner inte ge dig en rimlig ersättning för din tid och förmåga så får de bli utan.

Skrivet av AplAy:

Ja, det kommer inte ske någonting mer konkret arbete från mig nu förrän det är påskrivet på papper och penna, möjligen till och med filma det hela bara för att. De verkar inte ens vilja betala för en jurist att ta fram ett sekretessavtal vilket jag sa att de bör göra för det kommer gynna dem såväl som alla som de skriver sekretessavtal med.

I tidigt skede, för flera månader sedan, hjälpte jag dem med att få igång hemsidan på deras webbhotell one.com som de hyr ifrån genom att sitta och dona i Wordpress. Tog väl sisidär 4-5 timmar på kvällen och de var hemma hos mig i TV-rummet där vi trixa och dona. Fick 20 protein bars och 500 kr.

Ge dom kalla handen och titta hellre på behörigt avstånd hur verksamheten kraschar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Om ditt värde är 0 kr/ timme varför ska du då jobba för dom? 100% säker att de kör en rövare för att få billig kompetent arbetskraft.

Sant. Jag har oxå enskild firma vid sidan av vilket är varför jag angav så få timmar per vecka. De har även en annan snubbe, som ena medgrundaren har känt sedan tio år tillbaka, som i skrivande stund skall hjälpa dem med en att först förvandla ett av deras simpla php-formulär till en databas som ska kunna förvandla dessa till PDF-filer i vissa fall, vara sökbar, sorterbar, fungera med framtida algoritmer, skapa automatiska kontrakt, kunna få autogiro att fungera med olika banker, med mera.

Och ja, denna person erbjuds oxå, "Visa vad du går för. Jag prövar dig för att se hur du är i skrapt läge" (ungefärligt citat) med antydan att han och Medgrundaren går vidare om snubben inte kan leverera. De har en Trello som jag är med i (där det finns enorma listor på "Vad som ska göras") som jag försöker lista ut hur jag kan lämna den som? Hittar ingen knapp för "Lämna Trello Dashboard" eller dylikt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Det hela låter väldigt skumt och manipulativt. Att jobba utan ersättning är lagligt, men spara det obetalda arbetet åt det ideella. Vill din kamrat och hans kumpaner inte ge dig en rimlig ersättning för din tid och förmåga så får de bli utan.

Ge dom kalla handen och titta hellre på behörigt avstånd hur verksamheten kraschar.

Ärligt talat tror jag inte att den kmr krascha för den har i princip inga månadsvisa kostnader förutom webbhotellet och något billigt affärssystem(?) som de köpt från Google (GSuite eller vad det nu heter). Men det vore mkt spännande att se bolagets senaste bokföring i huvudboken.

Vad jag kan tänka mig är att de kmr stå och stampa vid samma ruta ett bra tag först och komma vidare väldigt långsamt innan det blir fart. Och det är just det som andra sagt: om det går så bra, varför sådan problematisk bromskloss att betala för jobb?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ärligt talat tror jag inte att den kmr krascha för den har i princip inga månadsvisa kostnader förutom webbhotellet och något billigt affärssystem(?) som de köpt från Google (GSuite eller vad det nu heter). Men det vore mkt spännande att se bolagets senaste bokföring i huvudboken.

Vad jag kan tänka mig är att de kmr stå och stampa vid samma ruta ett bra tag först och komma vidare väldigt långsamt innan det blir fart. Och det är just det som andra sagt: om det går så bra, varför sådan problematisk bromskloss att betala för jobb?

Den låga insatsen ger mig också känsla av att de arbetar i ett område som snabbt kommer bli övermättad. Även om de hade en unikt affärsidé för ett kort ögonblick. Ligger det någon som helst merit i din kamrats konsumtionsskryt så kommer nog verksamheten bli kortlivad genom att tillgångarna bränns upp på slösaktiv privatkonsumtion hellre än att återinvesteras i bolaget. Särskilt när de bevisligen saknar förmåga eller vilja att anlita någon som tar han om deras IT-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter ju som att det är fullt rimligt att stänga denna dörren och gå vidare om de inte vill göra det ordentligt. Om inte annat kan det vara som så att de tror att 500 kr + protein bars är rimlig ersättning för halvdags jobb.

Nu tycker jag du är lite för negativ. 500kr är helt okej för 4h arbete om TS inte vet vad han håller på med. Skulle jag få 125kr/h *bort /mod* för att lära mig wordpress så skulle jag nog göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nu tycker jag du är lite för negativ. 500kr är helt okej för 4h arbete om TS inte vet vad han håller på med. Skulle jag få 125kr/h svart för att lära mig wordpress så skulle jag nog göra det.

Nej nej nej. Med ett normalpris för it-konsulter på 800-3000 spänn får man vara bra desperat om man jobbar svart för 125kr/h. Det skulle verkligen vara dumt på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Nej nej nej. Med ett normalpris för it-konsulter på 800-3000 spänn får man vara bra desperat om man jobbar svart för 125kr/h. Det skulle verkligen vara dumt på alla sätt och vis.

"om TS inte vet vad han håller på med" är väl delen som gör att det inte är lika självklart längre.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: en polare som är programmerare delar med sig av sin del av storyn

Följande är från en polare som programmerar och kommer använda sig av MERN Stack, MongoDB för front- och backend samt objektprogrammering istället för relationsprogrammering (som SQL är(?)).

Han sade följande om sitt senaste möte med "bolaget med den stora potentialen":
"Du har så rätt, jag satt ner foten igår faktiskt. Vilket möttes med enorma reaktioner hos herr BOLAGSCHEF som tycker att jag ska ha en 'provanställning' under hela sommaren där jag jobbar gratis och 'visar vad jag går för'. Absurdum."

Snubben ovanför har känt "BOLAGSCHEF" sedan flera år tillbaka oxå via festande. Jag sade då att det är underligt att ett bolag med så stor potential inte verkar ha råd med någonting trots att de knappt har några kostnader.

När jag oxå var inne och kikade i deras Trello innan jag gick ur alla grupper där så upptäckte jag att "BOLAGSCHEF" verkar ha ett enormt kontrollbehov.

Själv sade jag till "BOLAGSCHEF" att överlägga med sin Medgrundare och återkomma. Ej inte hört ett ord av dem sedan dess. Medgrundare var dock personen som hjälpte mig att lyfta upp min tvättmaskin för ett par veckor sedan. Han är en god medmänniska i grunden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså detta är ju så enkelt och kan förklaras med ett enda klipp...

”Om du är bra på något...”
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Alltså som ddet verkar skötas så vette fan om dom har så stor potential, dom verkar vilja ha "Shit done for free" vilket inte brukar bli så bra i slutändan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Nah, det där låter som tyngande parasiter med stora brister av stapeln respekt.

Avlöning eller nån form av utbyte av tjänst ska det ju ge. Kraften av ideellt arbete jobbar man med åt föreningar, hjälper sjuka människor på traven m.m. Finns det ingen rulltårta, flak med öl eller något annat mellan raderna som studsar åt mitt håll, så lär nog den där rulltårtan aldrig erbjudas eller dyka upp efter 3 mån heller.

Din tid, kunnande och energi är värt något. Fast man kommer ny och oprövad ur källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Själv sade jag till "BOLAGSCHEF" att överlägga med sin Medgrundare och återkomma. Ej inte hört ett ord av dem sedan dess. Medgrundare var dock personen som hjälpte mig att lyfta upp min tvättmaskin för ett par veckor sedan. Han är en god medmänniska i grunden.

Tjenare

Att ha en idé är inte så mycket värt i Sverige, Silicon Valley eller ens världen.

Att vara först ut på marknaden kan ge en god start, men om projektet handlar om en tre månaders period för att komma igång för några som inte riktigt har 100% koll så kommer det snabbt bli omsprunget av nya aktörer.

Ett gott exempel på det är han som skapade en-kronors auktionen.
Det börjar med 1 kr, sedan höjs till 2 kr för nästa bud etc.. varje bud kostade 15-25 kr kanske och hade ingen lagt ett nytt bud på 2-5 minuter (beroende på produkt) så vann du varan.

Killen tjänade miljoner och patenterade det hela... sedan kom det en person som gjorde exakt samma sak... fast höjdes med ören i stället... plötsligt gällde inte person nr#1s patent.

I bästa fall är ni först; får upp en försäljning om 20-30k efter första månaden och sedan kommer det dala. Din tid om 45 timmar kommer ej att betala sig. Ägarna vill knappt ge dig 1% nu utan du ska jobba gratis först så de har en produkt som de kan sälja (i dagsläget verkar de ju sakna det helt annars hade de gett dig en lön..)

--
Dock verkar du ju pepp på att jobba med dessa människor; även om du själv verkar vara tveksam till idén. Då får du se det som det i stället; ett sätt att umgås.
Min erfarenhet av dessa typer av människor är att de gärna hoppar mellan "snabba cash projekt" och de har väl tidigare kanske jobbat som telefonförsäljare, jobbat för ett pyramidspel etc? Kan det till och med vara så att de proteinbarsen du fick var den batch de hade köpt loss för att "hoppa in i pyramidspelet" och de sedan ville bli av med?

Om idén är ny och har potential så kan ni söka diverse bidrag; t.ex. från Almi och där får ni inte använda pengarna till er själva utan ska användas till att hyra in extern expertis.. dessa pengar kan då användas av dina två herrar till att betala en bättre lön för ditt arbete. (50 k för 45 timmar...)

Jag önskar dig lycka till; men skulle som många andra här inne avråda dig från att arbeta med dessa herrar.. De har hoppat vidare till ett nytt projekt inom ett år garanterat!

P.S Att han hjälpte dig med tvättmaskinen kan ha vart en baktanke för att han ville att du skulle jobba gratis 45 timmar i stället.. och vad tog det för honom att hjälpa till... ?

Permalänk
Medlem

Hade folk fått i ersättning vad arbetet var värt skulle det inte bli några pengar över till ägarna, som drar vinst ur mellanskillnaden mellan lön och arbetsvärde. Arbetar man för noll kronor och gör ett produktivt arbete blir det desto bättre resultat för företaget.

I en konkurrenssituation blir det nog svårt att upprätthålla hög lönsamhet, som blir transient, om det inte finns tillgång på billig arbetskraft att åderlåta.

När det gäller sekretess får man beakta lojalitetsplikten och en del följder som kan gälla även efter avslutat jobb.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Jag hade krävt en ersättning per projekt, eller visstidsanställning som kan förlängas/avslutas efter behov med fast ersättning. Här tycker jag det låter alldeles uppenbart att du blir utnyttjad

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

@JeanC: Tack för svaret. Snubben som hjälpte mig med tvättmaskinen privat är den som har medmänsklighet i sig medan den andra är, faktiskt som du säger, inne på saker som att sälja vissa pyramidspel, han har även aktier hos ett företag som säljer pyramidspel inom hälsa.

Jag skiljer på vad som hjälps privat och vad som utförs i professionella/affärsmässiga syften så inga konstigheter där. Jag kan alltså hjälpa snubben i saker som rör privata saker och som är i rimlig omfattning men skulle inte falla mig i att göra något helt plötsligt gratis i deras verksamhet pga. någon av dem hjälpt mig privat.

Jag har sagt vad jag kräver och jag pratade mer med programmeraren idag som berätta om att han oxå satte ned foten mot BOLAGSCHEF vilket fick denna att bli riktigt förbannad trots att samma person anser att man inte skall agera utifrån känslor (vilket BOLAGSCHEF sa i samband med att programmeraren sa att det inte kändes riktigt bra att fick krav ställda på sig när han knappt är anställd eller får någon som helst ersättning än så länge (och troligen aldrig)).

Sedan verkade det som om någonting förändrades i deras verksamhet som programmeraren oxå sa att han ej kunde hjälpa dem med. Då ska BOLAGSCHEF ha sagt något i stil med,"Då vet jag att man inte kan lita påd ig när det stormar". vilket är underligt att säga till någon som INTE är anställd eller får ersättning.

Jag vill återigen dock förtydliga att denna verksamhet är en mellanhandsverksamhet som innebär mer eller mindre inga kostnader (inget kontor, ingen personal, inget lager, inga fysiska produkter) och kräver att knyta samman privatpersoner och företag där mellanhanden tar en del av kakan i mitten. Återigen: det är INTE dropshipping. Det är närmare leasing-branschen.

Högst troligt kmr jag INTE samarbeta med dessa snubbar och det är smått synd om andra snubben (han som hjälpte mig med tvättmaskinen) för det var faktiskt han som hjälpte mig privat. Programmeraren sade att i möten så verkar andra snubben inte ha vågat sagt sitt om det pågående samtalet och "inconsistencies" (svenskt ord?) som sades under mötets gång.

När jag pratade med BOLAGSCHEF (innan de ens starta bolaget) för länge sen så behövde jag hjälp med att få upp en ny soffa 3 trappor upp men fick aldrig någon från honom trots att han först halvlovade och var medveten om exakt vilken dag soffan skulle komma. Hursomhelst fick jag upp soffan själv efter mkt slit och svett. Detta visar dock på att de två snubbarna är olika.

Visst sa jag att ena snubben (ej BOLAGSCHEF) var oxå den som arbetade i BOLAGSCHEFENs släktings företag som han (BOLAGSCHEF - båda har jobbat där innan) tog samma idé från och ville starta eget inom men göra bättre? Det hela i sig är ett drama i sig som skulle kunna få egen Netflix-serie!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |