Nätverkslagring med >4 diskplatser som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem

Nätverkslagring med >4 diskplatser som inte kostar skjortan?

Jag har sedan fem år en billig Synology NAS med två diskplatser. Har under de åren kunnat konstatera att jag egentligen inte behöver särskilt många tjänster, utan söker främst filåtkomsten över hemmanätverket. Nu när den ligger på bristningsgränsen utrymmesmässigt (400 GB ledigt av 8 TB) ser jag mig om efter större alternativ. Nästa naturliga steg verkar ju utbudsmässigt vara en NAS med fyra diskplatser, vilket kostar sisådär 4000-6000 kr. Men om jag vill ha fler än fyra då, till exempel sex diskplatser? Då landar vi genast på 10 000 kr! (Undantaget en slim-modell från Synology med 2,5"-diskar).

Hur kommer det sig att en ökning med 50% diskplatser motiverar en 100% ökning av priset? När man bygger en vanlig PC är ju inte diskutrymmet något som påverkar kostnaden och jag har inte lyckats fatta varför det är så himla dyrt inom NAS-världen med ett fåtal extra diskplatser.

Det jag egentligen är ute efter är enklast möjliga nätverksåtkomst för mina filer här hemma. Finns det något enklare och billigare att skaffa sig än en färdig lösning via en köpt NAS? Har egentligen inget behov av att köra några tjänster, utan vill bara att mina olika enheter ska komma åt filerna på samma ställe på lokala nätverket.
Då jag börjat filma en hel del i 4K vet jag med mig att det inte kommer dröja många år förrän en NAS med fyra diskplatser börjar kännas trång (kommer utgå från mina två befintliga 8 TB-diskar och bygga vidare på, så den skulle i så fall kunna lagra 3x8 TB med en fjärde disk i redundans).

Bygga eget skulle vara ett alternativ om det vore lika simpelt som att bygga en Windows PC, men det märker man ganska snabbt att det inte är när man läser alla byggtipstrådar Eller kan jag bara köpa ett tomt NAS-chassi med 6-8 diskplatser, köpa vanlig konsumenthårdvara, installera någon Windows-variant och vara nöjd med en fungerande lösning? De största hindren med att bygga eget för mig är brist på både tid och intresse - jag vill bara att det ska funka. Och största hindret med att köpa färdigt är pengar - framförallt med tanke på hur dåligt priserna skalar med antalet diskplatser.

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken: Hur ser det ut på marknaden här? Jag har aldrig letat aktivt, men jag tycker mig se en del Synology system dyka upp på marknaden.

Och, som ett sidospår. Det är inte att rekommendera att använda RAID5 (3 diskar + en redundans) med såpass stora diskar. Det är en övervägande risk att en rebuild inte kommer fungera. Kom även ihåg att RAID != backup ifall materialet är viktigt

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att bygga ihop något eget. NAS:ar på konsumentnivå är inga magiska prylar som har tekniska möjligheter inte en vanlig lågprestanda-PC har. Det man betalar för är paketeringen - kompakt, lättservat, och konfiguration på ett (vad många anser vara) lätthanterat sätt. Om du anser att det är värt priset eller inte är ju upp till dig. Det blir inte mycket billigare att bygga motsvarande en mindre NAS från grunden (chassi, nätagg, mobo, cpu, ram, måhända en extra diskkontroller ...), särskilt inte om man värderar sin tid. Men, har man lite gamla delar liggande och lite tid att lägga på det så kan det bli betydligt billigare helt klart.
För egen del tyckte jag att merkostnaden på 4000 eller så var värt det för att just få något som bara är att plugga in och köra, även om min stationära fram tills nyligen fyllt samma funktioner som min NAS nu gör.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

@Sebbepojken: Hur ser det ut på marknaden här? Jag har aldrig letat aktivt, men jag tycker mig se en del Synology system dyka upp på marknaden.

Och, som ett sidospår. Det är inte att rekommendera att använda RAID5 (3 diskar + en redundans) med såpass stora diskar. Det är en övervägande risk att en rebuild inte kommer fungera. Kom även ihåg att RAID != backup ifall materialet är viktigt

När jag tittade här om dagen var marknaden ganska tom inom det jag sökte. Fanns ett par dammiga exemplar och en större värsting för 11 000 kr. Blocket och Facebook marknad hade inte mycket roligare utbud heller. Å andra sidan är det bara en ögonblicksbild från ett tillfälle.

Aj, det var inte så roligt att höra Får försöka läsa på mer om det då. I så fall låter det spontant som att det är mer kostnadseffektivt att köra utan redundans.

Skrivet av Crazy Ferret:

Det går utmärkt att bygga ihop något eget. NAS:ar på konsumentnivå är inga magiska prylar som har tekniska möjligheter inte en vanlig lågprestanda-PC har. Det man betalar för är paketeringen - kompakt, lättservat, och konfiguration på ett (vad många anser vara) lätthanterat sätt. Om du anser att det är värt priset eller inte är ju upp till dig. Det blir inte mycket billigare att bygga motsvarande en mindre NAS från grunden (chassi, nätagg, mobo, cpu, ram, måhända en extra diskkontroller ...), särskilt inte om man värderar sin tid. Men, har man lite gamla delar liggande och lite tid att lägga på det så kan det bli betydligt billigare helt klart.
För egen del tyckte jag att merkostnaden på 4000 eller så var värt det för att just få något som bara är att plugga in och köra, även om min stationära fram tills nyligen fyllt samma funktioner som min NAS nu gör.

Har tyvärr inget gammalt som ligger och skräpar, utan det blir i så fall att bygga nytt från grunden. Utan att ha kollat föreställer jag mig att man kanske kan spara pengar på egenbyggt när vi talar om så många diskplatser som 6-10? Det är ju där som priserna på de färdiga produkterna skenar iväg enligt mig. Eller vad händer med hemmabyggena när man vill ha så många diskar, sätter det superdyra krav på moderkort att hantera den mängden diskar?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ett standardmoderkort med 4-6 sata platser och behöver man fler så kan man tex sätta i sånt här

https://www.amazon.de/-/en/Syba-SI-PEX40064-PCI-EXPRESS-Contr...

Ja det är "bara" PCI express 2 men med tanke på att det är 4-5 ggr snabbare än nätverkskortet ändå så räcker det med marginal

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Funkar det med en enklare 4-diskars för 2000kr? För enkel filhantering funkar ju alla NAS'ar bra.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/zyxe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jag rekommenderar ett standardmoderkort med 4-6 sata platser och behöver man fler så kan man tex sätta i sånt här

https://www.amazon.de/-/en/Syba-SI-PEX40064-PCI-EXPRESS-Contr...

Ja det är "bara" PCI express 2 men med tanke på att det är 4-5 ggr snabbare än nätverkskortet ändå så räcker det med marginal

Ah, det låter ju enkelt nog Bra tips!

Skrivet av teejee:

Funkar det med en enklare 4-diskars för 2000kr? För enkel filhantering funkar ju alla NAS'ar bra.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/zyxe...

Bra input! Ja, jag behöver ta reda på om jag klarar mig med enklast möjliga! Har sett att billigare modeller i regel inte stödjer de lite "bättre" filsystemen, så det är möjligen där skon klämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ah, det låter ju enkelt nog Bra tips!

Bra input! Ja, jag behöver ta reda på om jag klarar mig med enklast möjliga! Har sett att billigare modeller i regel inte stödjer de lite "bättre" filsystemen, så det är möjligen där skon klämmer.

Med zyxel i min länk ovan är det ju ext4 som gäller. Det funkar bra för mig i min Synology-NAS. Men det är ju inte det hetaste i dagsläget iofs.

Permalänk
Medlem

Till Qnap kan man ju haka på externa disklådor som faktiskt presterar hyggligt och inte är esata som Synology har kört en del med.
https://www.qnap.com/sv-se/product/tr-004 kan du även jacka in i valfri pc och använda som DAS.

https://www.dustin.se/product/5011038832/proliant-microserver... Kanske oxå kan vara ett alternativ, ovanstående kan du haka på här om du vill.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Har en gammal HP ML110 gen 6 stående med en halvtrött Pentium i och 8gb ram, den får det plats 6st 3.5" disk i tror jag, har kört den som NAS, men nu står den och dammar.
Minitower och värd typ ett flak bärs, PM vid intresse

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Till Qnap kan man ju haka på externa disklådor som faktiskt presterar hyggligt och inte är esata som Synology har kört en del med.
https://www.qnap.com/sv-se/product/tr-004 kan du även jacka in i valfri pc och använda som DAS.

https://www.dustin.se/product/5011038832/proliant-microserver... Kanske oxå kan vara ett alternativ, ovanstående kan du haka på här om du vill.

Ursäkta min nybörjarfråga (jag är inte insatt i QNAPs namngivningsschema) - men hur väl stöds expansionsenheten av deras olika segment? Hos Synology har de tre olika nivåer och det är bara den dyraste (plus) som är kompatibel med deras expansionsenheter. Men bra tips, den ser ju ut att vara mer användbar än motsvarande hos Synology hur som helst

Skrivet av adfactory:

Har en gammal HP ML110 gen 6 stående med en halvtrött Pentium i och 8gb ram, den får det plats 6st 3.5" disk i tror jag, har kört den som NAS, men nu står den och dammar.
Minitower och värd typ ett flak bärs, PM vid intresse

Schysst med spontan marknad i tråden! Jag ska ha det i åtanke, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

När jag tittade här om dagen var marknaden ganska tom inom det jag sökte. Fanns ett par dammiga exemplar och en större värsting för 11 000 kr. Blocket och Facebook marknad hade inte mycket roligare utbud heller. Å andra sidan är det bara en ögonblicksbild från ett tillfälle.

Aj, det var inte så roligt att höra Får försöka läsa på mer om det då. I så fall låter det spontant som att det är mer kostnadseffektivt att köra utan redundans.

Har tyvärr inget gammalt som ligger och skräpar, utan det blir i så fall att bygga nytt från grunden. Utan att ha kollat föreställer jag mig att man kanske kan spara pengar på egenbyggt när vi talar om så många diskplatser som 6-10? Det är ju där som priserna på de färdiga produkterna skenar iväg enligt mig. Eller vad händer med hemmabyggena när man vill ha så många diskar, sätter det superdyra krav på moderkort att hantera den mängden diskar?

Det går att bygga lite billigare om man köper begagnad hårdvara och bygger eget, med nackdelen att det troligtvis (inte nödvändigtvis) blir mer pengar för el på lång sikt samt lite högre ljudnivå och fysiskt större system. Dessutom får du krångla mer. Jag byggde nyligen ett system baserat på detta https://ggsp.se/supermicro/4642-supermicro-x10slm--ln4f.html och en Xeon CPU jag plockade upp för knappt 400kr på ebay. Skaffade även ett RAID kort för att få plats med fler diskar på en kontroller. Totalt för allt gick det på strax under 5000 kr + diskar. Finns billigare moderkort att köpa med (samma shop har kort för 500 som är nästan samma för det du vill göra). Moderkortet stöder 6 diskar (kom ihåg OS om du inte vill/kan köra från USB), raid kortet stöder 8 till. Personligen tycker jag att hitta chassi började bli jobbigt med över 6 diskar. Typ bara ett node 804 som kan, om du inte skall köpa ett pissdyrt specialchassi. Minimerar du kostnaden tror jag du kan göra det för strax över 3000kr (billigare moderkort, svagare CPU och skippa raid kortet). Men det kommer kräva lite ebay surfande och letande av komponenter.

Med krångel menar jag att jag behövde

  • Plocka av en CPU kylar bracket.

  • Reseta IPMI lösen

  • Flasha RAID kortet

Jag räknar inte bygga systemet som krångel. De två sista operationerna är relativt enkla, men behöver göras på kommandorad. De var inte heller strikt nödvändiga, men reseta är en "quality of life" grej, och flasha var för att fungera som jag ville. Sen behöver du installera ett OS såklart, och lära dig ett nytt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Nästa naturliga steg verkar ju utbudsmässigt vara en NAS med fyra diskplatser, vilket kostar sisådär 4000-6000 kr. Men om jag vill ha fler än fyra då, till exempel sex diskplatser?

Hur mycket utrymme behöver du och har du några krav på prestanda mer än att föra över filer i gigabithastighet?

Även billiga NASar klarar i regel gigabit idag och med 4 hårddiskplatser kan du ju köra in t.ex. 2*8TB lagring för att redan dubbla din kapacitet, och sedan enkelt lägga till två diskar till för upp till 32TB. Eller större diskar för den delen, när de ligger rimligare i pris.
För 4*8TB lagring betalar du ju redan 10'000 bara för hårddiskarna så om nasen kostar 4000 eller 6000 är väl det mer en detalj i sammanhanget.

Är ditt önskemål att inte köra några tjänster utan bara att ha enkel filåtkomst hemma, och du dessutom vill lägga ganska lite pengar, så är en köpt nas det enda rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det går att bygga lite billigare om man köper begagnad hårdvara och bygger eget, med nackdelen att det troligtvis (inte nödvändigtvis) blir mer pengar för el på lång sikt samt lite högre ljudnivå och fysiskt större system. Dessutom får du krångla mer. Jag byggde nyligen ett system baserat på detta https://ggsp.se/supermicro/4642-supermicro-x10slm--ln4f.html och en Xeon CPU jag plockade upp för knappt 400kr på ebay. Skaffade även ett RAID kort för att få plats med fler diskar på en kontroller. Totalt för allt gick det på strax under 5000 kr + diskar. Finns billigare moderkort att köpa med (samma shop har kort för 500 som är nästan samma för det du vill göra). Moderkortet stöder 6 diskar (kom ihåg OS om du inte vill/kan köra från USB), raid kortet stöder 8 till. Personligen tycker jag att hitta chassi började bli jobbigt med över 6 diskar. Typ bara ett node 804 som kan, om du inte skall köpa ett pissdyrt specialchassi. Minimerar du kostnaden tror jag du kan göra det för strax över 3000kr (billigare moderkort, svagare CPU och skippa raid kortet). Men det kommer kräva lite ebay surfande och letande av komponenter.

Med krångel menar jag att jag behövde

  • Plocka av en CPU kylar bracket.

  • Reseta IPMI lösen

  • Flasha RAID kortet

Jag räknar inte bygga systemet som krångel. De två sista operationerna är relativt enkla, men behöver göras på kommandorad. De var inte heller strikt nödvändiga, men reseta är en "quality of life" grej, och flasha var för att fungera som jag ville. Sen behöver du installera ett OS såklart, och lära dig ett nytt OS.

Jättebra input, tusen tack Jag är just inte jättesugen på att bygga eget eftersom jag vet att det gärna blir krångligare än vad man vill, så det är bra att få höra andras erfarenheter.

Skrivet av Kamouflage:

Hur mycket utrymme behöver du och har du några krav på prestanda mer än att föra över filer i gigabithastighet?

Även billiga NASar klarar i regel gigabit idag och med 4 hårddiskplatser kan du ju köra in t.ex. 2*8TB lagring för att redan dubbla din kapacitet, och sedan enkelt lägga till två diskar till för upp till 32TB. Eller större diskar för den delen, när de ligger rimligare i pris.
För 4*8TB lagring betalar du ju redan 10'000 bara för hårddiskarna så om nasen kostar 4000 eller 6000 är väl det mer en detalj i sammanhanget.

Är ditt önskemål att inte köra några tjänster utan bara att ha enkel filåtkomst hemma, och du dessutom vill lägga ganska lite pengar, så är en köpt nas det enda rimliga.

Idag har jag 2x8 TB installerat med den ena i redundans, så jag har 8 TB att lagra på. Jag har även filer på datorn, DVD och extern disk som för all del gärna får ligga på en uppgraderad NAS, så jag skulle nog kunna fylla 16 TB på 1-2 år. 3x8=24 TB kan jag tänka mig att jag fyller inom fem år. Så om jag skulle köra en NAS med fyra diskplatser och en i redundans (som jag varit inne på fram tills jag skapade tråden) föreställer jag mig att jag kan använda enheten i fem år tills den är proppfull. Om jag kör 4x8=32 TB utan redundans klarar jag mig förmodligen markant längre.

Det lilla jag läst mig till är att jag bör vilja ha ett mer sofistikerat filsystem än EXT4. Hos Synology blir det då BTRFS. Som nämnts tidigare i tråden har jag märkt att många billigare NAS-enheter saknar stöd för den typen av filsystem. Så det sätter väl något slags förhöjt minimumpris på färdiga modeller (typ 4000-6000 kr). Utöver det har jag inga direkta prestandakrav eftersom jag bara vill ha filåtkomsten. Idag kör jag Lightroom på olika datorer i hemmet för att redigera RAW-foton, vilket funkar helt OK.

En NAS med fyra diskplatser kostar inom mitt tänkta segment 4000 - 6000 kr. Mitt problem är att sex diskplatser kostar uppåt 10 000 kr, så jag upplever inte att priset skalar rättvist mot antalet platser och det är där förvirringen uppstår. Då kan jag ju lika gärna köpa två separata enheter med fyra diskplatser var och få totalt åtta diskplatser för 8000 - 12 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om jag kör 4x8=32 TB utan redundans klarar jag mig förmodligen markant längre.

Kom ihåg att redundans bara hjälper dig ha åtkomst till sakerna om en disk rasar, det är på inget sätt en backup så oftast är redundansen onödig för en hemanvändare. När vi pratar om såhär stora volymer är det dock skönt att ha eftersom att återläsa 32TB data från internet tar.. en stund..
Det du skulle kunna göra som en slags snikredundans är att köra 4 diskar som 4 olika volymer. Rasar en disk blir du bara av med 1/4 av filerna och statistiskt sett blir du av med den äldsta fjärdedelen, vilket med film och foto brukar vara den man har minst akut behov av. Random tanke bara.

Skrivet av Sebbepojken:

Det lilla jag läst mig till är att jag bör vilja ha ett mer sofistikerat filsystem än EXT4.

Jag skulle inte se det som ett krav. Det t.ex. BTRFS och ZFS har som fördel är att de skyddar mot bit rot så långtidslagrar du filer så är det mindre risk att de blir korrupta med tiden. Kan du leva med tanken att någon bild kanske blir korrupt och du eventuellt inte har en backupkopia av den bilden? Antagligen.

Skrivet av Sebbepojken:

Idag kör jag Lightroom på olika datorer i hemmet för att redigera RAW-foton, vilket funkar helt OK.

Typ det jag gör också. Ett tips är att generera smart previews. Snabbar upp redigeringen enormt. Även lokalt, men i synnerhet om du jobbar mot en nätverksdisk.

Citat:

Då kan jag ju lika gärna köpa två separata enheter med fyra diskplatser var och få totalt åtta diskplatser för 8000 - 12 000 kr.

Ja varför inte? 4-diskars idag som du fyller inom 3 år. Om 3 år köper du en 4-diskars till lägre pris/bättre prestanda och använder din gamla som 'cold storage'.
Det är nästan alltid dumt att köpa IT-prylar som ska hålla mer än ett par år, för om ett par år kommer det ändå finnas billigare och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kom ihåg att redundans bara hjälper dig ha åtkomst till sakerna om en disk rasar, det är på inget sätt en backup så oftast är redundansen onödig för en hemanvändare. När vi pratar om såhär stora volymer är det dock skönt att ha eftersom att återläsa 32TB data från internet tar.. en stund..

Ja, det är jag medveten om Har redan hunnit få en kraschad disk och då var det bekvämt med redundans på allt innehåll istället för att bara läsa in en backup på de viktigaste filerna för att sedan få manuellt återskapa det som det saknades extern backup på.

Skrivet av Kamouflage:

Det du skulle kunna göra som en slags snikredundans är att köra 4 diskar som 4 olika volymer. Rasar en disk blir du bara av med 1/4 av filerna och statistiskt sett blir du av med den äldsta fjärdedelen, vilket med film och foto brukar vara den man har minst akut behov av. Random tanke bara.

Innebär det i praktiken att jag kör utan RAID? D.v.s. att diskarna är helt oberoende av varandra om de sätts upp som separata (RAID-)volymer? Det skulle i så fall kunna vara en idé ja, då har jag ju full koll på vad som är backupat och vad som kan förloras permanent.

Skrivet av Kamouflage:

Jag skulle inte se det som ett krav. Det t.ex. BTRFS och ZFS har som fördel är att de skyddar mot bit rot så långtidslagrar du filer så är det mindre risk att de blir korrupta med tiden. Kan du leva med tanken att någon bild kanske blir korrupt och du eventuellt inte har en backupkopia av den bilden? Antagligen.

Om jag minns rätt, så brukar de skrämselscenarion jag läst nämna att man lätt sprider sina bitrot-fel vidare till sina backuper. Och att man sedan vid återläsning även återinför datafelen. Det är ungefär då jag tänkt "det låter ju dumt att ha datafel lite överallt som kanske inte ens upptäcks - det låter enklare att bara skydda sig mot dem". Jag har läst datorarkitektur och liknande kurser på högskolan så jag har en grundförståelse för vad filsystemsproblematiken handlar om - jag tycker bara att ämnet är sjukt långt ifrån något jag skulle kalla för intressant och det sätter ribban för mitt engagemang Jag har foton och videor på min dotter som jag vill bevara resten av livet och har då tänkt att det låter bra att gardera sig mot att filerna förmultnar. Huruvida det går att rädda sig mot det genom bra backuplösningar har jag inte satt mig in i, som du märker.

Skrivet av Kamouflage:

Typ det jag gör också. Ett tips är att generera smart previews. Snabbar upp redigeringen enormt. Även lokalt, men i synnerhet om du jobbar mot en nätverksdisk.

Yes, jag genererar 1:1 previews vid import och har även prövat att synka preview-katalogen mellan datorer utöver själva Lightroom-katalogen

Skrivet av Kamouflage:

Ja varför inte? 4-diskars idag som du fyller inom 3 år. Om 3 år köper du en 4-diskars till lägre pris/bättre prestanda och använder din gamla som 'cold storage'.
Det är nästan alltid dumt att köpa IT-prylar som ska hålla mer än ett par år, för om ett par år kommer det ändå finnas billigare och bättre.

Det är det som är grunden till den här tråden I väldigt många andra produktsegment brukar man premieras av att köpa ett större paket än flera små. Men så är inte fallet med NAS-diskplatser av en för mig outgrundlig anledning. Det kan mycket väl bli den vägen jag går. Men det är väl jag som är en väldigt nischad kund som söker minimal funktionalitet men enorm lagringsyta. De flesta NAS-enheterna som rymmer många diskar är ju riktigt kraftfulla samtidigt.

Tusen tack för att du ställer upp som bollplank och utmanar mina idéer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Innebär det i praktiken att jag kör utan RAID? D.v.s. att diskarna är helt oberoende av varandra om de sätts upp som separata (RAID-)volymer? Det skulle i så fall kunna vara en idé ja, då har jag ju full koll på vad som är backupat och vad som kan förloras permanent.

Du kan sätta upp dem hur som helst, men det blir ju alltså separata volymer/hårddiskar så du får ha t.ex. X: = 8TB, Y:= 8TB o.s.v. Rasar "Y:" är det bara "Y:" som påverkas.
Du kan även ha blanda det hur som helst så du t.ex. kör 2 diskar RAID1 och 2 lösa, eller 3 diskar RAID5 och 1 lös o.s.v.

Personligen kör jag 4 diskar SHR-1 (raid-5). Det rekommenderas SHR-2 (raid-6) eftersom det statistiskt är någon procents chans att man vid återläsning kommer få problem men jag förlitar mig på backuper och kör SHR-1 enbart för att eventuellt slippa återläsa backuper OM allt skulle gå bra. SHR-2 är för dyrt på 4 diskar.

Citat:

Om jag minns rätt, så brukar de skrämselscenarion jag läst nämna att man lätt sprider sina bitrot-fel vidare till sina backuper.

Bland annat, och alla är otroligt oense om hur viktigt det är. Jag brukar tycka det är lite fanatism att kräva att en hemanvändare har hängslen, livrem och fallskärm. Det blir ju istället att man (som du verkar gjort lite) inte vågar köra en good-enoughlösning utan börjar köra obackupat och lösa diskar och allt möjligt vilket är ännu sämre.

Citat:

Yes, jag genererar 1:1 previews vid import och har även prövat att synka preview-katalogen mellan datorer utöver själva Lightroom-katalogen

Smart previews är något annat. Det är en lågkomprimerad 4k-upplöst kopia av bilden som lagras med din katalog på arbetsdatorn (istället för med bilderna) så du förutom prestandaförbättringen att jobba mot en 'liten' 4k-bild även kan fortsätta jobba utan att ha access till de riktiga bilderna. Du genererar dem på samma sätt som 1:1-previews vill jag minnas.

Citat:

I väldigt många andra produktsegment brukar man premieras av att köpa ett större paket än flera små. Men så är inte fallet med NAS-diskplatser av en för mig outgrundlig anledning. [...] Men det är väl jag som är en väldigt nischad kund som söker minimal funktionalitet men enorm lagringsyta.

Tvärt om, det är samma krav som de allra flesta företag har. Och där ligger nog anledningen till varför du tycker priset sticker iväg mot konsumentprodukter
Sen om du jämför t.ex. DS918 med DS1819 så är det egentligen en hel del mer som skiljer än man först kan se. Stöd för större externa disklådor, möjlighet att köra 4*1G ethernet eller fiber, stöd för att uppgradera med mer RAM. Helt enkelt en hel del man inte kommer använda hemma som man ändå får betala för.

Permalänk

Jag har haft en gammal synology ds411j snurrandes 24-7 i snart 10 år med 4x2tb med SHR. Är glad att jag körde redudans för under årens gång har diskar gått sönder och jag tror jag bytt totalt 5 diskar och kunnat återskapa alla data. Jag vet att SHR/RAID inte är ngn backup men det är rätt skönt att inte tappa data bara för att en disk havererar. All data jag betraktar som viktig backupar jag på annat sätt.

Stod nyss i valet hur jag skulle göra då jag behövde uppgradera till ngt nytt. Ny Synology eller bygga eget. Det slutade med att jag köpte en 918+. Den största anledningen var att jag inte har tid att lägga på allt pillande det innebär med hemmabygge. Jag prioriterar andra intressen och familj så enkelheten det innebär med en Synology var avgörande för min del. Sen att jag fick en NAS med docker support var ju också ett plus då jag kunde slänga ut 2 andra maskiner jag haft snurrandes. 6k för enkelheten var i mitt fall lätt värt det.

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

@cheben
Hur stora diskar vågar man ha i RAID5 då? Spelar det någon roll om man har 4, 5 eller 6 diskar?

Permalänk
Medlem

@lorgix: Det är en statistisk risk som ökar med mängden data och beroende på vem du frågar är en rebuild i princip garanterad att misslyckas med normalstora diskar idag (säg 4*4=16TB) men kan också ske med 1TB data.

Finns hur mycket som helst på google om du söker på "RAID-5 URE" eller "Rebuild RAID-5" eller mtosvarande. Har mässats i 20 år om att RAID-5 är dött.

https://www.zdnet.com/article/why-raid-5-still-works-usually/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du kan sätta upp dem hur som helst, men det blir ju alltså separata volymer/hårddiskar så du får ha t.ex. X: = 8TB, Y:= 8TB o.s.v. Rasar "Y:" är det bara "Y:" som påverkas.
Du kan även ha blanda det hur som helst så du t.ex. kör 2 diskar RAID1 och 2 lösa, eller 3 diskar RAID5 och 1 lös o.s.v.

Toppen, då är jag helt med!

Skrivet av Kamouflage:

Bland annat, och alla är otroligt oense om hur viktigt det är. Jag brukar tycka det är lite fanatism att kräva att en hemanvändare har hängslen, livrem och fallskärm. Det blir ju istället att man (som du verkar gjort lite) inte vågar köra en good-enoughlösning utan börjar köra obackupat och lösa diskar och allt möjligt vilket är ännu sämre.

Ja, exakt. Men när det nu handlar om att välja en budgetmodell för 2000 kr eller en mellanmodell för 4000 kr känns det som enklast för mig som amatör att åtminstone ta hängslen och livrem genom att köra ett filsystem som inte förmultnar filerna över tid. Skrämseltaktiken funkar på mig i det här fallet

Skrivet av Kamouflage:

Tvärt om, det är samma krav som de allra flesta företag har. Och där ligger nog anledningen till varför du tycker priset sticker iväg mot konsumentprodukter
Sen om du jämför t.ex. DS918 med DS1819 så är det egentligen en hel del mer som skiljer än man först kan se. Stöd för större externa disklådor, möjlighet att köra 4*1G ethernet eller fiber, stöd för att uppgradera med mer RAM. Helt enkelt en hel del man inte kommer använda hemma som man ändå får betala för.

Det förstår jag! Det jag var inne på var snarare att man tappar budgetsegmentet när man kliver upp på 6-8 diskplatser. D.v.s. det finns ingen DS918j, utan budgetsegmentet faller bort när man går upp i nivå. Där är jag nog väldigt nischad som vill ha billigt men mycket

Nu återstår bara att bestämma hur tusan jag ska lösa allt... Tack för all din hjälp!

Permalänk
Medlem

Här har du en "NAS" med 6 diskplatser för 210kr än så länge, billigare är nog svårt att hitta.

https://www.tradera.com/item/120202/395064526/zotac-htpc-serv...

Jag har själv samma chassi men med ett gammalt Supermicromoderkort med Atom D510 som jag använder som backup-NAS