Din mobil, du och batteritid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Folk har helt enkelt vant sig att 1-2 dagar är bra. Yeah, sure, det funkar men det är verkligen inget att hurra för tycker jag.

En arbetsvecka hade varit riktigt skönt.

Batteritiden i telefoner är den absolut sämsta punkten på telefoner, tycker jag.

+1 på detta!

Jag minns de gamla E/// GSM-telefonerna. Behövde laddas ungefär en gång i veckan vid "normalt" kontorsbruk, ~3h samtal om dagen.
Ribban för "bra" batteritid bör mätas i veckor, inte dagar eller timmar...

Permalänk
Medlem

Hade frågan ställts för ett antal år sedan så hade jag sagt att en vecka är önskvärt, men sedan vi fått snabbladdning så är problemet mycket mindre.

Jag använder AccuBattery för att se till att jag drar ur laddaren vid 80% innan jag går ut på morgonen. Innan jag lägger mig har jag mellan 10-30% kvar vilket betyder att det tar 30-40 minuter att ladda nästa morgon. Det görs när jag gör mig redo för dagen med frukost, dusch osv. Det sägs det att batteriet ska hålla längre så, och såhär långt efter 18 månaders användning av min Oneplus 6t så tycker jag batteritiden känns oförändrad och fortfarande bra. Det är den första mobilen jag har som jag är konsekvent med laddning till max 80%, denna lur tänker jag använda länge!

Givetvis varierar det mycket från person till person, skärmtiden är fortfarande för kort på alla mobiler.

Permalänk
Medlem

Bra batteritid är ett utbytbart batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej.

Vad skulle du så som du använder din mobil säga är en bra batteritid?

Laddar min note 10+ en gång i veckan, ibland 2 gånger

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Skulle vara nöjd om man fick ut 2 dagar stabilt, dvs två hela dygn. Men visst, över en vecka vore väl bra det också. Men i takt med att snabbladdning blir bättre är det kanske inte lika noga. Men över en dag bör telefonen klara tycker man, även med hyfsat ordentlig användning.

Permalänk
Medlem

Jag brukade tycka min mobil hade helt ok batteri men med Twitch drar det massor. 12 timmar av konstant användning skulle vara bra. Alla mobiler klarar sig en dag utan problem vid lätt användning men det är vid tung belastning många inte klarar mer än 6-8 timmar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Just batteritid är väl det jag känner att vi kompromissat mest med det senaste decenniet.

Tiden dessförinnan kunde det räcka med att ladda sin mobil 1-2 ggr i veckan, om ens det.
Där skickades inte lika mycket skit heller som det görs idag, GPS-data, användardata, push-notiser osv. i bakgrunden.

Allt är ju inte dåligt med det nya, att surfa på webben mobilt var en av de saker jag värdesatte mest när jag gick över till smartphone, -hur smart det valet var kan man säkert diskutera i efterhand...

Nu är det är en smula svårt att gå tillbaka rent tekniskt, men jag har det som en konstant övning att rensa ur appförrådet emellanåt.
Håller man bara appfloran smal brukar det i sin tur bidra till att batteritiden också håller sig bättre.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad skulle du så som du använder din mobil säga är en bra batteritid?

När man inte tänker hur mobilen används (samtal, surf, mejl, chattande, några timmar musik via Bluetooth, GPS igång en timme eller två etc) och man fortfarande kommer hem på kvällen med minst 50 procent batteri kvar.

Permalänk
Medlem

Jag har en Pocophone F1. Jag tycker att den har okej/duglig batteritid. Jag får ändå säga att jag är nöjd, sett till hur konkurrensen ser ut.
Min skärmtid per laddning brukar variera, med tanke på att jag inte brukar ladda varje dag. Men om jag laddar varannan dag brukar jag nog få ut en 14 timmars skärmtid per laddning med min användning. Det är dugligt, om än inte bra.

Nu i Corona-tider använder jag inte min telefon alls lika mycket, varför även standby-tiden är acceptabel.

Jag försöker att välja telefon efter batteritid och jag tycker att jag sett till marknaden lyckats väldigt bra.
Sett till mina egna höga krav är jag däremot inte särskilt nöjd.

Nästa vecka ska jag testa om det blir någon skillnad om jag slår på batterisparläge.

Permalänk
Medlem

Kan inte klaga på min OP7P egentligen, får enkelt ut 2 dagar innan jag behöver ladda om jag inte använder den mycket. Värre har det varit med de Exynos bestyckade Samsung-enheter jag haft som knappt ens klarat en förmiddag.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Who cares, OnePlus Warp Charge.

Men att kunna använda den normalt och ladda varannan dag hade ju suttit fint. Nu är det även min jobbtelefon så den får slita hårt ibland.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Bra =en vecka!

Ska slänga med att Qi-laddning på utvalda platser (jobb, bil, kök,säng) är perfekt för att minska det upplevda strulet med laddning.
Med Qi fungerade det bra även med små batterier (Nexus 4, 5) jobbnallen S5 fick ett ~7Ah batteri för egna pengar så att den klarade arbetsveckan utan batteritorsk, blev perfekt Turf-nalle när jobbet bytte (saknar utbytbara batterier), sambon tog den sedan...
Har en Sony XZ1 compact idag vilken klarar 2dagar+ viket är skönt då jag ibland glömmer ladda på natten (gammal och senil..;)

Nästa nalle ska ha Qi-laddning och mer än 2d batteritid men byter inte innan nuvarande ger upp.

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

+1 på detta!

Jag minns de gamla E/// GSM-telefonerna. Behövde laddas ungefär en gång i veckan vid "normalt" kontorsbruk, ~3h samtal om dagen.
Ribban för "bra" batteritid bör mätas i veckor, inte dagar eller timmar...

Du jämför en dörrstopp med en superdator.
Vill du köpa en värdelös dörrstopp finns 3310 3G för 600 riksdaler och en månads batteritid.
Vill du ha något bättre än en dörrstopp finns Mi Max 3
med ca 22h surf på wifi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Helt fantastiskt. Aldrig hört talas om nån som cyklar merparten av sina cykelturer som är mer än 30 timmar långa. Teoretiskt två Vättern runt. När jag var ung så tränade jag 5 timmar MTB mer eller mindre dagligen. Inser nu att det var nada.

Edit: 5 mil om dagen och inte 5 timmar

Det behöver inte bli så fasligt långt utan 150-200 km eftersom det oftast handlar om att jag spelar Turf och campar en natt.
De första mobilerna jag började ha tillgång till såg ut så här

Undrar hur batteritiden blivit om man tänker sig samma storlek och vikt men med moderna teknik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara nöjd med en telefon som klarade av en dags aktiv användning utan att behöva laddas. Finns ingen av de populära storsäljarna som klarar det vad jag har sett.

Permalänk
Medlem

Får jag en hel dag, typ 7-21 med relatvit hårt användande och då har lite batteri kvar så är jag väldigt nöjd.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

För mig varierar det en hel del.
Vid typisk användning brukar jag ladda någon gång per dygn, och då finns det tillgång till laddare.
När jag är på vift och inte har tillgång till laddare minskar även behovet av att ladda, så uppemot en vecka räcker batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Jag skulle vara nöjd med en telefon som klarade av en dags aktiv användning utan att behöva laddas. Finns ingen av de populära storsäljarna som klarar det vad jag har sett.

I skärmtid? Som i, 24 timmar? Det är nog en bit bort. Jag får 14-18 just nu.

Permalänk
Medlem

Jaja.. ni får invänta John B Goodenough's nya naturvänliga solid state sodium glas batteri bara.

theregister.co.uk/2020/03/02/canadian firm to develop goodenoughs new glass battery

EDIT:Så klart högre energi-desitet än li-ion... 3-10 faldig (vagt).
Klarar mycket mer laddcykler. "23,000 times" "1,200 recharges without loss of performance"
Fulladdat på minuter.
Klarar ner till -20°
Kapaciteten ÖKAR 300 första laddningarna.
Exploderar inte!

Permalänk

Minimum för mig är 2 dygn med ca 6 timmar screen time.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga 30h batteritid så att när den börjar bli sämre efter ett år då kan den gå ner till 24h som fortfarande är bra.

Permalänk
Medlem

Jädrans urdålig batteritid på dagens telefoner, bara för att få lite större skärm, plattare med mindre vikt. Ladda en gång i veckan tycker jag är godkänt om man använder telefonen dagligen till lite prat, musik och surf, spel skiter jag fullständigt i.

Bytte från Note 3 (extendedbatteri) till Note 10 Plus, visst är det lite trevligare telefon men någon millimeter tjockare så hade dom säkert kunnat trycka i 8000 mah eller kanske 9500 mah som Note 3.

Nåja, man får köpa största telefonen (som oftast har störst batteri), och sedan köra med skärmen avstängd.

Det är 2020, inte 1995.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

+1 på detta!

Jag minns de gamla E/// GSM-telefonerna. Behövde laddas ungefär en gång i veckan vid "normalt" kontorsbruk, ~3h samtal om dagen.
Ribban för "bra" batteritid bör mätas i veckor, inte dagar eller timmar...

Tror du att den stora lysande skärmen som du tänder 100ggr om dagen kan ha något med saken att göra? Skippa den så får du din batteritid.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Viking
Skrivet av kotz:

Jag har en Iphone och älskar deras OS.
Men deras batteritider är uruselt med tanke på vi befinner oss i 2020. Riktigt bedrövligt!!

Va? iPhone 11 PRO Max har ju en grymt bra batteritid. Inte bara Max heller, 11 PRO och 11 har också grymma batteritider.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd om jag inte behöver ladda min arbetsmobil varje dag.
Händer enbart på min semester och på helgen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skulle vara önskvärt om varje smartphone hade en Nokia 3310 inbyggd som tog vid när batteriet är nere på 20% så man kunde ringa och skicka SMS i en vecka till och strunta i allt avancerat.

Det fanns en mobil Lenovo P2 som i princip var konstruerad så. En liten knapp på sidan, som man slog över mellan normal och supersnål. Ett batteri på 5100 mAh gjort att om man enbart körde på snålläge räckte en laddning en vecka. Det hela var mycket enkelt att använda. Mobilen kom ihåg status i de olika lägena och växlade somlöst. I snålläget var det enbart fråga om basala funktioner, av typ Nokia 3310.

Permalänk
Medlem

Jag vill klara mig en hel dag med flitigt användande så är jag nöjd. Jag laddar alltid telefonen på natten.
Min Redmi 4 var nog bäst, den klarade lätt 2 hela dagar. Sedan gick jag upp till en Redmi Note 4, samma processor och fortfarande 4000mah batteri men större skärm, så den var lite sämre på det.
Nu har jag en Redmi Note 8T, och skärmen har blivit större igen. Klarar fortfarande en hel dag, men jag hade nog velat ha lite mer prestanda.

Permalänk

18h vid ganska hård belastning. Typ youtube/spel. Sen jag skaffade iPhone har jag alltid laddare i fickan. Jag brukar bränna runt 150-170% per dag.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full:

Måste säga att jag är OTROLIGT förvånad över många svar. Detta är trots allt ett forum för riktiga NÖRDAR och ändå snackar folk om att de tycker batteritiderna i dagens telefoner är jättedåliga?!

Det är ju för fan en extremt liten dator som är mycket snabbare än datorerna för 20 år sedan, trots att de datorerna var 100 gånger större, och batteriet i telefonerna är ju jättesmå så att ni inte ska tycka telefonen blir "för" tjock?! Era krav på tekniken är ju pinsamma.

Jag är MER än nöjd ifall min telefon klarar en hel vardag. Nu när jag sitter hemma isolerad med misstänkt corona så används den ju betydligt flitigare dock, så nu laddas den väl iallafall 2 gånger per dygn, varav laddning nr2 inte ens brukar vara en full laddning.

Och detta gäller en iPhone 8.

Själv så tycker jag att ny teknik som är tydligt sämre på vissa praktiska punkter än gammal teknik inte är ett tillräckligt bra steg i rätt riktning. Varför vara nöjd med att något blir sämre? Visst, dagens mobiler är rätt så kraftiga datorer, men jag förstår inte varför batteritiden inte har förbättrats nästan alls de senaste typ 10 åren, trots att batterierna verkar få större och större kapacitet. Skärmar blir större, pixeltätheten högre, processorkraften snabbare, men ändå så är det ytterst marginell skillnad på användarupplevelsen mot min 6 år gamla Sony Z3 Compact, som för övrigt fortfarande inte har några problem att klara 3 dagar på en laddning med sparsam användning (internet någon timme om dagen, Messenger-snack lite då och då och ~5-10 samtal) medans jobbmobilen (Samsung S8) hinner ladda ur helt på samma tid när den inte ens används. För mig känns det som att specifikationerna blir värre och värre men användarupplevelsen står stilla, förutom möjligen med kameran.

Nu är jag ganska säker att jag inte är genomsnittsanvändaren då jag använder telefonen ganska sparsamt, men för mig så är nästan batteritiden den viktigaste punkten, speciellt eftersom jag väldigt sällan byter mobil (har haft 2 mobiler de senaste 13 åren). Och för att klaga lite mer, jag skulle gärna se att det fanns lite fler telefoner på marknaden med 4,5-5,0" skärm och med en baksida av plast. Jag behöver ingen stor skärm för att se på film och spela på och föredrar hållbarhet före utseende då telefonen ändå ligger i fickan 98% av tiden.

Känner att jag låter lite som en gammal gubbe, men för att svara på grundfrågan; allt över 3 dagar klassar jag som bra, allt under blir jag bara besviken på.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hoppas tillverkarna snart får lite sans igen och ökar på 2-3 mm på mobilerna, och därmed får plats med dubbelt så stora batterier.

Är totalt med dig där!

Skrivet av malbeat:

...Men 25dgr utan laddning hade vart önskvärt

I fantasin så hade det varit suveränt!

Skrivet av Thunderbolt:

En batteritid på en vecka skulle var väldigt uppskattat.

I realismens värld så hade det varit en bra gräns och borde inte vara omöjligt.

Skrivet av Mirialia:

Tycker så här:

- Mindre än 1 dag är bedrövligt
- 1-2 dagar är dugligt
- 1 vecka är bra
- 1 månad är fantastiskt

Kan vi inte använda din lista som en mall?

Skrivet av hejsann:

Jaja.. ni får invänta John B Goodenough's nya naturvänliga solid state sodium glas batteri bara.

theregister.co.uk/2020/03/02/canadian firm to develop goodenoughs new glass battery
https://regmedia.co.uk/2017/03/02/john_goodenough.jpg?x=442&y=293&crop=1

Klarar mycket mer laddcykler. "23,000 times" "1,200 recharges without loss of performance"
Fulladdat på minuter.
Klarar ner till -20°
Kapaciteten ÖKAR 300 första laddningarna.
Exploderar inte!

*Hoppas det dyker upp fort*

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed