CBD-olja kontra andra smärtstillande

Permalänk
Avstängd

CBD-olja kontra andra smärtstillande

* Denna tråden har brutits ur från originaltråden #18373406 då nedan konversation inte har något med trådskaparens original fråga att göra.

Ni är välkomna att fortsätta diskutera ämnet så länge ni håller er inom lagens ramar.

//Dinoman
Moderator *

Skrivet av snajk:

Fruktansvärd situation, jag har inte så mycket som hjälper tyvärr men jag hade en granne som började köra CBD mot ryggsmärta och där det tydligen funkade bra. Juridiskt är det väl något av en gråzon men det spelar väl mindre roll när man inte kan röra sig.

Morfin är bättre än CBD, dock bör alla sådana preparat användas i samråd med en riktig läkare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Morfin är bättre än CBD, dock bör alla sådana preparat användas i samråd med en riktig läkare.

Tja, bättre och bättre. Problemet är väl att morfin och andra opioder är väldigt kraftfulla och att man därmed har svårt att fungera normalt på dem, i alla fall i längden. CBD är inte lika kraftfullt när det gäller smärtstillningen men lägger heller inte en filt över tillvaron på samma sätt liksom, så om dess smärtstillning duger så borde det vara mycket bättre i alla övriga aspekter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja, bättre och bättre. Problemet är väl att morfin och andra opioder är väldigt kraftfulla och att man därmed har svårt att fungera normalt på dem, i alla fall i längden. CBD är inte lika kraftfullt när det gäller smärtstillningen men lägger heller inte en filt över tillvaron på samma sätt liksom, så om dess smärtstillning duger så borde det vara mycket bättre i alla övriga aspekter.

Sant, morfin skall enbart användas tillfälligt och på läkares direkta ordination, men alla THC baserade preparat skall egentligen jämföras med att hälla i sig en 75a men utan yrselfylla, typ.
De har väl bara försökt att ta bort en del komponenter ut CBD olja och liknande preparat.

Svårt att sia om det hjälper eller inte, men använder man det med förstånd kan det kanske vara värt att prova, dock är det i så fall väldigt viktigt att man upplyser läkaren om detta om man blir ordinerad andra mediciner samtidigt, eller om det inte gått mer än två-tre veckor efter avslutat intag av CBD då det kan ligga kvar restsubstanser ganska länge.

En släkting till mig använde Morfin mot nervsmärtor orsakade av cancer som gjorde att han varken kunde stå eller ligga vissa dagar, jag tror han hade bett om att få bli kokad levande om det varit ett alternativ då då det hade känts som en välgörande hälsokur i jämförelse... (Han bort för några år sedan, litet ironiskt egentligen att han dog i lungcancer då han aldrig ens rökt en cigarett, åt vegetariskt, hade toppkondition, cycklade utomhus på närmast elitnivå, osv...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Sant, morfin skall enbart användas tillfälligt och på läkares direkta ordination, men alla THC baserade preparat skall egentligen jämföras med att hälla i sig en 75a men utan yrselfylla, typ.
De har väl bara försökt att ta bort en del komponenter ut CBD olja och liknande preparat.

Svårt att sia om det hjälper eller inte, men använder man det med förstånd kan det kanske vara värt att prova, dock är det i så fall väldigt viktigt att man upplyser läkaren om detta om man blir ordinerad andra mediciner samtidigt, eller om det inte gått mer än två-tre veckor efter avslutat intag av CBD då det kan ligga kvar restsubstanser ganska länge.

En släkting till mig använde Morfin mot nervsmärtor orsakade av cancer som gjorde att han varken kunde stå eller ligga vissa dagar, jag tror han hade bett om att få bli kokad levande om det varit ett alternativ då då det hade känts som en välgörande hälsokur i jämförelse... (Han bort för några år sedan, litet ironiskt egentligen att han dog i lungcancer då han aldrig ens rökt en cigarett, åt vegetariskt, hade toppkondition, cycklade utomhus på närmast elitnivå, osv...).

Vi seglar iväg från ämnet nu, men CBD är inte THC-baserat. Många CBD-saker är helt THC-fria, det är ett krav för att de inte ska vara olagliga här. Det går heller inte att jämföra med att dricka sprit på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Vi seglar iväg från ämnet nu, men CBD är inte THC-baserat. Många CBD-saker är helt THC-fria, det är ett krav för att de inte ska vara olagliga här. Det går heller inte att jämföra med att dricka sprit på något sätt.

Läste reklamen för det nu, nu såg jag vad du menar, man forskar väl fortfarande på det såvitt jag vet, svårt att säga då man ännu inte vet i detalj hur det påverkar kroppen, men enligt Danskarna skall det fungera för en del saker.

Borde väl vara hyfsat jämförbart med röka, men utan THC då följaktligen om man får tro deras egen reklam...
Såvitt jag förstått är den oljan laglig att använda.

Inte en aning om man kan få medicinsk dispens för riktigt röka i Sverige, men i Holland har jag för mig att man kan det i vissa fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Läste reklamen för det nu, nu såg jag vad du menar, man forskar väl fortfarande på det såvitt jag vet, svårt att säga då man ännu inte vet i detalj hur det påverkar kroppen, men enligt Danskarna skall det fungera för en del saker.

Borde väl vara hyfsat jämförbart med röka, men utan THC då följaktligen om man får tro deras egen reklam...
Såvitt jag förstått är den oljan laglig att använda.

Inte en aning om man kan få medicinsk dispens för riktigt röka i Sverige, men i Holland har jag för mig att man kan det i vissa fall.

Vad jag förstått så är oljan inte alls som att röka marijuana, och att det är själva reklamen som är olaglig, inte produkten. Men jag är inte säker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Vad jag förstått så är oljan inte alls som att röka marijuana, och att det är själva reklamen som är olaglig, inte produkten. Men jag är inte säker

Ok, jag läste om det i en vanlig veckotidning, var ett stort dubbelsidigt reklamuppslag om "det nya mirakelmedlet" Stod bara att man avlägsnat THC substansen hyfsat nära noll, men att man försökt att bevara oljans övriga substanser.

(Om man använder normalt röka bör man inte framföra fordon eller använda maskiner som kräver motsvarande koncentration ur säkerhetsmässig synvinkel då det påverkar omdöme, preceptionsförmåga samt reaktionsförmågan. Utifrån egna iakttagelser vill jag påstå att en person påverkad av vanligt röka inte är lämplig för den typen av uppgifter. Ingen aning om hur det är med oljan dock, men den kanske inte påverkar på samma sätt, jag vet inte... )

(Jag utgår från att jobb och fordon är en icke relevant fråga om man befinner sig på den nivån att morfin verkligen är aktuellt... Det är bara den yttersta räddningen akut om inget annat hjälper. Det är mer om man befinner sig på sådan smärtnivå att smärtan tar överhanden alla andra sinnen och man varken kan stå eller ligga ned, det måste också doseras riktigt av läkare eller sjukvårdare som har utbildning på detta.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Morfin är bättre än CBD, dock bör alla sådana preparat användas i samråd med en riktig läkare.

https://www.apotek365.se/pages/vad-ar-cbd-olja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Läste reklamen för det nu, nu såg jag vad du menar, man forskar väl fortfarande på det såvitt jag vet, svårt att säga då man ännu inte vet i detalj hur det påverkar kroppen, men enligt Danskarna skall det fungera för en del saker.

Borde väl vara hyfsat jämförbart med röka, men utan THC då följaktligen om man får tro deras egen reklam...
Såvitt jag förstått är den oljan laglig att använda.

Inte en aning om man kan få medicinsk dispens för riktigt röka i Sverige, men i Holland har jag för mig att man kan det i vissa fall.

Sverige måste följa EU lagstiftningen först och främst. Ett godkänt läkemedel utskrivet av legitimerad läkare från annat EU land där preparatet är tillåten ger dig laglig rätt att använda Cannabis och andra preparat som läkemedel. 30 gram i månaden är var gränsen ligger för egenimport.

Förhoppningsvis hinner Sverige ifatt resten av världen och slutar bryta mot grundläggande mänskliga rättigheter. Rätten att röra dig fritt och äta mat och grödor så länge du inte skadar annan eller annans egendom. Skadeverkan man borde jobba för att minska.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waste:

Sverige måste följa EU lagstiftningen först och främst. Ett godkänt läkemedel utskrivet av legitimerad läkare från annat EU land där preparatet är tillåten ger dig laglig rätt att använda Cannabis och andra preparat som läkemedel. 30 gram i månaden är var gränsen ligger för egenimport.

Förhoppningsvis hinner Sverige ifatt resten av världen och slutar bryta mot grundläggande mänskliga rättigheter. Rätten att röra dig fritt och äta mat och grödor så länge du inte skadar annan eller annans egendom. Skadeverkan man borde jobba för att minska.

Jo, så är det ju, dock anser jag att droger som tex Amfetamin och Morfin, mm bör ha någon form av kontroll, eller i allafall transparens.
Röka är ju en sak, men tyngre droger bör användas med förstånd.

Tyvärr hjälper inte CBO eller THC preparat i mitt fall, (dock använder jag inte droger nu, bara om det inte finns någon annan hjälp över huvud taget mot det jag har medicinska problem med och det är på sådan nivå att varken jobb eller vardag fungerar. Tyvärr existerar inga mirakelmedel när man verkligen behöver dem... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, så är det ju, dock anser jag att droger som tex Amfetamin och Morfin, mm bör ha någon form av kontroll, eller i allafall transparens.
Röka är ju en sak, men tyngre droger bör användas med förstånd.

Tyvärr hjälper inte CBO eller THC preparat i mitt fall, (dock använder jag inte droger nu, bara om det inte finns någon annan hjälp över huvud taget mot det jag har medicinska problem med och det är på sådan nivå att varken jobb eller vardag fungerar. Tyvärr existerar inga mirakelmedel när man verkligen behöver dem... ).

Jag tror du har mycket mer att läsa och lära inom ämnet. Blir lite fel att bara kalla Cannabis för "röka" när det har överlägset bäst effekt av att intas oralt. Cannabis är en gröda och borde behandlas därefter. Okunskapen inom sjukvården kommer av att det tog nästan 60 år innan ECS systemet blev erkänt och utbildat till läkarstudenter. Jag pratar år 1995, det är väldigt sent för att börja lära ut om ett väldigt omfattande immunregulerande system som just Cannabinoidsystemet är.

Sen har vi upp på det den trångsynta enkelspåriga propagandan och drogpolitik i detta avlånga land. Men jag förstår också helt var problematiken ligger! Det tar väldigt lång tid att gå in sig på just Cannabis. Tar lång tid innan bieffekterna försvinner (även om dom är försvinnande milda med 50/50 THC/CBD). Att bli berusad/hög är en bieffekt. Sen är det svårt för läkemedelsgiganterna att tjäna optimalt med pengar när folk istället kan hålla sig friska och behandla sig själva med kosten.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waste:

Jag tror du har mycket mer att läsa och lära inom ämnet. Blir lite fel att bara kalla Cannabis för "röka" när det har överlägset bäst effekt av att intas oralt. Cannabis är en gröda och borde behandlas därefter. Okunskapen inom sjukvården kommer av att det tog nästan 60 år innan ECS systemet blev erkänt och utbildat till läkarstudenter. Jag pratar år 1995, det är väldigt sent för att börja lära ut om ett väldigt omfattande immunregulerande system som just Cannabinoidsystemet är.

Sen har vi upp på det den trångsynta enkelspåriga propagandan och drogpolitik i detta avlånga land. Men jag förstår också helt var problematiken ligger! Det tar väldigt lång tid att gå in sig på just Cannabis. Tar lång tid innan bieffekterna försvinner (även om dom är försvinnande milda med 50/50 THC/CBD). Att bli berusad/hög är en bieffekt. Sen är det svårt för läkemedelsgiganterna att tjäna optimalt med pengar när folk istället kan hålla sig friska och behandla sig själva med kosten.

Jag har inte erfarenhet av denna "renade olja" så jag kan inte uttala mig om den.

Typ alla röker på där jag bodde förut, även om jag inte gör det själv längre.
Det jag vet om vanlig cannabis är att det i kan lindra "normal" smärta på liknande vis som om man häller i sig någon liter brännvin, men utan spritfyllan, samt att folk som regel inte kan röka på lika hårt som man kan dricka sprit...
Jag vet dock inte om det hjälper mot smärta från riktiga nervskador.

Oljan kanske inte gör det, men vanlig cannabis kan ge väldigt otrevliga sidoeffekter flera veckor efter att man använt det, tungt missbruk (typ om man röker dagligen) av vanlig Cannabis kan mycket väl leda till åkommor som är potentiellt dödliga på sikt, även om många söndagsrökare verkar förneka det.

Men, som sagt, jag vet ingenting om oljan, mer än att den skall liknas vid extrakt av industrihampa.
Det enda jag vet med säkerhet från student tiden är att man inte blir hög på hemodlad industrihampa...

Men om ni säger det så fungerar säkert oljan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det forskas på CBD, så om det finns några betydande positiva effekter av det så finns det ju god chans att vi upptäcker det. Den som lever får se.

(Den första cannabinoidreceptorn i den mänskliga hjärnan påvisades 1988. Men man visste såklart att cannabis påverkar människan långt innan det...)

Permalänk
Avstängd

Såg att tråden delats.
Nå,

CBD olja är vad jag vet fullt laglig att använda här så det skall vara grönt.

Jag är personligen emot missbruk av alla typer av droger, som med allt annat skall droger användas med förstånd om man måste använda dem, oavsett om det är snus eller tunga droger.

Jag menar, man går ju inte heller ut på stan och häller i sig typ två liter brännvin och tycker att det är en bra grej att göra på stan.

Däremot finns det faktiskt personer som behöver en mindre mängd etanol i kroppen av medicinska skäl, för att fungera, det har ingenting med rus och fylla att göra utan beror på att hjärnan förbrukar en viss mängd etanol i ämnesomsättningsprocessen vad jag förstod.

Sedan kan man ju om man är fysiskt frisk och har god hälsa ta sig ett litet järn till sillen på midsommar och liknande om man önskar, men man sitter ju för den skull inte och halsar ute på stan, eller dricker innan man skall framföra motorfordon, etc.

I samma perspektiv skall även andra droger ses.
Jag kan inte se något försvar över huvud taget ill varför det tex skall vara tillåtet att använda narkotika offentligt, däremot finns det människor som känner sig hjälpta av att använda mindre mängder av olika preparat, beroende på vad man har problem med.

Det är när länken mellan sjukvård och sjukdomsproblematik felar som folk tar till illegala droger mot sjukdomstillstånd, smärtor relaterade till kropps skador, mm. Därför att man inte vet om någonting annat och ingen hjälp finnes att få från riktiga läkare.

Om det sker i samråd med en riktig läkare som har utbildning för de aktuella preparaten ser jag inga problem med att använda tunga droger som är särskilt framställda och renade för strikt medicinska ändamål.

Att börja experimentera med gatudroger kan däremot leda till katastrof.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

leda till åkommor som är potentiellt dödliga på sikt, även om många söndagsrökare verkar förneka det.

Har du någon länk till vilka åkommor du menar här?

Pratar vi om cancer och dyl pga skadliga produkter från förbränningen eller något som är direkt relaterat till det aktiva ämnet THC?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Sverige måste följa EU lagstiftningen först och främst. Ett godkänt läkemedel utskrivet av legitimerad läkare från annat EU land där preparatet är tillåten ger dig laglig rätt att använda Cannabis och andra preparat som läkemedel. 30 gram i månaden är var gränsen ligger för egenimport.

Förhoppningsvis hinner Sverige ifatt resten av världen och slutar bryta mot grundläggande mänskliga rättigheter. Rätten att röra dig fritt och äta mat och grödor så länge du inte skadar annan eller annans egendom. Skadeverkan man borde jobba för att minska.

Det hade jag ingen aning om. Funkar det alltså så att jag kan ha recept på cannabis i X EU-land som skriver ut det som medicin, och föra med det in i Sverige så länge jag har recept etc i ordning?

Skulle det verkligen funka i praktiken om ovan är rätt tolkat?

Aldrig hört talas om faktiskt.

Edit: Har du någon källa där man kan läsa om det?

Edit 2: Hittade denna: https://accentmagasin.se/politik/gronabussen/

Citat:

En annan fråga är införandet av substanserna till Sverige. Angela de Cabo har brottats med Läkemedelsverket för att få ta med sin medicinska cannabis hem, men veckan innan bussresan fick hon avslag.

Edit 3: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2019/06/svenska-pa...

Citat:

Det finns lite olika bud kring vad som egentligen gäller när de svenska patienterna ska resa tillbaka till Sverige med sin behandling. Jens Thau är medveten om oklarheterna, men stödjer sig på EU:s regelverk.

– Det är en gråzon, men om man är medborgare i ett Schengenland kan man resa fritt mellan Schengenländerna med medicin för 30 dagars förbrukning, säger han.

Läkemedelsverket anger betydligt hårdare regler på sin webbplats. Där står det att det är tillåtet att föra in preparat som innehåller extrakt av cannabis eller syntetiskt cannabis i en volym motsvarande fem dagar, medan preparat som innehåller växtdelar inte får tas in i landet om man inte har ett särskilt tillstånd från Läkemedelsverket, något som är synnerligen ovanligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har tagit i 5 månader nu också pga nervskador jag fick av stark cellgiftsbehandling förra året.
Det lindrar väl lite men inte i närheten så bra som oxycodin. Men som i mitt fall så får jag inte mer nu utan måste lösa smärtorna själv. Tar 15% droppar morgon och kväll. Blir mkt dyrt snabbt men värt det.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1