Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Greenmangaming har som bäst Spring Sale, och där finns en del trevliga VR-spel:
https://www.greenmangaming.com/vr-titles/

Bland annat:
The Walking Dead Saints & Sinners för 26,92€ (-21%)
Superhot VR för 11,72€ (-49%)
Fallout 4 VR för 16,56€ (-72%)
Skyrim VR för 16,56€ (-72%)
Doom VFR för 8,28€ (-72%)
Star Trek: Bridge Crew för 6,60€ (-74%)
Wolfenstein: Cyberpilot för 7,36€ (-63%)

För egen del ska jag nog i alla fall skaffa Walking Dead. Jag har tidigare också funderat på Skyrim och Fallout 4, men jag är inte säker på om jag är sugen på att spela igenom de spelen för en tredje gång...

Rean är tyvärr slut för Bethesda-spelens del, men bland annat Walking Dead, Superhot och Star Trek finns fortfarande till nedsatt pris.

Skrivet av Halldin:

Någon som har positiva erfarenheter av Fallout 4 VR? Skyrim VR funkar hyfsat med moddar, om man kör med pilbåge eller magi, jag har dock kört originalet såpass mycket att jag inte orkade spela det i VR. FO4 har jag ej kört alls, har dock tidigare hört att FO4VR har rätt mycket prestandaproblem och jag sitter på lite äldre hårdvara: 4670K/GTX 1070/16GB RAM.

Annars är det väl framförallt Walking Dead som ser intressant ut på listan ovan för min del.

Det verkar som att Fallout 4 VR verkar kräva en del pillande för att funka bra. Vissa med GTX 1080 och bättre säger att spelet funkar lite si som så, medan andra med t.ex. 1060 påstår att det funkar fint. Jag har satt några hundra timmar i pannkaksversionen, och ärligt talat måste jag säga att jag är skeptisk till VR-adaptionen. Det finns helt enkelt för mycket som inte passar in så enkelt med att "jobba med händerna". Visst är det ett av de största och mest utbyggda VR-spelen, men jag tror att det märks rätt mycket att det inte är tänkt för VR (strider, menyer, objekt, npc:n etc).

Men då har jag som sagt inte spelat det i VR...

Skrivet av Hharald1:

jag har beställt från elgiganten men det skickas fortfarande inte förräns 19 maj undra om det ändras nu också med tanke på att oculus.com har i lagret

Det är mycket möjligt. Elgiganten är ju officiell partner, och vad jag har sett verkar det som att de har samma leveranstider som Oculus själva. Så det är möjligt att du får den snabbare! Annars så har du ju också rätt att ångra din beställning hos Elgiganten (distansköp) och ta den via Oculus istället. Den är ju rätt mycket billigare där...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hharald1:

jag har beställt från elgiganten men det skickas fortfarande inte förräns 19 maj undra om det ändras nu också med tanke på att oculus.com har i lagret

Jag hade beställt från Oculus och avbeställt från Elgiganten i dina skor, dels blir det billigare men jag tror även att du får hem Questen mycket fortare. Support, konsumenträtt och sånt ska inte ha nån betydelse inom EU.

Permalänk
Medlem

Kanske inte hjälper er som väntar, men min Quest från Oculus i fredags är skickad via UPS och de tror att den skall anlända på fredag. Spännande!

Permalänk
Medlem

@Sando: anledningen till att jag inte ångrar köpet är för att jag fick 128gb modellen för 4300 på elgiganten. kom in där vid helt rätt tillfälle, en halvtimma senare när jag gick in på hemsidan så var priset 7290 igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hharald1:

@Sando: anledningen till att jag inte ångrar köpet är för att jag fick 128gb modellen för 4300 på elgiganten. kom in där vid helt rätt tillfälle, en halvtimma senare när jag gick in på hemsidan så var priset 7290 igen

Haha ja för det priset skulle jag nog också vänta

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Någon som har positiva erfarenheter av Fallout 4 VR? Skyrim VR funkar hyfsat med moddar, om man kör med pilbåge eller magi, jag har dock kört originalet såpass mycket att jag inte orkade spela det i VR. FO4 har jag ej kört alls, har dock tidigare hört att FO4VR har rätt mycket prestandaproblem och jag sitter på lite äldre hårdvara: 4670K/GTX 1070/16GB RAM.

Annars är det väl framförallt Walking Dead som ser intressant ut på listan ovan för min del.

Har 622 timmar playtime på Fallout 4 VR så för mig var det en positiv erfarenhet.
Jag har inte spelat något Fallout spel innan så hade inga förutfattade meningar om det. ¨
Det går bra att spela sittande om vill.
Har inte upplevt några prestanda problem, har ett 1080TI ihop med en 8 år gammal cpu (I7 3820).

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har 622 timmar playtime på Fallout 4 VR så för mig var det en positiv erfarenhet.
Jag har inte spelat något Fallout spel innan så hade inga förutfattade meningar om det. ¨
Det går bra att spela sittande om vill.
Har inte upplevt några prestanda problem, har ett 1080TI ihop med en 8 år gammal cpu (I7 3820).

Kör du moddat eller vanilla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har 622 timmar playtime på Fallout 4 VR så för mig var det en positiv erfarenhet.
Jag har inte spelat något Fallout spel innan så hade inga förutfattade meningar om det. ¨
Det går bra att spela sittande om vill.
Har inte upplevt några prestanda problem, har ett 1080TI ihop med en 8 år gammal cpu (I7 3820).

+1

FO4vr är det jag spelar mest sen jag skaffade en burk för att kunna köra link. Har moddat det halvmycket (ca 50 st mods), vilket är ett måste för att det i mitt tycke ska vara spelbart. Har även Skyrim VR och det är också bra men föredrar FO4vr, även om det nog mest är pga själva spelvärlden tilltalar mig mer än skyrims dito. Spelar på ett 2070s och Ryzen3600, vilket funkar bra.

Köpte det via eneba.com för 7 € och det är det ju helt klart värt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kör du moddat eller vanilla?

I Vortex har jag 9 mods och 15 plugins, som inkluderar 7 DLC från Steam.
Nu var det nåt år sedan jag spelade det sist.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

+1

FO4vr är det jag spelar mest sen jag skaffade en burk för att kunna köra link. Har moddat det halvmycket (ca 50 st mods), vilket är ett måste för att det i mitt tycke ska vara spelbart. Har även Skyrim VR och det är också bra men föredrar FO4vr, även om det nog mest är pga själva spelvärlden tilltalar mig mer än skyrims dito. Spelar på ett 2070s och Ryzen3600, vilket funkar bra.

Köpte det via eneba.com för 7 € och det är det ju helt klart värt...

Bra tips, jag slog till och betalade totalt 82kr. Dock är det man får ett foto på en förpackning så antagligen moraliskt tveksamt var koden kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Viaplay, HBO etc på questen

Som rubriken lyder är det någon som har listat ut något sätt att installera Viaplay eller hbo på questen? vet att det redan finns Netflix men tycker att hbo och viaplay är bättre med serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hharald1:

Som rubriken lyder är det någon som har listat ut något sätt att installera Viaplay eller hbo på questen? vet att det redan finns Netflix men tycker att hbo och viaplay är bättre med serier.

Det går åtminstone att sideloada android-apk:n. Sen borde det också gå att kolla via webbläsaren. Ett tredje alternativ, som jag inte vet själv om funkar, är att koppla hbo-kontot till Amazon Prime, och kolla via Prime Video-appen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det går åtminstone att sideloada android-apk:n. Sen borde det också gå att kolla via webbläsaren. Ett tredje alternativ, som jag inte vet själv om funkar, är att koppla hbo-kontot till Amazon Prime, och kolla via Prime Video-appen.

Går tyvärr inte att göra om man har svensk Amazon Prime eller svensk HBO.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Version 16 rullas ut nu, ändringar: https://support.oculus.com/release-notes/

Permalänk
Medlem

Viveport finns just nu tillgängligt för 27 dollar/år fram tills 19:e april. Tyvärr är erbjudandet inte tillgängligt i Sverige, men folk bor ju på andra ställen också, eller använder VPN, så jag tänkte tipsa om det i alla fall.

Med Viveport Infinity får man alltså spela VR-spel för en månadsavgift. Där finns åtminstone spel som Arizona Sunshine, Apex Construct, Superhot, Creed, Angry Birds, Tiltbrush etc.

Mera info: https://uploadvr.com/viveport-infinity-play-at-home-sale/

Erbjudandet gäller i: U.S, Canada, France, UK, Japan, Taiwan, Australia, Germany, Spain, Russia, and South Korea.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Version 16 rullas ut nu, ändringar: https://support.oculus.com/release-notes/

Oculus Quest Can Now Show Camera Passthrough Instead Of A Home Environment
https://uploadvr.com/oculus-quest-passthrough-home/?amp&__twi...

Permalänk
Medlem

Oculus Link: Stabil rea på Croteams VR-spel på Steam: https://store.steampowered.com/bundle/5145/CROTEAM_VR_Bundle/

Har bara testat Talos Principle och det är bra.

Permalänk

Hilfe! Hittade en bra guide för att sätta upp VD och sideloada stuff för att få igång Link via Wifi, kan omöjligt hitta samma, finns andra såklart, men... är det någon som har en länk till en bra och fungerande guide? (fortsätter googla samtidigt som jag fiskar här)

satt i developermode
laddad hem VD
laddat hem streamern

Är det nån speciell version av VD man ska ha?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hilfe! Hittade en bra guide för att sätta upp VD och sideloada stuff för att få igång Link via Wifi, kan omöjligt hitta samma, finns andra såklart, men... är det någon som har en länk till en bra och fungerande guide? (fortsätter googla samtidigt som jag fiskar här)

Jag körde denna utan problem: https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/efy6ai/howto_vi... - hojta vid ev frågor!

Permalänk

@Roenlond: Tackar, Fungerade kanon... Oculusprogramvaran var dock lite sur för att den inte hittade nån linkkabel, med det gick bra ändå Grabben står och köttar i Gorn nu

Nu ska jag bara sätta upp allt på hans dator så jag slipper vara Streamingdator

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@Roenlond: Tackar, Fungerade kanon... Oculusprogramvaran var dock lite sur för att den inte hittade nån linkkabel, med det gick bra ändå Grabben står och köttar i Gorn nu

Nu ska jag bara sätta upp allt på hans dator så jag slipper vara Streamingdator

Starta spelen från virtual desktop menyn ist från Oculus eller SteamVR så slipper mqn bekymmer.
Går du på games så kommer spel från båda launcherna upp 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har kollat Quest-klipp på Youtube de senaste dagarna, vill gärna ha något trådlöst som man kan lira på landet när man är där, helst co-op/multiplayer på två.

Vad jag ser så verkar spelutbudet lida ganska bra, speciellt på spel jag gillar. Gillar Vanishing Realms, Espire och Apex, kanske något långsammare bilspel i mariokart stuk, brädspel vore också nice, möjligen sänka skepp samt lättare pangpangspel som CS där man kan köra 2-4 mot bottar.

Tänkte skaffa två och lira med typ farsan som är 60+, en del med brorsan, samt yngre på typ 10-12 år. Rätt viktigt att spelet går långsamt och man kan göra saker i sin egen takt.

Har Vive sedan första dagen men det har aldrig blivit något då det inte går att släpa med sig, måste ha snabb dator samt något tokdyrt att skaffa två av allt.

Dock verkar hårdvaran på Quest, eller mer specifikt prestandan suga ganska rejält så det kanske är bättre att vänta på nästa version? Finns det något annat motsvarande på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har kollat Quest-klipp på Youtube de senaste dagarna, vill gärna ha något trådlöst som man kan lira på landet när man är där, helst co-op/multiplayer på två.

Vad jag ser så verkar spelutbudet lida ganska bra, speciellt på spel jag gillar. Gillar Vanishing Realms, Espire och Apex, kanske något långsammare bilspel i mariokart stuk, brädspel vore också nice, möjligen sänka skepp samt lättare pangpangspel som CS där man kan köra 2-4 mot bottar.

Tänkte skaffa två och lira med typ farsan som är 60+, en del med brorsan, samt yngre på typ 10-12 år. Rätt viktigt att spelet går långsamt och man kan göra saker i sin egen takt.

Har Vive sedan första dagen men det har aldrig blivit något då det inte går att släpa med sig, måste ha snabb dator samt något tokdyrt att skaffa två av allt.

Dock verkar hårdvaran på Quest, eller mer specifikt prestandan suga ganska rejält så det kanske är bättre att vänta på nästa version? Finns det något annat motsvarande på marknaden?

Drar du en direkt jämförelse PC version och Quest version så är det enda du ser en grafisk nedbantad version.
Vissa syns mer och vissa känns mindre skillnad.

Men jag vill ändå inte på nått sätt påstå att prestandan suger.
Spel för Quest är väldigt bra optimerade och du kommer inte känna att det är dåligt på nå sätt.
Quest är den stora vinnaren för mig pga det är trådlöst (även PCVR) och att man kan ta med sig det.
Nej jag tror varken du eller nån annan skulle bli besviken.
När Quest uppföljaren kommer vet bara Oculus och man kan få vänta ett tag. Jag gissar minst 1år, och då är frågan vad det kommer vara för skillnad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har kollat Quest-klipp på Youtube de senaste dagarna, vill gärna ha något trådlöst som man kan lira på landet när man är där, helst co-op/multiplayer på två.

Vad jag ser så verkar spelutbudet lida ganska bra, speciellt på spel jag gillar. Gillar Vanishing Realms, Espire och Apex, kanske något långsammare bilspel i mariokart stuk, brädspel vore också nice, möjligen sänka skepp samt lättare pangpangspel som CS där man kan köra 2-4 mot bottar.

Tänkte skaffa två och lira med typ farsan som är 60+, en del med brorsan, samt yngre på typ 10-12 år. Rätt viktigt att spelet går långsamt och man kan göra saker i sin egen takt.

Har Vive sedan första dagen men det har aldrig blivit något då det inte går att släpa med sig, måste ha snabb dator samt något tokdyrt att skaffa två av allt.

Dock verkar hårdvaran på Quest, eller mer specifikt prestandan suga ganska rejält så det kanske är bättre att vänta på nästa version? Finns det något annat motsvarande på marknaden?

Det som släpps till Quest store är bara sådant som godkänts av Oculus, så prestandan suger inte - spelen är väl optimerade för Quests hårdvara. Snapdragon 835 var inte ny ens när Quest släpptes, men dom kan kräma ut mer ur den genom att skala bort alla telefonsaker ur mjukvaran samt genom att använda aktiv kylning. Vissa spel (typiskt med stiliserad grafik) märker man ingen/liten skillnad mot PC-versionen, grafikintensiva spel är skillnaden såklart större men det är inte katastrof och känslan av VR och att vara uppslukad finns fortfarande där.

Just nu finns inget på marknaden som konkurrerar i Quests segment. En uppföljare till Quest är oundviklig, men eftersom Quest fortfarande säljer som smör lär det dröja. I bästa fall kanske det kommer en Quest S/Pro nästa år, om något skulle släppas tidigare än så lär det vara till en högre prislapp.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Yes, prestandaproblem verkar endast uppstå om man streamar bilden till annan enhet.

Lite trist att texturupplösningen ligger på nivå med HL1 från 90-talet. Verkar ju som grafikhårdvaran är snabb nog att sampla texturer, men med en flaskhals på minnesbussen och/eller minnesmängden så att det inte kan visas mer på samma frame i rimlig hastighet. Att de inte gör speciellt många andra shaderberäkningar är väll inte hela världen på en sådan platform, diffuse-, normal map samt enklare skuggor räcker rätt långt i enklare spel.

Moderna API:er har rätt smart texturstreaming där man kan ladda in delar av större texturer för att spara på minne samt minnesbuss, dock blir kravet att hårdvaran (lagring, CPU samt GPU) klarar streamingen i mer eller mindre realtid istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Nästan 1000:- billigare om man köper från oculus egen sida. Finns i lager då och då. Jag köpte för ett par veckor sedan

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Lite trist att texturupplösningen ligger på nivå med HL1 från 90-talet.

eh va? vad har du streamat ifrån en 486DX50?

kolla gameplay från Half-Life Alyx, går att köra utan problem på en Quest streamat från PC via Wifi "link"
Ja man måste ju ha lite hårdvara i burken som levererar, och ett bra Wifi.

du menar i spelen man kan ladda ner i själv questen? Jag tycker dom är schyssta, mycket bättre än urvalet som finns t.ex på PSVR

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory: Jag är inte intresserad av att streama från en PC.

Det är klart att du kan köra 4K-texturer om det kommer från en snabb dator, bortsett från komprimeringsartefakter / bandbreddsbegränsningar.