FAQ: Kom igång med Folding@home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Vader:

Hej, precis joinat också!

Måste man ange några speciella inställningar för GPU? CPU (7) foldar för fullt men inte mitt GTX980...

Tog en stund för min GPU att dra igång. Låt den stå en stund!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Hej!

Folding är rätt så nytt för mig i modern tid. Satt mycket för SETI förr i tiden, men det va evigheter sedan.
Nu har jag i alla fall gått med sweclockers folding lag och det är ingen superhårdvara jag sitter på för detta, men ändå.

Till mitt problem:
Min klient (FAHControl) står i läget: Client: local Online Inactive hur jag än gör, vet inte om detta är normalt eller för att det inte finns något att bearbeta i nuläget. Har fått points earned så jag vet att något har skett i alla fall. Någon som har en bra idé eller tanke om vad som står på?

Mvh

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Hej!

Folding är rätt så nytt för mig i modern tid. Satt mycket för SETI förr i tiden, men det va evigheter sedan.
Nu har jag i alla fall gått med sweclockers folding lag och det är ingen superhårdvara jag sitter på för detta, men ändå.

Till mitt problem:
Min klient (FAHControl) står i läget: Client: local Online Inactive hur jag än gör, vet inte om detta är normalt eller för att det inte finns något att bearbeta i nuläget. Har fått points earned så jag vet att något har skett i alla fall. Någon som har en bra idé eller tanke om vad som står på?

Mvh

verkar fortfarande vara flera som foldar än de kan skapa jobb. Ryktet säger att de jobbar på mer servrar som kan skapa jobb, men mina klienter står mest idle. Vilket är tråkigt.

Permalänk

@jocke92: japp, samma här! Hoppas de ökar kapaciteten så snart de kan. 2 timmars väntetid just nu, men har en batch som körs på GPU som tur är.

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

verkar fortfarande vara flera som foldar än de kan skapa jobb. Ryktet säger att de jobbar på mer servrar som kan skapa jobb, men mina klienter står mest idle. Vilket är tråkigt.

Jaja, jag tänkte att det va tillfälligt fel med att det inte finns servrar som kan skjuta ut tillräckligt med jobb, så det va inte så långt ifrån ändå. Men tänkte att det var lika bra att höra efter om någon hade ett bra förslag.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Hjälpsam

Sweclocker Folding@home nämndes i en artikel frö Ny Teknik, tyvärr premium.
https://www.nyteknik.se/premium/470-petaflops-i-kampen-mot-co...

Själv kom jag igång med BOINC efter tio års uppehåll.

Rosetta håller också till stor del på med COV-19.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

jag drog igång för 2-3 veckor sedan igen, men hur många är vi i SweClockers laget som kör?
hur är det för er? ofta de inte fins några WU´s att "mine:a" säger en f.d BTC miner..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

lite dålig aktivetet här, har vi något gäng som är med i världens största Superdator-system?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

lite dålig aktivetet här, har vi något gäng som är med i världens största Superdator-system?

Har funderat lite på detta men förstår inte riktigt vad slutresultatet blir, är det att doktorer använder kraften till beräkningar?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har funderat lite på detta men förstår inte riktigt vad slutresultatet blir, är det att doktorer använder kraften till beräkningar?

De kan använda simuleringarna av veckningen som "vi" beräknar för att hitta sätt att angripa proteinerna, och på så sätt få en riktning på vilka experiment som troligtvis kommer leda till resultat. Nyligen hittade de ett angrepp som var möjligt på den tidigare oförstörbara ebola

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har funderat lite på detta men förstår inte riktigt vad slutresultatet blir, är det att doktorer använder kraften till beräkningar?

Jag är inte så insatt i proteinernas matematik men litar på att man vid Stanfords medicinska fakultet vet vad man håller på med och ansåg, direkt då jag fick reda på att Folding@home finns, att min dators outnyttjade kapacitet (har byggt den själv och tog väl i en hel del) kunde komma till användning för något gott. Det enda jag egentligen vet är att man vill ha datorkapacitet för att utföra simuleringar som kommer till nytta inom medicinsk vetenskap för bekämpning av sjukdomar, så självklart ställer jag upp. Tre CPU-kärnor används av Folding@home och kunde jag komma på orsaken till att min (ganska gamla) GPU inte godkänns skulle jag fixa så att även den används.

Jag har också förstått att man tydligen kan parallellisera mycket av beräkningarna och det gör att man kan "leja ut" beräkningar. Alltså perfekt för distribuerad beräkning. Tittar man på kapaciteten de uppnår så är den imponerande, man är uppe i flera PetaFlops, faktiskt mer än de största superdatorerna. Dessa i sin tur är svåra att få beräkningstid på eftersom mycket annat också kräver kraftfull beräkningskapacitet. Folding@home har en för ändamålet perfekt strategi. Min dator "foldar" c:a 22 tim per dygn och kanske kan jag fixa en eller två datorer till och i så fall kommer jag göra det. Datorer hos folk som är utomlands och inte kan komma hem just nu. Vi får se ...

Permalänk
Medlem

Sådär ja, då har jag också anslutit mig och hoppas göra världen lite bättre. Självklart gått med i Sweclockers teamet med!

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att ens GPU (kör nu ett 1060 som folding-kort i min plex-server) inte får några WU på mer än ett dygn (sedan i måndags morgon)?
Den går i idle och får inga WU, och tiden mellan att den letar efter en ny bara ökar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Någon annan som har problem med att ens GPU (kör nu ett 1060 som folding-kort i min plex-server) inte får några WU på mer än ett dygn (sedan i måndags morgon)?
Den går i idle och får inga WU, och tiden mellan att den letar efter en ny bara ökar

Förra veckan var det nästan helt dött för mig också, gick flera dagar utan en enda WU. Men denna vecka har det rullat in en del, oftast på morgonkvisten (kanske är det de amerikanska forskarna som lagt upp nya simuleringar i slutet på arbetsdagen?).

Antalet foldare har ju ökat väldigt snabbt nu i Covid-tider så beräknings-kapaciteten har som jag förstått det överstigit efterfrågan (eller kapaciteten på serversidan?) ett tag. Men att det börjat rulla in lite WUs igen, och jag ser på kontrollpanelen att det mest är Covid-relaterat, tolkar jag i alla fall som att det körs mer och mer Covid-simuleringar nu. Får väl se hur det utvecklar sig veckorna som kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Någon annan som har problem med att ens GPU (kör nu ett 1060 som folding-kort i min plex-server) inte får några WU på mer än ett dygn (sedan i måndags morgon)?
Den går i idle och får inga WU, och tiden mellan att den letar efter en ny bara ökar

Nu fick jag igång mitt gamla 960 först igår vid 12-tiden och sen dess har den kört två WU och uppehållet från det att klienten signalerat att den vill ha nytt jobb tills den hittade ett lämpligt jobb och startade det är 4 tim 15 min, som hos dig med längre och längre väntetid mellan påstötningarna till servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.f:

Förra veckan var det nästan helt dött för mig också, gick flera dagar utan en enda WU. Men denna vecka har det rullat in en del, oftast på morgonkvisten (kanske är det de amerikanska forskarna som lagt upp nya simuleringar i slutet på arbetsdagen?).

Antalet foldare har ju ökat väldigt snabbt nu i Covid-tider så beräknings-kapaciteten har som jag förstått det överstigit efterfrågan (eller kapaciteten på serversidan?) ett tag. Men att det börjat rulla in lite WUs igen, och jag ser på kontrollpanelen att det mest är Covid-relaterat, tolkar jag i alla fall som att det körs mer och mer Covid-simuleringar nu. Får väl se hur det utvecklar sig veckorna som kommer...

Skrivet av serafim:

Nu fick jag igång mitt gamla 960 först igår vid 12-tiden och sen dess har den kört två WU och uppehållet från det att klienten signalerat att den vill ha nytt jobb tills den hittade ett lämpligt jobb och startade det är 4 tim 15 min, som hos dig med längre och längre väntetid mellan påstötningarna till servern.

Fick en WU igår också, var mest rädd att det var något fel på min sida så att säga. Men det verkar som att det bara var bristen på Wu som gjorde sig påmind.
Få hoppas att de snart bygger ut sin kapacitet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Just nu har vi 3,573 personer i swec-laget som har foldat något de senaste 50 dagarna.
Annars består laget av 8860 registrerade användare.

Mest totala poäng har Kjetil_Lura men gav poäng senast 2019-09-10.
Han har varit med i 5 olika lag. Just nu verkar han ge poäng till laget Hardware.no. (Plats 5)

Mest trogen verkar Dr.Fredrik vara som har legat i toppen på lagts lista länge och kommer så småningom upp där igen.

Hela laget kan man se på url https://apps.foldingathome.org/teamstats/team37451.html (plats 22 från 21)

Permalänk
Medlem

Nu har jag hoppat med också, både som foldare och i SweC-laget.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Om man kör flera datorer, kan man då kolla hur alla jobbar från en dator eller måste man väcka den valda och kolla? Vore kalas då jag fick för mig att dra igång min bärbara som bara står och dammar när jag inte jobbar och tänkte då den kunde göra lite nytta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Om man kör flera datorer, kan man då kolla hur alla jobbar från en dator eller måste man väcka den valda och kolla? Vore kalas då jag fick för mig att dra igång min bärbara som bara står och dammar när jag inte jobbar och tänkte då den kunde göra lite nytta

Du ska kunna öppna i Windows brandväggen och i fahclient lägga till ip-adressen på andra datorer i nätverket för att hålla koll på dem

Permalänk
Medlem

Startade just för första gången på jättemånga år...
Ryzen 3700X: 157k PPD
5700XT: 1050k PPD

Mina första WU's

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Just nu har vi 3,573 personer i swec-laget som har foldat något de senaste 50 dagarna.
Annars består laget av 8860 registrerade användare.

Mest totala poäng har Kjetil_Lura men gav poäng senast 2019-09-10.
Han har varit med i 5 olika lag. Just nu verkar han ge poäng till laget Hardware.no. (Plats 5)

Mest trogen verkar Dr.Fredrik vara som har legat i toppen på lagts lista länge och kommer så småningom upp där igen.

Hela laget kan man se på url https://apps.foldingathome.org/teamstats/team37451.html (plats 22 från 21)

Det går fort att klättra i vårt lag. Är redan på plats 1291!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Dags för sprint!

Nu behövs verkligen alla GPU:er för att klara av sprintarna i tid för att underlätta för kemisterna att välja rätt molekyler till Covid-19-läkemedel.
Vik på!

Mer info om sprintar: https://foldingathome.org

Permalänk

Jag är med igen i vilket fall, inte mycket aktivitet här dock

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk

Det jag inte riktigt kan förstå är hur, då jag bara foldar på min gpu (Gigabyte RTX 3060 12GB) Pausat cpu-folding då jag vad jag minns inte ger särskilt många ppd. Hur som helst så går min gpu upp till 62 grader (helt ok) MEN även min cpu går från runt 34 till samma som min gpu. Så 62/62 när jag foldar enbart på gpu, lite weird enligt mig, samt att min psu-fan varvar MYCKET mer (Corsair CX 650)

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

@Dimestam Det vore bra om "Kom igång!"-delen nämnde att man bör använda passkey för att få vettiga poäng för sitt foldande. Särskilt om man vill bidra till poängligan. Ser inte att det nämns alls i huvudinlägget. Lätt att missa för nya (och riktigt gamla) tänker jag.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av epaaj:

@Dimestam Det vore bra om "Kom igång!"-delen nämnde att man bör använda passkey för att få vettiga poäng för sitt foldande. Särskilt om man vill bidra till poängligan. Ser inte att det nämns alls i huvudinlägget. Lätt att missa för nya (och riktigt gamla) tänker jag.

Har du lust att skriva en text om detta, så kan jag inkludera detta i första posten?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Har du lust att skriva en text om detta, så kan jag inkludera detta i första posten?

Du kan kladda in något i stil med:

5. Registrera passkey för ditt användarnamn för extra poäng i Folding@home för att bidra till topplistorna! (Rekommendation. Gör stor skillnad i poängen.)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av epaaj:

Du kan kladda in något i stil med:

5. Registrera passkey för ditt användarnamn för extra poäng i Folding@home för att bidra till topplistorna! (Rekommendation. Gör stor skillnad i poängen.)

Fixat!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Beaglebone black liggandes vilka jag skulle kunna låta köra 24/7.
Är de tillräckligt kraftfulla? Rätt bra HW 1GHz ARM-8 dock singlecore och ARM 32-bit. 512MB RAM

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies