AMD Ryzen 4000 "Vermeer" stöds av B450-styrkretsen

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 4000 "Vermeer" stöds av B450-styrkretsen

AMD:s processorserie Ryzen 4000 använder som väntat AM4-sockeln, med stöd för äldre B450-moderkort via uppdaterad mikrokod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ånej kan inte köra en bulldozer längre va synd

De får gärna ta bort mer än så bara man har stöd för Zen 3 på B350 också sen har inget behov av att kunna köra gen 1/2 längre heller liksom

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Har ett MSI Xpower Titanium x370 med rätt kassa VRM:er för att vara highend. Men jag blir glad om jag kan få Vermeer CPU att rulla på i Stock utan konstigheter. Kör ett 3900X just nu med mild OC utan problem. Tycker AMD har varit riktigt duktiga på att hålla upp just detta löfte med AM4 Sockeln. Så sjukt prisvärt!!!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Hedersmedlem

Det var en lite "bumpy ride" att få in fungerande bios som tog emot 3000-seriens processorer på b450 i början. Ett antal revisioner senare var allt på plats.
Jag misstänker visserligen att moderkortstillverkarna lärt sig på vägen, men jag som har en ryzen 5 2600 med b450-moderkort och kan tänka mig en uppgradering... ja jag kommer nog inte försöka mig på att vara early adopter iaf.
Kollar på det här lite på avstånd första tiden och ser hur det hela landar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Shit vad AMD har börjat slaya de senaste åren. För mig verkar det rentav som att Intel sitter i skiten.

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Shit vad AMD har börjat slaya de senaste åren. För mig verkar det rentav som att Intel sitter i skiten.

Intel sitter inte i skiten. De ryktas om att de kommer släppa Rocket Lake redan i slutet av året för att lanseras för konsumenter tidigt i början av nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intel sitter inte i skiten. De ryktas om att de kommer släppa Rocket Lake redan i slutet av året för att lanseras för konsumenter tidigt i början av nästa år.

Det vankas ännu en 14nm-historia med teknik från 2016, som de skrämt upp vidare till priset av hög värmeutveckling, och sedan ~30% prispåslag över jämförbara AMD-prollar. Senaste gångerna har de dessutom haft mage att släppa på ny sockel, varje gång.

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter. Det här blir den tredje processorn som får bekanta sig med mitt Asus Strix B450-F. Stabilt moderkort förövrigt, hoppas att det hänger med en vända till.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt att behålla moderkortet en generation till.
Så mitt x370 får Asus gärna fixa.
Men med tanke på deras vision om att lösa en bugg och lägga till 12 nya i var version så kanske det är dags att uppgradera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

B550 borde väl ändå rimligen släppas samtidigt som 4000-serien? Känns ju som rätt tillfälle då när det har varit på tapeten så länge. Skulle ju vara skönt att slippa krångla med BIOS-uppgraderingar vid köp av både moderkort och cpu.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Undrar om de får fixat boot-tiderna till nästa generations Amd. Kändes som att man hoppat in i en tidsmaskin till år 2008 då jag uppgraderade till ryzen 3700x.

Fast man har en blixtsnabb m2 ssd så tar det 30-40 sekunder att boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Shit vad AMD har börjat slaya de senaste åren. För mig verkar det rentav som att Intel sitter i skiten.

Gillar Ryzen men två år gamla 9700K är överlägsen i vissa spel

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bakgrund:

B550 borde väl ändå rimligen släppas samtidigt som 4000-serien? Känns ju som rätt tillfälle då när det har varit på tapeten så länge. Skulle ju vara skönt att slippa krångla med BIOS-uppgraderingar vid köp av både moderkort och cpu.

B-serien brukar komma några månader efter släpp, oftast är det flaggskeppschipset som släps i samband med en ny generation processorer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

@zinkethaking: Vad har du för boot problem då? Har X570 kort samt 3900X med SATA ssd och bootar extremt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

B-serien brukar komma några månader efter släpp, oftast är det flaggskeppschipset som släps i samband med en ny generation processorer.

Får hoppas det stämmer den här gången. Många trodde ju samma sak när 3000-serien lanserades, "om några månader kommer nog b550" men det verkar ju ha uteblivit

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Man blir ju nästan tårögd, inte nog med att det är bra för kunden blir det också mycket mer hållbart! Underbart AMD!!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkethaking:

Undrar om de får fixat boot-tiderna till nästa generations Amd. Kändes som att man hoppat in i en tidsmaskin till år 2008 då jag uppgraderade till ryzen 3700x.

Fast man har en blixtsnabb m2 ssd så tar det 30-40 sekunder att boota.

Hade också problem vid release men efter någon bios uppdatering försvann det

Har du uppdaterat till senaste bios på ditt MB?

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som en kundvänlig utveckling. Jag köpte X570, men hade ursprungligen tänkt köra på en 3900X. Nu myser jag på med 3600 tills 4000-serien kommer. Håller också tummarna för grafikkort som kan tävla lite mer med Nvidias lite kraftigare grejer.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

@STOSHYNSKIN: När jag klickar på strömknappen tar det 10-25 sekunder innan det kommer bild, sen bootar det normalt på under 10 sekunder. Finns många som har samma problem.

Det finns en del tips på internet om hur man fixar problemet som jag prövat.
-uppdatera bios
-formatera hårddisken och installera windows på nytt

Har ett msi b450m gaming plus

Permalänk

@Spawnbadboy: Jo, har senaste bios. Enligt den senaste borde det vara "boot times improved".

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas att AMD kommer vara barska mot moderkortstillverkarna här och se till att stöd garanteras. Som nämnts kan ju vissa moderkort med snålt tilltaget utrymme för UEFI få problem, men borde inte vara svårare än att i så fall skapa en förgrening för UEFI-versionerna så att de med gamla processorer inte tappar stöd nör de uppdaterar. Finns ju dock en risk då att man flashar fel UEFI-version, men det borde kunna undvikas med övertydlig information och namngivning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Härligt. Då kan jag koka VRMsen på mitt B450 kort ännu mer

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkethaking:

Undrar om de får fixat boot-tiderna till nästa generations Amd. Kändes som att man hoppat in i en tidsmaskin till år 2008 då jag uppgraderade till ryzen 3700x.

Fast man har en blixtsnabb m2 ssd så tar det 30-40 sekunder att boota.

30-40 sekunder för att boota en pc från 2008?
Vad fasen har du gjort den skall boota så jäkla segt då ?
Hade du menat en dator från 1995-2004 så hade jag nog köpt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkethaking:

@Spawnbadboy: Jo, har senaste bios. Enligt den senaste borde det vara "boot times improved".

Du får nog skylla på MSI att dom inte har fixat det isf.
Har själv ett Asrock B450M Steel Legend och det bootar på några sekunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror och hoppas att AMD kommer vara barska mot moderkortstillverkarna här och se till att stöd garanteras. Som nämnts kan ju vissa moderkort med snålt tilltaget utrymme för UEFI få problem, men borde inte vara svårare än att i så fall skapa en förgrening för UEFI-versionerna så att de med gamla processorer inte tappar stöd nör de uppdaterar. Finns ju dock en risk då att man flashar fel UEFI-version, men det borde kunna undvikas med övertydlig information och namngivning.

Eller möjlighet att flasha tillbaka. Det kräver ju dock lite mer av tillverkarna, känns det som.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkethaking:

Undrar om de får fixat boot-tiderna till nästa generations Amd. Kändes som att man hoppat in i en tidsmaskin till år 2008 då jag uppgraderade till ryzen 3700x.

Fast man har en blixtsnabb m2 ssd så tar det 30-40 sekunder att boota.

Fast det lär ju knappast bero på processorn? Eller har vissa Ryzen modeller problem med detta?

Min 3600 bootar på några sekunder i alla fall.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

@ExcZist: 30-40 sekunder är väl att förvänta sig från en mekanisk hårddisk

Permalänk
Medlem

Det viktiga för mig som köper helt nytt denna gen är att X670 inte har fläkt på kortet, även om det inte är något direkt nytt så vill jag inte ha någon mini fläkt.
Kanske har de fått ner TDP på chipset nog så att något sådant inte behövs

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Antagligen kört för min B350 Tomahawk Arctic, MSI lär skita i det, dels får den försenade bios jämfört med vanliga Tomahawk och dels är stödet för 3000-serien sådär, det är fortfarande BETA-bios som knappt fungerar.

Men är länge sen man hade ett moderkort så länge som nu så har väl redan "tjänat" in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkethaking:

@ExcZist: 30-40 sekunder är väl att förvänta sig från en mekanisk hårddisk

Nu var det länge sedan jag använde en dator med mekanisk hårddisk privat, men 30-40s känns snabbt om man tänker från att man trycker på knappen och allt är färdig laddat så att den inte håller på med massa skriv/läs som gör datorn riktigt seg. Speciellt när det inte var en helt nyinstallerad dator.
Har själv inte reagerat på att ryzen datorer skulle vara segstartade men har bara använt Asus moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb