Din mobil, du och batteritid!

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: För min del så räcker det gott om batteriet håller för 17-18 timmars användning med wifi/bluetooth/platsinfo konstant igång. Väldigt lite standbytid under de 17 timmarna. Min Samsung S10 håller inte fullt ut för detta, runt ~20 på kvällen brukar jag få en varning om 10-15% kvar vilket stör mig. Då stöd-laddar jag ändå ofta i bilen på vägen hem via QI-laddning.

Upplevde mycket sällan det här med min gamla iphone 7... *snyft* Saknar den lite...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Folk har helt enkelt vant sig att 1-2 dagar är bra. Yeah, sure, det funkar men det är verkligen inget att hurra för tycker jag.

En arbetsvecka hade varit riktigt skönt.

Batteritiden i telefoner är den absolut sämsta punkten på telefoner, tycker jag.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ladda två gånger veckan är bra för min del. Sen upp till ca 10h OST så per dag är jag inte så mycket på telefonen, hade jag använt mer hade jag fått mer OST. Jag har fått 15h OST en gång när jag reste och titta mycket på film. Annars så spelar jag aldrig men surfar mycket och en del snapchat/Instagram.

Nyss hade jag en Lenovo P2 och nu en Asus Zenfone Max Pro m2. Båda med 5000+ mAh. Det är som att gå till 144Hz, det är helt omöjligt att gå tillbaka till en telefon med sämre batteritid nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Använder en Blackberry Key2, håller alltid hela dagen så laddas endast på natten, inga klagomål där.

Dock det sagt, telefoner är så tunna idag så att göra den en bit tjockare för dubbla batteritiden hade jag inte brytt mig om alls utan sett som en fördel

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jar en s10+ som har ca 20-30% kvar när jag går och lägger mig. Mitt krav är att batteriet skall räcka hela fagen..med mitt användande klarar s10+ det galant.

Har också s10+, den håller ca 4timmar sedan tar batteriet slut, dock spelar jag

Jag skulle vilja ha batteritid så man slipper släpa runt på powerbanks o sladdar.

Permalänk
Medlem

Jag har en Iphone och älskar deras OS.
Men deras batteritider är uruselt med tanke på vi befinner oss i 2020. Riktigt bedrövligt!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Ladda två gånger veckan är bra för min del. Sen upp till ca 10h OST så per dag är jag inte så mycket på telefonen, hade jag använt mer hade jag fått mer OST. Jag har fått 15h OST en gång när jag reste och titta mycket på film. Annars så spelar jag aldrig men surfar mycket och en del snapchat/Instagram.

Nyss hade jag en Lenovo P2 och nu en Asus Zenfone Max Pro m2. Båda med 5000+ mAh. Det är som att gå till 144Hz, det är helt omöjligt att gå tillbaka till en telefon med sämre batteritid nu.

Men hur skall man jämföra Grevé med Port Salut hade du tänkt?

Personligen så hade 15 timmar ost varit en försvarlig bit, säkert ett par kilogram.

Aja. Vore bra om tillverkarna istället för att erbjuda en normalmodell och en jätteskärmsmodell kunde även erbjuda en lite tjockare variant med brutalt mycket större batterikapacitet. Så kan man ju välja om man vill ha lite tjockare telefon eller kortare batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skulle vara önskvärt om varje smartphone hade en Nokia 3310 inbyggd som tog vid när batteriet är nere på 20% så man kunde ringa och skicka SMS i en vecka till och strunta i allt avancerat.

Sony har sitt Ultra stamina läge, typ samma sak som en 3310 men med bättre kamera. Min drog då ca 5% om dagen med den funktionen aktiverad. Förmodligen betydligt energieffektivare än en 3310 som trots allt hade 1000mAh och bara klarade 2-4h samtal på det. Min far var arbetsledare på olika byggen på den tiden och pratade mycket i telefon och behövde ha laddare överallt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Så länge telefonen klarar 24h på en laddning är jag nöjd. En laddning per dygn har jag inga problem med.

I dagsläget kör jag en OnePlus 7t. Den är på ungefär 40-50% kvar när jag går och lägger mig en vardag. Varje morgon så sätter jag den på laddning medan jag käkar frukost och gör mig i ordning. Då är den full-laddad innan jag drar till jobbet.

Samtidigt har den batteritid så jag klarar mig om det blir en utekväll på en fredag/lördag etc.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

När det räcker och blir över oavsett användning (inom rimliga gränser) och utan att stänga av massa funktioner.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej.

Vad skulle du så som du använder din mobil säga är en bra batteritid?

en omröstning hade varit bra här!

Jag skulle säga 2-3 dagar. som det är nu laddar man batteriet i en mobil varje dag

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bästa telefon jag har har i batteri tid är Mi Max 1 över 5000 mA den räkter länge Annars är de min två nallar jag har nu P20 pro och P30 pro som har bra batteri tid.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

8-9h on screen time med full ljusstyrka skulle kännas helt okej utan batterisparläge. Skulle man kunna komma upp i 10h OST så skulle de vara riktigt bra.

Lite trött på att vissa tillverkare lägger för lite krut kvalitet i sina mobil batterier. 6-12mån så är batteriet för dåligt för många då det var enbart tillräckligt från första början. Därför vore de bra med bättre kvalité och och större batteri från början så när batteriet är på 80% kapacitet är det fortfarande godtagbart.

Permalänk
Medlem

Från morgon till kväll räcker för min del, även vid aktivt användande. Jag har som rutin att ladda på natten. Sedan hade det såklart varit skönt om det hade varit fler dygn, men ser det inte som ett problem att ladda varje natt, även om någon säkert kommer peka på att det minsann inte är bra för batteriet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Måste säga att jag är OTROLIGT förvånad över många svar. Detta är trots allt ett forum för riktiga NÖRDAR och ändå snackar folk om att de tycker batteritiderna i dagens telefoner är jättedåliga?!

Det är ju för fan en extremt liten dator som är mycket snabbare än datorerna för 20 år sedan, trots att de datorerna var 100 gånger större, och batteriet i telefonerna är ju jättesmå så att ni inte ska tycka telefonen blir "för" tjock?! Era krav på tekniken är ju pinsamma.

Jag tillhör inte gruppen som tycker att mobilerna ska vara små och tunna. Jag vill lägga på MINST 3 mm, gärna 5, på en mobil motsvarande min Samsung S8. Då skulle man lätt kunna stoppa i batterikapacitet som är 2-3 gånger dagens.

10 Ah vore en rimlig batterikapacitet för en flaggskeppsmobil i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej.

Vad skulle du så som du använder din mobil säga är en bra batteritid?

Bra batteritid vore för mig om man kan dra ur den ur laddaren på morgonen, använda den som man vill under dagen, och sedan ladda den igen innan man går och lägger sig. Men kan inte säga att vi är där än för mitt use case. Jag får oftast toppa av batteriet någon eller några gånger per dag vilket är drygt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3 dygn minimum vid konstant standby.
Annars 2 dygn vid normalt användade.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte folk som säger "normal" användning och får två dygn batteritid. Jag har typ 10% när jag sätter mig i bilen på väg hem. S8+. Gör knappt något med den förutom att lyssna på musik i bilen och titta runt på Chrome ibland.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Minst en dag av ganska frekvent användande och två om man är sparsam.
Tycker min Huawei P20 Pro håller måttet än så länge, haft den i 16 månader och hittills aldrig behövt ladda den under en dag där den varit fulladdad från början.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Bra för mig hade varit 5-7 dygn.

Men det man har nu är OK, kollade just och tisdag kl 8 var senaste jag laddade min telefon och ligger just nu på 32%, så 3 arbetsdagar är OK (iphone xs).
Kör då dubbla sim i den jobb/priv samt då jobb och privat mail konton m.m. i den.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Klarar utan problem 2 dygns användning med min iPhone 11, med blandat användarmönster. Alltifrån Spotify, Youtube, GPS etc etc.
Riktigt nöjd.

Det klarade jag med min xperia x2 compact och min Iphone 8 också, problemet är att efter ca ett år när telefonen är lite bloatad, fått lite kassa updateringar, och degraderat batteri så är man nere på knappt 1 dag ändå.

Håller med kören om att två dygn är rimligt, men problemet är som sagt att batteritiden sjunker med tiden på tok för fort.

Permalänk
Medlem

En telefon bör väl nu förtiden jämföras med en laptop?

Hur lång battertid har du på en laptop under aktivt användande?
Telefoner har väl för det mesta även högre upplösning än de flesta laptops?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Råkar ofta ut för dåligt med batteri när man är på resa. Mycket surf vid transfer, gate eller på tåget ... Mobilsurf drar löjligt med ström ... Tror inte det är möjligt att fixa så det blir att ha med sig en powerbank ... eller hitta ett strömuttag ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det klarade jag med min xperia x2 compact och min Iphone 8 också, problemet är att efter ca ett år när telefonen är lite bloatad, fått lite kassa updateringar, och degraderat batteri så är man nere på knappt 1 dag ändå.

Håller med kören om att två dygn är rimligt, men problemet är som sagt att batteritiden sjunker med tiden på tok för fort.

Ja, får väl se vad facit blir efter 1 års användning.
Uppdateringsfronten var faktiskt den främsta anledningen till att jag böt till iPhone nu i höstas, ville ha en telefon som är garnterad uppdateringar för lång framåt. Är optimistisk dock

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker så här:

- Mindre än 1 dag är bedrövligt
- 1-2 dagar är dugligt
- 1 vecka är bra
- 1 månad är fantastiskt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det är bra om den klarar 36-48timmar ifall man är borta från laddaren över nån natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

En telefon bör väl nu förtiden jämföras med en laptop?

Hur lång battertid har du på en laptop under aktivt användande?
Telefoner har väl för det mesta även högre upplösning än de flesta laptops?

Tror inte du kan jämföra laptops mot mobiler riktigt. Laptops vi använder är på 4K och sedan är fysisk storlek på batteriet till laptopens fördel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror inte du kan jämföra laptops mot mobiler riktigt. Laptops vi använder är på 4K och sedan är fysisk storlek på batteriet till laptopens fördel.

De har väl inte så mycket bättre batteritid? (Jag har ingen koll alls på laptops) Men jag får nog inte ut mycket mer än 5-6 timmar aktivt använda med min laptop på jobbet om jag skulle ta ur laddaren.

Min tanke är också att många ersätter laptops/datorer med en telefonen istället, För väldigt många har bara en dator för att betala räkningar och surfa lite t.ex och då kan man lika gärna skippa att datorn och bara ha en telefon.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Om jag kan gå från morgon 06:00 till 22:00 utan att ladda den så är ajg nöjd. Har en P20 PRO just nu och det funkar finfint.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Har en Xiaomi Mi Note 10 med 5000> MAh batteri.
Klarar mig 2 dagar utan problem, längsta jag varit med om på en modern telefon, så det är jag nöjd över.

Tog laddaren ur mobilen 08:00 nu 13:07 har jag 92% batteri kvar.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080