Bloomberg: "Playstation 5 får begränsad tillgång och högt pris"

Permalänk
Melding Plague

Bloomberg: "Playstation 5 får begränsad tillgång och högt pris"

Enligt uppgift försenas inte Playstation 5, men ett högt pris gör att Sony skalar ned tillverkningen ställt mot föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft Playstation sen jag fick den första konsolen

Så hur funkar det nu? Finns det gratisspel i samma mängd som till PC?

Jag tänker så här annars.

Dyr konsol.
Dyra spel.
???????
Håller mig till PC.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

6k tycker är ett jävla bra pris för den hårdvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte haft Playstation sen jag fick den första konsolen

Så hur funkar det nu? Finns det gratisspel i samma mängd som till PC?

Jag tänker så här annars.

Dyr konsol.
Dyra spel.
???????
Håller mig till PC.

Sen att du måste betala för att köra online, så betala för internet två gånger e nice.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte haft Playstation sen jag fick den första konsolen

Så hur funkar det nu? Finns det gratisspel i samma mängd som till PC?

Jag tänker så här annars.

Dyr konsol.
Dyra spel.
???????
Håller mig till PC.

om du kan hitta en pc med samma hårdvara för 6k så vill jag veta var du köper din pc
Bara ett liknande grafikkort går på 8k+

Permalänk
Medlem

PC med samma prestanda kostar ju det dubbla, så dyrt är ju fel att kalla det.

Permalänk
Medlem

Blir ett köp oavsett 🎮

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade till och med betalat mer för det dagens konsoler.
Men Feta PS3a var ju dyr och har ju skit prestanda i jämförelse med dessa xD

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att konsolerna är väldigt billiga för vad man får. En 6000kr konsol som håller sig i 7 år samtidigt som den garanterar att man kan spela exakt alla spel som säljs till konsolen låter som en bra deal enligt mig, speciellt om man tänker på att många köper nya mobiler som kostar över 10000kr varannan år (om inte varje). Bara synd att spelen är på den dyra sidan och att det krävs ett abonnemang för multiplayer.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

om du kan hitta en pc med samma hårdvara för 6k så vill jag veta var du köper din pc
Bara ett liknande grafikkort går på 8k+

Finns inget som slår mus och tangentbord. Att köra med handkontroll är så handikappat i typ alla spel förutom kanske plattformspel.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Finns inget som slår mus och tangentbord. Att köra med handkontroll är så handikappat i typ alla spel förutom kanske plattformspel.

Nu går det ju rent tekniskt alldeles utmärkt att koppla mus och tangentbord till dessa konsoler. Det handlar mer om vad det finns för stöd i mjukvara och spel. Jag hoppas på lite mer stöd för det än på PS4 där det bara är ett fåtal spel som har stöd.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på vad som sitter i switchen, så känns nya xbox och ps väldigt prisvärda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

om du kan hitta en pc med samma hårdvara för 6k så vill jag veta var du köper din pc
Bara ett liknande grafikkort går på 8k+

Kommer det inte vara något liknande 5700xt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Sen att du måste betala för att köra online, så betala för internet två gånger e nice.

Exakt. Det glömde jag skriva, att detta alltid ingår. Därav dyrt i längden.
Skulle varit mer tydlig.

Jag kan med vara extra superdupertydlig och säga att jag köper extremt sällan nya hårdvara, då är just precis.. dyrt.
Så inga grafikkort för mig för 8K.

Men ja okeeeey.. Jag kan med vara extra superdupermegatydlig och säga att 6K är inte dyrt om du planerar att ha enbart denna i 7 år och det går att spela kul spel gratis MED.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de nya konsolerna ska klara av raytracing hyfsat, och att man idag får lägga ut runt 4000 för att få den billigaste RTX-instegsmodellen Nvidia erbjuder i dag, och då alltså enbart för ett grafikkort, kan jag inte tycka att ett pris runt 6000 för hårdvaran i en hel konsol är orimligt högt på något vis.

Sen är ju som sagt frågan hur de ska finansiera det här med subventionerad hårdvara? Blir väl genom att koppla ihop det med abonnemangstjänster eller dyrare spel. Gungorna och karusellen.

Permalänk
Medlem

5995kr känns helt ok, hade snarare väntat mig 6995kr för denna generation som lanseringspris.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@bopp: Nä, det är som alltid, spelen är där de plockar hem det. Orginal Xbox var ju också extremt subventionerad, använde min från release som media center i nästan 10 år. grymt stabil hårdvara (inte så konstigt kanske när det mer eller mindre var en PC...). Likaså PS3 som många körde som BluRay spelare, var ju inte billigast på marknaden direkt men man fick en spelkonsol "på köpet"

Det och att man betalar för att spela online gör att de flera tusen de går back på hårdvaran tjänar igen sig mångdubbelt över livstiden. Den stora risken är om folk bara köper konsolen, alltså inte behöver/vill ha spelen eller Xbox Live/PS+, det som gjorde Xbox till en så dyr konsol för Microsoft, lågt antal spelköp per konsolägare. Också väldigt lätt att spela piratkopierade spel på (i förhållande till PS2 och Xbox 360, PS3 har jag för mig var lätt också).

Permalänk
Medlem

För det priset är det ju ingen tvekan om köp 🥳

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv

Allt är ju relativt, men räknar man på pris/timme så är inte 6kkr så mycket.
Ser man till vilken hårdvara man får så är priset rent av bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

om du kan hitta en pc med samma hårdvara för 6k så vill jag veta var du köper din pc
Bara ett liknande grafikkort går på 8k+

Du måste lägga till vad du längre fram betalar extra i form av dyrare spel och spelande. Inte sjutton räknar Sony med att prylen kommer att gå med förlust.

Jag håller mig till PC. I slutändan billigare även om prislappen initialt är högre.

Permalänk
Medlem

Priset går tyvärr inte att jämföra med PC eller kort som man köper i handeln. De går genom olika mellanhänder och säljs i relativt små mängder vilket gör att priset kan hållas högt.
Om tillverkaren istället kan tillverka fler än >10 miljoner(PS5 och xbox) av samma chip, gpu, minne etc och att du istället köper 5-6 miljoner direkt från tillverkaren så är det inte konstigt att kostnaderna kan pressas rejält, och borde kunna pressas mer till en nästa (pro/slim/whatever) modell.

Permalänk
Avstängd

Om prislappen landar på 6000kr så är det bättre än vad jag väntat mig men ska jag dessutom betala en månadsavgift på detta så säger jag nej.
Har idag en ps3:a som säkert är åtta år gammal och spelar då och då fortfarande, används till 90% som DVD-spelare. Skulle jag dessutom behövt betala drygt 1000 kr per år för att fortfarande spela på den så hade det blivit orimligt dyrt för vad den nu presterar och används till.

Köper hellre en riktig BR-spelare och hoppar spelkonsoll.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

XsX och PS5 kommer nog ligga på 6500-7000kr med tanke på deras specifikationer. Svårt att se dem under 6000kr i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer det inte vara något liknande 5700xt?

Prestandan kommer troligtvis motsvara ett Geforce 2080.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Inaktiv

Relativt billigt egentligen, om priset stämmer. Inte aktuellt för köp för mig så finns iallafall en "över".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

6k tycker är ett jävla bra pris för den hårdvaran

Det är väldigt bra prestanda per krona, men det är ändå många fler kronor än vanligt för konsoler. Jag uppskattar att de gör ett stort hopp i prestanda, men jag är osäker på varför de båda gör detta valet. En positiv sak är att det i alla fall kommer finnas prestanda nog för riktigt bra VR hos miljontals personer om något år.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

6000:- för konsolen
1500:- i internetavgift och tillgång till multiplayer
200:- per sålt spel direkt in i kassan

+ x antal kronor för tillbehör, extra kontroller osv.
tar inte många år innan de är över 10 000 per enhet.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte haft Playstation sen jag fick den första konsolen

Så hur funkar det nu? Finns det gratisspel i samma mängd som till PC?

Jag tänker så här annars.

Dyr konsol.
Dyra spel.
???????
Håller mig till PC.

Jag är föredrar PC men jag ska ge dig mina anledningar till att jag äger ett PS4 och potentiellt kan tänka mig ett PS5;

  • God of War

  • Last of Us: Remastered

  • Horizon Zero Dawn

  • SpiderMan

  • Red Dead Redemption II (kom till PC senare men jag orkade inte vänta)

För mig har konsol aldrig handlat om hårdvaran, någonsin, utan spelen. Det är också anledningen till att jag äger alla Nintendos konsoler samt PS2, PS3 och PS4.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tycker det hela är ytterst oklart, vi snackar alltså en höjning på 50 dollar, och det tror då Sony/analytiker ska minska efterfrågan?
Tänk då på att det även gått 7 år. Inflationen har väl gjort en del bara den.

Nä, jag tycker det är så sjukt märkligt, hur marknaden kan vara så sjukt känslig för nån tusenlapp hit eller dit på en konsol.

Edit:
Jag är ingen ekonom, men enligt denna https://www.usinflationcalculator.com/ så motsvarar 399 dollar 2013, 442 dollar 2020.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Tycker det hela är ytterst oklart, vi snackar alltså en höjning på 50 dollar, och det tror då Sony/analytiker ska minska efterfrågan?
Tänk då på att det även gått 7 år. Inflationen har väl gjort en del bara den.

Nä, jag tycker det är så sjukt märkligt, hur marknaden kan vara så sjukt känslig för nån tusenlapp hit eller dit på en konsol.

Denna grafen ger ju lite perspektiv på saken också.

Källa

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt