Permalänk
Medlem

Hjälp speldator till grabben

Hej,

Min son har en dator med följande hårdvara. Har ni bra tips vad jag ska uppgradera först (om jag bara kan ta en sak i taget) för att få märkbart bättre prestanda i spel?

CPU:
Model: Core i3-4130
Specifications: Intel64 Family 6 Model 60 Stepping 3
Clock speed (current \ base): 3400 MHz \ 3400 MHz
Socket type: SOCKET 0
Cache Memory: L1 128KB, L2 512KB, L3 3072KB
Number of cores (physical \ logical): 2 \ 4

RAM: 8GB

GPU: NVIDIA GeForce GTX 670 (2048 MB)

Motherboard manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
Motherboard model: B85-HD3

Permalänk
Medlem

Om sanningen ska fram bör du byta hela plattformen (moderkort, processor och ram-minnen) samt grafikkort eftersom delarna snart har 10 år på nacken. Det finns riktigt bra deals här på Sweclockers marknad. Du behöver inte spendera särskilt stora summor.

Om du fixar ny plattform vore även en SSD att föredra.

Är det endast en del hade jag köpt ett grafikkort (begagnat). Risk att plattformen kommer vara för svag beroende på nytt grafikkort och "bottlenecka". Du kan därför inte köpa ett alltför bra grafikkort.

I3:an har väl helt ok prestanda på single core, beroende på spel kan den fortfarande hänga med.

Permalänk
Medlem

@JakobLi:

Om du inte har mycket pengar är en lågbudgetuppgradering att köpa en beg i5 4570 eller i5 4590 för max 250-300 kr.
+ ett beggat rx 570 för max 800 kr, klarar många spel på medium i vissa fall på high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Om sanningen ska fram bör du byta hela plattformen (moderkort, processor och ram-minnen) samt grafikkort eftersom delarna snart har 10 år på nacken. Det finns riktigt bra deals här på Sweclockers marknad. Du behöver inte spendera särskilt stora summor.

Om du fixar ny plattform vore även en SSD att föredra.

Är det endast en del hade jag köpt ett grafikkort (begagnat). Risk att plattformen kommer vara för svag beroende på nytt grafikkort och "bottlenecka". Du kan därför inte köpa ett alltför bra grafikkort.

I3:an har väl helt ok prestanda på single core, beroende på spel kan den fortfarande hänga med.

Skrivet av Kvarnis:

@JakobLi:

Om du inte har mycket pengar är en lågbudgetuppgradering att köpa en beg i5 4570 eller i5 4590 för max 250-300 kr.
+ ett beggat rx 570 för max 800 kr, klarar många spel på medium i vissa fall på high.

https://www.youtube.com/watch?v=r5CurYRQWqE&t=307s

Tack! Jag köpte datorn för 2.500:- för att se hur det va att se om han gillade att spela på datorn. Det gjorde han.. och jag med

Tänkte jag ska uppgradera den med så lite pengar som möjligt och ha kvar den samtidigt som jag köper en ny bättre, så har vi två speldatorer i familjen.

Permalänk
Medlem

@Flipper:

Skulle det vara en bra idé att uppgradera till denna platform?

https://www.komplett.se/product/1134116/datorutrustning/dator...

Kan man fortsätta med befintligt grafikkort och byta det sen om nån månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakobLi:

@johnjohnjohnn:

Skulle det vara en bra idé att uppgradera till denna platform?

https://www.komplett.se/product/1134116/datorutrustning/dator...

Kan man fortsätta med befintligt grafikkort och byta det sen om nån månad?

Ja det går bra.

Du klarar dig med detta. Under förutsättning att chassit klarar ATX, annars får du välja mATX.
CPU-kylare ingår. Tycker du den låter för mycket kan du alltid byta senare.