Jonas bygger kontorsstolen Neuechair – live!

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Den är vidrig, Aldrig haft så ont i "paketet"🍌.
Men för den utan ⚽️⚽️ fungerar den säkert.

Varför du får ont än ju pga att du börjar använda dom rätta musklerna du behöver för en bra hållning. Samma är som att sätta sig på en sadel och rida. You have to have some feeling and let it go. Oftast så saknas det tillräckligt med muskler i svanken och varför det är 'skönare' att sitta i liggande läge typ pössoffa m.m.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Stol

Hej, jag sitter idag återigen i en RH logic , från att prövat b.l.a. en begagnad Herman Miller Aeon där ryggstödsfunktionen inte passade mig överhuvudtaget så blev det en uppgradering till en begagnad RH Logic 400 med luftpump för optimalt ryggstöd och jag är mycket nöjd med den.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Varför du får ont än ju pga att du börjar använda dom rätta musklerna du behöver för en bra hållning. Samma är som att sätta sig på en sadel och rida. You have to have some feeling and let it go. Oftast så saknas det tillräckligt med muskler i svanken och varför det är 'skönare' att sitta i liggande läge typ pössoffa m.m.

Så om jag förstår dig rätt så har @micke7406 som du citerade för dålig muskulatur i pungen och det är därför han får ont av den stolen :P?

Permalänk
Medlem

Kul! En full recension på denna hade varit mycket uppskattat - har kollat på den sedan release men inte vågat köpa pga bristen på recensioner...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Så om jag förstår dig rätt så har @micke7406 som du citerade för dålig muskulatur i pungen och det är därför han får ont av den stolen :P?

Nej, men hans kulor kan vara så stora att dom kommer i kläm. Samma sak är det om du sitter på en köksstol som kontorsstol, men du sitter men rövbenen på änden av stolen och har raka ben så kommer du få samma resultat med ont i pungen och i mellangärdet. Muskler som får arbeta...😂 Själv har jag en köksstol från ikea. Och sitter som ovan. Jag hade ont själv i början nen det försvinner efter ett tag. Grejen med detta är att man måste sitta med rak rygg. Ergonomi ergonomi ergonomi.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Har själv stolen, är nöjd och får inte längre ont i ryggen av att sitta hela dagarna som jag fick av min IKEA stol för 1500kr. Den är dock inte helt mjuk så för de som vill ha en kudde till röven borde titta åt annat håll.

+ Riktigt bra ryggstöd/svankstöd.
+ Bred sits som är justerbar i 3 lägen.
+ Kvalitén känns väldigt bra och stolen upplevs väldigt stabil för mig som är 190cm och 100kg
+ Utseendet.

- Nackstödet jag köpte till var kasst, inget för personer över 175cm
- Kan inte justera armstöden i sidled.

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mörksuggan:

https://www.ergonomiprodukter.se/back-app-20/back-app-20-nord... denna är ännu bättre om man nu ska prata ergonomi. Kostar dock en slant. Men fan va bättre rygg och nackmuskler man får.

Har riktigt fina på jobbet och en liknande som den där sitter jag på nu på jobbet.
Men vill ha ryggstöd hemma för luta sig bakåt och titta stream ibland bara chilla.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en Magnus stol som Jysk hade med nät i ryggstödet. Jag köpte en sån och det var ingen vidare kvalitet, men det är väl allt som kommer från Jysk.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Innan du slår till så kläm och känn på sidorna som utgör "skålningen" av stolen. Vissa tillverkare av "gamingstolar" tar en genväg genom att böja upp ett rör och sen klä det med lite skum för att få till skålningen, är man då av en större modell eller sitter bredbent kan man lätt trycka låret mot röret vilket blir obekvämt rätt snabbt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rytterstedt:

Innan du slår till så kläm och känn på sidorna som utgör "skålningen" av stolen. Vissa tillverkare av "gamingstolar" tar en genväg genom att böja upp ett rör och sen klä det med lite skum för att få till skålningen, är man då av en större modell eller sitter bredbent kan man lätt trycka låret mot röret vilket blir obekvämt rätt snabbt.

Tack för tipset, ja såklart jag ska testa den först.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Köpte själv en ny stol för nån vecka sen efter att ha suttit i många år på en vanlig köksstol från Mio. Väldigt nöjd såhär långt! Känner redan hur min kropp mår bättre av att sitta i den här jämfört med min gamla stol. Påminner väldigt mycket om stolen i klippet från Jonas.

Även om priset var högt hade de en kampanj med rejält rabatterat pris och såg att kampanjen fortfarande är aktiv. Dessutom om man som jag spenderar en hel del tid per dag i stolen tycker jag det är värt att betala en slant. Utslaget på många år framöver är det en liten kostnad att investera i sin egen kropp. Att stolen även i mitt tycke är rätt snygg och häftig gör ju ingenting. Sen har den låsbara hjul vilket jag gillar eftersom jag flyger flygsimulator med pedeler på golvet. Utan låsbara hjul är risken stor att man börjar glida bakåt annars när man använder pedelerna på golvet.

Här är stolen jag köpte och här är sidan med kampanjpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Den är vidrig, Aldrig haft så ont i "paketet"🍌.
Men för den utan ⚽️⚽️ fungerar den säkert.

De finns sadelstolar som är delade så att hemligheterna får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Undrar hur en mesh-sits blir med tiden. Tänker att sämre stolar med "vanlig" sits brukar bli ordentligt nedsuttna till slut.

Har en 10-15 år gammal Herman Miller Aeron på jobbet. Meshen är fortfarande i finfint skick. Så en bra mesh håller nästan hur länge som helst.

(För övrigt skönaste stolen jag suttit i. Gick den bara att få till ett överkomligt pris skulle jag köpa hem en likadan)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Mitt tips, åk till en konkursuppköpare och knacka på.

Fick min EFG stol för 900 under bordet, nypris ca 5k.

Permalänk
Medlem

Dessa videos, jag är för gammal.
Inte orkar jag sitta och kolla på ngn i 30min joddla om en stol, tog mig 90 sek att stega igenom filmen.
Nja, det var bättre förr när folk skrev recensioner som man kunde läsa i ett nafs oavsett var man befann sig, och nej, alla har inte hörlurar med sig.

Permalänk
Medlem

@eat Såhär i karantäntider kan jag förstå varför man kör 30 minuters video, men över lag håller jag med dig. Videorecensioner och liknande går bort. Text är mycket bättre för att snabbt hitta vad man vill.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu har jag använt stolen en hel arbetsdag, och så här långt är jag nöjd! Ingen antydan till rumpont än så länge och därtill tvingar utformingen på stolen mig att sitta mer ordentligt och rakryggat än tidigare. Ska bli kul att sitta lite mer!

Jag håller dock med @brunk om att nackstödet inte känns helt hundra. Det hade varit bra om det gick att höja några snäpp till, för nu sitter det på gränsen till för lågt när det är i maxat läge.

Permalänk
Medlem

Kul! Jag har haft stolen i ca 10 månader. För mig funkar nackstödet rätt bra, men jag är inte superlång. Meshen verka vara av bra kvalité också @sniglom, den verkar inte ha saggat något alls under den tid jag haft stolen. Men vikt kanske spelar roll på den fronten. Jag väger 55 kg som referens.

Väldigt nöjd med ergonomin! Hade en IKEA Marcus innan som gav mig lite ont i rumpan och ländryggen. De problemen är borta nu. Känns superviktigt att man har en stol med justerbart ländryggsstöd om man är ute efter god ergonomi. Kan inte uttala mig hur långa sessioner man orkar då jag ställer mig upp och sträcker på mig minst varannan timme.

Sitsen ska vara 50 cm (49cm enligt min mätning!) men den bekväma sittytan är däremot kring 42 cm. Kan vara bra att ha i åtanke om man har lite bredare höfter.

Älskar att reglagen för höjd och ryggstöd sitter fram på armstöden! En detalj som gör mig glad 😊

Jag har nog bara stött på två negativa saker än så länge. Dels att armstöden sitter lite högt på deras lägsta nivå. Men det går att lösa med några distansmuttrar! Sen tycker jag att skumbiten under meshen längs fram på sitsen, som ska ge lite extra stöd för låren, är lite hård. Det är mycket bättre nu än det var från början. Den har nog mjuknat lite samt att man vant sig. Men den hade gärna fått vara snäppet mjukare, eller i alla fall lite mer rund! Den har en väldigt tydlig kant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den såg fin ut!

Ett minus att den inte har stöd för fötterna på stolsbenen. Lägstahöjden på armstöden är också i högsta laget.

Well, I see your fötter på stolsbenen and raise with...

Permalänk
Medlem

Och för den som vill vara redo för framtiden snarare än att repetera dåtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, I see your fötter på stolsbenen and raise with...

https://www.youtube.com/watch?v=3gj71IuIm8o

Det där såg inte särskilt bekvämt ut. Tyngden av benen vilande mitt på underbenen. Hu!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och för den som vill vara redo för framtiden snarare än att repetera dåtiden

https://www.youtube.com/watch?v=UaNf50BAl8U

https://www.youtube.com/watch?v=0eJXc82-duI

Jag kan inte ha armarna så mer än några minuter innan fingrarna och sen händerna börjar domna. Det ser väldigt bekvämt ut, tills man faktiskt testar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där såg inte särskilt bekvämt ut. Tyngden av benen vilande mitt på underbenen. Hu!

Så är väl normafallet med de flesta fotpallar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kan inte ha armarna så mer än några minuter innan fingrarna och sen händerna börjar domna. Det ser väldigt bekvämt ut, tills man faktiskt testar...

Eller tills man glömmer bort sig och sätter kaffekoppen på bordsytan

Dock var det så klart inte enda ställningen som fanns tillgänglig, de flesta skulle förmodligen föredra en mer upprätt ställning även om man för den sakens skulle inte behöver sitta precis som vid ett vanligt skrivbord. För egen del tycker jag eg att det är tanken på att slippa det klassiska penna-och-papper skrivbordet som lockar mest. Känns som man fortfarande försöker emulera tiden innan datorerna kom fast med datorer, snarare än att tänka nytt.

Permalänk

Så rekommenderas denna stol för 6500kr ? Eller borde man leta efter något annat?

Permalänk
Medlem

@piffster: Var hittar man dessa bolag som köper upp konkursbon? Mina googleskills verkar inte räcka till, hittar inget vettigt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@piffster: Var hittar man dessa bolag som köper upp konkursbon? Mina googleskills verkar inte räcka till, hittar inget vettigt.

Googla ”begagnade kontorsmöbler” så får du en uppsjö av olika bolag i hela Sverige

Permalänk
Medlem

Kommer en review på denna Jonas? Är nyfiken på dina erfarenheter av stolen nu ett tag efter

Permalänk
Medlem

@JonasT: några djupare tankar nu när du haft den ett tag?
Börjar bli less på hur otroligt varm min dxracer blir men 6500 för en stol är saftigt.
Den här recensionen är ingen trevlig läsning heller.

https://www.reddit.com/r/OfficeChairs/comments/e7hcxj/secretl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@JonasT: några djupare tankar nu när du haft den ett tag?
Börjar bli less på hur otroligt varm min dxracer blir men 6500 för en stol är saftigt.
Den här recensionen är ingen trevlig läsning heller.

https://www.reddit.com/r/OfficeChairs/comments/e7hcxj/secretl...

Logitech G + Herman Miller släppte en ny gaming stol igår (den 22 juli, 2020). Prislappen är dock ganska hög men 12års garanti, hade övervägt denna.

Länk: https://eugaming.hermanmiller.com/products/embody-gaming-chai...