Apple släpper Iphone SE – en Iphone 8 med ny hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper Iphone SE – en Iphone 8 med ny hårdvara

Apple uppdaterar till slut den kompakta budgetmodellen Iphone SE med komponenter och design av 2020 års snitt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen rosa variant och ingen 3,5mm-kontakt?

Vettigt pris och storlek dock... men jag har en känsla av att färgvalen kommer att få en del personer att tveka. Det är förmodligen det de vill också. Lägg till några tusenlappar om du vill ha den i nån roligare färg gör nog att många hoppar över dessa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att de väljer bakstycke i glas på en sån här telefon. Det är sjukt svårt och dyrt att byta på iphone 8, så det blir väl samma på den här.
Det borde varit bakstycke i något bra plastmaterial istället.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Riktigt synd att de väljer bakstycke i glas på en sån här telefon. Det är sjukt svårt och dyrt att byta på iphone 8, så det blir väl samma på den här.
Det borde varit bakstycke i något bra plastmaterial istället.

Det hade varit bättre men sedan hade de inte gjort sig lika bra på begagnatmarknaden. Folk vill ha premiummaterial oavsett.

Permalänk

Ser det som en bra jobbtelefon för vissa företag. Telefonen är billig och de kan låsa den bra för att installera dritt. Även om personerna har rättigheter på Apple store så är programmen där lite granskade.

Storleken på mobilen gör målgruppen unik. Såklart att det finns, på samma sätt som Galaxy Fold sålde som smör..

Det positiva är att det är en otroligt snabb cpu/gpu man får för detta pris, frågan är om det finns någon lika snabb sett till pris även om man bortser från storleken? Men fördomsmässigt så tror jag inte många av den gruppen som köper denna telefon utnyttjar denna prestanda.

*edit*
Förtydligande. Väldigt få idag nyttjar prestandan som finns i deras mobiler. Det är inte främst för denna prestanda som de köper dyra mobiler utan allt annat.

Permalänk
Medlem

Ändå ett ganska vettigt pris tycker jag...

Permalänk
Medlem

iPhone 11 pro - iPhone SE = 9000 till en riktig kamera.

iPhone 11 pro < Riktig kamera + iPhone SE

I alla fall för mig.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Kommer sälja som smör i solsken och kommer segmentera Apples position och marknadsandelar i Enterprise-världen.

Även en vettig uppgradering för personer som sitter kvar på äldre hårdvara, till exempel
5s och neråt. Lär även kunna fås till bra priser med abb / förlängning osv.

Permalänk
Medlem

Synd att den är så stor, jag hade sett fram emot ett kompakt bygge. Detta är bara en iphone 8 vad jag kan se?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av edson:

Kommer sälja som smör i solsken och kommer segmentera Apples position och marknadsandelar i Enterprise-världen.

Även en vettig uppgradering för personer som sitter kvar på äldre hårdvara, till exempel
5s och neråt. Lär även kunna fås till bra priser med abb / förlängning osv.

Företag älskar ju detta så dom slipper erbjuda Xr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kommer sälja som smör i solsken

Indeed.
Smart av Apple, faktiskt. Snyggt drag.

Permalänk
Medlem

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Om comviq kör den här som månadens mobil för 345:- som dom ibland gör kan jag nog tänka mig köp. Men inte mindre än 128GB. Och detta med förutsättning att kameran matchar en av dem på iPhone 11.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om Apple men lär Sälja som smör i solsken.
Riktigt vettig "Svensson" - telefon.
Bra pris
Bra prestanda
Bra storlek
Uppdateringar i många år framöver

Visa signatur
Permalänk
Medlem

O vadå bra pris? Borde kosta typ 3000.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Mja, kanske men det räcker långt till basanvändaren.

Vi ska inte heller underskatta Apples "garanti" på att hålla iOS uppdaterat för en låååång tid framöver
(Jämfört med valfri Android-lur iaf).

Med A13 skulle jag säga att man är "garanterad" att ta del av minst iOS 17-18 och det är inte oviktigt för företag och gemene man! Här är Android-världen åt helvete långt efter även om jag nyligen läst att Google börjat ställa hårdare krav på tillverkarna vilket verkligen är på tiden!

Permalänk
Medlem

@Dizzö: Kan man anta att du inte tillhör målgruppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Företag älskar ju detta så dom slipper erbjuda Xr.

Vi har ett maxpris på 3750 kr ink moms för telefoner.
Gamla SE fick vi precis under maxpriset. Ser ut att fortsätta med Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Mja, kanske men det räcker långt till basanvändaren.

Vi ska inte heller underskatta Apples "garanti" på att hålla iOS uppdaterat för en låååång tid framöver
(Jämfört med valfri Android-lur iaf).

Med A13 skulle jag säga att man är "garanterad" att ta del av minst iOS 17-18 och det är inte oviktigt för företag och gemene man! Här är Android-världen åt helvete långt efter även om jag nyligen läst att Google börjat ställa hårdare krav på tillverkarna vilket verkligen är på tiden!

Det du tar upp här var huvudanledningen att jag bytte i höstas från att alltid ha kört Android.
Tror denna kommer bli en riktig storsäljare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Målgruppen är unik. Jag ser det lite som när de ultratunna laptops började komma. Och folk sa vilken jävla skitdator för 15000kr som de ofta kostade.
Nå dessa telefoner är för att vara en Apple produkt mycket billiga. Så man kan inte riktigt dra någon slutsats kring vilken storlek på telefon som köparna av denna telefon helst vill ha, då många säkerligen vill ha en Apple och väljer den billigaste.
A13 är inte alls overkill för telefonstorleken. Men jag skulle gissa overkill för användarbasen som köper telefonen. Men att slänga in en A13 kostar säkerligen inte Apple så mycket extra och då bjuder de på den.

Det Apple borde göra vore att släppa en mer budget stor telefon. Sedan en bättre mindre telefon. Jag tror dock inte de vill göra detta av flera anledningar. Nu tvingas de som vill ha en stor Apple telefon betala runt 15000kr för den, de som vill ha en väldigt liten telefon med väldigt bra hårdvara har heller inget val. Även om nu Iphone 11 är ganska liten och storleksmässigt borde vara tillräckligt liten åt nästan alla.

Permalänk
Medlem

Bra för gamla som vill ha en iphone antar jag.
A13 fett overkill för dålig kamera, skärm,storlek osv dock. Men borde ju leva längre gällande uppdateringar då så bra på det sättet.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Hur vet du att kameran är dålig när de i iPhone 11 är klassledande?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Bra för gamla som vill ha en iphone antar jag.
A13 fett overkill för dålig kamera, skärm,storlek osv dock. Men borde ju leva längre gällande uppdateringar då så bra på det sättet.

Beror på vad du menar gamla? Min erfarenhet av de som jag kallar gamla är att de knappt behärskar deras fjärrkontroll till tvn och vissa köper extra stora fjärrkontroller för att kunna styra den.
Typ denna, mindre antal knappar också bra: https://www.replacementremotes.com/continu-us/buy-dt-r08-whit...

Nej de jag kallar gamla 60år och öppet behöver enligt min erfarenhet stora mobiler. Jag skulle snarare säga målgruppen av denna är ungdomar, samt medelålderspersoner som kanske inte gör så mycket vid mobilen och vill ha en kompakt.
Det är ingen skillnad på mobil och dator. Ska man köpa en 13" eller en 15,6" laptop? Där jag påstår att 13" främst är smidigt för skolungdomar och liknande. De blir väldigt små att jobba på senare i livet, det går an om man gör något väldigt lite arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Nivity: Hur vet du att kameran är dålig när de i iPhone 11 är klassledande?

Det är dem inte. S20 har likvärdig och P40 Pro kameran är bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Målgruppen är unik. Jag ser det lite som när de ultratunna laptops började komma. Och folk sa vilken jävla skitdator för 15000kr som de ofta kostade.
Nå dessa telefoner är för att vara en Apple produkt mycket billiga. Så man kan inte riktigt dra någon slutsats kring vilken storlek på telefon som köparna av denna telefon helst vill ha, då många säkerligen vill ha en Apple och väljer den billigaste.
A13 är inte alls overkill för telefonstorleken. Men jag skulle gissa overkill för användarbasen som köper telefonen. Men att slänga in en A13 kostar säkerligen inte Apple så mycket extra och då bjuder de på den.

De bjuder på ingenting enligt mig. Borde kosta runt 3000-3500 kr.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Överkomligt pris för en helt ok telefon. Har idag en Iphone 8 och tycker storlek och prestanda funkar perfekt då jag inte kollar film eller hardcorefotograferar.

Kan bli en när det är dax för ny lur, då har den förmodligen gått ner en tusenlapp eller så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Varför är det så farligt med 720p på en skärm som är 4,7 tum stor?
I alla fall en LCD-skärm med P3.
Hyffsade kameror ändå tycker jag.
Riktigt bra liten portabel spelkonsol med A13.

Men visst, den hade gärna fått kosta 3000 kr som du föreslår.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Den känns väldigt utdaterad. Den gamla iphone se var bara en liten telefon men idag med större skärm till chassiförhållande så är en såpass stor telefon med 4.7" väldigt klumpigt.
5.5" i det moderna formatet är ungefär lika stort. En 4.5"skärm intryckt i gamla ihpone se formatet vet jag många som velat ha och inte velat ha iphone 6 och framåt när de kom för den var för stora. Några jag känner är på gränsen på att byta deras gamla se och C och denna kommer inte vara för dem.
Speciellt om man ska betala 6k. Då kan man ställa ordentliga krav när de köpte deras se och c för 3-4k

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

De bjuder på ingenting enligt mig. Borde kosta runt 3000-3500 kr.

Om man förespråkar marknadspriset så bör priset vara det folk är beredd att betala för telefonen.
3000-3500 kr är väldigt lite pengar för en sådan mobil. De kan ta betydligt mer än så för denna.
Prismässigt anser jag denna mobil är rätt så rimlig. Det enda är att jag inte umgås med någon som tillhör målgruppen av en sådan liten telefon, men de finns. Bara se i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vi har ett maxpris på 3750 kr ink moms för telefoner.
Gamla SE fick vi precis under maxpriset. Ser ut att fortsätta med Android.

Den här har samma pris som gamla SE i dollar, det är bara dollarkursen som ändras.

F.ö. kan man fortfarande köpa iPhone 8 och t.o.m 7, specifikt för företag med sådana regler.

Visa signatur

5900X | 6700XT