Microsoft täpper kritiska säkerhetshål i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft täpper kritiska säkerhetshål i Windows 10

Av totalt 113 nya säkerhetsupdateringar till Windows 10 bedöms inte mindre än 17 vara av kritisk karaktär.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Aha, därför jag fick starta om datorn vid HTPC:n för en timme sen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AplAy: Samma här, min HTPC signalerade väntande uppdateringar medan jag skrev nyheten

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jo jag märkte de inatt, satt och spelade Euro Truck Simulator 2 (TruckersMP), fick en notifikation om jag ville uppdatera nu eller senare. Klicka på "Inte nu". En kvart/30 minuter senare så starta datorn om sig och börja uppdatera. Jag va glad att ja va ensam på den vägen när de hände. Kan föreställa mig vilket kaos de kunnat bli om man hade en konvoj bakom sig...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jo jag märkte de inatt, satt och spelade Euro Truck Simulator 2 (TruckersMP), fick en notifikation om jag ville uppdatera nu eller senare. Klicka på "Inte nu". En kvart/30 minuter senare så starta datorn om sig och börja uppdatera. Jag va glad att ja va ensam på den vägen när de hände. Kan föreställa mig vilket kaos de kunnat bli om man hade en konvoj bakom sig...

Specielt glada admins eller spelare när du loggar in och så ploppar det up en lastbil framför nosen på dom

Permalänk
Inaktiv

in b4 ska-aldrig-uppgradera-från-XP(eller Win 7)-maffian kommer och tillrättavisar alla som kör Windows 10. 😂

Permalänk
Medlem

Det är inte vilken tisdag som helst, det är den andra tisdagen varje månad

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Masskrock på Autobahn, varje månad. 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

in b4 ska-aldrig-uppgradera-från-XP(eller Win 7)-maffian kommer och tillrättavisar alla som kör Windows 10. 😂

Eftersom Microsoft slutat med all support kan man ju i varje fall inte få påtvingade uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eftersom Microsoft slutat med all support kan man ju i varje fall inte få påtvingade uppdateringar

Bra operativsystem behöver aldrig uppdateringar

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Hjälpsam

Uppdaterat!
Nu är mitt Windows säkert och buggfritt, känns skönt!
Eller...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har gisslet WU avstängts då det är min dator och jag bestämmer när jag vill uppdatera inte Microsoft.

Jag kontrollerar dock alltid minst 2:a Tisdagen/Onsdagen varje månad här Windows 10 update history om det finns någon uppdatering.

Jag premurerar också på Microsoft's säkerhets nyhetsbrev så får även i e-posten när det har släppts någon uppdatering.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Specielt glada admins eller spelare när du loggar in och så ploppar det up en lastbil framför nosen på dom

Haha, de har hänt ett par gånger. Lyckligtvis så va man på en väg som inte så trafikerad alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Antar att de kör med staggered delivery, för jag blev tvungen ta till Wumgr i offline-läge med nedladdning av wsusscn2.cab för att faktiskt kunna hitta och installera dessa fixar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Bra operativsystem behöver aldrig uppdateringar

Kan du ens köra Windows 7 på din Pentium 2?

Permalänk

Vad händer då med Windows 7,8 och 8.1?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Vad händer då med Windows 7,8 och 8.1?

Om du syftar på uppdatering mot dessa säkerhetshål.

Så får varken Win 7 eller Win 8 uppdatering mot dessa (Win 7 får det iofs. men man måste ha en ESU licens).
Win 8.1 däremot får det eftersom det får uppdateringar till den 10:e Januari 2023.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Så får varken Win 7 eller Win 8 uppdatering mot dessa (Win 7 får det iofs. men man måste ha en ESU licens).
Win 8.1 däremot får det eftersom det får uppdateringar till den 10:e Januari 2023.

Sen blir väl sex stycken "Feature Updates" av Windows 10 utan uppdateringar, såvida man inte har speciallicenser (läs Enterprise, LTSC, Surface Hub)? Dvs Windows 10 Build 1507, 1511, 1607, 1703, 1709, 1803 blir utan vad jag kan läsa mig till.

Kör 1703 på ett par maskiner (Atom-baserade) här, då senare versioner av 10:an fungerar dåligt. Inte ens Microsoft själva har lyckas få ordning på senare versioner med pekskärm, då exempelvis deras Surface Hub inte fungerar med något nyare än just 1703.

Gjorde ett tappert försök att ersätta Windows 10 med Ubuntu 20.04 LTS på min mediamaskin pga den påtvingade uppdateringen, men prestandan är tyvärr bättre i Windows och "Remote Mouse"-appen buggar ur med Linux för mig.

Synd att Windows Update är så begränsad i Home-/Professional-utgåvorna, då det lätt slinker med oönskade uppdateringar (Service Stack Updates är en styggelse!) med Windows Update påslaget. Har numera det avstängt på nära nog samtliga maskiner och uppdaterar offline mha Microsoft Update Catalog.

Permalänk
Medlem

@walkir:
Win 10 version 1607 kommer vad jag har läst få uppdateringar till 10:e Januari 2023 (samma som Win 8.1), eftersom Microsoft tog bort stöd för äldre hårdvara med 1703 och för att de som satt på äldre hårdvara inte skulle tvingas köpa nytt, så veknade Microsoft och förlängde supporten för version 1607.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan du ens köra Windows 7 på din Pentium 2?

Haha nej det räcker med Windows 98 SE på den

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd