Handlade och glömde att lägga in osten i kylen , går det fortfarande att äta?

Permalänk

Handlade och glömde att lägga in osten i kylen , går det fortfarande att äta?

Hej alla vänner!

Var lite klumpig igår när jag kom hem från Lidl, hade då köpt ost i skivor som jag glömde att lägga in i kylen. Fortfarande obruten förpackning men efter 22 timmar utanför kylen så är jag lite skeptisk om det går att äta.
Nu ligger osten i kylen men ändå.

Någon som kan ge lite tips eller råd om det ska slängas eller käkas?

Tackar!

Permalänk
Medlem

Lukta på den?

Permalänk
Medlem

Antagligen inga som helst problem, som alltid, lukta och smaka. Inte ovanligt att äta en pizza som legat framme övernatten oskyddat, så en inplastad ost är inga som helst problem skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Inte ovanligt att äta en pizza som legat framme övernatten oskyddat

Besvarar detta på det bästa vis jag kan; 'Ööh... Jo.'

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Besvarar detta på det bästa vis jag kan; 'Ööh... Jo.'

Ööh... Nej.

Permalänk
Rekordmedlem

Den lär vara tjänlig om den ligger i en oöppnad förpackning möjligen kan den ha smält lite men det beror på sort och påverkar bara smaken i så fall.
Ost är ganska tålig om den förvaras lufttätt och det är ju det som gör att man kan lagra den för att få fram mer smak, leta reda på en som lagrats i 4 år så får du nått att smaka på.

Om en pizza är tjänlig beror på fyllningen, jag hade tex inte velar äta nått med skaldjur på men deg och ost är knappast nått problem efter ett dygn

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja absolut. Det går hur bra som helst att ha ost framme. Osten är bra mycket äldre som en del av vår mat än vad kylskåp är.
Så yes. Det är lugnt.

Det som kan hända är att osten torkar om den inte är förpackad. Torra kanter. Har osten varit öppnat så kommer tillväxt av exempelvis mögel också ske snabbare om den står framme.
Men inte över en natt - även om osten är öppnad.
Och här var osten dessutom oöppnad så det är helt safe.

Jag förstår om man känner sig lite osäker på sin egen förmåga att avgöra vad som funkar att äta. Men det är värt att tänka på att vi är utrustade med flertalet sinnen för detta ändamål. Och dessutom en central processing unit för att lista ut vad man kan stoppa i sig. Kombinerat med erfarenhet. Det är bättre verktyg än datumstämplar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inga problem alls. Vi seglar utan kylskåp, ost håller bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tror Gordon R nämnt att man aldrig ska ta ut en ost i rumstemperatur i längre tid för att sedan kyla ner den igen ..

Jag har själv alltid glömt frys/kyl produkter i kassen någonstans (eller i hallen). Haft yoghurt och allt möjligt som stått som varit hur ok som helst att äta/dricka.

Permalänk
Medlem

Ost går väl äta ända tills den möglar? 🤔

Eller om den luktar väldigt skumt så kan den vara dålig.

Men tänk på hur konstig ost folk äter, för att citera en bekant: "en riktigt bra ost ser ut som en sjukdom".

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Harddrive:

Tror Gordon R nämnt att man aldrig ska ta ut en ost i rumstemperatur i längre tid för att sedan kyla ner den igen ..

Jag har själv alltid glömt frys/kyl produkter i kassen någonstans (eller i hallen). Haft yoghurt och allt möjligt som stått som varit hur ok som helst att äta/dricka.

Men det är mest en fråga om smak, osten börjar kanske svettas eller bilda saltkristaller på ytan men det är skillnad på att den ändrar smak/konsistens och att den blir otjänlig att äta.
Ost är också ganska mögeltåligt och det går bra att skära bort det och äta resten, det var så man en gång i tiden uppfann mögelostarna, nån glömde en ost och den möglade och så smakade nån på den och tyckte den var godare med mögel än utan och så har man sen utvecklat metoden att få till ett gott mögel i osten.
Däremot så är möglat bröd inte särskilt gott eller nyttigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Ööh... Nej.

Om man vill äta tillagad mat som legat framme 12h+ så visst, man får. Ofta går det säkert utmärkt!
Men tror inte det är generellt sett är att rekommendera.

Drog en googling, här är ett inlägg från Livsmedelsverket i frågan;
Fråga om det är OK att äta mat som stått framme i rumstemperatur?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Antagligen inga som helst problem, som alltid, lukta och smaka. Inte ovanligt att äta en pizza som legat framme övernatten oskyddat, så en inplastad ost är inga som helst problem skulle jag tro.

Inga hyffsat regelbundna kaskadspyor eller rännsk*t? Det där är verkligen inte hygieniskt särskilt under varmare sommarhalvåret.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Nu är det inget jag praktiserat sedan studenttiden men nej, inga problem, är väl en förhållandevis stereotypisk grej att göra, framförallt i länder med bättre hemleveranser än vad vi har, beställa hem en nattpizza, somna innan man ätit mer än en slize, vakna upp och äta pizzan.