Asus PG279Q vs. XG279Q – vad är skillnaden?

Permalänk

Asus PG279Q vs. XG279Q – vad är skillnaden?

https://www.inet.se/produkt/2213822/asus-27-rog-swift-pg279q-...

https://www.inet.se/produkt/2216514/asus-27-xg279q-ips-hdr-17...

Vad skiljer sig mellan dessa skärmar ? Tycker de verkar lite konstigt att rog Swift som är en relativt gammal skärm är dyrare ?

Förtydligade rubrik från "Val av bildskärm"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Den ena är en ROG den andra är en vanlig ASUS

Permalänk

Indeed , men jag tycker den nyare skärmen verkar bättre men som sagt ingen expert på skärmar

Permalänk
Medlem

Stora skillnaden är väl att gamla skärmen har en riktig gsync modul, medan nya skärmen är freesync.
(eller gsync compatible som det heter numer)

gsyncmodulen gör skärmen dyrare... Men kanske inte nödvändigtvis bättre i det här fallet.
(Det behöver man nog kolla recensioner och mätningar för att avgöra)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

https://www.inet.se/produkt/2213822/asus-27-rog-swift-pg279q-...

https://www.inet.se/produkt/2216514/asus-27-xg279q-ips-hdr-17...

Vad skiljer sig mellan dessa skärmar ? Tycker de verkar lite konstigt att rog Swift som är en relativt gammal skärm är dyrare ?

Inte alls så konstigt, den var ganska dyr när den kom för två år sedan och dom har väl säkert några på hyllan som dom inte har fått sålda. All teknik blir billigare med tiden och det är ju väldigt tydligt i det här fallet. Så köp den billigare är mitt råd, det är en bättre skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Indeed , men jag tycker den nyare skärmen verkar bättre men som sagt ingen expert på skärmar

Tycker jag också. Skulle köpa den nyare som ju har marginellt bättre spec, flera sync-möjligheter (både freesync och G-sync) ett HDMI mer, något högre frekvens. Dessutom har den nyare lite tunnare ram i sidled. Har man flera skärmar bredvid varandra blir det snyggare övergång. OCH den är billigare...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av serafim:

Tycker jag också. Skulle köpa den nyare som ju har marginellt bättre spec, flera sync-möjligheter (både freesync och G-sync) [...]

Den har faktiskt inte fler synkmöjligheter, utan använder endast en metod, VESA adaptive, som i förvirringens namn kallas "G-Sync" eller "Freesync" beroende på vilket håll man kommer ifrån. Dock synkar den mot AMD-kort också, vilken möjligtvis gör att den har, tja, kanske bredare synkmöjligheter. XG279Q är i alla fall med på Nvidias vitlista: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Skrivet av christer99:

Vad skiljer sig mellan dessa skärmar ? Tycker de verkar lite konstigt att rog Swift som är en relativt gammal skärm är dyrare ?

PG279Q är en snart fem år gammal klassiker och väldigt beprövad som skärm. Är Adaptiv synk av högsta prioritet har den en G-Syncmodul vilket tyder på ett mer konsekvent beteende just med den adaptiva synken, till exempel att synkspannet går lägre i frekvenser. XG279Q går 48–165 Hz och dippar du under 48 på VESA Adaptive-skärmar brukar flytet försvinna, där G-Syncmodulen fortfarande håller det just flytande. Så prioriterar du spel som är tungdrivna och kämpar med dippar under 48 FPS kommer PG279Q vara ett mer lämpligt alternativ.

Men om detta sedan är värt prisskillnaden är upp till din plånbok att bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den har faktiskt inte fler synkmöjligheter, utan använder endast en metod, VESA adaptive, som i förvirringens namn kallas "G-Sync" eller "Freesync" beroende på vilket håll man kommer ifrån. Dock synkar den mot AMD-kort också, vilken möjligtvis gör att den har, tja, kanske bredare synkmöjligheter. XG279Q är i alla fall med på Nvidias vitlista: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Hoppsan, jag har fått lära mig att det är två olika metoder och att G-sync är NVidias proprietära metod som kräver en modul i skärmen och bara fungerar på NVidia-GPU medan freesync är open source och sköts via GPUn och bara fungerar på AMD-GPU. Dessutom att båda blir skakiga på låga FPS men att G-sync kan uppföra sig marginellt bättre på låga FPS. Om det är samma metod (vilket iofs låter rimligt) tycker jag ändå att den nyare skärmen är marginellt bättre eftersom den synkar mot både NVidia- och AMD-kort men jag har bara läst mig till detta och kan inte kalla mig expert.

Permalänk
Medlem

Läste på lite mer eftersom det verkar som om mina kunskaper är lite förlegade och ser att G-sync-compatible endast betyder att senare NVidia-kort stöder freesync och att det alltså inte finns någon G-sync-modul i XG279Q. Alltså behövs ett kort ur NVidias GTX 10-serie eller GTX 20-serie för att synka mot XG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Alltså behövs ett kort ur NVidias GTX 10-serie eller GTX 20-serie för att synka mot XG279Q.

Jepp, eller ett AMD-kort då förstås
(medan gamla PG279Q skärmen förstås kräver Nvidia för variabel synk)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom synkmetoderna här: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Nvidia stöder inte Freesync, utan "Freesync" är ett registrerat varumärke från AMD.

Nvidia stöder VESA Adaptive, Nvidias G-Syncmodul (såklart) och HDMI VRR och använder varumärket "G-Sync" för allt.

AMD stöder VESA Adaptive och en egen variant med synk över HDMI och använder varumärket "Freesync" för allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Går igenom synkmetoderna här: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Nvidia stöder inte Freesync, utan "Freesync" är ett registrerat varumärke från AMD.

Nvidia stöder VESA Adaptive, Nvidias G-Syncmodul (såklart) och HDMI VRR och använder varumärket "G-Sync" för allt.

AMD stöder VESA Adaptive och en egen variant med synk över HDMI och använder varumärket "Freesync" för allt.

Mina uppgifter fick jag från https://www.digitaltrends.com/computing/freesync-vs-g-sync/ särskilt stycket direkt innan "Conclusion":
But that traditional separation between G-Sync and FreeSync has become blurrier now with Nvidia cards able to support FreeSync. This is thanks to a driver update that allows GeForce GTX 10-series, GeForce GTX 16-series, and GeForce RTX 20-series graphics cards to work with FreeSync monitors. It generally works, but there’s a catch — it’s only guaranteed to work correctly on FreeSync monitors that are certified ‘Nvidia G-Sync Compatible.’ This means the cards have been rigorously tested and approved by Nvidia to ensure that FreeSync runs smoothly across the card range. Here’s a current list of certified monitors.

Men, din genomgång är ju mycket noggrannare ...

Permalänk
Skrivet av christer99:

https://www.inet.se/produkt/2213822/asus-27-rog-swift-pg279q-...

https://www.inet.se/produkt/2216514/asus-27-xg279q-ips-hdr-17...

Vad skiljer sig mellan dessa skärmar ? Tycker de verkar lite konstigt att rog Swift som är en relativt gammal skärm är dyrare ?

XG279Q är en nyare modell, lanserades i år, och har en nyare, och lite bättre, panel. Köpte själv en XG279Q och är riktigt nöjd! Fick dock först ett exemplar med pixelfel men den andra var felfri.

Skrivet av Ecthelion:

Den ena är en ROG den andra är en vanlig ASUS

Båda är ROG Vet inte varför Inet inte har det i namnet...

Permalänk
Bildexpert 📺

@serafim: det är en felaktig beskrivning. Tekniken har alltid varit VESA Adaptive. Men AMD kallar den för "Freesync" som eget registrerat varumärke. Fast då AMD var ensamma med VESA Adaptive på det här sätter i flera år så blev och "Freesync" och VESA Adaptive synonyma. Något som många fortsätter med eftersom det är så inarbetat och dessutom snabbare och snyggare att skriva och uttala.

Det finns dock gott om skärmar som kör VESA Adaptive utan att skakat tass med AMD om en Freesync-certifiering eller Freesync-logga på kartongen.

Och idag är det hela så sabla rörigt att man måste skilja på vilken metod det är för att ta reda på vad som fungerar och inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Har läst på reddit att en del tycker att XG279Q har en något oskarpare text i windows än vad PG279Q/QZ/QE har och lite sämre kontrast. Men att den förstnämnda är något rappare samt har mindre glow/bleed. PG-serien har ju dragits med en massa problem med just detta (om man inte har tur). XG279Q har även 95% DCI-P3 (125 % sRGB) om man gillar lite mer "tryck" i färgerna. PG har 100% sRGB. Jag stod själv i valet mellan XG279Q och PG279QE men valde ändå PG279QE just för att det är en mycket välbeprövad skärm samt har en betydligt snyggare fot (eget tycke). Sen är ju riktig g-sync ett plus även om nvidia-vitlistade skärmar med vesa-adaptive gör jobbet väldigt bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Text ska normalt inte vara oskarpare eller skarpare på skärmar med samma pixelmatris och per-pixel-rendering av text under samma förutsättningar hos bildsignal etc. Men det kan finnas skillnader som kan ge det intrycket. Till exempel kan pixelstrukturen skilja sig subtilt (eller tydligt, likt på VA-paneler) men även reflexfilter där ett enklare filter kan diffusera hela bilden lite mer och därmed skapa ett intryck av sämre skärpa. Detta är en av anledningarna till att vissa tillverkare föredrar blanka filter. Trots att det kan bli tydligare reflexer har blanka filter mindre inverkan på själva bilden.

Permalänk

Många runt nätet verkar klaga om temporär burn-in med denna modell. Är det något som ni märkt av, @protovaffe @220volt

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Många runt nätet verkar klaga om temporär burn-in med denna modell. Är det något som ni märkt av, @protovaffe @220volt

Nej, jag har inte sett en tillstymmelse till burn-in på min skärm som jag haft sen februari och används flitigt många timmar per dygn.

Jag har också sett några inlägg om det på Reddit, men tror det rör sig om en väldigt liten batch som har de problemen.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Nej, jag har inte sett en tillstymmelse till burn-in på min skärm som jag haft sen februari och används flitigt många timmar per dygn.

Jag har också sett några inlägg om det på Reddit, men tror det rör sig om en väldigt liten batch som har de problemen.

Tänkte det med då ingen här verkar klaga på det.

Är du nöjd med den överlag? Har även hört vissa klaga på tydligheten pga antireflex-beläggningen som används.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Tänkte det med då ingen här verkar klaga på det.

Är du nöjd med den överlag? Har även hört vissa klaga på tydligheten pga antireflex-beläggningen som används.

Jag är väldigt nöjd med skärmen, fick dessutom ett bra exemplar utan pixelfel och med jämn bakgrundsbelysning.

Ja bilden kan upplevas som lite grynig mot vissa färger om man sitter nära skärmen jämfört med många andra skärmar pga reflex-filtret, det störde mig lite i början men nu har jag vant mig och tänker inte på det.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Många runt nätet verkar klaga om temporär burn-in med denna modell. Är det något som ni märkt av, @protovaffe @220volt

Inte sett nåt sånt alls. Återkommer om jag skulle stöta på det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hipstergamer:

Många runt nätet verkar klaga om temporär burn-in med denna modell. Är det något som ni märkt av, @protovaffe @220volt

Alla skärmar kan få retention och tillfälliga förändringar. Bara en fråga om att leta efter felen.

Några efter ett par sekunders exponering av testbilder likt detta: https://www.testufo.com/flicker

Får en av mina skärmar att flimra i flera minuter efteråt. Andra skärmar behöver kanske tiotals sekunder eller rent av minuten. Ytterligare varianter är mer fast/statisk retention som också behöver ett par minuter för att klinga av.