Nu börjar medlemmarna testa Huawei P40 Pro – häng med i forumet

Permalänk
Melding Plague

Nu börjar medlemmarna testa Huawei P40 Pro – häng med i forumet

Fyra fantaster från forumet testar flaggskeppet Huawei P40 Pro. Här är forumprofilerna som lagt vantarna på telefonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns Swish i AppGallery?

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddap:

Finns Swish i AppGallery?

Ja och Mobilt bank id ska strax komma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@freddap: Swish finns i App Gallery. Andra viktiga applikationer som Bank ID finns på vissa modeller, och är på gång till andra (däribland P40 Pro).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Suveränt!
Enda anledningen jag tvingas dras med google är just BankID, Swish.

Jag körde Linux mint på alla datorer hemma. En dag skulle jag aktivera BankID med sladd kopplad till datorn, då funkade inte aktiveringen med sladd (SEB) .

Skulle detta uppnås Bye Bye Windows o Google!

Permalänk
Medlem

Undrar om nedan applikationer finns och någon vettig kartor applikation då Google Maps kanske ej funkar på denna numera. Sedan är det även intressant om exempelvis Android Auto fungerar?

Parakey
OpenVPN
YouTube (Dum fråga kanske )
Kivra
Excel
Word
OneDrive
Teams
SMS Park
SL
SJ
Uber
Betala P (Stockholm)
EasyPark
ToGo - Västtrafik
Hemnet
Prisjakt
Filmstaden
Blocket
Mitt Telenor
PostNord
Spotify
LinkedIn
Instagram
Viaplay
SVT Play
SR Play
Netflix
HBO
Shazam
SEB
SEB Företag
SEB Corporate Card
Klarna
Swedbank
Nordea Mobile
Revolut
Skandia
WhatsApp

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Det finns, dock går det inte att använda på min P40 Pro för tillfället då man måste ha BankID på samma enhet.

EDIT: Ooopsie, här var man visst inte snabb nog ser jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Men funkar det att tanka ner rena apk:s och installera?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men måste få säga att jag tycker att det känns minst sagt tveksamt att Sweclockers går med på den här typen av marknadsföring, dvs. där forummedlemmar används för att mer eller mindre sälja en produkt. Det här känns ju bara som dold marknadsföring av ett för övrigt tveksamt företag. Förstår så klart att ni få bra betalt för det, men är det verkligen värt att offra er, i normala fall, seriösa approach för det här?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fikabulle:

Inte för att vara sån, men måste få säga att jag tycker att det känns minst sagt tveksamt att Sweclockers går med på den här typen av marknadsföring, dvs. där forummedlemmar används för att mer eller mindre sälja en produkt. Det här känns ju bara som dold marknadsföring av ett för övrigt tveksamt företag. Förstår så klart att ni få bra betalt för det, men är det verkligen värt att offra er, i normala fall, seriösa approach för det här?

Jag ifrågasätter Swecs inriktning till den grad jag börjat leta annat forum. Går verkligen inte längre att lita på deras omdömme eller recensioner. Tråkigt att det blivit så.. antar att de blivit för tjocka kontra sina intäkter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nucky:

Undrar om nedan applikationer finns och någon vettig kartor applikation då Google Maps kanske ej funkar på denna numera. Sedan är det även intressant om exempelvis Android Auto fungerar?

Parakey
OpenVPN
YouTube (Dum fråga kanske ) Funkar via webbsidan
Kivra
Excel Microsoft Office och Onedrive funkar
Word
OneDrive
Teams
SMS Park
SL
SJ
Uber
Betala P (Stockholm)
EasyPark
ToGo - Västtrafik JA Men inte Reseplanerare då den är Goglifierad.
Hemnet
Prisjakt
Filmstaden
Blocket
Mitt Telenor
PostNord
Spotify
LinkedIn
Instagram
Viaplay
SVT Play JA
SR Play NEJ jag använde SE Radio för samma funktioner
Netflix
HBO
Shazam
SEB
SEB Företag
SEB Corporate Card
Klarna
Swedbank Funkar via webbsidan
Nordea Mobile
Revolut
Skandia
WhatsApp

Det var mycket du frågade efter, en del finns och en del går att ladda från andra ställen och en del lär inte finnas men funka bra via webbsidan och en del funkar inte.
Jag har skrivit in i citatet vad jag hittills provat av det som finns din lista.
Kartor finns det många av tex verkar de som är baserade på OSM och Here fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Fikabulle:

Inte för att vara sån, men måste få säga att jag tycker att det känns minst sagt tveksamt att Sweclockers går med på den här typen av marknadsföring, dvs. där forummedlemmar används för att mer eller mindre sälja en produkt. Det här känns ju bara som dold marknadsföring av ett för övrigt tveksamt företag. Förstår så klart att ni få bra betalt för det, men är det verkligen värt att offra er, i normala fall, seriösa approach för det här?

Jag tycker att detta är ett väldigt roligt projekt och det vet jag att att många håller med om eftersom det var flera hundra som ansökte om att bli testare. För mig är det alldeles fantastiskt att våra medlemmar får möjlighet att prova på nya intressanta prylar och berätta om sina erfarenheter i forumet, helt fritt och utan några konstiga begränsningar. Det är ju en del av vad forumet är till för.

Har du frågor och funderingar kan du alltid skapa en tråd i feedbackforumet, så håller vi denna tråd "on topic".

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Inte för att vara sån, men måste få säga att jag tycker att det känns minst sagt tveksamt att Sweclockers går med på den här typen av marknadsföring, dvs. där forummedlemmar används för att mer eller mindre sälja en produkt. Det här känns ju bara som dold marknadsföring av ett för övrigt tveksamt företag. Förstår så klart att ni få bra betalt för det, men är det verkligen värt att offra er, i normala fall, seriösa approach för det här?

På samma sätt som det kan bli bra marknadsföring kan det likväl väga åt andra hållet och bli sågat och få motsatt effekt...? Det är ingen skillnad mot majoriteten av recensioner här på Sweclockers skulle jag tro. Enligt min erfarenhet går det ofta till just på det här viset: företag (eller samarbetspartner/sponsor) skickar ut testprodukt(er), som sedan testas, recenseras och skickas tillbaka.

På vilket sätt skulle det vara oseriöst? Jag undrar genuint hur du resonerar. Alla duktiga recensenter och frilansare som gör tester här är människor precis som oss testpiloter. Nwm, Andreas svarade ovan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Men funkar det att tanka ner rena apk:s och installera?

Ja det går att tillåta det men appen kan vara beroende av Googletjänster som är spärrade och då fyller appen ingen funktion även om appen i sig startar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fikabulle:

Inte för att vara sån, men måste få säga att jag tycker att det känns minst sagt tveksamt att Sweclockers går med på den här typen av marknadsföring, dvs. där forummedlemmar används för att mer eller mindre sälja en produkt. Det här känns ju bara som dold marknadsföring av ett för övrigt tveksamt företag. Förstår så klart att ni få bra betalt för det, men är det verkligen värt att offra er, i normala fall, seriösa approach för det här?

Tycker detta är intressant och kul men även lite ironiskt att det just handlar om Sweclockers som gett huawei så mycket skit för deras "övervakning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Undrar om nedan applikationer finns och någon vettig kartor applikation då Google Maps kanske ej funkar på denna numera. Sedan är det även intressant om exempelvis Android Auto fungerar?

Parakey
OpenVPN
YouTube (Dum fråga kanske )
Kivra
Excel
Word
OneDrive
Teams
SMS Park
SL
SJ
Uber
Betala P (Stockholm)
EasyPark
ToGo - Västtrafik
Hemnet
Prisjakt
Filmstaden
Blocket
Mitt Telenor
PostNord
Spotify
LinkedIn
Instagram
Viaplay
SVT Play
SR Play
Netflix
HBO
Shazam
SEB
SEB Företag
SEB Corporate Card
Klarna
Swedbank
Nordea Mobile
Revolut
Skandia
WhatsApp

Jag kan bekräfta att hela Office 365 fungerar (Word, Excel, OneNote, OneDrive osv), dock så får man ansluta via webbläsaren för att få tillgång till allt. Webbläsaren har en inbyggd funktion för att enkelt lägga till en genväg på skrivbordet så att det öppnas direkt via webben så att säga. Det har inte varit överdrivet störande för mig hittills, men det är helt klart mer smidigt att ha riktiga appar imo. Tex tappar man funktionen att automatiskt synka alla dina bilder mot OneDrive som jag förstår det hittills.

Här är samtliga appar som fungerar via webben från Office 365:

Grundläggande Office-appar som Word och Excel finns dock som appar och var förinstallerade om jag inte missminner mig. Någon annan testpilot får gärna hoppa in och bekräfta eller dementera det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nucky:

Undrar om nedan applikationer finns och någon vettig kartor applikation då Google Maps kanske ej funkar på denna numera. Sedan är det även intressant om exempelvis Android Auto fungerar?

Parakey
OpenVPN
YouTube (Dum fråga kanske )
Kivra
Excel
Word
OneDrive
Teams
SMS Park
SL
SJ
Uber
Betala P (Stockholm)
EasyPark
ToGo - Västtrafik
Hemnet
Prisjakt
Filmstaden
Blocket
Mitt Telenor
PostNord
Spotify
LinkedIn
Instagram
Viaplay
SVT Play
SR Play
Netflix
HBO
Shazam
SEB
SEB Företag
SEB Corporate Card
Klarna
Swedbank
Nordea Mobile
Revolut
Skandia
WhatsApp

Skrivet av aMp:

Jag kan bekräfta att hela Office 365 fungerar (Word, Excel, OneNote, OneDrive osv), dock så får man ansluta via webbläsaren för att få tillgång till allt. Webbläsaren har en inbyggd funktion för att enkelt lägga till en genväg på skrivbordet så att det öppnas direkt via webben så att säga. Det har inte varit överdrivet störande för mig hittills, men det är helt klart mer smidigt att ha riktiga appar imo. Tex tappar man funktionen att automatiskt synka alla dina bilder mot OneDrive.

Grundläggande Office-appar som Word och Excel finns dock som appar och var förinstallerade om jag inte missminner mig. Någon annan testpilot får gärna hoppa in och bekräfta eller dementera det.

Från Huaweis appbutik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@aMp @mrqaffe @alling @AlbinLoan

Hur ser det ut med de populära mobilspelen så som CoD och PubG mobile?
Funderar även på följande appar:
Avanza,
Klarna,
Ica Banken,
N26,

Alternativ till (google) Authenticator
Microsoft Authenticator?

Möjlighet till att ändra launcher/utseende/ikonpaket?
Keepass eller annat verktyg för lösenordshantering?

Hur ser det ut med alla dessa elscootrar? Voi, bird, lime, tier etc? Kan man fortfarande åka med dessa om man har en Huawei?
Steam? (Steam guard)

Slutligen, schyssta appar för ljudböcker och podcasts? (olika appar)

Ser framemot rejäla tester men framförallt fyra olika perspektiv nu! Jag vet ju bara vad jag gör med min mobil

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är "bara" Word, Excel och PowerPoint, dvs en enklare variant av Office 365. Det går dock att spara, läsa och redigera filer på OneDrive tillhörandes de apparna, men resterande funktionalitet för tex OneDrive, Skype mfl. tappar man som jag förstår det. :/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@aMpari @mrqaffe @alling @AlbinLoan

Hur ser det ut med de populära mobilspelen så som CoD och PubG mobile?
Funderar även på följande appar:
Avanza,
Klarna,
Ica Banken,
N26,

Alternativ till (google) Authenticator
Microsoft Authenticator?

Möjlighet till att ändra launcher/utseende/ikonpaket?
Keepass eller annat verktyg för lösenordshantering?

Hur ser det ut med alla dessa elscootrar? Voi, bird, lime, tier etc? Kan man fortfarande åka med dessa om man har en Huawei?
Steam? (Steam guard)

Slutligen, schyssta appar för ljudböcker och podcasts? (olika appar)

Ser framemot rejäla tester men framförallt fyra olika perspektiv nu! Jag vet ju bara vad jag gör med min mobil

Se nu vad du lurade mig till, vi får undersöka mer vilka appar som funkar under testandets gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Se nu vad du lurade mig till, vi får undersöka mer vilka appar som funkar under testandets gång.
https://i.imgur.com/rxIuYsH.jpg
https://i.imgur.com/pwoqufn.jpg

😮

Det trodde jag inte!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kommer det några förinstallerade appar i Huawie P40 Pro?
Kanske Study the great nation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Inte för att vara sån, men måste få säga att jag tycker att det känns minst sagt tveksamt att Sweclockers går med på den här typen av marknadsföring, dvs. där forummedlemmar används för att mer eller mindre sälja en produkt. Det här känns ju bara som dold marknadsföring av ett för övrigt tveksamt företag. Förstår så klart att ni få bra betalt för det, men är det verkligen värt att offra er, i normala fall, seriösa approach för det här?

Fast det har väl inte undgått någon att detta är ett samarbete med Huawei. Det är ju precis det här vi som medlemmar ska erbjudas.
Själv är jag ointresserad av att köpa denna mobil då jag har 11 pro men skulle det vara så hade jag även tittat på ett tiotal videos, tester och jämförelser på Youtube. Ju mer information och intryck av mobilen desto bättre inför ett eventuellt köp.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Inte för att vara sån, men måste få säga att jag tycker att det känns minst sagt tveksamt att Sweclockers går med på den här typen av marknadsföring, dvs. där forummedlemmar används för att mer eller mindre sälja en produkt. Det här känns ju bara som dold marknadsföring av ett för övrigt tveksamt företag. Förstår så klart att ni få bra betalt för det, men är det verkligen värt att offra er, i normala fall, seriösa approach för det här?

Är det en slump att denna kommer samma datum när Oneplus 8 lanseras?

Permalänk
Skrivet av Fikabulle:

Inte för att vara sån, men måste få säga att jag tycker att det känns minst sagt tveksamt att Sweclockers går med på den här typen av marknadsföring, dvs. där forummedlemmar används för att mer eller mindre sälja en produkt. Det här känns ju bara som dold marknadsföring av ett för övrigt tveksamt företag. Förstår så klart att ni få bra betalt för det, men är det verkligen värt att offra er, i normala fall, seriösa approach för det här?

Jag förstår hur du tänker, men varför recenseras något överhuvudtaget på Sweclockers?

Syftet handlar inte om att få Huawei att framstå som ett bättre alternativ i jämförelse med andra mobilmärken, utan mer om vad vi tycker om telefonen, dess mjukvara, utbud av appar med tanke på hela beefen mellan USA och Kina där Google är ute ur leken från Huaweis nya telefoner.
Vi får inte glömma bort att Huawei var den andra största mobiltillverkaren i världen men trillade ner på tredje plats på grund av en beef med USA.

Vi ska recensera på ett konstruktivt, bra och ärligt sätt vilket är poängen med recensionen.
Är inte det poängen med recensioner överhuvudtaget?

Många kommer älska telefonen, men många kommer inte kunna använda telefonen på grund av brist på Google services, appar med mera som kanske skapar stora utmaningar för många användare.

Det är faktiskt högst relevant att låta vanliga användare testa P40 Pro för att ge andra en ärlig chans att bedöma huruvida luren är något att ha eller inte beroende på vem man är, vad man behöver en telefon till samt vilka användningsområden man har på individnivå.

Jag personligen älskar Huaweis telefoner, men har stora utmaningar med P40 Pro just på grund av ovan anledningar.

Telefoner är som en förlängd arm och en expanderad hjärna. Det är som en mänsklig uppgradering där jag tror majoriteten människor hellre hade skurit av sitt lillfinger än att aldrig få använda en telefon någonsin mer, om vi tänker efter lite. 💖

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ingen av er som vågat på att installera Google tjänster och Playstore?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pacco_1337:

Ingen av er som vågat på att installera Google tjänster och Playstore?

Den metod som fanns för några veckor sedan funkar inte längre men vet du nått sätt så får du gärna tipsa om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den metod som fanns för några veckor sedan funkar inte längre men vet du nått sätt så får du gärna tipsa om det.

Såg denna idag, vet ej om det är samma som du testat.
https://mightygadget.co.uk/how-to-install-google-play-storeon...

Ser nu att man ej får Google Play med den metoden

Hittade denna, verkar som om det funkar
https://www.youtube.com/watch?v=Uupb8ON_bzM

Permalänk
Medlem

Jag hoppas och tror att Google play kommer komma tillbaka till Huawei så småningom, annars kommer väl många appar flytta över

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ViktorÖ:

Jag hoppas och tror att Google play kommer komma tillbaka till Huawei så småningom, annars kommer väl många appar flytta över

Man behöver inte flytta över utan kan finnas på flera ställen. En del av it- jättarna har också redan börjat att tillhandahålla sina appar själva tex Facebook https://www.facebook.com/android_upgrade
Och Amazon har ju en egen appbutik.

Nått jag tycker är mer intressant är väl diskussionen om Google ska få hålla på med datainsamling hur de vill eller om det inte borde finnas fler alternativ för vem som ska få spionera eller kanske inte spionera.
Att Facebook, Amazon och Microsoft verkar mer måna om att man ska få tag i deras mjukvaror än mindre aktörer än inte så konstigt för de är ju direkta konkurrenter till Google även om de också finns i Googles ekosystem men man kan ju undra varför en del appar utan uppenbar anledning verkar beroende av Google för att fungera och vad som skulle krävas för att de skulle fungera "fritt".
Jag tycker det är intressant att få chansen att bilda mig en uppfattning om hur mycket Google är inblandade i förutom själva distributionen av appar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.