Asus omdanar uråldriga instegskortet Geforce GT 710 med fyra HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Asus produktsida nämner inte något om begränsningar där, men jag misstänker att prestandan hos grafikkretsen sätter käppar i hjulet om högre bildfrekvens eftersträvas i något krävande.

Tack för länken.
Vad är "något krävande" annat än att driva spel utdragna på alla skärmar samtidigt då? Om man tar bort gamers från ekvationen så känns det som att inte mycket är särskilt grafikmässigt krävande, fotoredigering i photoshop och youtube plus lite surf och hårdvaruövervakning skulle säkert gå med kraften i grafikkortet om man inte har fyra 4k-skärmar. Jag är inte redo ännu att handla skärmar över 1080p till skrivbordet så för mig är inte orken att driva något i hög upplösning något stort problem, även om det hade varit kul att KUNNA trycka ut nåt spel på alla monitorerna samtidigt om man mot förmodan skulle ha velat det nån gång i framtiden. Därav min nyfikenhet om den minskade frekvensen på flerskärm var begränsat till 4K 3-4 skärmar i 1080p 60hz vore lagom för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

DP kanske är bättre men HDMI finns på allt, det gör inte DP. HDMI stödjer i den låga upplösningen också mycket längre kablar än vad som är standard på DP.

Kan köra adapter DP till HDMI om du nu behöver det.
Har dock inte sett tvärtom, så bara därför är det bättre med DP.
(Kanske finns, men inte sett hittils)

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av tintinj:

Tack för länken.
Vad är "något krävande" annat än att driva spel utdragna på alla skärmar samtidigt då? Om man tar bort gamers från ekvationen så känns det som att inte mycket är särskilt grafikmässigt krävande, fotoredigering i photoshop och youtube plus lite surf och hårdvaruövervakning skulle säkert gå med kraften i grafikkortet om man inte har fyra 4k-skärmar. Jag är inte redo ännu att handla skärmar över 1080p till skrivbordet så för mig är inte orken att driva något i hög upplösning något stort problem, även om det hade varit kul att KUNNA trycka ut nåt spel på alla monitorerna samtidigt om man mot förmodan skulle ha velat det nån gång i framtiden. Därav min nyfikenhet om den minskade frekvensen på flerskärm var begränsat till 4K 3-4 skärmar i 1080p 60hz vore lagom för min del.

Med tanke på att det är en såpass gammal grafikkrets (och redan vid lansering i instegssegmentet) är det sannolikt många olika applikationer som kan bli lite för krävande, i alla fall om det görs på flera skärmar samtidigt. Av prestandatester att döma är kortet i många fall sämre än Intels integrerade grafik, så om det huvudsakliga målet inte är att visa bild (alltså inte spela, 3D-modellera eller liknande) på många skärmar tror jag att integrerad grafik eller ett något dyrare grafikkort är att föredra.

Det skulle inte förvåna mig om exempelvis Photoshop rullar halvdåligt med detta kort. Som nämnt i kommentarerna ovan är kontorsbruk eller videouppspelning/övervakning de främsta användningsområdena. Det är även ord- och databehandling och liknande som Asus framhäver på produktsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kan köra adapter DP till HDMI om du nu behöver det.
Har dock inte sett tvärtom, så bara därför är det bättre med DP.
(Kanske finns, men inte sett hittils)

Grejen är att det är ett billigt kort, HDMI är ett billigt system. Det är liksom så fel att säga 4K 120hz, DP eller THUNDERBOLT! när det handlar om billiga grejer som är menat för simpla lösningar, inte flashiga. Vill man ha massor med DP etc. så får man skaffa riktiga grafikkort som kan hantera upplösningarna osv... Om det sen är samma krets som 6-7 år sedan så är det gammal HDMI-standard också, dvs. max HDMI 2.0... Adaptrar, varför vill man hålla på med adaptrar? Kommer ju kosta mer med adaptrar än själva kortet... Som sagt, ALLA TV apparater och de flesta sketna skärmar har HDMI, men inga TV-apparater har DP... Snabb sökning på prisjakt visar ca 2900 HDMI skärmar och 2200 DP skärmar, ca 2000 TV HDMI och i princip inga DP TV...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av High1ander:

DP kanske är bättre men HDMI finns på allt, det gör inte DP.

Ett argument jag inte tycker är sådär jättestarkt. DP-portar kan oftast skicka ut en HDMI-signal, så de fyller båda rollerna. Hade man då haft två HDMI och två DP hade man kunnat låtsas att man hade fyra HDMI. Man kan i och för sig tänka sig att DP++-stöd skulle kunna göra kortet dyrare.

Citat:

HDMI stödjer i den låga upplösningen också mycket längre kablar än vad som är standard på DP.

Ett bra argument! Men tror inte det är så relevant för vanligt kontorsbruk; om kabellängd på alla fyra utgångarna spelar roll tror jag att vi återigen talar om en ganska smal nisch.

Notera att jag bara skulle vilja ersätta två av portarna med DP, inte alla fyra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar stödjer windows egentligen?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hur många skärmar stödjer windows egentligen?

Enligt Microsoft är begränsningen hårdvaran.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/maximum-extended-monitors-support/d0501ed3-a4bd-44c0-98f9-95f091223748

Permalänk
Medlem

Ser ut som en sån här PCI-E SSD dock utan kylare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ett argument jag inte tycker är sådär jättestarkt. DP-portar kan oftast skicka ut en HDMI-signal, så de fyller båda rollerna. Hade man då haft två HDMI och två DP hade man kunnat låtsas att man hade fyra HDMI. Man kan i och för sig tänka sig att DP++-stöd skulle kunna göra kortet dyrare.

Ett bra argument! Men tror inte det är så relevant för vanligt kontorsbruk; om kabellängd på alla fyra utgångarna spelar roll tror jag att vi återigen talar om en ganska smal nisch.

Notera att jag bara skulle vilja ersätta två av portarna med DP, inte alla fyra.

Jag är inte emot att man blandar osv. men tror rent kostnadsmässigt så måste man isf. lägga över det på konsumenten att man betalar för två standarder/licenser, mer chip, mer ingenjörer, osv... Liksom de skulle kunna ha 2-3 modeller med olika utgångar, men som det är nu verkar detta onekeligen vara bästa kostandseffektiva.

Rent krasst, skulle det vara konstandseffektivt och intressant så skulle det redan finnas grafikkort med flera DPs osv, men troligtvis är det inte värt besväret.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att se vad detta kort tillför, några år för sent skulle jag säga rent spontant... priset lär ju verkligen få hamna långt söder ut.

Finns ju mängder av specialkort som haft både fler och bättre portval sedan 10-talet år tillbaka. Eyefinity 6 på AMD-sidan har ju funnits sedan HD 5000/FireGL-serien (2009) sedan finns ju Matrox för de än mer nischade... (-Fast jag har för mig att de bygger kort baserade på AMD's kretsar nu?)

Även nVidia kort existerar med fler portar. Fast de är utan tvekan större bjässar både till form, strömförbrukning samt prissättning.

Det enda speciella med detta kort är väl förhållandevis många portar i singleslot och möjligen även att det har ett PCI-E 1x interface för de som inte har "open-end" design på sina PCI-E portar.
-Sedan har den ju iofs. stöd för CUDA men kretsen är ju sjukt gammal samt instegskort på sin höjd, så jag vet inte om det är värt något i sammanhanget?

Förövrigt tror jag att GeForce 700-serien är den till dags datum bäst supportade generationen via Open Source drivers på Linux.

Tror Linus ändå hade en poäng med:
"-F*ck you nVidia!"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Billigaste grafikkortet som har 3st HDMI kostar 2000kr, billigaste med 4st kostar 6000kr (och verkar inte finnas, vilket gör att nästa alternativ är 18000kr för Matrox)... Billigaste DP med 4st kostar 2300kr, vilket är ganska stor skillnad mot 700kr... Sen kräver även de andra troligtvis mer av nätagg och de låter mer då de har fläktar, osv...

Vilket som, det finns inga andra alternativ i "billigaste skiten-klassen".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Hmm stödjer verkligen Nvidia 7xx serien HDMI 2.0?
750-korten byggde på samma arkitektur som kommande 9-serien så de har nog potential att stödja HDMI 2.0, men tror inte något annat kort i 7xx serien gjorde det...
Nån som minns?

Eller kan de fuskat med specningen och kortet stödjer bara HDMI 1.3 i praktiken? Dvs kanske bara klarar 4K @ 60hz i 4:2:0 färgläge?
Det är ju lite mystiskt att de inte skriver ut HDMI 2.0 nånstans på hemsidan såvitt jag kunde se.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm stödjer verkligen Nvidia 7xx serien HDMI 2.0?
750-korten byggde på samma arkitektur som kommande 9-serien så de har nog potential att stödja HDMI 2.0, men tror inte något annat kort i 7xx serien gjorde det...
Nån som minns?

Eller kan de fuskat med specningen och kortet stödjer bara HDMI 1.3 i praktiken? Dvs kanske bara klarar 4K @ 60hz i 4:2:0 färgläge?
Det är ju lite mystiskt att de inte skriver ut HDMI 2.0 nånstans på hemsidan såvitt jag kunde se.

Jag skrev bara HDMI 2.0 då den specen kom 2013, sen om det är den som används vet jag inte, bara att t.ex. HDMI 2.0a osv, kan det inte vara eftersom chippet är äldre än standarden. Men om det är 4K 30hz max så är det troligtvis bara 1.4 också...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Går det spela typ World of Warcraft med det här?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Går det spela typ World of Warcraft med det här?

Inte omöjligt.
I praktiken är det gränsen. Om CPU och minne är godkända går det nog att få ut en någorlunda spelvärd FPS, om *allt* är nedskruvat så långt det går.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Fantastiska nyheter!

Har många gånger byggt arbetsstationer som behöver köra 3+ skärmar med Excel och andra dokument och då fått landa på 2-3000kr spelgrafikkort för att få tillräckligt med DP och HDMI för att lösa skärmbehovet.

Detta kortet kommer garanterat hamna i vårt basutbud

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Det här kortet är ju som klippt och skuret för LG's monitor med fyra paneler! https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/5/2/15513200/lg-...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Riktigt dumt att det inte är lågprofil. RIKTIGT dumt. ...

Du får inte plats med fyra utgångar på en slot lågprofil, vilket blir ett krav när du ska ha in fler grafikkort som på bilden.
En närmast ideal lösning vore att göra själva kretskortet lågprofil en slot, och sedan kunna välja bakstycke med 1 slot 4 uttag hög profil eller 2 slot med 2 uttag vardera i lågprofil.

Skrivet av High1ander:

Jag är inte emot att man blandar osv. men tror rent kostnadsmässigt så måste man isf. lägga över det på konsumenten att man betalar för två standarder/licenser, ...

DP kräver ingen licenskostnad så som HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

DP kräver ingen licenskostnad så som HDMI.

Saxat från wiki:
VESA, the creators of the DisplayPort standard, state that the standard is royalty-free to implement. However, in March 2015, MPEG LA issued a press release stating that a royalty rate of $0.20 per unit applies to DisplayPort products manufactured or sold in countries that are covered by one or more of the patents in the MPEG LA license pool, which includes patents from Hitachi Maxell, Philips, Lattice Semiconductor, Rambus, and Sony.[54][55] In response, VESA updated their DisplayPort FAQ page with the following statement:[56]

MPEG LA is making claims that DisplayPort implementation requires a license and a royalty payment. It is important to note that these are only CLAIMS. Whether these CLAIMS are relevant will likely be decided in a US court.

As of August 2019 VESA's official FAQ no longer contains a statement disputing the MPEG LA royalty fees. FAQ.

While VESA does not charge any per-device royalty fees, VESA requires membership for access to said standards.[57] The minimum cost is presently $5,000 (or $10,000 depending on Annual Corporate Sales Revenue) annually.

Dvs. det är inte gratis och det krävs pappersarbete/jurister osv. som kostar för att använda. Sen har nog tillverkaren redan produkter med DP så de kan proceduren osv, men ändå...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Riktigt dumt att det inte är lågprofil. RIKTIGT dumt. Annars ok då det inte är någon som gjort grafikkretsar på den nivån sedan dess, varken AMD eller Nvidia. Jag hade hoppats att GT1030 skulle halka ner dit prismässigt men tydligen inte.

Skrivet av Olle P:

Du får inte plats med fyra utgångar på en slot lågprofil, vilket blir ett krav när du ska ha in fler grafikkort som på bilden.
En närmast ideal lösning vore att göra själva kretskortet lågprofil en slot, och sedan kunna välja bakstycke med 1 slot 4 uttag hög profil eller 2 slot med 2 uttag vardera i lågprofil.

Jodå det går säkert om de lägger ned lite extra möda på produktens utformning.

MEN då måste det i nuläget till adaptrar eller lite "specialkablage".

Finns ju mindre varianter av HDMI standarden med såsom MicroHDMI (Raspberry Pi 4)
Alt. MiniDP som på detta kort:

https://www.computersalg.se/i/5698166/amd-radeon-pro-wx-3200-...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Saxat från wiki:
... a royalty rate of $0.20 per unit applies to DisplayPort products manufactured or sold in countries that are covered by one or more of the patents in the MPEG LA license pool, ...

Vilka länder inkluderas och varför inte bara lägga till 25 cent på priset i dessa marknader? Känns som ett icke-problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Du får inte plats med fyra utgångar på en slot lågprofil, vilket blir ett krav när du ska ha in fler grafikkort som på bilden.
En närmast ideal lösning vore att göra själva kretskortet lågprofil en slot, och sedan kunna välja bakstycke med 1 slot 4 uttag hög profil eller 2 slot med 2 uttag vardera i lågprofil.

Precis. Tror jag sett såna lösningar annorstädes faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vilka länder inkluderas och varför inte bara lägga till 25 cent på priset i dessa marknader? Känns som ett icke-problem.

Ok, du och company vinner. Det finns inga ursäkter, dom är idioter som inte gör DP 4 port, marknaden för det är enormt. Kostar inget i tid eller resurser att betala licenser. Dumma mig, finns ju inte ens licenser enligt dig för DP, bara i dom länder där små skitföretag som Sony verkar... Synd att företag är så korkade att de går miste om stora vinster...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Role_Model:

Det här kortet är ju som klippt och skuret för LG's monitor med fyra paneler!

Det är inga fyra paneler i den monitorn inte. Bara många skärmingångar och många olika Picture by Picture (PBP) lägen.
Vill du visa fyra fönster från samma dator görs det mycket enklare i mjukvara.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du läste väl hela mitt inlägg innan du citerade det?

Dessutom hade väl DP funkat precis lika bra som HDMI i det scenario du tar upp? Således hade man nog haft större nytta av två DP och två HDMI istället för fyra HDMI, förutom som sagt i vissa nischade scenarier.

Gssar på att det har med licenskostnader att göra. Capturekort har samma problem. De som finns med DP och vettiga specs kostar en månadslön för en del.

Helt enig, är helt tragiskt med 4 HDMI. HDMI borde försvinna helt från datorer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är inga fyra paneler i den monitorn inte. Bara många skärmingångar och många olika Picture by Picture (PBP) lägen.
Vill du visa fyra fönster från samma dator görs det mycket enklare i mjukvara.

Det hela var ju mest ett skämt p.g.a. fyra kablar från 1 dator till 1 monitor.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Keeper of the Bamse

"medan protokollet fortfarande är PCI Express 2.0 – helt i linje med den låga grafikprestandan"

Helt underbar diss

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com