Hur gammal snurrdisk vågar man använda?

Permalänk
Medlem

Hur gammal snurrdisk vågar man använda?

Uppgraderade från en 2600K till en 3700x för en månad sedan men hade en tanke på att fortsätta köra med en WD green 2TB disk som jag använt som lagringsdisk i gamla datorn även i den nya.
Noterar dock att disken fyller 10 år om en månad. Hur resonerar ni, skulle ni glatt koppla in den och köra på eller skulle ni byta ut den? Och skulle ni byta, hade ni valt en SSD vilket kostar en slant om man vill ha en lite större eller gått på en snurrdisk?
Har säkerhetskopior på allt "värdefullt" på disken så det är ingen jättekatastrof om den skulle rasa men tiden det tar att återställa är en faktor när man har småbarn hemma, ett sånt projekt tar sin lilla tid numera.

Permalänk
Medlem

Kör en HDD-scan och kolla SMART värdena på disken. Är dom OK så kan du ju fortsätta köra men ha i åtanke att den skulle kunna rasa.

Jag sitter lite i samma sits och bläddrar bland hårddiskdjunglen just nu. Ska se om jag hittar någon tråd eller recension här på swec om vad man bör införskaffa.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte din fråga, hårddiskar kan gå sönder precis när som helst. Så man måste alltid ha backup på saker man inte vill förlora. Så åldern på hårddisken har ingen betydelse. Och har man backup är det ju bara att köra tills den pajar eller inte räcker till.

Permalänk
Medlem

nyare större diskar går ofta sönder än äldre mindre. Kolla smart om du är orolig har haft flera gröna som rullat runt 40k utan problem nu kör jag enbart ssd för driftsäkerheten

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

nyare större diskar går ofta sönder än äldre mindre. Kolla smart om du är orolig har haft flera gröna som rullat runt 40k utan problem nu kör jag enbart ssd för driftsäkerheten

En mekanisk disk är inte per automatik mindre driftsäker än en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En mekanisk disk är inte per automatik mindre driftsäker än en SSD.

Köper man rätt ssd kan vågar jag lova dem håller längre än dem flesta diskarna men givetvis kommer ssd men gå sönder. Hade nog ej köpt något ssd med qlc minnen iallfall

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tack för input, alltid intressant att veta hur andra tänker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunde:

En mekanisk disk är inte per automatik mindre driftsäker än en SSD.

Jo eftersom en ssd garanterat alltid kommer att slitas ut och/eller förlora datan när den lagras.
Det finns helt enkelt ingen möjlighet att en ssd fungerar en längre tid utan det är enheter som ska användas dagligen och slitas ut, för arkivering av data är de katastrofalt osäkra jämfört med en hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo eftersom en ssd garanterat alltid kommer att slitas ut och/eller förlora datan när den lagras.
Det finns helt enkelt ingen möjlighet att en ssd fungerar en längre tid utan det är enheter som ska användas dagligen och slitas ut, för arkivering av data är de katastrofalt osäkra jämfört med en hdd.

Du håller ju med Dunde här, eller har jag läst totalfel?

Hur som helst. Jag har ganska nyligen börjat studerat dataräddning. Har du inga backups så ska du inte välja SSD, då chansen att rädda förlorad data är mycket mindre med en felande SSD än en HDD. Man vill i så fall inte heller ha en heliumfylld disk eftersom förslutningen är gastät och försvårar processen mångfaldigt om det är så att disken måste öppnas, det är vanligt från 6 TB och uppåt.

Vore jag TS skulle jag ordna en burk konfigurerad för RAID6 och lagra på, då är processen inte värre än att man byter den felande disken och väntar på att arrayen repareras.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Uppgraderade från en 2600K till en 3700x för en månad sedan men hade en tanke på att fortsätta köra med en WD green 2TB disk som jag använt som lagringsdisk i gamla datorn även i den nya.
Noterar dock att disken fyller 10 år om en månad. Hur resonerar ni, skulle ni glatt koppla in den och köra på eller skulle ni byta ut den? Och skulle ni byta, hade ni valt en SSD vilket kostar en slant om man vill ha en lite större eller gått på en snurrdisk?
Har säkerhetskopior på allt "värdefullt" på disken så det är ingen jättekatastrof om den skulle rasa men tiden det tar att återställa är en faktor när man har småbarn hemma, ett sånt projekt tar sin lilla tid numera.

Kör dagligen diskar som är mellan 20 och 30 år gamla.
Skulle jag lagra kritisk data på dom? nej verkligen inte.
Men det gör jag inte heller på nya diskar, i alla fall inte utan att ha backup.

Däremot så är det ju irriterande med långsamma diskar.
Och en 10 år gammal "Green" märker man ju av när man måste använda den

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Role_Model:

Du håller ju med Dunde här, eller har jag läst totalfel?

Hur som helst. Jag har ganska nyligen börjat studerat dataräddning. Har du inga backups så ska du inte välja SSD, då chansen att rädda förlorad data är mycket mindre med en felande SSD än en HDD. Man vill i så fall inte heller ha en heliumfylld disk eftersom förslutningen är gastät och försvårar processen mångfaldigt om det är så att disken måste öppnas, det är vanligt från 6 TB och uppåt.

Vore jag TS skulle jag ordna en burk konfigurerad för RAID6 och lagra på, då är processen inte värre än att man byter den felande disken och väntar på att arrayen repareras.

Jag håller med och fortsätter med argument om varför jag tycker hdd är mer tillförlitliga.
SSD har låg tillförlitlighet men kan ha hög prestanda.
Ssd är om att köra en topfuel dragster, har man tur behöver man bara göra en stor service varje km och en total renovering efter 10 km, snabbt och kortlivat, skoj så länge det varar.
Inget man väljer för en långresa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller med och fortsätter med argument om varför jag tycker hdd är mer tillförlitliga.
SSD har låg tillförlitlighet men kan ha hög prestanda.
Ssd är om att köra en topfuel dragster, har man tur behöver man bara göra en stor service varje km och en total renovering efter 10 km, snabbt och kortlivat, skoj så länge det varar.
Inget man väljer för en långresa.

Gärna lite statistik på detta tack!

Min egna känsla är att så länge man skippar de billigaste SSD'erna så är driftsäkerheten mycket hög.
Många gånger bättre än mekaniska diskar.
Och att SSD'er kommer med ett "bäst före" datum (då cellerna inte klarar hur många skrivningar som helst) har ju visat sig vara ett icke-problem.
Precis som med mekaniska diskar så blir dom för små och långsamma långt innan dom slits ut eller går sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Gärna lite statistik på detta tack!

Min egna känsla är att så länge man skippar de billigaste SSD'erna så är driftsäkerheten mycket hög.
Många gånger bättre än mekaniska diskar.
Och att SSD'er kommer med ett "bäst före" datum (då cellerna inte klarar hur många skrivningar som helst) har ju visat sig vara ett icke-problem.
Precis som med mekaniska diskar så blir dom för små och långsamma långt innan dom slits ut eller går sönder.

De flesta kommer inte att skriva sönder dem men det är i vart fall en egenskap de har.
Att de tappar data snabbt har ju redan varit ett verkligt problem med Samsung ssderna som fick bedrövliga läshastigheter eter ett par månader men det är inga ssder som inte tappar data över tid och om den inte skrivs om raderas den medan en hdd håller data i många år utan problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo eftersom en ssd garanterat alltid kommer att slitas ut och/eller förlora datan när den lagras.
Det finns helt enkelt ingen möjlighet att en ssd fungerar en längre tid utan det är enheter som ska användas dagligen och slitas ut, för arkivering av data är de katastrofalt osäkra jämfört med en hdd.

Handlar det inte om en tidsrymd som inte på något sätt påverkar "normalanvändaren"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Handlar det inte om en tidsrymd som inte på något sätt påverkar "normalanvändaren"?

SSD tillverkarna säger ju det men det är väl inte så enkelt i praktiken för man kan slita ut delar av enheten snabbare tex med en ganska full systemenhet och många håller ju också på med mer serverlika användningsområden.
Dessutom kan enheterna vara fastlödda tex i laptops.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.