Valve patenterar ny Steam Controller

Permalänk
Melding Plague

Valve patenterar ny Steam Controller

Ett nyligen publicerat patent visar en ny version av Valves handkontroll Steam Controller med utbytbara komponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag älskar min steam link men kommer inte alls överrens med min steam controller.... fördrar xbox 360/one-kontrollen alla dagar i veckan. Om jag ska sitta i soffan och spela det vill säga. Vid datorn blir det mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag älskar min steam link men kommer inte alls överrens med min steam controller.... fördrar xbox 360/one-kontrollen alla dagar i veckan. Om jag ska sitta i soffan och spela det vill säga. Vid datorn blir det mus och tangentbord.

Har aldrig testat Steam kontrollen, men tanken var väll att den skulle simulera musen så att det var möjligt att spela "PC-spel" som saknar stöd för kontroller?
Eller fungerade det inte alls?
Var alltid sugen men tyckte den var för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har aldrig testat Steam kontrollen, men tanken var väll att den skulle simulera musen så att det var möjligt att spela "PC-spel" som saknar stöd för kontroller?
Eller fungerade det inte alls?
Var alltid sugen men tyckte den var för dyr.

Vill minnas att dess precision var "halvkass".

Äger inte en själv men har läst en drös med trådar fyllda av folk som var besvikna pga. just detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Bundlar de sen den med HalfLife Alyx non VR så blir det ett givet köp!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Förstår inte all skit den fått. Funkar utmärkt att simulera tangentbord/mus. Klart den inte är fullgod ersättare, men funkar toppen som komplement i soffan för att kunna köra XCOM2 och Civ. Sen kanske jag inte skulle köra Counterstrike, Starcraft eller liknande där man måste vara snabb.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vill minnas att dess precision var "halvkass".

Äger inte en själv men har läst en drös med trådar fyllda av folk som var besvikna pga. just detta.

Jag har en här precis bredvid mig. Och min åsikt är att om precisionen i Steamkontrollern anses "halvkass", då är controllers i PS4/Xbox rent utav förjävlig och ska inte ens röras med tång. Jag vågar nog utmana vem som helst i något skjutspel om jag kör Steamkontrollern och dom kör PS4/Xbox utan autoaim, och jag är övertygad om att jag hade vunnit mot 99.9%.

Den är dock lite lustigt utformad och fattar om folk tycker den känns konstig att hålla i, men jag tycker den funkar OK. Den funkar dock helt klart bäst till spel där man inte vill ha en joystick eller D-Pad. Dvs du bör inte ha den för plattformsspel eller bilspel.

Den är även lite plastig. Och jag hade tyckt det varit bättre med bara högra trackpadded och en vänster D-Pad istället. Layouten kan nog även förbättras överlag.

Jag är själv glad över att dom återupplivar den, och kommer garanterat köpa den ifall den förbättras på rätt ställen!

Edit: Den är dessutom utmärkt om du har datorn kopplad till TVn. Med inbyggt digitalt tangentbord som funkar riktigt bra (efter man vant sig hur det funkar). Och möjligheten att få fullgod muspekare direkt från soffan är svårslaget. Den kan vara värt det bara för den anledningen.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte alls om Steam controllern, varken känslan i hand eller 'precisionen'...

Hoppas nästa iteration känns bättre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Köpte Steam Link med controller som ett bundle när Steam reade ut båda. Tror kontrollern gick på $1. Trots det var den inte prisvärd. Utan tvekan den sämsta kontroller jag någonsin ägt, inräknat de gamla joystickarna till C64 och Amiga. Dock fungerade linken okej med en 360-kontroll.

Den första versionen var extremt plastig och styrplattorna var inte alls bra. Eftersom de ser ut att hänga kvar vid samma huvudsakliga designprincip lär det bli svårt att matcha alternativen från MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har aldrig testat Steam kontrollen, men tanken var väll att den skulle simulera musen så att det var möjligt att spela "PC-spel" som saknar stöd för kontroller?
Eller fungerade det inte alls?
Var alltid sugen men tyckte den var för dyr.

Steam Controllern fungerade precis som den ska den skulle. Meningen var ju de skulle skapa en handkontroll som man kan spela alla spel med från soffan, allt från gamla PC RTS spel till moderna FPS. För det syftet så gjorde den precis allt.

Problemen var dock många. Saker som att den är väldigt svår att vänja sig vid, svår att konfigurera på rätt sätt, och känns "plastig/ihålig" trots att kvaliteten egentligen är hur bra som helst.

När man väl kommit över det där första intrycket, och spenderat tiden för att lära sig hur den ska konfigureras, är den dock långt överlägsen en vanlig handkontroll. Plattorna ger en precisionen styra en muspekare precis som en vanlig touchpad, och i kombination med de inbyggda accelerometrarna så kan man spela FPS med långt bättre precision än någon annan handkontroll kan leverera.

Tyvärr är ju problemet att folk orkar inte lära sig använda en ny typ av kontroll... vilket är fullt förståeligt, det tar som sagt riktigt lång tid innan man blir van vid den. Det är ungefär som att lära sig en ny tangentbordslayout, något som nästan är omöjligt när man är van vid exempelvis QWERTY. Många är ju så vana vid hur en vanlig två pinnars handkontroll känns att bara det första steget är oöverkomligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har aldrig testat Steam kontrollen, men tanken var väll att den skulle simulera musen så att det var möjligt att spela "PC-spel" som saknar stöd för kontroller?
Eller fungerade det inte alls?
Var alltid sugen men tyckte den var för dyr.

Funkade sådär tyckte jag... Pallade inte hålla på med att mappa om kontroller och grejer. Då sätter jag mig mycket hellre vid datorn och spelar. Vid tvn vill jag spela mer "casual" spel eller couch-coop eller multiplayer spel med andra. Spel som egentligen är gjorda för att spelas med mus har jag inte direkt någonsin kännt att jag vill spela på min tv i soffan.

Jag köpte en steam link och en kontroll i ett paket när det var superbilligt någon black friday eller så. Tror steam linken kostade typ 250kr. Ett av mina bästa köp. Använder den rätt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Bundlar de sen den med HalfLife Alyx non VR så blir det ett givet köp!

Kommer det? Är det bekräftat? Trodde att det var byggt väldigt mycket för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag vågar nog utmana vem som helst i något skjutspel om jag kör Steamkontrollern och dom kör PS4/Xbox utan autoaim, och jag är övertygad om att jag hade vunnit mot 99.9%.

Kör igång den i tex modern warfare så kan du nog köra mot spelare med kontroller om du har det. Streama gärna så att vi kan få se när du dominerar.

Permalänk
Medlem

Spelade World of Warcraft med min steam controller på tvn medans jag levlade alts funkade klockrent

Permalänk
Medlem

Steam Controller är lite speciell. Fantastisk för t.ex Civilization eller till och med RTS spel i kampanjläget. Har inte kommit överens med den i spel där man styr en enstaka karaktär däremot än.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Längtar och hoppas! "La av" med mus/tangentbord efter jag köpte steam controllern 2015.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Inaktiv

Bra att en ny kontroller kommer för de som anser det vara en bra lösning. Själv kör jag hellre med min Roccat Sova om jag vill sitta i soffan och spela något där Xbox One-kontroller inte fungerar bra nog. Säljs inte längre men finns liknande produkter:

https://sv.roccat.org/Keyboards/Sova

Hade gärna testat eventuell ny kontroller men skulle inte vilja betala för en. Skicka iväg en gratis till deras kunder med över 1000 spel på kontot är mitt gratis goodwill-tips.
Mina förväntningar är för låga tyvärr. Föregångaren har fått en hel del kritik, den mesta väl förtjänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Kör igång den i tex modern warfare så kan du nog köra mot spelare med kontroller om du har det. Streama gärna så att vi kan få se när du dominerar.

Vad är du inte begriper i "utan autoaim"? Eller vet du bara inte om att bokstavligen varenda konsolspel har inbyggt autoaim och nu i din naivitet nu försöker göra dig lustig?

Permalänk
Medlem

Steam controller fungerar rätt okej och är rätt bra att spela med men det krävs att man sätter upp den för varje spel.
Xbox 360 controllers fungerar ofta utan handpåläggning med steam medans deras egen måste sättas upp för var spel.
Att sätta upp steam controllern är inte alltid så lätt framförallt för spel man inte tidigare spelat samt att en del spel blir det en väldans massa knappar som ska mappas till kontrollen, då är det betydligt enklare att köpa en xbox 360 kontroll.

Permalänk
Medlem

Najs! Använder den till allt.
Bästa kontrollen för PC. Man kan re-binda alla knappar till vad vill.
- Olika lägen på trigger knappar.
- Alla knappar med macro och dubbel kommando (In/ut, dubbeltap osv)
- Sikta lättare med mus-simulerint + gyro vid behov.
- Virtuella menyer med kommando (Bra till RTS)
- Kan göra macro funktioner för nästan alla knappar
En massa annat. Sjukt bra. Enda som är jobbigt att memorera alla knappar om man inte spelar ett specifikt spel så ofta 😅

Skrivet av Snubb1:

Steam controller....,

Fast du kan använda genetiska eller importerade profiler för många spel. Eller köra på Xbox layouten . Problemet är spel som inte kan hantera simulerad mus samtidigt ta kontroller-kommandon.

Fel quote
Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Steam controllern är helt värdelös i spel där en kontroll till 360 funkar. Går inte ens att jämföra känsla och precision.

Däremot så funkar den till spel som ersättare till mus och tangentbord. Nåja.. i en del spel
Funkar till att navigera i win, program och mediaspelare.
Så den har sin nytta om en väl har köpt en.

Släpper dom en ny och den är likvärdig en 360 kontroller i alla avseenden så är det genast en väldigt intressant produkt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kontroll på den översta bilden?

Permalänk
Medlem

Testade den första kontrollern och den var en väldigt stor besvikelse, kändes som väldigt billig och lätt, knappt som att man hade en kontroller i handen då man använde den.

Så man får väl hoppas dom har fixat till en hel del på denna.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Kommer det? Är det bekräftat? Trodde att det var byggt väldigt mycket för VR.

Det är inte bekräftat och kommer förmodligen inte hända. Det finns dock en mod som låter dig spela genom spelet med tangentbord och mus.
https://www.gamesradar.com/amp/half-life-alyx-no-vr-mod-compl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Vad är det för kontroll på den översta bilden?

Det där är en av prototyperna de använde under utvecklingen. Den som gavs ut till beta testarna av Steam Machines om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad är du inte begriper i "utan autoaim"? Eller vet du bara inte om att bokstavligen varenda konsolspel har inbyggt autoaim och nu i din naivitet nu försöker göra dig lustig?

Så stor skillnad gör inte auto-aim. Om du nu dominerar 99.9% av alla spelare och är en av de absolut bästa spelarna i världen på fps så borde du klara dig ganska bra ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Det är inte bekräftat och kommer förmodligen inte hända. Det finns dock en mod som låter dig spela genom spelet med tangentbord och mus.
https://www.gamesradar.com/amp/half-life-alyx-no-vr-mod-compl...

Ok. Det där ser rätt udda ut, haha. Jag väntar tills jag har vr gear istället. Kommer nog ta ett par år men har väntat rätt länge på nästa halflife ändå.

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Ok. Det där ser rätt udda ut, haha. Jag väntar tills jag har vr gear istället. Kommer nog ta ett par år men har väntat rätt länge på nästa halflife ändå.

helt rätt, det lär ju inte alls vara samma experience

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på att pröva den då jag finner tv-spelskontroller outhärdliga .. jag har verkligen försökt. Jag har haft både ett Xbox och Xbox 360 men de har båda stått och dammat pga att RTS och FPS är outhärdligt. Däremot så är det överlägset för fightingspel, racingspel, platformsspel, sportspel osv. Men då jag i princip bara spelar RTS och FPS så har konsolerna mest stått och samlat damm.

Och till de som tycker de ska göra en Xbox 360 kontroller istället, why? Jag förstår att folk älskar den kontrollen, det här är inte en diss till er. Tänker bara att om man vill ha en 360 kontroller så finns ju ingen anledning att köpa en wanna-be-360 kontroller!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Härligt, hoppas att det blir en ny version inom snar framtid! Det var ju rykten om att en ny version var på gång även för ett tag sedan (tror det var från samma källa t.o.m om jag inte missminner mig, var iaf någon man såg på Youtube som hade grävt fram patentansökningar).

Älskar idéen med Steam Controllern även om utförandet inte var klockrent i alla avseende. Men så mycket potential som jag hoppas de fortfarande jobbar på att vidareutveckla!

Av mångas kommentarer (här och på andra ställen) låter det som att många hade väntat sig en rak ersättare till"vanliga" konsolkontroller vilket kanske var lite tokigt. Förväntar man sig något produkten inte är skapad för att vara så är chansen stor att man blir missnöjd