Jobba i en biltvätt eller en idrottsförening, vad hade ni valt.

Permalänk

Jobba i en biltvätt eller en idrottsförening, vad hade ni valt.

Hej.

Som det ser ut nu så har jag 2 alternativ och ett måste jag välja för Af jagar ju mig
Jag vet om att det är bara jag själv som kan bestämma, men låt mig höra era åsikter, båda jobben ligger i staden.

Alternativ 1: Tvätta massa bilar upp till 3,5 ton inom kommunen i en tvätthal som är typ 12 m lång och 8 m bred
dvs en ganska liten lokal, där man befinner sig 3 personer sedan köra ut bilarna till kommunen runt om sedan hämta skitiga bilar.

Alternativ 2: Jobba på en fotbolls förening ensam, över ett stort område, där du sköter telefon, mejl, lokaler, tvätt av kläder och krita fotbollsplaner och fixa inköp. Man är ensam mycket och förbereder allt tills spelarna kommer.

---------------------------------------------
Vad hade ni valt, jobba i en lokal med 3 personer eller jobbat öppet mycket men ensamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Som det ser ut nu så har jag 2 alternativ och ett måste jag välja för Af jagar ju mig
Jag vet om att det är bara jag själv som kan bestämma, men låt mig höra era åsikter, båda jobben ligger i staden.

Alternativ 1: Tvätta massa bilar upp till 3,5 ton inom kommunen i en tvätthal som är typ 12 m lång och 8 m bred
dvs en ganska liten lokal, där man befinner sig 3 personer sedan köra ut bilarna till kommunen runt om sedan hämta skitiga bilar.

Alternativ 2: Jobba på en fotbolls förening ensam, över ett stort område, där du sköter telefon, mejl, lokaler, tvätt av kläder och krita fotbollsplaner och fixa inköp. Man är ensam mycket och förbereder allt tills spelarna kommer.

---------------------------------------------
Vad hade ni valt, jobba i en lokal med 3 personer eller jobbat öppet mycket men ensamt

Vad ingår mer i föreningens uppgifter? kommer det läcka över till fritiden, fasta tider?
ska du klippa planerna också?

Jag hade nog valt att jobba i tvätthall, misstänker att sköta en fotbollsförening själv kommer ge väldigt mycket extra kontorstid.. Vad händer om något i lokalerna går sönder, någon glömt koden och du måste öppna när du är ledig t.ex. finns det jour?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Vad ingår mer i föreningens uppgifter? kommer det läcka över till fritiden, fasta tider?
ska du klippa planerna också?

Jag hade nog valt att jobba i tvätthall, misstänker att sköta en fotbollsförening själv kommer ge väldigt mycket extra kontorstid.. Vad händer om något i lokalerna går sönder, någon glömt koden och du måste öppna när du är ledig t.ex. finns det jour?

Hej.
Det är fast tid måndag till fredag båda alternativen, klippa gräs gör kommunen och inte jag. Finns andra folk där men dom kommer
på eftermiddagen/kvällen när jag slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Som det ser ut nu så har jag 2 alternativ och ett måste jag välja för Af jagar ju mig
Jag vet om att det är bara jag själv som kan bestämma, men låt mig höra era åsikter, båda jobben ligger i staden.

Alternativ 1: Tvätta massa bilar upp till 3,5 ton inom kommunen i en tvätthal som är typ 12 m lång och 8 m bred
dvs en ganska liten lokal, där man befinner sig 3 personer sedan köra ut bilarna till kommunen runt om sedan hämta skitiga bilar.

Alternativ 2: Jobba på en fotbolls förening ensam, över ett stort område, där du sköter telefon, mejl, lokaler, tvätt av kläder och krita fotbollsplaner och fixa inköp. Man är ensam mycket och förbereder allt tills spelarna kommer.

---------------------------------------------
Vad hade ni valt, jobba i en lokal med 3 personer eller jobbat öppet mycket men ensamt

Är detta en praktik eller är det AF som vill att du ska ha en sysselsättning? För sist jag kollade får du inte utföra arbetsuppgifter som skulle kunna vara en tjänst. Och ingen av de två ser jag som annat än gratis arbetskraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Det är fast tid måndag till fredag båda alternativen, klippa gräs gör kommunen och inte jag. Finns andra folk där men dom kommer
på eftermiddagen/kvällen när jag slutar.

personligen hade jag jobbat på biltvätten, hellre det och ha roligt med kollegor än ett ensamt kontorsjobb med lite andra sysslor.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Alternativ 2 låter mycket roligare, men jag hade inte valt det om du inte har några kollegor att umgås med.

Måste säga att det är relativt intressanta jobb, bättre än vanliga sommarjobb och liknande, kan man få sånt från Arbetsförmedlingen?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt tvätthall, mest för att de som kommer att ha åsikter om ditt jobb inom fotbollsföreningen kommer antagligen vara eldsjälar som brinner för sin förening eller tossiga fotbollsföräldrar som har starka åsikter om hur saker görs. Antagligen finns där förväntan att du skall ställa upp - för det gör ju alla inom föreningen.

Min granne driver en av bilhallarna här i stan som tvättar kommunensbilar. Även om han inte måste vara på golvet väljer han att vara det och tycker det är kul att åka runt och tjöta med folk inom kommunens olika organisationer som dom servar när han plockar upp och lämnar bilar.

Permalänk
Skrivet av Killmaster:

Är detta en praktik eller är det AF som vill att du ska ha en sysselsättning? För sist jag kollade får du inte utföra arbetsuppgifter som skulle kunna vara en tjänst. Och ingen av de två ser jag som annat än gratis arbetskraft?

Hej.
Båda alternativen är praktik som sedan övergår i arbete med lön om det skulle fungera. Men fast tjänst är det inte.

Permalänk
Medlem

Hade nog valt idrottsföreningen. Stå och tvätta bilar i 8h per dag är inte jättekul, även om jag gillar att tvätta bilar. Är det på kortare sikt(max 3 månader) så är biltvätten helt okej.

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är att du oavsett inte kommer att vilja jobba med detta resten av ditt liv. Dock tror jag idrottsföreningsjobbet kan väga tyngre på ett CV. Framförallt för att det är betydligt mer eget ansvar i de arbetsuppgifter du beskriver.

Utifrån mina erfarenheter av folk som jobbar inom föreningslivet så är det ändå ett väldigt socialt arbete, där man träffar en hel del människor på olika sätt.

Jag hade valt nr.2 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Som det ser ut nu så har jag 2 alternativ och ett måste jag välja för Af jagar ju mig
Jag vet om att det är bara jag själv som kan bestämma, men låt mig höra era åsikter, båda jobben ligger i staden.

Alternativ 1: Tvätta massa bilar upp till 3,5 ton inom kommunen i en tvätthal som är typ 12 m lång och 8 m bred
dvs en ganska liten lokal, där man befinner sig 3 personer sedan köra ut bilarna till kommunen runt om sedan hämta skitiga bilar.

Alternativ 2: Jobba på en fotbolls förening ensam, över ett stort område, där du sköter telefon, mejl, lokaler, tvätt av kläder och krita fotbollsplaner och fixa inköp. Man är ensam mycket och förbereder allt tills spelarna kommer.

---------------------------------------------
Vad hade ni valt, jobba i en lokal med 3 personer eller jobbat öppet mycket men ensamt

Alt-1 alla gånger för mig personligen, kul med kollegor å köra lite bilar på arbetstid är aldrig fel, är det åt kommunen är det troligen lite slappt också

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@EneRgiZE_MFZ83: Utan tvekan tvätthallen. Inte för att det kanske är det roligaste man kan göra, har jobbat med just tvätt av lastbilar i nästan ett år, utan för att jag är väldigt tveksam till att det kommer bli något av fotbollsföreningsalternativet med tanke på corona just nu.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Hade nog valt idrottsföreningen. Stå och tvätta bilar i 8h per dag är inte jättekul, även om jag gillar att tvätta bilar. Är det på kortare sikt(max 3 månader) så är biltvätten helt okej.

+1

Permalänk
Avstängd

Helt klart idrottsföreningen. Biltvätt är ganska tufft och monotont jobb. I idrottsföreningen kommer du förhoppningsvis träffa härliga människor och ha varierande arbetsuppgifter

Permalänk
Medlem

Jag tvättar kommunens bilar, lastbilar samt hjul lastare.
Gillar ju bilar för övrigt så det är perfekt för mig men jäkla jobb när bilarna är så skitiga innuti.
Känns verkligen i kroppen när man måste städa bilar inuti som tar 2-3 dagar för att de som kört bilarna aldrig städat skiten 🤮

Edit: jag hade ju inte valt nr2 men det är för att jag har inget intresse av det 🙂

Permalänk

Absolut idrottsföreningen

@EneRgiZE_MFZ83: Skitigabil jobbet leder dig ingenstans, ta Idrottsföreningen det ger dig nyttiga kunskaper, som du sedan förstorar upp i ditt CV som alla gör.

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Som det ser ut nu så har jag 2 alternativ och ett måste jag välja för Af jagar ju mig

De kan inte direkt "tvinga dig" till aktivitet. Men annars får man väl lägre ersättning, eller blir begränsad till försörjningsstöd antar jag?

Permalänk
Medlem

Borde gjort en poll

Jag tror jag tycker Alt 2. Tycker det låter ganska fritt och man får gå mycket utan att göra jobbiga ställningar som inne i en bil. Enda nackdelen är väl att prata i telefon/mejl. Inga kollegor kan vara trist men gissar på att du får prata med spelarna, domarna, tränarna, försäljare m.m. så det kanske jämnar ut sig ändå med den sociala biten.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Newmember:

De kan inte direkt "tvinga dig" till aktivitet. Men annars får man väl lägre ersättning, eller blir begränsad till försörjningsstöd antar jag?

Leva på eget kapital är alternativet. Socialen betalar ej ut pengar till folk som säger nej till praktik.

Nå alternativ 2 ser best ut i ens cv. Problemet är Corona viruset som kan göra det hela flummigt. Men det är någon månad kvar till sommaren och jag tror folk snart kommer börja träna igen.

Permalänk
Medlem

Jag älskar bilar! Jag är social! jag hatar att tvätta bilar! jag hade valt 2.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Socialen betalar ej ut pengar till folk som säger nej till praktik.

Har reglerna ändrats, eller är det bara nya tolkningar? Innan vet jag att de gjorde det ändå. Antar man måste vara sjuk, funktionshindrad eller gammal numera för att få bidrag utan motprestation.

Permalänk
Medlem

Alternativ 2. Det kan va bra att ha i bagaget om du söker någon tjänst i framtiden där det krävs någon med administrativ erfarenhet, självgående och kan sätta upp scheman, planera arbetsdagen och svara på telefon och mail.

Tänkt inte på vad som är kul NU, utan planera istället för framtiden. Kan inte se hur Alternativ 1 kan hjälpa dig då, om du nu inte vill tvätta bilar för resten av dagen med minimum lön.

Permalänk
Medlem

Hade nog valt biltvätten mest för att det låter roligast. Man lär sig mycket om produktdesign/materialdesign när man hela tiden petar och gör rent saker. Man märker vad som fungerar/är dåligt designat på ett väldigt intuitivt sätt.

Spontat känns det som en kommuns biltvätt generellt kanske har ett antal förbättringsområden och man det kan vara kul att försöka förbättra det. Det finns massor att lära sig om olika kemikalier/produkter till bilar och rätt teknik för att minimera skador/repor och göra det mer miljövänligt eller ekonomiskt. Kan länka några YT-kanaler om ämnet så kan du kolla runt lite själv.

Ammo NYC
The Detail Geek

Men välj det du tycker är mest kul och jobba stenhårt så blir det en bra livserfarenhet för framtiden.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Alternativ 2:

Det ser bättre ut i ett CV.

Dessutom suger det att stå och tvätta bilar dag in och dag ut. I idrottsförening bestämmer du själv över din tid och kan styra lite vad du har lust att göra för stunden bara det blir gjort. Bättre möjligheter att ta't lugnt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hade valt alternativ 2.
Enligt mig mycket roligare arbetsuppgifter. Kommer vara mycket mera lärorikt. Nästa gång du ska söka ett arbete kommer det vara mera meriterande.

Permalänk
Medlem

Definitivt alternativ 2. Tvätta bilar låter som ett riktigt skitgöra som inte kommer leda någonstans. Monotont arbete som man tröttnar på efter lastbil nummer 2.

Hade själv kunnat tänka mig något sådant som föreningen..Men jag älskar ju idrott också så det bidrar nog.

Permalänk
Avstängd

Har du någon form av intresse av fotboll så hade jag nog valt det jobbet. Ser också bättre ut i ett CV för framtiden. Kanske ringer Milan och behöver hjälp senare och då har du redan koll på allt😀

Vad har du för utbildning i grunden så kanske det kan hjälpa också åt vilket håll du ska gå.

Att tvätt bilar till kommun är säkert rätt slappt men tungt och det kommer inte vara kul när 43:dje bilen hämtas och tvättas och städas.

Du kan inte ut och jaga ett eget jobb annars då för att få något du faktiskt vill göra. Det AF får in är oftast bottenskrapet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade valt Alternativ 2: Jobba på en fotbolls förening ensam

Mycket för att jag arbetar bättre själv än i grupp rent generellt och eget ansvar är något jag värderar högt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hade valt biltvätten dock är det nog rätt slitigt jobb.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d