65 tum alternativ till Samsung Q80R/Q82R

Permalänk
Medlem

65 tum alternativ till Samsung Q80R/Q82R

Det är nu dags att uppgradera vår gamla Andersson 50" till något större, då vi nyligen har flyttat.
Just nu är det nästan omöjligt att kolla på denna TV dagtid på grund av ljusinsläppet och då både jag och min sambo ser på TV dag som kväll så behöver vi en TV som funkar även med mycket ljusinsläpp.

Distansen sittande i soffan fram till TV'n är strax över 3m.
Vi har även stora fönster, vilket medför mycket ljusinsläpp och även högt i tak ca. 3.5m.
Detta gör ju att man har svårt att tänka sig något under 65".

Då jag har ett erbjudande som studerande att köpa en 2019 modell Samsung Q80R/Q82R 65" för 12.990, så funderar jag på att slå till.
Enda möjliga alternativet jag har hittat för min budget på 13.000 är LG's B9 OLED 55", men med tanke på avståndet vi har från soffan till TV'n så känns det inte helt som ett alternativ då vi samtidigt upplever vår 50" som för liten. Därför vill jag helst inte gå under 65".

Funderar även på om det är någon faktisk skillnad mellan Q80R och Q82R?

/ Anton

Permalänk
Medlem

LG's B9 utan tvekan! Har själv årets innan model av samsung Q9FN och hade valt en Oled vilken dag i veckan. Bildkvalitén är bättre, bättre UI, bättre stöd speciellt när de gäller kodex och framförallt INGEN JÄVLA REKLAM. I samsung TV appareterna så har du reklam som dyker i menyn

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

@nickhe: Okej! Tack för input!

Permalänk
Bildexpert 📺

@antwonez: Ingen TV fungerar särskilt bra mot mycket ljusinsläpp på samma sätt som inget kylskåp fungerar särskilt bra i Sahara. Så överväg att fundera över ljuskontrollen i rummet, särskilt om rummet och möbleringen gör att ni får reflexer i TV:n från fönster.

Med det sagt lär en äldre Andersson-TV vare sig har ljusstyrkan eller reflexfiltret som hjälper i en redan svårt situation. Där är modeller som Q80R bra val då det är bättre reflexfilter och högre ljusstyrka jämfört med enklare Samsungmodeller. Och definitivt mer än vad Andersson-TV:n har.

En OLED kan fungera men dess styrka i ligger i kontrastförhållande och svärta, något som är svårare att tillgodogöra sig i ljusa miljöer. Modeller som Samsung Q80R och högre och motsvarande från andra tillverkare har kapacitet till ännu högre ljusstyrka än en OLED vilket hjälper en hel del.

Guidet till TV-utbudet och skillnader mellan modeller finns här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Q82R och Q80R är samma TV med olika färg på listen.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Q85R och den fungerar bra i ljusa miljöer, ljusstark och reflexfiltret är bra. Reklam har jag inte sett mer än någon uppmaning att installera Samsungs app på telefonen för styrning av teven, däremot har den VRR och stöder 120Hz i 1080p och 1440p.

Permalänk
Medlem

Jag köpte just en 55Q82R för 8990, ett returex som var i princip oanvänt, bara upplockat och returnerat för att den var för stor.
Jag är oerhört nöjd (bytte från Sony 46D3500 från 2007...). Grym bildkvalite, och även bra betraktningsvinklar. Kör allt via inbyggda smart-TV istället för min urgamla HTPC (SVT-play, Cmore, SF-anytime, Youtube, plex, spotify) utan problem. Har väl några enstaka gamla filmer på NAS'en med enbart DTS-kodning på ljudet som inte kommer funka utan omkodning iofs.

Permalänk

@antwonez: Beställde häromdagen en 65Q80R med just det erbjudandet som ska levereras på måndag. Är lite orolig att den är för liten - har 50" i dag - men har kommit fram till att detta är den största tv:n jag kan få för de här pengarna just nu och ändå få den i bra kvalitet. Det är mycket smidigt att Samsung erbjuder gratis returfrakt också.

Återkommer med lite tankar när jag har fått och hunnit testa tv:n.

Permalänk
Medlem

Skulle nog själv föredra 65" än en 55" på 3 meters avstånd. Hade en 51" innan och bytte till en 65" själv och 51" var alldeles för litet, sitter på 3,20-3,20 meters avstånd själv. Tror inte 55" är en tillräckligt stor ökning för att ta bort den "för litet" känslan. Och Q80/Q82 är ju ändå en modell med hög kvalite (Q60 <- Q70<- Q80 <- Q90).

55" vs 65":

http://www.displaywars.com/55-inch-16x9-vs-65-inch-16x9

Permalänk
Medlem

@Traildreamer: Kul! Jag sitter o väger på köpknappen, men hade vart kul med lite tankar kring den.

Permalänk
Medlem

l

Permalänk

Har nu varit tillsammans med 65" Samsung Q80R i en vecka och har en del observationer. Som bakgrundsfakta är min gamla tv en 50" plasma från Pioneer som jag köpte begagnad för nio år sedan. Så allt är förstås ett uppköp för mig. Har också en runt fyra år gammal 40" Samsung av enklare modell i sovrummet.

Har ställt in inställningarna efter Rtings guide, men varierat lite mellan normal och filmläge då filmläget med deras inställningar drog lite väl mot det gula.

Positivt
Utseende. Inget jag egentligen vägde in när jag beställde tv:n men ramen är snygg och smal. Positivt överraskad.

Stativet. Inte superstabilt men tillräckligt. Relativt snyggt i min mening och inte allt för djupt. Får också plats med en Sonos Beam framför det utan att täcka tv-bilden, vilket tyvärt inte gäller alla stativ där ute på marknaden.

Svärtan är ett klart steg upp från min kantbelysta sovrums-tv och milsvid skillnad från gamla plasman. Men det är förstås ingen OLED. Enda gången det lyser igenom så att det är märkbart är eftertexter eller andra texter på svart bakgrund.

Film/tv-serier: 4K är riktigt fint. Där kommer tv:n verkligen till sin rätt.

Sport: I 4K ser fotboll krispigt och fint ut. I 720 inget vidare och i 1080 acceptabelt men gräset blir delvis blurrigt. Hockey ser bättre ut i 1080 då isen kräver mindre detaljrikedom än den detaljerade fotbollsplanen. Jag kommer främst använda tv:n till att kolla på hockey och känner mig ändå nöjd med kvaliteten, tror inte jag hittar bättre på någon annan tv utan att möjligen gå upp mycket i prisklass. Men fortfarande är insignalen viktigast. (Edit: Har förstås stängt av motion plus men har testat även med det påslaget för sakens skull, men det är så klart bättre utan.)

Uppskalning av vanliga tv-sändningar från 1080-material ser väldigt bra ut. 720 duger. Lägre än så vill man av förklarliga skäl inte titta på men det är ändå bättre än vad jag befarade.

Menysystemet är rappt. Min billigare Samsung är okej i det avseendet men ändå betydligt segare än Q80.

Inga problem med reflektioner trots mycket dagsljus och flera lampor i olika vinklar.

Negativt
Storleken. 65" är definitivt större än 50" men det blir inte en wow-upplevelse på 2,8 m avstånd. Rekommenderar minst 75" - med förbehållet att uppskalat material förstås kommer påverkas negativt.

Röststyrning via Alexa/Sonos funkar så där. Går att sätta på tv:n men stänga av kräver Smartthings-skill i Alexa-appen och att jag läser upp tv:ns hela namn. Inte testat att byta det men det är möjligt att det går.

Fjärrkontrollen är den plastiga varianten. Den är ändå bekväm och smidig men tycker metallfjärren är trevligare. De tre "reklamknapparna" till Netflix, Prime Video och Rakuten är helt onödiga. Trots att jag använder både Prime Video och Rakuten går jag alltid direkt via menyn.

Sammanfattning
Väljer att behålla tv:n trots att jag önskar större. Främst för att det jag tittar på mestadels är i 1080 och då vill jag inte skala upp mer än nödvändigt. Bilden är ändå så mycket bättre och positivt "påträngande" än min gamla 50-tummare. I 4K får jag det jag vill ha i form av svärta och ljusstyrka. Hade en tanke om att köpa Philips för att få Ambilight men den här tv:n lyfter verkligen i ett svart rum och är nöjd, då jag nog ändå skulle ha stängt av Ambilight.

Fråga gärna om det är något du/ni särskilt undrar över.

Edit: TV:n kostar 12990 kr för 65" via Mecenat Alumni (alla ni som pluggat och haft Mecenatkort bör ha tillgång dit) samt via Benify
Privat (kostar 10 kr att registrera sig och tar ett par dagar för att få inloggning).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Traildreamer:

Har ställt in inställningarna efter Rtings guide, men varierat lite mellan normal och filmläge då filmläget med deras inställningar drog lite väl mot det gula.

Vitbalansinställningen "normal" är väldigt onormal och är ofta runt 9000–11000+ Kelvin och motsvarar inte dagsljusförhållanden som all färgstandard baseras på. Möjligtvis om du bestiger Mount Everst eller liknande och tittar på ljuset i skuggorna. Varm2 är den som bör ligga närmast dagsljus D65 och 6500 Kelvin men där varierar det enormt mellan exemplaren. Vilket är en poäng med kalibrering.

Varm1 kan vara en hyfsat kompromiss, ofta runt 8000 Kelvin, men beroende på exemplarets variationer kan det också stärka ett intryck av turkos eller smaragdgrön.

Sedan beror det på vad man jämför med. Har du haft din plasma lite för blå/kall i vitbalansen i alla år kommer en korrekt vitbalans upplevas som gulare därför att gul och blå är komplementfärrger. Mindre blått upplevs som mer gult och viceversa. Detta uppstår om man har vant sig vid fel balans.