Asus omdanar uråldriga instegskortet Geforce GT 710 med fyra HDMI

Permalänk
Melding Plague

Asus omdanar uråldriga instegskortet Geforce GT 710 med fyra HDMI

År 2014 äntrade Geforce GT 710 budgetmarknaden och nu blåser Asus nytt liv i den gamla modellen med nytt kretskort och fyra bildanslutningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Riktigt dumt att det inte är lågprofil. RIKTIGT dumt. Annars ok då det inte är någon som gjort grafikkretsar på den nivån sedan dess, varken AMD eller Nvidia. Jag hade hoppats att GT1030 skulle halka ner dit prismässigt men tydligen inte.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det enda som saknas nu är TVÅ fläktar för ett fulländat kort!

Permalänk
Medlem

Nice
Låter bra för nån som är sugen på en multiskärms-setup på "budget", undrar vilken uppdateringsfrekvens man kan komma upp i med 4 1080p-skärmar. Jag såg inte nåt om det i artikeln.

Permalänk
Snusfri

Perfekt kort för övervakningsbruk där man måste ha 4+ skärmar men inte behöver prestandan hos dyrare kort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag antar att sli funkar med tanke på att det är 3 på bilden?
Köpa 4 för att leka fattig mans voodoo med en äldre burk lol 😂

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av tintinj:

Nice
Låter bra för nån som är sugen på en multiskärms-setup på "budget", undrar vilken uppdateringsfrekvens man kan komma upp i med 4 1080p-skärmar. Jag såg inte nåt om det i artikeln.

Asus produktsida nämner inte något om begränsningar där, men jag misstänker att prestandan hos grafikkretsen sätter käppar i hjulet om högre bildfrekvens eftersträvas i något krävande.

Permalänk
Medlem

Man vet att det är ont om hårdvaru-nyheter när gt710 hamnar på förstasidan

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
99:e percentilen

Verkar ju helt värdelöst för kontorsbruk; vad ska jag med fyra HDMI till om de dessutom är gimpade enligt nedan? DisplayPort, hallå?

De fyra HDMI-anslutningarna mäktar alla med 4K UHD-upplösning, men om fler än en sådan skärm ansluts begränsas bildfrekvensen till 30 Hz.

Däremot kan jag tänka mig att det finns nischade användningsområden där man behöver många HDMI-anslutningar och inget annat. Men allmänt kontorsbruk är inte ett sådant i min bok.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Gillar både gamla och nya datorprylar, så det är härligt att det kommer nygammalt och inte bara antingen nytt eller gammalt

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Finns väl många tillämpningar där man behöver galet många skärmar men inte så mycket kraft så jag ser då inget fel i detta. Bra också att gamla kretsar som annars hade blivit kasserade kan återanvändas på detta sätt. Återanvändning är bättre än återvinning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Meh! Jag som nyss köpte ett gt 710. Iof behöver jag använda vga-porten just nu

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det enda som saknas nu är TVÅ fläktar för ett fulländat kort!

Som snurrar åt samma håll

Hoppas på en lika bra recension på denna best.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Verkar ju helt värdelöst för kontorsbruk; vad ska jag med fyra HDMI till om de dessutom är gimpade enligt nedan? DisplayPort, hallå?

De fyra HDMI-anslutningarna mäktar alla med 4K UHD-upplösning, men om fler än en sådan skärm ansluts begränsas bildfrekvensen till 30 Hz.

Däremot kan jag tänka mig att det finns nischade användningsområden där man behöver många HDMI-anslutningar och inget annat. Men allmänt kontorsbruk är inte ett sådant i min bok.

Ja, vad ska du med 4 HDMI till, då måste det inte finnas utrymme för någon annan.
På mitt jobb så vet jag flera gånger flera skärmar skulle varit bra för just övervakning, har noll behov på dom datorererna med 4K eller annan grafikprestanda. För just övervakning så är det väldigt skönt med flera skärmar, då en stor 4K kanske inte får plats så kanske 4st skärmar på rad är skönare...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

En så gammal krets antar jag har väldigt fint stöd i alternativa OS också, exempelvis Linux.

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur
Permalänk

Det finns många behov av många skärmar och det finns lösningar att köpa från bla Matrox. Generellt om dessa lösningar är att de brukar vara riktigt gamla, svindyra och allmänt dåliga.
Ja tror Geforce GT 710 kan bli ett riktigt budget alternativ.

Angående kontor så var 3st skärmar rätt så standard bla lite mer tekniska användare. Idag när skärma har rasat i pris så är dessa 40-50" köpbara för en större skara användare. Jag själv kör nu med 2st 32" skärmar och det går alldeles utmärkt, skulle jag uppgradera så är det att gå upp till 2st 40-50" skärmar inte skaffa en 3:e.

Varvid jag frågar mig vilka kontorsnissar köper dessa? Men de har redan utvecklat korten, de behöver inte ha så stor försäljning på dem. Så det blir säkert bra ändå.

Permalänk

Borde väl passa till en hel del olika videovägg-lösningar? (inklusive övervakning som redan påtalats)

Permalänk
Hedersmedlem

I rena kontorstillämpningar är det klockrent med kort i den här klassen. Lite synd att det inte är Displayport men det finns gott om skärmar med DVI/HDMI som går att använda ihop med de här korten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många behov av många skärmar och det finns lösningar att köpa från bla Matrox. Generellt om dessa lösningar är att de brukar vara riktigt gamla, svindyra och allmänt dåliga.
Ja tror Geforce GT 710 kan bli ett riktigt budget alternativ.

Angående kontor så var 3st skärmar rätt så standard bla lite mer tekniska användare. Idag när skärma har rasat i pris så är dessa 40-50" köpbara för en större skara användare. Jag själv kör nu med 2st 32" skärmar och det går alldeles utmärkt, skulle jag uppgradera så är det att gå upp till 2st 40-50" skärmar inte skaffa en 3:e.

Varvid jag frågar mig vilka kontorsnissar köper dessa? Men de har redan utvecklat korten, de behöver inte ha så stor försäljning på dem. Så det blir säkert bra ändå.

Sitter du i kontor och planerar skaffa 2st 50"?

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Sitter du i kontor och planerar skaffa 2st 50"?

Jag planerar ej uppgradera just nu. Men i framtiden så varför inte.
2st såna hära 49" i 32:9 hade ej varit fel även om de är lite dyra.
https://www.dustinhome.se/product/5011106414/ultrasharp-u4919...

52 sekunder in i filmklippet för skärmen sitter en tjej just med 2st såna 49" skärmar, där de är staplade på varandra.

*edit*
De i filmklippet nedan kör med 3st. Det är overkill, man får nackspärr. Men 2st utan att ha mellanrum går fint.
https://www.youtube.com/watch?v=boUQsQsoAdM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många behov av många skärmar och det finns lösningar att köpa från bla Matrox. Generellt om dessa lösningar är att de brukar vara riktigt gamla, svindyra och allmänt dåliga.
Ja tror Geforce GT 710 kan bli ett riktigt budget alternativ.

Angående kontor så var 3st skärmar rätt så standard bla lite mer tekniska användare. Idag när skärma har rasat i pris så är dessa 40-50" köpbara för en större skara användare. Jag själv kör nu med 2st 32" skärmar och det går alldeles utmärkt, skulle jag uppgradera så är det att gå upp till 2st 40-50" skärmar inte skaffa en 3:e.

Varvid jag frågar mig vilka kontorsnissar köper dessa? Men de har redan utvecklat korten, de behöver inte ha så stor försäljning på dem. Så det blir säkert bra ändå.

40-50" skärmar är inte skönt att sitta framför nära... Liksom en 27" kanske man sitter 30-50cm från, en 40-50" behöver du nog sitta minst över en meter ifrån, närmare så blir det solbränna. Själv på mitt jobb så har vi för övervakningen dels 2st vanliga datorskärmar på 24" sen en monitor för kalibrering på 20" och sist en 50" med 16st inkällor för alla videosignaler (sitter ca 90cm från den). Det är inte skönt att sitta för nära 50", flera 24" inga problem.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av High1ander:

Ja, vad ska du med 4 HDMI till, då måste det inte finnas utrymme för någon annan.
På mitt jobb så vet jag flera gånger flera skärmar skulle varit bra för just övervakning, har noll behov på dom datorererna med 4K eller annan grafikprestanda. För just övervakning så är det väldigt skönt med flera skärmar, då en stor 4K kanske inte får plats så kanske 4st skärmar på rad är skönare...

Du läste väl hela mitt inlägg innan du citerade det?

Dessutom hade väl DP funkat precis lika bra som HDMI i det scenario du tar upp? Således hade man nog haft större nytta av två DP och två HDMI istället för fyra HDMI, förutom som sagt i vissa nischade scenarier.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

710 finns i så många olika versioner. Med DDR3 eller med 32bit bus. Denna är iaf hela 2gb versionen med 64bit och GDDR5 så värstingversionen av 710. Vad nu det hjälper. Men en kul grej om någon bygger en XP burk är att 700 serien är sista serien som stödjer XP och kortet räcker för de flesta spel från Windows XP eran. Jag funderade själv på ett men hittade ett Radepn 6850 hemma istället så slapp köpa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@hakro807:

Linux fungera bra med moderna kort... Däremot har väl sådant kort ett värde i datorer, varför grafikkort går sönder och man behöver byta ut det gamla kortet, men inte behöver ett häftigt chip. Varför köpa Volvo XC 90 när om man har en Volvo 240 som använder någon gång ibland.

Permalänk

Med 30 Hz så är det ju inte några skärmar man ska sitta och stirra in i länge om man inte vill få ont i ögonen.

Så för egen del så går därför detta bort.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modellören:

Med 30 Hz så är det ju inte några skärmar man ska sitta och stirra in i länge om man inte vill få ont i ögonen.

Så för egen del så går därför detta bort.

Nu funkar det ju dock inte så med dagens skärmar. Bilden flimrar inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modellören:

Med 30 Hz så är det ju inte några skärmar man ska sitta och stirra in i länge om man inte vill få ont i ögonen.

Så för egen del så går därför detta bort.

Är det någorlunda statisk bild så är det inget som ens går att se vad det är för uppdateringsfrekvens på en lcd-skärm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vill man ha 4 x 4k@60Hz känns det som att man kommer vilja ha något bättre än ett ett 710. så tror inte det kommer vara en begränsning för den tilltänkta målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du läste väl hela mitt inlägg innan du citerade det?

Dessutom hade väl DP funkat precis lika bra som HDMI i det scenario du tar upp? Således hade man nog haft större nytta av två DP och två HDMI istället för fyra HDMI, förutom som sagt i vissa nischade scenarier.

DP kanske är bättre men HDMI finns på allt, det gör inte DP. HDMI stödjer i den låga upplösningen också mycket längre kablar än vad som är standard på DP.

Visa signatur

There can be only ONE...