Windows 10 utökar Utforskaren med Linux-filsystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dom har ju verkligen gett utvecklare mycket kärlek dom senaste åren: Visual Code, Edge med Chromium, Linux subsystem, köpte upp Github(nåja, vi vet inte riktigt vad det kommer innebära ännu), släppt en del gamla applikationer open source med mera. I mina ögon är det mesta positivt!

So far so good, absolut, men desto större en aktör blir, desto mer helveta kan de åstakomma om de går bananas

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att de ska införa stöd för högre än OpenGL 1.4 i WSL då vissa applikationer kräver det.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Linuxfiler på ext4 filsystem går utmärkt sedan många år tillbaka att nå med http://www.ext2fsd.com/

Men nu blir det integration i operativsystemet istället för en extra drivrutin. Tänk om detta ger möjligheter till att köra EXT4 istället för NTFS Kanske väl mycket önsketänkande men ändå något som kanske skulle gå i framtida Windowsversioner.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Verkar bra, lär komma till mycket nytta. Fast, som många antyder, ett visst mått av skepticism när det handlar om Microsofts långsiktiga perspektiv skadar nog inte. Det är nog bara hälsosamt.

Permalänk
Avstängd

innebär det att man kan köra btrfs direkt i windows?

Permalänk
Medlem

Hoppas det betyder att dom har linux filsystem stöd i filhanteraren så jag slipper köra ntfs på delade hårdiskar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man tror att Microsoft fortfarande försöker hindra "linux på desktop" sitter man fast i förra seklet. Allt de gjort i förhållande till open source den senaste tiden tyder på att de vill åt samma fördelar som deras konkurrenter haft av att bygga sina produkter på befintlig infrastruktur.

Lika osannolikt som det är att världen snart anammar gnome desktop, är det sannolikt att alla stora OS snart har något unixliknande i botten. Vilket är lite skönt ironiskt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alexman:

innebär det att man kan köra btrfs direkt i windows?

Sannolikt inte, utan bara att man kan se de filerna som man har i sitt "WSL-filsystem" i utforskaren. Man skapar inga nya partitioner för att använda WSL.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ju mer servrar som kör linux, desto viktigare blir det för microsoft att hålla kvar utvecklare i Windows. Det är en fråga om både licenspengar och telemetri. Skulle inte se det som någon form av välgörenhet, snarare något de är tvungna att göra för att inte börja tappa marknadsandelar på företagssidan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Väntar med att Windows kan hantera Windows filer.
Får jämt köra Ubuntu för att radera windows filer som är "låsta" till föregående version/installation som Windows vägrar ge mig rätten att radera

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Bra, kör dual boot och i Linux är de inga problem att komma åt och bläddra på mina andra diskar inkl Windows disken men i Windows går de inte att komma åt min Linux disk vilket är lite irriterande så de är perfekt.

Permalänk

Det här blir finare och finare.
Intel med sina CPUer som kör diverse Sub-CPU's och OS inbakat som kontrollerkrets och firmware (80486, Minix OS, m.m) där angripare kan få "ring -3" access till hårdvaran.
Skulle dessa problem lösa sig kan vi nog lita på att MS ordnar liknande snurriga sub-system till Windows.
Stöd för Linux filsystem kunde ha ordnats utan såna här subsystem.

Linux för Windows kommer säkert leda till liknande "sjukdommar", som IME för Intel CPU's gjort.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon301768:

Bra, kör dual boot och i Linux är de inga problem att komma åt och bläddra på mina andra diskar inkl Windows disken men i Windows går de inte att komma åt min Linux disk vilket är lite irriterande så de är perfekt.

Detta kommer sannolikt inte hjälpa dig, tyvärr. Det är en del av WSL och handlar inte om dual-boot eller Windows-support för till exempel ext4.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver större Linux-integration skriver Microsoft att version 19603 kommer med en funktion som ska underlätta att hitta och radera oanvända filer, för att spara plats på lagringsenheten.

Typ alla femtioelvatusentalsmiljoner filer som Windows vill spara? Gamla updateringar, rollbackmöjlighet till 3 år tillbaka, gammal installation av föregående OS som man hade för 5 år sedan osv. Temporärt nedladdade updateringsfiler. Dedikerad swapfil som tar allt utrymme om du har liten disk.

Börja där vetja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Jag verkar vara minoritet här i att uppskatta integreringen av Linux i Windows men så är jag rätt nöjd med tjockleken på industri-skivat bröd också...
Det är väl så att jag är den "blinda konsumenten" som inte vill se vilka monster alla stora företag är

Ja bryr man sig inte så är nog skivat bröd bra. Men tänk på att skivat bröd torkar ut MYCKET snabbare än oskivat O-skivat bröd håller sig fuktigt och färskt längre. #viktiginfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Typ alla femtioelvatusentalsmiljoner filer som Windows vill spara? Gamla updateringar, rollbackmöjlighet till 3 år tillbaka, gammal installation av föregående OS som man hade för 5 år sedan osv. Temporärt nedladdade updateringsfiler. Dedikerad swapfil som tar allt utrymme om du har liten disk.

Börja där vetja.

Om de kunde göra en seriös städare för sopkorgen 'AppData' till och börja med så hade det varit en välgärning - det är ju till stort sett MS egna 'mess' som ligger där samt inte fostrat upp mjukvarufolket att temporärfiler verkligen är temporärfiler och får bara läggas under en temporärfilträd endast och att det är tomt där vid nästa omstart...

Hela den här förfallet började när man gjorde 'registret', innan dess så var de flesta programmerare noga med att hålla sina 'ini' filer och '.rc' i god ordning och uppstädat eftersom alla kunde titta i dessa och kunde se om det var slarvpellar eller skötsamma mjukvaruutvecklare där.

Men så fort det blev ett skynke över detta (registret) så att det började vara besvärligt att titta för kreti pleti - så började skitspridandet och förfallet där man svinade ner sin egna miljö för att man kunde komma undan med det - och den attityden fortsatte med appdata och diskarna blev fulla och till slut hängde sig, speciell på företag där AD-policy gjorde att användarna inte kunde städa under appdata ens om de ansåg sig kunna ta bort det värsta - istället wipas datorn och man blev av med senaste dagarnas filer och arbete eftersom det efteråt visat sig att backupperna heller inte fungerat under en tid och man nogsamt undvikit att göra backup av .PST filen lokalt på datorn då med restriktiv quota på mailservern hela tiden tvingar över äldre mail till lokal förvaring datorn - mailen, vilket är många människors viktigaste arbetsverktyg idag och dataadministratörernas hatobjekt no: 1 eftersom det växer över alla kanter hela tiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver större Linux-integration skriver Microsoft att version 19603 kommer med en funktion som ska underlätta att hitta och radera oanvända filer, för att spara plats på lagringsenheten.

Lite oroande formulering, betyder det att Windows automatiskt kommer att "städa" mina Linux-partitioner när stödet oundvikligen dyker upp?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Lite oroande formulering, betyder det att Windows automatiskt kommer att "städa" mina Linux-partitioner när stödet oundvikligen dyker upp?

Det var ju orelaterat till Linux. En ny funktion i Windows helt enkelt, eller kanske en utökad version av Diskrensning som redan finns.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Bra, kör dual boot och i Linux är de inga problem att komma åt och bläddra på mina andra diskar inkl Windows disken men i Windows går de inte att komma åt min Linux disk vilket är lite irriterande så de är perfekt.

Som jag skrev i mitt inlägg längre upp. Ext2fsd är en drivrutin som körs i Windows och som kan läsa ext4 filsystem från Windows.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om man tror att Microsoft fortfarande försöker hindra "linux på desktop" sitter man fast i förra seklet. Allt de gjort i förhållande till open source den senaste tiden tyder på att de vill åt samma fördelar som deras konkurrenter haft av att bygga sina produkter på befintlig infrastruktur.

Lika osannolikt som det är att världen snart anammar gnome desktop, är det sannolikt att alla stora OS snart har något unixliknande i botten. Vilket är lite skönt ironiskt.

Tror mer att Microsoft enbart är intresserade av vad de kan diktera/kontrollera på marknaden.

Ett fritt ekosystem med konkurrerande alternativ som både kunder och företag kan nyttja skulle vara deras värsta mardröm att leva i.
Därför vill de köpa sig makt och därmed ställning inom Open Source världen för att deras produktsortiment inte skall gå ur tiden.
De har insett att världens utvecklare vs. Microsoft scenariot knappast spelar ut till deras fördel i det långa loppet.

Microsoft har tidigare gjort det ganska tydligt att de inte valde att tycka om Linux från början utan det var vad deras kära "Developers, Developers Developers!" krävde av dem.

Därför känns hela deras proklamering av förkärlek till Linux som aningens krystat och nästan ett "by the book" försök att stöpa om tripple-E strategin till att fungera i Open Source världen också.

T.ex. att köpa GitHub var säkert inget de behövde göra, men ur marknadsperspektiv och kontroll var det definitivt det enda som var rätt för dem.
Är man Microsoft måste man äga allt, för allt som inte är Microsoft är potentiellt sett "cancer".

Jag förväntar mig inte att Microsoft någonsin skall förstå hur Open Source fungerar, men jag är ganska säker på att de gärna skulle vilja vara dem med taktpinnen och makt nog att diktera hur det skall fungera.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Betyder detta att jag kan koppla in externa hårddiskar med ext4 och de bara fungerar eller inte?

Ja, säg det...

Var även min första tanke, andra tanken var "kommer det att bugga ext4?"

Väntar nog ett tag innan jag testar när det väl är tillgängligt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bara inbitna krigare ser att annars positiva nyheter även är dåliga, om de kommer fråm fel håll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMac:

2005 ringer och återkräver sina memes. Lämna tillbaks allt edgy också när du ändå håller på.

Skrivet av krigelkorren:

Är man Microsoft måste man äga allt, för allt som inte är Microsoft är potentiellt sett "cancer".

Se ovan.

Permalänk
Medlem

Innebär det att man läsa Ext4 diskar direkt i Windows 10, så är det en välkommen funktion. Man kan hoppas även Apple implementera Ext4 stöd i sitt OS. Mac OS kan som bekant bara läsa NTFS men inte skriva till det.

Så det skulle behövas Windows 10 och Mac OS stödde ett modernt filsystem som både OS:en har skriv och läs möjligheter till. FAT fs har sina begränsningar på många punkter. Apple får inte läsa skriva till NTFS program pga mjukvara panten och Windows 10 får inte läsa Apple FS pga mjukvara patenten.. Har kan öppen källkod bli en brygga mellan två jättar.

Microsoft har svängt ganska mycket om Linux, ifrån att kallat linux för cancer och kommunism till att blivit medlemmar av linux foundation. Kanske för dom är ganska beroende av Linux i sina produkter, många av deras molntjänster använder linux, dom skall även släppa en Android telefon / surfplatta.

Även om Linux har floppat på skrivbordet, så är det idag världens mest använda OS i det dolda. Linux finns i din telefon, Linux finns i din NAS, i din bil, din router och finns tom kikarsikte som har inbyggd linux.

Permalänk
Medlem

Ext2fsd

Vad blir skillanden mot att ha det inbyggt i Windows från början? Att läsa EXT4 diskar från Windows har ju alltid funkat utmärkt med ext2fsd.

Varför är det endast jag som nämner det i tråden? Bäst att jag skriver det ytterligare en gång.
Ext2fsd.

Ett tredjepartsprogram. Men ändå, de flesta här verkar ju påstå att det absolut inte går att läsa EXT4 från Windows. Ext2fsd har funnits i så många år. Det har funkat utmärkt med både EXT2 och EXT3 filsystem på den tiden när det begav sig.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83:

Just att det är ett 3:e partsprogram kanske är nackdelen. Du vet inte om någon har varit pilla i programmet stoppa in elak kod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

@stoffe_83:

Just att det är ett 3:e partsprogram kanske är nackdelen. Du vet inte om någon har varit pilla i programmet stoppa in elak kod.

Snarare tvärt om! Eftersom det är open source kan den som vill gå in och kolla exakt vad programmet gör. Detsamma gäller ju inte Windows-kod.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ext2fsd

Vad blir skillanden mot att ha det inbyggt i Windows från början? Att läsa EXT4 diskar från Windows har ju alltid funkat utmärkt med ext2fsd.

Varför är det endast jag som nämner det i tråden? Bäst att jag skriver det ytterligare en gång.
Ext2fsd.

Ett tredjepartsprogram. Men ändå, de flesta här verkar ju påstå att det absolut inte går att läsa EXT4 från Windows. Ext2fsd har funnits i så många år. Det har funkat utmärkt med både EXT2 och EXT3 filsystem på den tiden när det begav sig.

Kanske för att supporten för Ext3 och Ext4 är aningen begränsad.

Har provat och skulle inte rekommendera Ext2fsd ens till min värsta ovän.

Edit: Ext2fsd fungerar bra med Ext2 filsystem, men Ext3 och Ext4 = Nej!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Thomas: Förvisso. Men det kan också användas för att göra det som jag påpekade i tidigare inlägg. Det är svårt för en ensam användare avgöra vad som är rätt eller fel.