Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Artikeln går ju att tolka lite hur som. Personligen är jag lite orolig för att prioriteras bort.

Det kan den. Och därför tycker jag det är en dålig artikel. Läkaren de pratat med borde tala ur skägget och säga att det är på grund av brist på syrgas som de gör de prioriteringar som de gör för annars är det rätt ointressant. Finns inget självändamål att öppna upp på Älvsjö. Om de har sådan brist på syrgas på de andra sjukhusen så att de prioriterar bort på grund av det så behöver de ju inte öppna upp Älvsjö för det. Mig veterligen så kan syrgas transporteras så då är det alltså inga problem att flytta på syrgasen till de andra sjukhusen som har lediga platser om det verkligen är sådan brist på syrgas. Så nej, jag tror inte att det är sådan brist på syrgas så de gör prioriteringar p.g.a det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hos mig är livet precis som vanligt. Barnen går i skolan och man jobbar på som vanligt på sin arbetsplats. Men jag säger väl som Stefan Löfven, vi får vänta och se.

Vad skall Stefan Löfven göra åt att du jobbar och barnen går i skolan?

Om du menar att vi inte har en fullständig lock down så är samtliga riksdagspartier rörande överens. Så bli politiker själv och driv din metodik och se hur långt du kommer. Lycka till.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Litet surrealistiskt, visserligen var det påskdagen när mycket är stängt, men såhär var det på Avenyn i Göteborg idag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Litet surrealistiskt, visserligen var det påskdagen när mycket är stängt, men såhär var det på Avenyn i Göteborg idag:
https://www.youtube.com/watch?v=IgQ7rZu7Pwo

Jajäklar. Där har man krälat omkring i sina dar, från Götaplatsen till Babar och efterfest i Landala

Skall traska nedåt city imorgon med kameran om väder, se om det är lika dött här som hos er.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det kan den. Och därför tycker jag det är en dålig artikel. Läkaren de pratat med borde tala ur skägget och säga att det är på grund av brist på syrgas som de gör de prioriteringar som de gör för annars är det rätt ointressant. Finns inget självändamål att öppna upp på Älvsjö. Om de har sådan brist på syrgas på de andra sjukhusen så att de prioriterar bort på grund av det så behöver de ju inte öppna upp Älvsjö för det. Mig veterligen så kan syrgas transporteras så då är det alltså inga problem att flytta på syrgasen till de andra sjukhusen som har lediga platser om det verkligen är sådan brist på syrgas. Så nej, jag tror inte att det är sådan brist på syrgas så de gör prioriteringar p.g.a det.

Dom kan ju ha "brist på syrgas" i form av just platser där syrgas kan ges. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att syrgasen i sig är slut. Dock håller jag med om att artikeln är kass, men icke desto mindre oroade den mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Problemet är att det finns inget "tak" som är hela befolkningen, märkligt nog.

Detta är helt uppenbart. Jag använder förenklingar för att försöka förmedla koncept som folk har problem att greppa.

Det diagrammet visar t.ex att taket är på 70% av befolkningen. Corona har också ett tak som baseras på hur smittsamt det är, dödligt och hur samhällets uppbyggnad tillåter det att spridas. Jag tror att du missar poängen i det stora och hänger upp dig på detaljer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du postar en hel del diagram och beräkningar i tråden. Metodologin för att få fram diagrammen måste väl då vara lika intressant för tråden som diagrammen?

Om det är google spreadsheet du använder så slänger jag gärna ett öga på just detta. Jag tänker att det kan vara intressant och lärorikt även för andra, så du kanske kan tänka dig att dela ut det här arket read-only? Jag ber om ursäkt om du redan postat någon länk till dina beräkningar.

Jag blev intresserad eftersom jag inte är van att tänka på derivata i termer av diskreta värden, jag har bara stött på det i kontinuerliga funktioner. Just nu känner jag mig utmanad att tänka på vad det innebär att modellera derivatan som om dödsfallen vore en rät linje, i en utveckling där vi nog antar att det inte alls handlar om en rät linje.

För första derivatan använder man funktionen =slope. Stå i cell C6 och markera först y-variablerna och sedan x-variablerna. Dra sedan markeringen nedåt tills man är nöjd.

För andra derivatan använd samma steg men ett steg till höger, men använd i stället kolumn C som y-värden, så får du andraderivatan.

När det är klart så har du:

Notera att du använder datumkolumnen som x-värden för båda. Tänk också på att du kan variera "fönstrets" storlek; här var det först A2:B6 vilket är fem celler. Vill man ha mer "följsamhet" minskar man det till kanske först fyra, eller tre. Det är godtyckligt.

Diskreta värden, om de är tillräckligt många går inte att skilja från kontinuerliga. Därför är de "små fönstren "bättre", men kan ge resultat som inte går att tolka. Det är en avvägning. Det finns inget korrekt svar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Har du själv haft det?

Jag själv har stark misstanke att jag hade skiten för 3-4 veckor sedan, två anledningar:
1. Själva sjukdomsförloppet var i stort sett exakt som beskrivet i media, hosta, feber för första gången på 12 år, "jobbigt" att andas(kändes typ som ett skärp runt bröstet, ingen fara alls), va sjuk ett par dagar sen frisk några dagar sen blev det lite värre än det var innan. Men i det stora som en helt vanlig förkylning.

2. Någon vecka senare sattjag och käkade med en som satt och hosta som satan och 2 andra, han som hostade fick tillslut åka in och testa sig, det var positivt, övriga 2 vid bordet fick hosta och feber några dagar senare medan jag inte känt mig så här bra sen i julas typ😛 han som fick tästa sig är i 65 års åldern och han fick åka hem efter provtagning, nu börjar hostan lägga sig och varit feberfri nån dag👍

Usch. Skönt att det är borta! Jag har inte testat mig men tror jag har/haft det. Håller mig hemma nu. I början hade jag en väldigt obehaglig känsla inuti ryggen typ. Svårt att beskriva. Som att det stack till. Sedan gick det bättre så fick jag lite ryggvärk. Dagen efter det hade jag otroligt ont i hela kroppen. Behövde pauser under dagen för att gå och lägga mig ner. Det var inte kul. Men nu mår jag bra. Vet att det inte är vanliga symptom men har inte varit sjuk på flera år så tycker det var jättekonstigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Det får stå för dig, själv skulle jag inte "smita" från ett bröllop pga av bacillskräck iallafall😉

Det är ju tydligt att det är för sådana som dig (som resonerar som du gör) som vissa länder kör med väldigt hård nedlåsning av samhället. Folk som går på after-ski med 499 deltagare då "gränsen är ju 500, så..." har ju uppenbarligen svårt med tankeverksamheten. Ibland tappar man ju tron på mänskligheten men det är väl bara att inse att ansvarstagande och sunt förnuft inte riktigt fungerar helt ut på individnivå.

Själviskhet och egennytta är ledordet, tydligen. Sorgligt.

Permalänk
Medlem

Detta var obehagligt. Men läsvärt.

En blogg från Indien - https://timesofindia.indiatimes.com/blogs/seeing-the-invisibl...

Why should we be so pessimistic about the prospect of a vaccine? Some basic facts can help. Four coronaviruses commonly infect humans: OC43 and 229E (discovered in the 1990s) and HKU1 and NL63 (discovered a decade ago). These are part of a group of 200 odd (and distinct) viruses that cause the “common cold” for which, as we all know, there is no vaccine. In addition, two other coronaviruses can infect us: SARS and MERS. For these, as well, there is no vaccine despite scientists working on it for years. Instead, we know that “Early efforts to develop a SARS vaccine in animal trials were plagued by a phenomenon known as vaccine-induced enhancement, in which recipients exhibit worse symptoms after being injected”. Basically, a bad vaccine can kill far more of us than the virus itself. Jane Halton, who chairs the Bill Gates-backed Coalition for Epidemic Preparedness Innovation “has warned that there is no guarantee of success”. Australian National University academic Peter Collignon has confirmed to me that: “I don’t think we can assume with any certainty we will get a safe and effective vaccine for all. We haven’t for a number of other infections eg HIV, Hep C, Dengue, RSV despite trying very hard”. Thus, virtually everyone who knows about coronaviruses knows that a vaccine is a moonshot. Anders Tegnell, who is leading the Swedish fight against this virus is clear that “the vaccine is so far off”.

Artikeln fortsätter...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Usch. Skönt att det är borta! Jag har inte testat mig men tror jag har/haft det. Håller mig hemma nu. I början hade jag en väldigt obehaglig känsla inuti ryggen typ. Svårt att beskriva. Som att det stack till. Sedan gick det bättre så fick jag lite ryggvärk. Dagen efter det hade jag otroligt ont i hela kroppen. Behövde pauser under dagen för att gå och lägga mig ner. Det var inte kul. Men nu mår jag bra. Vet att det inte är vanliga symptom men har inte varit sjuk på flera år så tycker det var jättekonstigt.

Frågade en vän som jobbar på 1177. Tydligen så är det jättemånga som ringer in om liknande symtom. Och andra konstiga saker. Aldrig hört något liknande tidigare säger han. Så hade gissat på det iallafall.

Jasså!? Kände nog inget i ryggen, men ja körde typ en karta Alvedon för jag va i branäs och åkte skidor efter det blev det en efterslängare somheter duga😂 efter ett åk så fick man typ ligga i snön och hämta andan men det gick det också😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju tydligt att det är för sådana som dig (som resonerar som du gör) som vissa länder kör med väldigt hård nedlåsning av samhället. Folk som går på after-ski med 499 deltagare då "gränsen är ju 500, så..." har ju uppenbarligen svårt med tankeverksamheten. Ibland tappar man ju tron på mänskligheten men det är väl bara att inse att ansvarstagande och sunt förnuft inte riktigt fungerar helt ut på individnivå.

Själviskhet och egennytta är ledordet, tydligen. Sorgligt.

jag förstår verkligen inte vad du pratar om. varför ska jag som frisk 30 åring sitta inlåst och va livrädd? jag tar avstånd från mina äldre och skulle aldrig gå ut om jag var sjuk, vad mer begär ni?

Permalänk
Medlem

@sAAb: Tackar! Då kan jag och andra förstå vad du har gjort i det här fallet och bilda oss en uppfattning efter det. Länk till källan när du har gjort beräkningar tycker jag är en förutsättning för att påståendena ska ha något diskussionsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

jag förstår verkligen inte vad du pratar om. varför ska jag som frisk 30 åring sitta inlåst och va livrädd? jag tar avstånd från mina äldre och skulle aldrig gå ut om jag var sjuk, vad mer begär ni?

Man behöver inte låsa in sig, sen behöver du inte vara livrädd. Du tar avstånd från de äldre, men dom andra i riskgruppen? Eller dom som du kan smitta som kan sprida det vidare till andra i riskgruppen? Tror det är 3dje gången folk säger till dig att man kan vara symtomfri, och att man kan smitta efter man har blivit frisk. Varför måste du försvara dig så. Läs på och inse att detta viruset är väldigt smittsamt. Vi begär att du förstå allvaret för andra människor i din närhet, att du har det i åtanke, och tänker på distans, och inte springa runt och lalla att allt är överdrivet. Sen får du gärna gå och bungyjumpa eller hoppa fallskärm och sånt, men se till att du gör det utan lina eller fallskärm :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nja, vi ska kanske inte döma så hårt. Har man planerat det länge och är mitt uppe i det så kan det faktiskt ta en stund att tänka om. Man vill ju så gärna och "den där pandemin har säkert lugnat ner sig tills dess" är nog lätt att intala sig. Det verkar ju dock som att efter samtal om det en viss insikt infunnit sig och det är ju bra.

Har dom iaf börjat fundera över saken så finns det hopp. Jag fick mera intrycket av "nu köör vi" oavsett vad konsekvensen kan bli av en sådan sammankomst. Ursäkta reaktionen, brukar inte gå all-out men här skrev jag delvis i affekt. Fick i dagarna veta att en i förlängda släkten sannolikt kommer gå bort (nått brytpunkt och gått in i palliativ fas med allt som ingår) och man kan inte ens träffa personen då corona florerar i hela huset (vårdboende).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

@sAAb: Tackar! Då kan jag och andra förstå vad du har gjort i det här fallet och bilda oss en uppfattning efter det. Länk till källan när du har gjort beräkningar tycker jag är en förutsättning för att påståendena ska ha något diskussionsvärde.

Problemet i ett forum som det här är att mycket av det du kanske önskar veta kanske redan har beskrivits en eller flera gånger tidigare, av mig, i samma tråd. Det går att hitta bakåt i mina inlägg, men är så klart inte tydligt om det inte finns i varje enskilt inlägg.

Om du ser på graferna så ser du upp till vänster (på de flesta av dem) att det står "Source:" och sedan källan eller källorna. Här är ett exempel. Jag började göra så ganska tidigt för att undvika frågor om källor. Finns det inte så brukar det hjälpa gå bakåt ett eller två led. Fungerar inte det, fråga mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

inte heller så vanligt att folk går omkring och slickar på handtag etc.

Inte direkt kanske, men jag har ett flertal gånger de senaste veckorna sett äldre med engångshandskar slicka på fingrarna innan de börjar gräva efter Icakortet...

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Inte direkt kanske, men jag har ett flertal gånger de senaste veckorna sett äldre med engångshandskar slicka på fingrarna innan de börjar gräva efter Icakortet...

mmm jag har sett liknande, känns lite som att gamla kärringar & gubbar ser detta som ett snabbt sätt att lämna jordelivet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Det kan behövas en påminnelse om att spridningen sker via sk. droppsmitta (googla), NEJ viruset åker inte ut och omkring med utandningsluften, det är lika lite luftburet som orsakat av 5G master.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@ehsnils: Kul kanal du har, riktigt genuint svensk vardag, precis som det ska vara: https://www.youtube.com/user/ehsnils/videos
Vart har du spelat in Narrow Track Train in Ohs, Sweden?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Det kan behövas en påminnelse om att spridningen sker via sk. droppsmitta (googla), NEJ viruset åker inte ut och omkring med utandningsluften, det är lika lite luftburet som orsakat av 5G master.

Att 5G-master skulle ha medverkat i spridningen av sjukdomen covid-19 tror jag inte på och har inte sett något vetenskapligt stöd för.

Men, att utandningsluften faktiskt innehåller SARS-CoV-2 finns det flera studier som har sett. Men, om det är stort problem har jag svårt att bedöma, men det bör ju beaktas. Jag är övertygad om att alla i beslutsfattning har god uppfattning om hur relevant det är i det dagliga arbetet i olika miljöer. Här är tre fyra artiklar, av många fler:

(2020-04-01) Chia, P. Y., Coleman, K. K., Tan, Y. K., Ong, S. W. X., Gum, M., Lau, S. K., ... & Gray, G. C. (2020). Detection of Air and Surface Contamination by Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) in Hospital Rooms of Infected Patients. medRxiv.
245 surface samples were collected from 30 rooms of COVID-19 patients, and air sampling was conducted in 3 rooms. 56.7% of the rooms had at least one environmental surface contaminated, with 18.5% of the toilet seats and toilet flush button being contaminated. High touch surface contamination was shown in ten (66.7%) out of 15 patients in the first week of illness, and three (20%) beyond the first week of illness (p = 0.010). Air sampling of two COVID-19 patients (both day 5 of symptoms) detected SARS-CoV-2 PCR positive particles of sizes >4 µm and 1-4 µm. In a single subject at day 9 of symptoms, no SARS-CoV-2 PCR-positive particles were detected.

(2020-03-30) Anchordoqui, L. A., & Chudnovsky, E. M. (2020). A physicist view of the airborne infection. arXiv preprint arXiv:2003.13689.
Naturally produced droplets from humans (such as those produced by breathing, talking, sneezing, and coughing) include several types of cells (e.g., epithelial cells and cells of the immune system), physiological electrolytes contained in mucous and saliva (e.g. Na+, K+, Cl−), as well as, potentially, several infectious agents (e.g. bacteria, fungi, and viruses). In response to the novel coronavirus SARS-CoV-2 epidemic, which has become a major public health issue worldwide, we provide a didactic overview of airborne germ transmission as seen from a physics perspective. We also provide a recommendation that could help to slow down the spread of the virus.

(2020-03-26) Santarpia, J. L., Rivera, D. N., Herrera, V., Morwitzer, M. J., Creager, H., Santarpia, G. W., ... & Lawler, J. V. (2020). Transmission Potential of SARS-CoV-2 in Viral Shedding Observed at the University of Nebraska Medical Center. medRxiv.
Lack of evidence on SARS-CoV-2 transmission dynamics has led to shifting isolation guidelines between airborne and droplet isolation precautions. During the initial isolation of 13 individuals confirmed positive with COVID-19 infection, air and surface samples were collected in eleven isolation rooms to examine viral shedding from isolated individuals. While all 15 individuals were confirmed positive for SARS-CoV-2, symptoms and viral shedding to the environment varied considerably. Many commonly used items, toilet facilities, and air samples had evidence of viral contamination, indicating that SARS-CoV-2 is shed to the environment as expired particles, during toileting, and through contact with fomites. Disease spread through both direct (droplet and person-to-person) as well as indirect contact (contaminated objects and 20 airborne transmission) are indicated, supporting the use of airborne isolation precautions.

(2020-03-10) Liu, Y., Ning, Z., Chen, Y., Guo, M., Liu, Y., Gali, N. K., ... & Liu, X. (2020). Aerodynamic Characteristics and RNA Concentration of SARS-CoV-2 Aerosol in Wuhan Hospitals during COVID-19 Outbreak. bioRxiv.
The ICU, CCU and general patient rooms inside Renmin, patient hall inside Fangcang had undetectable or low airborne SARS-CoV-2 concentration but deposition samples inside ICU and air sample in Fangcang patient toilet tested positive. The airborne SARS-CoV-2 in Fangcang MSA had bimodal distribution with higher concentration than those in Renmin during the outbreak but turned negative after patients number reduced and rigorous sanitization implemented. PUA had undetectable airborne SARS-CoV-2 concentration but obviously increased with accumulating crowd flow.

Kompletterade med Anchordoqui & Chudnovsky (2020)
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

"4 av 5 överlever intensivvården på karolinska - det ger samhället hopp" - Aftonbladet.
Det är väl knappast någon bra statistik?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Att 5G-master skulle ha medverkat i spridningen av sjukdomen covid-19 tror jag inte på och har inte sett något vetenskapligt stöd för.

Men, att utandningsluften faktiskt innehåller SARS-CoV-2 finns det flera studier som har sett. Men, om det är stort problem har jag svårt att bedöma, men det bör ju beaktas. Jag är övertygad om att alla i beslutsfattning har god uppfattning om hur relevant det är i det dagliga arbetet i olika miljöer. Här är tre fyra artiklar, av många fler:

I alla dessa texter nämns luftprover i rum med smittade patienter (med Symptom) alltså hostade och nysta i. Det många tror är att människor helt utan symptom går omkring och andas ut virus på Konsum och smittar folk, detta är fel.

Är man helt symptomfri kan man leva normalt, med kanske lite bättre koll på hygien och kanske inte gå runt och slicka på handtag eller låtsasnysa i Gammelmormors ansikte.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Bra Twitter-tråd angående om man ska justera efter population, då måste man även justera startpunkten efter population.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Bra Twitter-tråd angående om man ska justera efter population, då måste man även justera startpunkten efter population.

... samt använda logaritmisk y-axel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

"4 av 5 överlever intensivvården på karolinska - det ger samhället hopp" - Aftonbladet.
Det är väl knappast någon bra statistik?

Vad jämför du med? Inom sjykvården väljer vi endast att respiratorvårda de allra sjukaste (med rimlig chans att komma till baka till ett värdigt liv). De kommer alltid att ha väldigt dålig prognos.

Jag drar en liknelse för att göra det tydligare:
"Det är många som dör på sjukhus så man bör undvika dem i största mån.

Detta är uppenbarligen dumt då man inte har någon kontrollgrupp att jämföra med. Det är dock överförbart på respiratorvården. Vad jämför du med? Naturalförloppet? Det hade säkerligen inneburit döden om de inte hamnat på IVA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

https://www.youtube.com/user/ehsnils/videos
Vart har du spelat in Narrow Track Train in Ohs, Sweden?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ohsabanan

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

"4 av 5 överlever intensivvården på karolinska - det ger samhället hopp" - Aftonbladet.
Det är väl knappast någon bra statistik?

Man kan även läsa hela artiklarna och få lite av en hint om det är bra eller inte.

”I region Stockholm skrivs nu allt fler covid-19-patienter ut samtidigt som åtta av tio patienter överlever intensivvårdsbehandlingen.

Efter att ha tittat på de 175 första intensivvårdade patienterna med covid-19 på Karolinska Universitetssjukhuset har man sett att 48 av de 62 patienter som har skrivits ut har överlevt intensivvårdsbehandlingen. De andra 14 patienterna har dött.

– Jag är försiktigt positiv till att den omedelbara överlevnaden verkar vara bättre än vad vi var rädda för när vi gick in i detta, säger David Konrad, överläkare på intensivvårdsavdelningen på Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm.

Vi såg skildringar och rapporter som pratade om kanske 10-25 procent intensivvårdsöverlevnad från andra delar av världen, säger han.

Men David Konrad betonar att man inte kan dra några hårda slutsatser av siffrorna och att det i många fall väntar en prövande tid för patienterna efter intensivvården.

– Det här är väldigt preliminär information och vi vet ju inte hur det här ser ut över lång tid. Vi vet inte vad som händer med patienterna sedan och i vilket skick de är i. Vi har inte tillräckligt många patienter som vi har behandlat för att kunna dra några säkra slutsatser ännu, säger David Konrad."

10-25 procent i andra delar av världen och 80 procent här. Ja du, jag skulle säga att de där 80% är nog ändå rätt bra eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@ehsnils: Kul kanal du har, riktigt genuint svensk vardag, precis som det ska vara: https://www.youtube.com/user/ehsnils/videos
Vart har du spelat in Narrow Track Train in Ohs, Sweden?

Enklast är nog en referens till Google Maps:
https://www.google.com/maps/place/Ohs+Workshops+Museum/@57.19...

Tänk vad man kan hitta om man ställer in GPS:en på kortaste väg och undvika motorvägar/betalvägar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

"4 av 5 överlever intensivvården på karolinska - det ger samhället hopp" - Aftonbladet.
Det är väl knappast någon bra statistik?

Har du bemödat dig att läsa artikeln? Eller bara orkat läsa rubriken?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJzGw/80-procent-overle...

Observera jämförelserna man gör med USA samt England!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y