Grafikkort till äldre Intel 3770 dator

Permalänk
Medlem

Grafikkort till äldre Intel 3770 dator

Hej,

Min grabb fyller snart 8 och önskar sig en egen dator. Jag har fått tag i en äldre dator med en Intel 3770 processor i. Datorn har 8Gb ram och jag kommer stoppa i en SSD.

Jag söker ett billigt men ändå hyffsat grafikkort så att den orkar driva Minecraft på ett bra sätt. När han väl lär sig använda tangentbort och mus kommer han säker vilja spela andra spel också.

Det billigast jag hittar är ett GTX 1650 OC. Dock tycker jag det är lite för dyrt och önskar något billigare.

Det finns ett GT 1030 för under tusenlappen.

Vad skulle ni rekommendera till denna dator?

/Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? För att ett nytt grafikkort ska fungera i datorn måste förmodligen moderkortets BIOS uppdateras om det inte redan är gjort. Om det är en märkesdator är risken tyvärr stor att det inte går att få ett nytt grafikkort att fungera i datorn pga moderkortet. Vad har datorn för nätaggregat?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Viking

Det är nog begagnat som gäller. Ett 970, 1060 eller kanske ett billigt 1050 ti kan funka till rätt pris.
Om det är nytt du vill köpa så är det ända prisvärda det här: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Ett vanligt 1650 är uruselt för priset och ett 1030 är oanvändbart.

Det skulle också behövas 8gb mer ram.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@jejja: Se till att ha 2x8GB ram. Annars är väl beggat R9 290/X, RX 570/580 eller GTX 970 en bra balans mellan cpu och gpu. R9 290 borde gå att hitta för femhundringen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Hej,

Min grabb fyller snart 8 och önskar sig en egen dator. Jag har fått tag i en äldre dator med en Intel 3770 processor i. Datorn har 8Gb ram och jag kommer stoppa i en SSD.

Jag söker ett billigt men ändå hyffsat grafikkort så att den orkar driva Minecraft på ett bra sätt. När han väl lär sig använda tangentbort och mus kommer han säker vilja spela andra spel också.

Det billigast jag hittar är ett GTX 1650 OC. Dock tycker jag det är lite för dyrt och önskar något billigare.

Det finns ett GT 1030 för under tusenlappen.

Vad skulle ni rekommendera till denna dator?

/Jejja

Köp ett begagnat GTX 970. Det får du också för under 1000-lappen, men det är ungefär 4 ggr snabbare än ett GT 1030, och ungefär 12% snabbare än ett GTX 1650.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

@jejja

Hmm, _inte_ ett 1030 iallafall, pga av användning det är gjort för; HTPC och "lätt" 3D-grafik.

Onödigt/"kapitalförstörande" som ett nyinköp från butikshylla i erat fall;
för mycket betalas för för lite - lär uppgraderas så fort det ska spelas mer avancerat än i den lilla nischen spel med enkel 3D-motor.

Det enda vettiga, i princip, är köp av begagnat kort.
Jag föreslår följande :

https://SweClockers.com/marknad

... och vare sig begagnat/nytt, _lägst_ (från "sämre" till bättre (och högre än listat ännu bättre)) :

GeForce :
750 Ti
950 (Ti om det finns, annars högre förstås, som 960 etc)
1050 Ti
1650 ("1650 Super" är bättre, men har inte prispressats lika bra än då det är nyaste varianten.)

Radeon :
RX 500-serien
RX 5000-serien; 5500 eller högre

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad är det för dator? För att ett nytt grafikkort ska fungera i datorn måste förmodligen moderkortets BIOS uppdateras om det inte redan är gjort. Om det är en märkesdator är risken tyvärr stor att det inte går att få ett nytt grafikkort att fungera i datorn pga moderkortet. Vad har datorn för nätaggregat?

En från komplett för några år sedan. Komplett gamer någonting (minns inte:)

Tack alla för bra inlägg. Begagnat får det bli.

/Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10