Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu tänkte jag på den surf som blev över efter månaden. Jag tror att den där 50GB som man fick när man skaffade Vimla bara gällde i typ någon månad

Uppenbarligen så verkar det vara stor skillnad på surf och surf. Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Uppenbarligen så verkar det vara stor skillnad på surf och surf. Suck

Surf som du får gratis kan ha en kortare giltighetstid men i så fall framgår det. Exempelvis nu i Coronatider har Vimla gett 50GB som bara gäller under pandemin (april).

Dock den surf som du får när man skaffar abonnemanget gäller i ett år, precis som den vanliga surfen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vimla är bra mycket bättre än de flesta operatörer, dock har de haft växtvärk och är inte alltid så lätt att få kontakt med dem. Men som tur är så har jag inte behövt kontakta dem så många ggr utan det flyter på bra. Nån som vill testa dem, pma mig så skickar jag över en tipslänk så vi får lite rabatt

Permalänk
Medlem

Vår familj har haft så skumma problem med Vimla på sistone. Jag har Vimla och en Oneplus 8T. Jag kan ringa till min sambo som har likadan telefon och abonnemang men hon kan inte ringa mig, även om vi sitter bredvid varandra. Ingen signal går fram och sen kommer en röst som säger “Abonneneten du försöker nå har stängt av sin mobil och går inte att nå...”. Men jag kan ringa till andra personer i samma rum utan problem.

Nu har min far, som också har Vimla, skaffat en Oneplus Nord CE 5G och det är samma sak där. Han kan ringa mig men jag kan inte ringa honom.

Låter ju som detta?

https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/problem-med-att-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vår familj har haft så skumma problem med Vimla på sistone. Jag har Vimla och en Oneplus 8T. Jag kan ringa till min sambo som har likadan telefon och abonnemang men hon kan inte ringa mig, även om vi sitter bredvid varandra. Ingen signal går fram och sen kommer en röst som säger “Abonneneten du försöker nå har stängt av sin mobil och går inte att nå...”. Men jag kan ringa till andra personer i samma rum utan problem.

Nu har min far, som också har Vimla, skaffat en Oneplus Nord CE 5G och det är samma sak där. Han kan ringa mig men jag kan inte ringa honom.

Låter ju som detta?

https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/problem-med-att-r...

Hm, låter konstigt. Jag har inga problem och ärendet som du länkade till klassas som "löst" för mer än ett halvår sedan. Kvarstår problemet på en telefon som inte är Oneplus?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kört vimla i 2 år tror ja, bytte nu pga dom skjutit på esim sen jag började me vimla.

den dagen dom skaffar igen, så kommer ja gå tbx då man vart kalas nöjd

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kört vimla i 2 år tror ja, bytte nu pga dom skjutit på esim sen jag började me vimla.

den dagen dom skaffar igen, så kommer ja gå tbx då man vart kalas nöjd

Vilken operatör byter du till istället? Halebop är väl den enda "lågprisoperatör" som erbjuder E-sim?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilken operatör byter du till istället? Halebop är väl den enda "lågprisoperatör" som erbjuder E-sim?

Samt även Comviq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilken operatör byter du till istället? Halebop är väl den enda "lågprisoperatör" som erbjuder E-sim?

bytte till halebop.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Samt även Comviq.

mja, esim har dom men inte till klockor.

"eSIM till smartwatch
Comviq stödjer ännu inte eSIM till smartwatches men vi arbetar hårt för att kunna göra det inom en snar framtid."

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hm, låter konstigt. Jag har inga problem och ärendet som du länkade till klassas som "löst" för mer än ett halvår sedan. Kvarstår problemet på en telefon som inte är Oneplus?

https://forumet.vimla.se/samtal-och-meddelanden-55/jag-kan-ba...

Verkar ju varit rätt vanligt?

Blir att byta tillbaka till Telia, det fungerar ju att ringa med iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hm, låter konstigt. Jag har inga problem och ärendet som du länkade till klassas som "löst" för mer än ett halvår sedan. Kvarstår problemet på en telefon som inte är Oneplus?

Har felsökt detta lite mer nu och ska försöka beskriva situationen så tydligt som möjligt.

Jag har haft Vimla i rätt många år nu med både en Oneplus 6 och Oneplus 8T och det har alltid fungerat bra. Därför så rekommenderade jag Vimla till min far nu när han skaffade en Oneplus Nord CE. Problemet är då att han inte kan bli uppring när han är hemma när telefonen står i 2G/3G/4G och 2G/3G/4G/5G läge. Ändrar man till enbart 2G/3G så fungerar det att bli uppringd. Att ringa andra fungerar bra oavsett nätverksläge. Sedan testade jag att sätta i ett annat simkort som kör på Telia i hans Oneplus Nord CE och då fungerar det bra att bli uppringd oavsett vilket nätverksläge man sätter på telefonen. Sätter jag min fars vimla simkort i min egen Oneplus 8T fungerar även det bra.

Så vår slutsats är att vimla inte verkar fungera på denna telefonen, Oneplus Nord CE 5G om man använder 4G där han bor. På andra ställen fungerar det dock bra oavsett läge. Kollar man Oneplus forumet så verkar många ha problem med voice calls: https://forums.oneplus.com/feedback/?node_id=231

Blir kanske att byta telefon istället, borde väl gå på garantin? Att ringa borde ju vara en grundfunktion som ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har felsökt detta lite mer nu och ska försöka beskriva situationen så tydligt som möjligt.

Jag har haft Vimla i rätt många år nu med både en Oneplus 6 och Oneplus 8T och det har alltid fungerat bra. Därför så rekommenderade jag Vimla till min far nu när han skaffade en Oneplus Nord CE. Problemet är då att han inte kan bli uppring när han är hemma när telefonen står i 2G/3G/4G och 2G/3G/4G/5G läge. Ändrar man till enbart 2G/3G så fungerar det att bli uppringd. Att ringa andra fungerar bra oavsett nätverksläge. Sedan testade jag att sätta i ett annat simkort som kör på Telia i hans Oneplus Nord CE och då fungerar det bra att bli uppringd oavsett vilket nätverksläge man sätter på telefonen. Sätter jag min fars vimla simkort i min egen Oneplus 8T fungerar även det bra.

Så vår slutsats är att vimla inte verkar fungera på denna telefonen, Oneplus Nord CE 5G om man använder 4G där han bor. På andra ställen fungerar det dock bra oavsett läge. Kollar man Oneplus forumet så verkar många ha problem med voice calls: https://forums.oneplus.com/feedback/?node_id=231

Blir kanske att byta telefon istället, borde väl gå på garantin? Att ringa borde ju vara en grundfunktion som ska fungera.

Jag gissar på att det har att göra med att Vimla inte stöder VoLTE ("samtal över 4G") utan växlar till 3G för samtal. Det verkar inte vara helt problemfritt, t.ex. upplever jag att det ofta tar lång tid för Vimla att koppla upp samtal när jag ska ringa ut (telefonen ska växla till 3G för samtalet) och ibland går det inte att ringa in, oftast när jag redan är upptagen i ett samtal (samtal väntar kickar inte in).

Telefonen/nätet ska egentligen sköta allt sånt själva, men gissningsvis är det buggar i både nät och telefon som gör att det inte lirar. Du kan prova med att stänga av VoLTE och se om det påverkar något.

Om du googlar typ "Oneplus Nord CE disable volte" så hittar du nog något om hur du kan tvinga VoLTE att vara avstängt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag gissar på att det har att göra med att Vimla inte stöder VoLTE ("samtal över 4G") utan växlar till 3G för samtal. Det verkar inte vara helt problemfritt, t.ex. upplever jag att det ofta tar lång tid för Vimla att koppla upp samtal när jag ska ringa ut (telefonen ska växla till 3G för samtalet) och ibland går det inte att ringa in, oftast när jag redan är upptagen i ett samtal (samtal väntar kickar inte in).

Telefonen/nätet ska egentligen sköta allt sånt själva, men gissningsvis är det buggar i både nät och telefon som gör att det inte lirar. Du kan prova med att stänga av VoLTE och se om det påverkar något.

Om du googlar typ "Oneplus Nord CE disable volte" så hittar du nog något om hur du kan tvinga VoLTE att vara avstängt.

Stödjer inte Vimla Volte? Jag får upp en "HD Voice" flagga ibland, trodde det var det.

Ska se om det går att stänga av, på min 8t finns inte det alternativet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Stödjer inte Vimla Volte? Jag får upp en "HD Voice" flagga ibland, trodde det var det.

Ska se om det går att stänga av, på min 8t finns inte det alternativet iaf.

Nej. HD Voice och VoLTE är två olika saker. HD-Voice stödjer Vimla, men ej VoLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Stödjer inte Vimla Volte? Jag får upp en "HD Voice" flagga ibland, trodde det var det.

Ska se om det går att stänga av, på min 8t finns inte det alternativet iaf.

På vissa telefoner har dom gömt det i nån servicemeny. På min lur var jag tvungen att slå nån kod i dialern för att menyvalen skulle dyka upp i settings. Googla som jag skev innan så hittar du nog info om det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag gissar på att det har att göra med att Vimla inte stöder VoLTE ("samtal över 4G") utan växlar till 3G för samtal. Det verkar inte vara helt problemfritt, t.ex. upplever jag att det ofta tar lång tid för Vimla att koppla upp samtal när jag ska ringa ut (telefonen ska växla till 3G för samtalet) och ibland går det inte att ringa in, oftast när jag redan är upptagen i ett samtal (samtal väntar kickar inte in).

Telefonen/nätet ska egentligen sköta allt sånt själva, men gissningsvis är det buggar i både nät och telefon som gör att det inte lirar. Du kan prova med att stänga av VoLTE och se om det påverkar något.

Om du googlar typ "Oneplus Nord CE disable volte" så hittar du nog något om hur du kan tvinga VoLTE att vara avstängt.

Skrivet av Hurtigbullen:

På vissa telefoner har dom gömt det i nån servicemeny. På min lur var jag tvungen att slå nån kod i dialern för att menyvalen skulle dyka upp i settings. Googla som jag skev innan så hittar du nog info om det.

Följde den här guiden för att installera gammalt log kit:
https://forum.xda-developers.com/t/guide-enable-volte-vowifi-...

Volte var redan avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Följde den här guiden för att installera gammalt log kit:
https://forum.xda-developers.com/t/guide-enable-volte-vowifi-...

Volte var redan avstängt.
https://i.imgur.com/HDewMU5.jpg

Synd, men värt försöket. Du kan prova att kontakta Vimlas support och/eller ev support som finns från säljaren/tillverkaren av telefonen, men jag tror dessvärre att du inte kan förvänta dig en snabb lösning.

Om du vill få det att fungera inom närtid så får du nog välja om du ska byta telefon eller operatör. Fello har liknande prisnivå som Vimla och går i Telias nät om jag inte missminner mig. Om dom kör samma molnbaserade infrastruktur som Vimla gör vet jag inte.

Jag har själv Vimla och har funderat på att byta till Fello och efterson jag funderat på att köpa en Oneplus Nord 2 5G så kanske det blir aktuellt snart.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Synd, men värt försöket. Du kan prova att kontakta Vimlas support och/eller ev support som finns från säljaren/tillverkaren av telefonen, men jag tror dessvärre att du inte kan förvänta dig en snabb lösning.

Om du vill få det att fungera inom närtid så får du nog välja om du ska byta telefon eller operatör. Fello har liknande prisnivå som Vimla och går i Telias nät om jag inte missminner mig. Om dom kör samma molnbaserade infrastruktur som Vimla gör vet jag inte.

Jag har själv Vimla och har funderat på att byta till Fello och efterson jag funderat på att köpa en Oneplus Nord 2 5G så kanske det blir aktuellt snart.

Ja jag kontaktade vimla för några veckor sedan fick ett svar om att jag skulle beskriva felet i mer detalj vilket jag gjorde men fick sedan inget svar. Har även skickat en buggtapport till oneplus med loggat men förväntar mig inte någon hjälp direkt. Kanske att de åtgärdar det i en framtida uppdateringar men det håller inte. Min far är beroende på att kunderna ska kunna ringa honom vilket inte går nu.

Får nog bli en flytt till telia ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får nog bli en flytt till telia ändå.

Du kanske kan prova Fello? Dom har som sagt liknande prisbild och går i Telias nät. Du kanske kan skriva till dom och höra om telefonen fungerar i deras nät.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

En hel som klagar på Vimla dvs Telenors täckning så fort man kommer ut på landet stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En hel som klagar på Vimla dvs Telenors täckning så fort man kommer ut på landet stämmer det?

För mig stämmer det inte (jag använder visserligen Tele2, men 2G och 4G täckningen, alltså själva täckningen, inte hastigheten, byggs tillsammans mellan Tele2 och Telenor) jag har inte många problem när jag reser i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En hel som klagar på Vimla dvs Telenors täckning så fort man kommer ut på landet stämmer det?

Kört med Vimla och Telenor i många år och har sällan varit problem med täckningen. Har Fello/Telia nu och märker ingen skillnad, de har nästan samma täckningsområde om man jämför deras täckningskartor. Visst finns det vissa områden nära civilisation med dålig mottagning men de är ganska få. Du förväxlar inte Vimla med Hallon, som kör Tres (helt värdelösa) nät?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En hel som klagar på Vimla dvs Telenors täckning så fort man kommer ut på landet stämmer det?

Telenor har jättebra täckning, snäppet bättre än Telia i min erfarenhet. Vilket område i Sverige syftar du på?

Permalänk
Medlem

Fick mejl idag att vimla vill bekräfta om jag fortfarande studerar. Någon som fått samma?

Permalänk
Medlem

Japp jag fick samma. Vilket jag inte gör men glömt bort att ändra så i mitt fall var det bra. Använder ändå inte den extra surf jag fick som student så känns som en dålig scam

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Japp jag fick samma. Vilket jag inte gör men glömt bort att ändra så i mitt fall var det bra. Använder ändå inte den extra surf jag fick som student så känns som en dålig scam

Samma här, använder bara jobbnumret nuförtiden så har tänkt stänga av mitt privata/pausa det. Undrar bara hur de kollar om man studerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här, använder bara jobbnumret nuförtiden så har tänkt stänga av mitt privata/pausa det. Undrar bara hur de kollar om man studerar?

Antagligen vill de ha info av dig som bekräftar, typ mecenat eller studentkort.

Om du varken pluggar eller använder abonnemanget längre kvittar det ju

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här, använder bara jobbnumret nuförtiden så har tänkt stänga av mitt privata/pausa det. Undrar bara hur de kollar om man studerar?

Fick mail från dem häromdagen att jag lär bekräfta på nytt att jag fortfarande studerar. Då vill de att jag ska maila ett studieintyg eller bild på mecenat-/studentkort

Permalänk
Medlem

Jag har haft Vimla i 5 år och är otroligt nöjd. Bra pris o förmåner.